جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز مطرح کرد:

اطلس فرهنگی و اجتماعی استان البرز از بطن قرارگاه اجتماعی ترسیم می‌شود

مشاور فرهنگی و اجتماعی استاندار البرز در جلسه قرارگاه اجتماعی و فرهنگی شهرستان کرج با اشاره به ضرورت تقویت فرهنگ جهاد خدمت در محله‌های کم برخوردار استان گفت: قرارگاه اجتماعی مقر تضارب آراء و گفتمان مشترک نمایندگان مردم در محله‌های هدف طرح توانمندسازی اجتماعی است و اکنون در مرحله احصاء مسائل محلات قرار داریم که در نهایت از بطن اطلاعات مناطق، اطلس فرهنگی و اجتماعی استان تهیه و تدوین خواهد شد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ ششمین جلسه قرارگاه اجتماعی شهرستان کرج عصر چهارشنبه با حضور نمایندگان استاندار البرز و در جمع منتخبین مردم از محله‌های هدف در طرح توانمندسازی اجتماعی با بیش از ۳ ساعت گفت و شنود و پرسش و پاسخ بین مردم و مسئولان، پیرامون روند اجرای طرح قرارگاه اجتماعی در محل فرمانداری کرج برگزار شد.

 
اردشیر آل عوض مشاور فرهنگی و اجتماعی استاندار البرز در این نشست ضمن تبیین ماهیت کار قرارگاه اجتماعی و ایده این طرح که در یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران کلید خورده و امروز این تجربه قرار است در محله‌های هدف کرج اجرایی شود، نقشه راه اجرایی را با روایتی از جهاد انقلابی برای زدودن آسیب‌های اجتماعی دریکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر تهران ترسیم کرد.

قرارگاه اجتماعی تدوینگر اطلس اجتماعی و فرهنگی شهر کرج خواهد بود

 آل عوض با اشاره به نحوه شکل‌گیری ایده قرارگاه اجتماعی و فرهنگی در محله هرندی شهر تهران، تجربه‌های خود را به نحوی بازگو کرد تا الگویی برای اجرا از سوی نمایندگان مردم در محله‌های کم برخوردار شهر کرج باشد.

اطلس فرهنگی و اجتماعی استان البرز در ۷ گام تدوین می‌شود

وی با اشاره به اینکه شهرداران و همیاران محلات مسئولیت احصاء و شناسایی نقاط ضعف هر محله را عهده‌دار هستند، در حوزه خدمات شهری، رونق و نگهداری بوستان‌ها، املاک  و مستغلات، روند ارائه خدمات درمانی در بیمارستانها و.. مسیر کار را برای همیاران اجتماعی در محله‌های شهر کرج تشریح کرد و با تحلیلی آسیب شناسانه بر وضعیت  اجتماعی و سبک زندگی افراد ساکن در این مناطق، ضرورت توانمندسازی این محلات را مورد تاکید قرار داد و گفت: زمانی که طرح قرارگاه اجتماعی در محله هرندی اجرا شد، ابتدای امر مسائل هر محله احصاء گردید و ظرف مدت ۳ ماه این اتفاق افتاد در نهایت مطالبات مهم اجتماعی مردم پس از شناسایی و اولویت‌بندی  در گامی ۷ گانه به اطلس فرهنگی و اجتماعی تبدیل شد که ان‌شاءالله این تجربه در کلانشهر کرج نیز اجرا می‌شود.
 
مشاور استاندار با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات محله‌ها مختص به دستگاه‌های اجرایی است، گفت: این گره‌ها و مسائل اجتماعی، سالیان متمادی مطرح بوده و به محضر مقام معظم رهبری رسیده بوده است و از آنجایی که ایشان نیز زمانی سکاندار مدیریت اجرایی کشور بوده‌اند در سخنرانی‌های خود مطرح فرمودند که گروه‌های آتش به اختیار برای حل مسائل وارد میدان شوند.

وی با تبیین این جمله تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کرد: تعبیر ایشان این است که وقتی دستگاه‌های موظف، به طور سیستمی دچار اختلال می‌شوند و نمی‌توانند وظایف خود را انجام دهند، گروه‌های آتش به اختیار باید آستین همت بالا بزنند و موضوعات را حل کنند.

آل عوض ادامه داد: ایشان در سخنرانی سال بعد در جمع دانشجویان نیز مطرح فرمودند که آتش به اختیار به معنای بی قانونی نیست، در چارچوب قانون برای اینکه کار روی زمین باقی نماند باید به صورت جدی در این عرصه ورود پیدا کنیم.

اقتصاد و تولید ادبیات فاخر مورد توجه قرارگاه است

وی همچنین با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در بحث آسیب‌های اجتماعی دو مولفه مهم را متذکر شد و گفت: آسیب اجتماعی دو نقطه دارد که باید به آن توجه کرد، اقتصاد و تولید ادبیات فاخری که در جامعه منتج به گفتمان شود.

ضرورت مشارکت مردم برای اجرای طرح تحول اجتماعی محلات کلانشهر کرج

مشاور استاندار در ادامه با اشاره به تاکیدات ویژه استاندارالبرز در بحث زدودن آسیب‌ها و حل مسائل اجتماعی گفت: تلاش داریم با مشارکت خود مردم در محله‌ها زمینه توانمندسازی محلات و بدنبال آن نشاط اجتماعی را فراهم نماییم.

محله‌های کم برخوردار باید دغدغه مسئولان باشند

وی با بیان اینکه فعالیت در قرارگاه اجتماعی و فرهنگی زمان نمی‌شناسد تصریح کرد: در فرهنگ جهادی مدیران باید همواره گوش به زنگ و در دسترس باشند و محله های کم برخوردار مورد دغدغه مسئولان قرار بگیرند.

آل عوض گفت: هیچ مدیری حق ندارد مردم را معطل نگه دارد و پاسخگوی دغدغه ها و مطالبات آنان نباشد.
 
در گام احصا اطلاعات محله های طرح هدف اجتماعی قرار داریم
 
مشاور فرهنگی و اجتماعی استاندار البرز افزود: قرارگاه اجتماعی اکنون در جریان جمع آوری و احصاء مطالبات و اطلاعات پایه جهت تدوین اطلس اجتماعی و فرهنگی است و نمایندگان قرارگاه در محله‌های طرح هدف باید اطلاعات  و آمار تفکیک شده ای از حوزه های مختلف داشته باشند.

وی ادامه داد:  ۳۱ محله در بدو امر برای طرح توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی کلانشهر کرج واجد شرایط شناخته شده‌اند.

قرارگاه اجتماعی نیت خدمت دارد، هدف دستگاه ها یکی است

مشاور استاندار همچنین با قدردانی از اهتمام و تلاش نیروهای سپاه پاسداران در اجرای این طرح کلان اجتماعی و فرهنگی گفت: در مسیر جبهه انقلاب حرکت می کنیم و نیت‌های ما مشترک و برای خدمت به مردم است. با روحیه امید، همکاری و تعامل تلاش داریم تا در جایگاه قرارگاه اجتماعی و فرهنگی استان حلقه مفقوده بین ادارات و دستگاه هایی که در اجرای طرح سهیم هستند را برطرف نماییم.

تضارب آراء موتور محرکه فعالیت جهادی است

وی با تاکید بر ضرورت تقویت گفتمان عمومی در جامعه برای حل مشکلات مردم افزود: فلسفه تشکیل قرارگاه اجتماعی محلی  تضارب آراء و فعالیت جهادی اعضا است و هدفی که با آگاهی آن را دنبال می کنیم توانمندسازی محله های شهر است.

سند حقوق کودکان و نوجوانان در محله های کم برخوردار اجرایی می‌شود

آل عوض همچنین با اشاره به مصداقی از فعالیت‌های اجتماعی قرارگاه در حوزه کودک و نوجوان نیز گفت: مصوبه «سند ملی حقوق کودک و نوجوان» از سوی ریاست محترم جمهوری شهریورماه سال گذشته ابلاغ شده است و در ابعاد تربیتی، فرهنگی، بهداشتی، قضایی و حقوقی «تدوین سند ملی کودک و نوجوان مبتنی بر آموزه‌ها و معارف اسلامی» برای ارائه الگوی اسلامی– ایرانی در حوزه حقوق کودک و نوجوان است؛ این سند به تصویب رسیده و باید توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقدامات راهبردی لازم در این خصوص در محلات صورت بگیرد.

وی افزود: در حوزه وزارت کار نیز یکی از تکالیف تعریف شده ساماندهی کودکان کار می باشد که در دستور اجرا قرار دارد.
 
مشاور فرهنگی و اجتماعی استاندار البرز گفت: استان البرز پایلوت اجرای این طرح کلان اجتماعی است  و تلاش داریم با همت مردم و ساکنان محله‌ها، بدور از نگاه‌های آرمانی و با اذعان به تنگناهای موجود با وحدت رویه ، وارد میدان اجرا بشویم.
 
در این جلسه که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید، نمایندگان محلات در مناطق خط ۴ حصار کرج، کلاک، حسن آباد، ماهدشت و.. مسائل و دغدغه های موجود را مطرح کردند.
 
جلسه بعدی قرارگاه اجتماعی شهر کرج به صورت میدانی در یکی از محله‌های شهر کرج واقع در طرح توانمندسازی، برگزار می‌شود.   
 
 انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات