شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پروفسور جمال ‌قدوسی

توان خودپالایش کره زمین مورد تهدید جدی است

سه شنبه ۴ اردیبهشت ۴۰۳ همایش زمین پاک با محوریت پویش مردمی و ملی "نه به ته سیگار" به مناسبت بزرگداشت روز جهانی زمین پاک به همت شهرداری فردیس و با مشارکت اداره محیط زیست شهرستان فردیس و با حضور مدیران ارشد استان وشهرستان فردیس با شکوه هرچه تمام‌تر در سالن شهدای ایثار برگزار گردید.

البرز- رمزگشانیوز؛ در این همایش پس از سخنان آغازین نصیری معاون خدمات شهری، فرانه‌ بهاور (موسس پویش ملی مردمی نه به ته سیگار)، لشگری (معاون اداره کل محیط زیست)، سپهوند (رئیس اداره محیط زیست فردیس)، احمدی‌نژاد (شهردار فردیس) مرادی مشاور شهردار و همچنین جمال قدوسی به عنوان سخنران مراسم در خصوص چرایی و چگونگی حراست و حفاظت از محیط زیست و زیست محیط ایران و جهان به ایراد سخنرانی پرداختند.

آلایندگی‌های نیروگاه منتظرقائم و...
نصیری معاون خدمات شهری شهرداری فردیس با اشاره به وجود صنایع آلاینده محیط زیست در فردیس افزود: وجود نیروگاه منتظر قائم، شبکه‌های گازی، انبار نفت، ترافیک، تراکم جمعیتی در گستره کوچک شهر فردیس، محیط زیست را تهدید می کند و لازم است همه مسوولان برای حفظ محیط زیست دست به دست هم بدهند.
معاون خدمات شهری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با همکاری سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری فردیس و سازمان حفاظت محیط زیست فردیس با نصب دو باکس شیشه‌ای جمع آوری ته سیگار در پارک‌های تندرستی و بهشت در راستای کمک به حفظ محیط زیست به عنوان پارکهای عاری از ته سیگار معرفی شده‌اند.

پذیرش مسئولیت‌های محیط زیستی
فرانه بهاور بانی پویش مردمی و ملی "نه به ته سیگار" ضمن تشکر از حضور سبز و پرتعداد حامیان پویش در مراسم، به بیان چرایی و چیستی خطرات جبران‌ناپذیر فیلترهای سیگار و تهدید جدی حیات زیستی تمام زیستمندان زمین توسط این زباله خطرناک،عنوان افزود:ما همانطورکه زمین و محیط زیستش را از گذشتگان خود امانت گرفته‌ایم باید با پذیرفتن مسئولیتهای اجتماعی و محیط زیستی خود، میراث گذشتگان را بهتر و سالم‌تر به آیندگان تحویل دهیم.پنج سال پیش پویش ملی مردمی نه به ته سیگار را تنهایی استارت زده‌ام ولی امروز شاهد فعالیت پویش در نیمی از استانهای کشور هستیم.

الحاق روزانه ۵۶ تن پلاستیک به پسماند 
لشکری معاون اداره کل محیط زیست استان البرز با گرامیداشت روز زمین پاک افزود: علیرغم شعارها متاسفانه در خصوص پاک نگه داشتن زمین موفق عمل نکرده‌ایم. در کشور ما روزانه ۵۶ تن پلاستیک به پسماند تبدیل می‌شود که از این میزان ۲۰ درصد کیسه های پلاستیکی است و روز به روز مصرف آن بیشتر می شود.لشگری افزود: در بسیاری از کشورها از سال ۲۰۰۰ برای مصرف پلاستیک ممنوعیت هایی قرارداده شده که موفق هم بوده است و ما نیز باید نسبت به این موضوع حساس باشیم. 

منع توزیع پلاستیک در فروشگاهها
سعید سپهوند رئیس اداره محیط زیست شهرستان فردیس نیز با اشاره به شعار جهانی زمین پاک در خصوص نه به پلاستیک افزود: قانون محدودیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره‌ای از هفته زمین پاک آغاز شد که این امر می‌تواند خبر خوبی برای کاهش مصرف پلاستیک و حفاظت از محیط زیست باشد  سپهوند از اداره جهاد کشاورزی خواست تا در خصوص عدم رها کردن پلاستیک در طبیعت توسط باغداران و کشاورزان به آنها تذکر دهد.

محیط زیست الویت‌ کاری ماست
احمدی‌نژاد شهردار فردیس نیز با قرار گرفتن در پشت تریبون ضمن استقبال از برگزاری همایش زمین پاک و حضور میهمانان گرانقدر از چهارگوشه استان در سخنان کوتاهی افزود: شهرستان متراکم فردیس با انواع چالش‌های محیط زیستی و زیست محیطی روبروست ما یک کره زمین بیشتر نداریم باید در جهت حفظ و حراست از آن بکوشیم. محیط زیست از اولویت‌های کاری شهرداری فردیس بوده و از همکاری و مشارکت در برنامه‌های محیط زیستی در جهت اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی در شهرستان فردیس استقبال می‌کنیم.

تهدید توان خودپالایش کره زمین
در ادامه پروفسور جمال قدوسی متخصص آب و استاد تمام دانشکده کشاورزی کرج به عنوان سخنران اصلی برنامه با اشاره به مسائل و مصائب محیط زیستی در ایران و جهان افزود:در دهه‌های اخیر مجموعه سیاست‌های دولت و مردم و همچنین تغییرات اقلیمی باعث خشک شدن بسیاری از تالابها،رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و نابودی جنگل‌ها و حیوانات زیست بوم کشور شده است.وی با اشاره به خشک شدن رودخانه قیزیل اوزن زنجان به عنوان یکی از مهمترین رودخانه‌های داخلی افزود:استفاده بی‌رویه و غیرضرور و کاهش بارش باعث دگرگونی در زیست محیط و متاسفانه به نابودی تدریجی ایران عزیز ما منجر شده است.قدوسی ضمن استقبال از همایش زمین پاک در جهت آگاه‌سازی، اطلاع‌ رسانی و فرهنگسازی به نسل جدید افزود: "آنچه در این رابطه باید در نظر گرفت تهدید توان خود پالایش کره زمین است که بوسیله گیاهان انجام می شود

رضا قاسم‌پور






 
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات