دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوران طلایی پارک‌ جهان‌نما در راهست

پارک جنگلی زیبای جهان‌نما چون دختر دم‌بخت در مسیر مسافران خسته از دود و دم ترافیک تهران کرج چشمک پرانی می‌کند.این پارک بزرگترین و البته غریب‌ترین پارک کرج است که با توجه به موقعیت استراتژیکش کمتر مورد توجه گردشگران می‌باشد. شاید مهمترین دلیل این غربت معطوف به نداشتن پارکینگ اختصای باشد.محصور شدن بین دو شاهراه (اتوبان تهران کرج و اتوبان همت) نیز در انزوا و تنگنای پارک بی‌تاثیر نیست.

البرز- رمزگشانیوز؛ در این مطلب به قلم رضا قاسم‌ ‌پورمی‌خوانید: برای بررسی میدانی موضوع با هماهنگی قبلی سری به مدیریت پارک جهان‌نما می‌زنم تا چالش‌های (نقاط قوت و ضعف) بزرگترین و غریب‌ترین پارک استان البرز را بلاواسطه از مسئولین آن جویا شوم.
مهندس افشین عبدوی‌نژاد مدیریت پارک جهان‌نما، دانش‌اموخته ارشد باغبانی، شیفته گل و گیاه و آکنده از افکار سبز و رفتار سبزینگی است.
وی از مدیران پیشکسوت شهرداری کرج است با اینکه جانباز جنگ تحمیلی با درصد بالاست ولی سلسله‌ مراتب مدیریتی را پلکانی و بدون بهره‌مندی از مزایای جانبازی طی کرده است.شروع به کارش از فضای سبز شهرداری زنجان و معاونت شهرداری تاکستان بوده و از سال ۱۳۷۵ تاکنون در فضای سبز شهرداری کرج آرام گرفته است.
یک ساعتی با عبدوی‌نژاد گپ و گفت رسانه‌ای داشته و سپس بازدیدی میدانی از امکانات و مشکلات پارک ۱۳۰ هکتاری جهان‌نما می‌کنیم. آنچه ذیلا باهم تورق می‌کنیم محصول گپ و گفت دوستانه ماست.

جهان‌نما؛ تنفسگاه شرق کرج
پارک جنگلی جهان‌نما در موقعیتی استراتژیک بین دو بزرگراه با بیش از نیم‌ قرن قدمت یکی از تنفس‌گاههای اصلی تهران و کرج است. نام اولیه پارک، ولیعهد، پارک استادبنان و "مرکزعلمی تحقیقاتی‌منابع‌طبیعی" بوده است.با توجه به اینکه در مقاطعی بیشتر سفرا و مسئولین سیاسی کشورهای مختلف گونه‌هایی از درختان را در این پارک به یادگار کاشته‌اند بعدها نام مجموعه به پارک جهان‌نما تغییر یافته است. مالکیت پارک متعلق به منابع طبیعی است با بزرگ شدن کرج، پارک در محدوده شهری قرار گرفته است لذا بهره‌برداری از آن تا سال ۱۴۰۷ به فضای سبز شهرداری کرج(سیما منظر)واگذار شده است. با اتمام این بازه زمانی مجددا قرداد تمدید ۱۵ ساله خواهد شد‌.جهان‌نما با بیش از ۳۰ پرسنل(کارگران ماهر و کارشناسان زبده)اداره می‌شود.
بیشتر مخاطبان عمومی پارک علاوه بر اهالی شهرک جهان‌نما و خاتم از شهرهای مجاور(گرمدره کرج، شهرقدس تهران و...) می‌باشند.

دوچرخه سواری و شطرنج
در بسیاری از نقاط این پارک، میز و صندلی‌های شطرنج قرار داده شده که علاقه‌مندان به بازی شطرنج می‌توانند با همراه داشتن مهره‌های شطرنج به سراغ این میز‌ها بروند و از بازی با رقیب خود لذت ببرند. قدم زدن در میان پارک جهان‌نما و عبور از میان درختان بلند قامت، سرسبز و تنومند و استشمام هوای تازه می‌تواند شما را از تمام آلودگی‌ها و دغدغه‌ها دور کند. مسیرهای دوچرخه‌ سواری و ساختمان در حال احداث رستوران و گیم‌نت در ضلع‌شرقی نیز می‌تواند بر رونق و جذابیت مجموعه بیافزاید.همچنین ۳/۴ هکتار از پارک ۱۳۰ هکتاری جهان‌نما بدون قطع درختان به موزه دفاع مقدس تخصیص یافته است.

روش آبیاری و گونه‌های درختی
آبیاری پارک جهان‌نما با چاه عمیق ۲۵۰ متری از حوالی پل فردیس بوده و برای پر کردن دریاچه از قنات‌ داخل مجموعه استفاده می‌شود.
روش آبیاری بیش از ۴۰ هزار اصله درخت مجموعه با روش آبیاری قطره‌ای بوده و گونه‌های متنوع از درختان در چهارگوشه پارک جهان‌نما با گردشگران چاق سلامتی می‌کنند.

ورودی‌ها و امکانات پارک جهان‌نما
پارک دارای دریاچه یک هکتاری همراه با جزیره و چشم‌انداز مناسب برای عکاسی، ۱۲باب سرویس بهداشتی،سکوهای نشیمن متعدد، پایه چراغ‌های بلند و کوتاه، ایستگاه‌ تندرستی، لوازم بازی کودکان، بوفه، کافه، باربیکیو، نمازخانه و زمین‌های بازی و چمن مصنوعی در حال ساخت چندمنظوره برای والیبال، فوتبال، بسکتبال و... است.
از چهار ورودی مجموعه،ورودی جنوبی با آرم کره زمین، ورودی شرقی مشرف به  پیاده‌راه و ورودی غربی برای گردشگران باز می‌باشند.ورودی شمالی مختص کادر برای تردد و کاشت درختان بوده و پارک جهان‌نما از سمت شمال توسط بزرگراه همت دو شقه شده است.

چالش‌های پارک جهان‌نمای کرج
فقدان پارکینگ (پارک خودروها در بیرون و حاشیه اتوبان و مخاطرات احتمالی برای گردشگران) و همچنین عدم ابگیری مناسب و عطش همیشگی دریاچه زیبای جهان‌نما (متاثر از تنش‌های آبی روز) مهمترین چالش‌های عینی مجموعه معظم جهان‌نماست. عبدوی‌نژاد مدیر پارک، ضمن تشکر و اعلام منتداری خود از مهندس کیانی (شهردار کرج )، مهندس‌عاقلی (رئیس سیما منظر) و اعضای ساعی شورا به پاس توجه ویژه به بزرگترین و غریب‌ترین پارک استان البرز می‌گوید: روزهای طلایی پارک جنگلی جهانما در راهست.







 
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات