شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
اخبار ویژه
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور از پیشرفت ۸۵ درصدی تولید قطار ملی تولید داخل کشور خبر داد و با بیان اینکه این قطار طی هفته‌های آتی وارد چرخه خدمت‌رسانی به مردم می‌شود، اظهار امیداوری کرد: با تولید انبوه این قطار، درصد داخلی سازی آن به ۹۲ درصد افزایش یابد.
طبق اعلام معاون فناوری‌های نوین بانک‌مرکزی، امکان پرداخت پول از طریق موبایل به جای استفاده از کارت (NFC) در کشور عملیاتی شده است و در حال حاضر پنج بانک به این شبکه پیوسته‌اند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به احیاء صنعت نیمه تعطیل فضایی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: با توجه جدی و راهبری دقیق رئیس جمهور محترم، شاهد شکوفایی و رشد پرشتاب آن در دولت سیزدهم هستیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از نهایی شدن آیین‌نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی خبر داد و گفت: به زودی اجرای آزمایشی آغاز می‌شود.
شرکت متا از تغییراتی اساسی در سیاست‌هایش درباره محتوای تولیدشده دیجیتالی و تغییریافته، خبر داد. این شرکت محتواهای تولیدشده با هوش مصنوعی و دیجیتالی را برچسب می‌زند.
رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه‌ریزی برای پرتاب کپسول زیستی با جرم و حجم بالاتر در سال جدید خبر داد.
بر اساس آخرین اعلام مرکز ثبت دامنه کشوری تا کنون یک میلیون و ۶۳۴ هزار و ۶۰۹ دامنه فعال فارسی به ثبت رسیده که در این میان پسوند دات‌آی‌آر (ir.) بیشترین دامنه‌ فعال را دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس آخرین اعلام اتحادیه بین‌المللی مخابرات، ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسید.
وزیر ارتباطات گفت: با اجرای فیبرنوری سرعتی تا معادل هزار مگابیت بر ثانیه یعنی تقریبا صد برابر سرعت معمول فعلی را به مردم عزیزمان دادیم.
رئیس رگولاتوری گفت: در حال حاضر میانگین سرعت در حوزه ارتباطات ثابت ۱۰مگابیت برثانیه و در ارتباطات سیار ۱۲ مگابیت برثانیه است که با توسعه فیبر نوری این سرعت به تا ۱۰۰۰ مگابیت برثانیه می‌رسد.
شهروندانی که برای دریافت اینترنت عیدانه دولت اقدام نکرده‌اند، تا پایان امروز ( ۲۹ اسفند) فرصت دارند از این هدیه برخوردار شوند.
معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی مطرح کرد: جلسات کارگروه رسیدگی به کندی اینترنت ادامه دارد و میزان تحقق مصوبات و پیگیری برنامه‌هایی که در این رابطه تدارک شده، دنبال می‌شود.
رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات مطرح کرد: سرعت دانلود و آپلود اینترنت ثابت، نسبت به اول دولت ۵۰ و ۹۵ درصد افزایش داشته است.


یادداشتی به قلم الهام آمرکاشی
فضای مجازی و حرکت بر لبه پرتگاه