دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بی سر و سامان توام ای کرج

این روزها کلانشهر کرج بیشتر به شهری جنگ زده (به سان محلات خودمختار و پایین‌دست بمبی هندوستان) شبیه است. نه کسی مسئولیت می‌پذیرد و نه مدیریت شهری متمرکز و منسجمی همانند شهرهای توسعه یافته آن‌ور آب برای برون رفت از آچمزهای تو در توی شهری دیده می‌شود.

یادداشت- رمزگشانیوز؛ در این مطلب به قلم رضا قاسم‌ پور می‌خوانید: این روزها کلانشهر کرج بیشتر به شهری جنگ زده (به سان محلات خودمختار و پایین‌دست بمبی هندوستان) شبیه است. نه کسی مسئولیت می‌پذیرد و نه مدیریت شهری متمرکز و منسجمی همانند شهرهای توسعه یافته آن‌ور آب برای برون رفت از آچمزهای تو در توی شهری دیده می‌شود.

بی‌آر‌تی؛ خواهرخوانده متروی کرج
چند ماهی است که شاهراه بهشتی (خیابان قزوین سابق) زیر تیغ تیز عمل جراحی برای اجرای طرح بی‌آر‌تی است. داستانی که به خاطر فقدان کشش خیابانهای فاقد زیرساخت کرج، احتمالا همانند پروژه فشل مترو،طرحی نمایشی، عقیم و بلامصرف بوده و تنها خراش دهنده روح و روان شهروندان و برباد دادن بودجه شهرداری‌هاست.
جالب‌تر آنکه در برخی از نقاط برخورد با چهارراه‌های پرتردد، قبل از اینکه موانع طرح رفع رجوع گردد ایستگاه بی‌آر‌تی آماده افتتاح شده است و این البته از عجایب روزگارِ عملکردی شهرداری کرج است.

تقاطع ناهمسطح میدان جمهوری
اطراف میدان جمهوری در امتداد خیابان استانداری به سمت حصارک بخش بزرگی از خیابان برای ساخت روگذر کنده‌کاری و حصارکشی شده است لذا عملا تردد در این مسیر ساعت‌های طولانی از وقت و عمر(بخوانیم بی‌ارزش) شهروندان را به باد نسیان و فراموشی می‌سپارد.
طرحی که چند سال پیش باید اجرا و افتتاح می‌شد متاسفانه با دخالت غیرکارشناسی از ما بهتران متوقف شده و میلیارد‌ها تومان از بیت‌المان زیر خاک بی‌برنامه‌گی و آوار بی‌مسئولیتی مدفون گردید.

چاله‌های هوایی روگذر مهرشهر
احتمالا پروژه جدیدالتاسیس روگذر خط آهن مهرشهر در امتداد زیر گذر هاشمی را دیده‌اید این پل روگذر خط آهن دو سه سالی بیش نیست که با دادار و دودور شورا و شهردارچی‌های وقت افتتاح شده است ولی احتمالا به دلیل نشست و سست شدن برخی از پایه‌های روگذر، موقع عبور خودرو از تاج پل(حتی با سرعت مطمئنه) انگار هواپیما وارد چاله‌های ناشناخته هوایی شده است. اگر راننده بی‌تجربه و غریبه باشد در سرعت بالا سقوط و چپ کردن خوردو محتمل بوده و یکی از نقاط خطرخیز شهری کرج می‌باشد.با پیگیری‌های کنشگران مهرشهری از امروز این معضل در کانون توجه شهرداری بوده و برای حل مشکل، احتمالا شهروندان مهرشهر مدت‌ها باید در ترافیک بی‌مسئولیتی پیمانکاران و مدیران وقت به انتظار بنشینند.

از پل روحانی تا لوسترفروشی‌ها
چند ماهی است که آب و فاضلاب و شرکت گاز همزمان و در رقابتی نفس‌گیر از پل روحانی(خیابان مطهری) به سمت لوستر فروشی‌ها را شخم زده و آب باریکه‌ای نازل برای سیل خودروها وانهاده‌اند. انصافا امان و زمان مسافرین خودروهای عبوری در مسیر فوق بریده می‌شود.به این سلسله داستان‌ها می‌توان سرعت لاک‌پشتی پروژه ناهم‌سطح جوار دانشگاه آزاد و...را نیز سنجاق نمود.

ترافیکی از جنس سوهان روح
چشم‌تان روز بد نبیند امروز ظهر در آستانه عید فطر، بنابر ضرورتی مجبور شدم از مهرشهر تا اوقافی‌های گوهر دشت، و از انجا از مسیر فلکه اول تا خیابان ماهان را با ماشین طی کرده و با گذر از سه‌پیچ میدان جمهوری از مسیر زیر گذرهاشمی، راهی مهرشهر روح‌افزا شوم. مسیر حدودا ۲۰ کیلومتری را در سه ساعت اندی طی کرده و از شما چه پنهان  هرچه تیر زهرآگین در فحش‌دانم بود بی‌هدف به روز و روزگار نشانه رفتم و...البته در ازدحام حادثه به یاد ایران کوچک و البرز نشینان بزرگوارش نطفه غزل زیر را به دامان صور خیال و تراوشات ذهنم حواله نمودم.

بی سر و سامانِ توام ای کرج
زلف پریشانِ توام ای کرج 

تپه ازبک که بود بام ما
سلسله جنبانِ توام ای کرج

من که نظربازم و ساوج‌بلاغ
دُرم و غلطانِ توام ای کرج

ینگی امامت غزل افراشته
محو مهستانِ توام ای کرج

آل جلالیم ز محمود تو
سید قربانِ توام ای کرج

جاده‌ی چالوس تو کلک خیال
قبله کردانِ توام ای کرج

فاتح عشق است جهانشهر تو
رستم دستانِ توام ای کرج

گوهرِ دشتیم ز البرز تو
باغ و گلستانِ توام ای کرج

کُرد و لُر و تات و عجم تُرکِ ما
عاشق ایرانِ توام ای کرج

ما همگی ساکن یک زورقیم
من لب خندانِ توام ای کرج

پا قدمت بوسه زند شهریار
مطلع دیوانِ توام ای کرج









 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات