جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 تدوین تک پودمان های تخصصی در صنعت اگزوزسازی

تدوین تک پودمان‌های تخصصی صنعت اگزوزسازی در مرکز علمی کاربردی قطعه سازان میثاق یکی از مهمترین دستاوردهای علمی این مرکز است که نه تنها زمینۀ خودکفایی را برای صنعت خودروسازی ایران هموار خواهد کرد که سبب اشتغالزایی نیز خواهد شد.

به گزارش رمزگشانیوز به نقل از مرکز آموزش  علمی کاربردی قطعه سازان فجر میثاق؛ در این راستا این مرکز سرفصل دروس 4 رشته تکنسین ساخت اگزوز، مدیریت تحقیق و توسعه ساخت اگزوز، تعمیر و نگهداری ماشین آلات و طراحی ساخت اگزوز بر اساس نیازسنجی بازار را شناسایی کرده که بعد از گذراندن مراحل دفاع استانی در سامانه  «ساتب» زیر مجموعه  دانشگاه جامع علمی کاربردی بارگذاری و از ترم آینده جذب دانشجو خواهد داشت.

بر این اساس، سلسله جلسات  تخصصی متعددی در مورد هر یک از این تک پودمان ها با حضور اندیشمندان، اساتید و صاحبنظران این فن در مرکز آموزش علمی کاربردی قطعه سازان فجر میثاق برگزار شد و در نهایت با حمایت رئیس دانشگاه علمی کاربردی البرز  دکتر «حامد باقری فراهانی» و همچنین مدیر عامل شرکت تولیدی تحقیقاتی قطعه‌سازان میثاق و رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی سیمین دشت، «محمد فراهانی» جزئیات تدوین دروس تک پودمان‌های تخصصی صنعت اگزوزسازی مطرح و  در مورد آن بحث و تبادل نظر شد.

این هفته در نشستی تخصصی رشته مدیریت تحقیق و توسعه ساخت اگروز به عنوان دومین رشته توسط کارشناسان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و هر یک از کارشناسان و اساتید نظرات خود را در مورد بسط یا کاهش برخی ساعات یا مباحث درسی ارائه دادند.

در این نشست مهندس «بهزاد لطفی» مدیر داخلی شرکت قطعه سازان میثاق ضمن اشاره به جایگاه صنعت خودروی کشور نسبت به سایر صنایع گفت: به طور قطع می توان گفت بعد از نفت،گاز و پتروشیمی بیشترین سهم اشتغالزایی را صنعت خودورسازی در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه از دیرباز حلقه مفقوده‌ای بین صنعت و دانش وجود داشته است، گفت: دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاه نسل سوم توانسته این فاصله را تا حدودی کمرنگ کند .

لطفی ضمن اشاره به  اهمیت آموزش حرفه‌ای و آکادمیک پرسنل گفت: یکی از اهداف مهم مؤسس این مرکز دانشگاهی مرحوم فراهانی بزرگ نیز تقویت نیروی انسانی به بهترین نحو بوده و تاکید وی بر آموزش آکادمیک پرسنل به ویژه در زمینه ارتقای زبان انگلیسی نیز مؤید این مطلب است چون معتقد بودند دستگاه همیشه هست اما سرمایه اصلی پرسنل است که با آموزش مستمر و بهینه پرسنل شرکت رشد خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در بحث قطعه‌سازی خودرو، اگزوز یکی از مهمترین بخش‌های خودور محسوب می‌شود، تصریح کرد: شرکتهای مختلفی در بحث اگزوزسازی فعالیت دارند ولی قطعا اولویت در انتخاب با شرکتهایی است که به بحث آموزش پرسنل و به روز بودن اطلاعات آنان بهای بیشتری داده‌اند.

وی ضمن استقبال از ایده‌های پژوهشی گفت: ما در شرکت طرحی به نام نظام پیشنهادات داریم که منجر به شکل گیری دو استارت آپ با همکاری مرکز آموزش علمی کاربردی قطعه سازان فجر میثاق شد که از دل آن سه طرح بیرون آمد که باعث ایجاد اشتغال و ارزآوری شد.

مدیر داخلی شرکت قطعه سازان میثاق با بیان اینکه دو طرح از این سه طرح در شرکت سایپا در حال اجرا و مورد استقبال فراوان قرار گرفته است گفت:همچین این طرح ها به عنوان هسته نوآور نیز ارائه شد و کارهای مقدماتی اداری آن در حال انجام است.

وی در تشریح  این دو طرح گفت: یکی از این دو طرح که از دل استارت آپ بیرون آمد، جایگزینی رینگ سیل به جای یک قطعه فلکسیبل بود که یک قطعه وارداتی است که این کار در قیمت تمام شده  قطعه داخلی، ارزآوری، خدمات پس از فروش و افزایش سطح  رضایتمندی مشتریان موثر بود. بحث دوم در مورد اگزوز خودرو پراید بود که بعد از جمع آوری خط تولید پراید بلا استفاده مانده بود و از آنجایی که قطر اگزوز آن 45 میلی متر بود با دستگاهی که تولید داخلی است آن را به قطر 48 تبدیل می کنیم که در خودروی تیبا و شاهین در حال مصرف است. با این ابتکار اولا بالای 1500 تن لوله‌ای که برای پراید وارد شده بود ولی استفاده نمی‌شد تبدیل و قابل استفاده شد، ضایعات را پایین آوردیم، ارز از مملکت خارج نشد و اگر می‌خواستیم لوله 48 را وارد کنیم یک بازه زمانی 4 ماهه توقف خط داشتیم که با این ابتکار حتی یک ساعت هم خط سایپا متوقف نشد.

دکتر «فرزانه السادات رضوی» ریاست مرکز آموزش علمی کاربردی قطعه‌سازان فجر میثاق در حاشیه این نشست ضمن بیان دستاوردهای علمی مرکز قطعه سازان فجر میثاق اظهار کرد: جرقه تدوین تک پودمان‌های تخصصی صنعت اگزوزسازی از اسفند ماه سال گذشته  با رهنمودهای های ریاست محترم دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز جناب دکتر « حامد باقری فراهانی» به ذهن ما متبادر شد و نهایتا تیرماه امسال مصوب شد. این دومین تک پودمانی است که در بخش R&D تحقیق و توسعه این مجموعه است و امیدواریم با اضافه شدن دو تک پودمان دیگر و تجمیع این 4 تک پودمان بتوانیم به صورت یک رشته مقطع‌دار آن را به عنوان تکنسین ساخت اگزوز ارائه دهیم.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربری قطعه‌سازان فجر میثاق در ادامه ضمن اشاره به موقعیت سوق‌الجیشی عالی این مرکز و قرارگیری در بافت شهری و صنعتی آن اظهار کرد: با توجه به قرار گیری این مرکز در مسیر مواصلاتی شهریار، اندیشه، فردیس، کرج از یک سو و همجواری با شرکتهای صنعتی سیمین دشت این فرصت فراهم شده تا در قالب تفاهم نامه‌های همکاری، آموزش کوتاه مدت با برخی شرکتها و همچنین آموزش تک درس مهیا شود که به نوبه خود دستاورد مهمی محسوب می‌شود.

فرزانه السادات رضوی در ادامه با بیان اینکه سیمین دشت 290 واحد فعال در زمینه صنایع مختلف اعم از صنایع فلزی، خدماتی و بهداشتی دارد، دومین گام در زمینه رشد مرکز علمی کاربردی قطعه سازان  فجر میثاق را ارائه تک پودمان آموزشی به واحدهای تولیدی این مجموعه در قالب برگزار کننده آنها عنوان کرد و در تشریح آن گفت: این مرکز آمادگی دارد علاوه بر ارائه و اجرای دروس در خود شرکتِ متقاضی در گام جدید به ارائه رشته‌های جدید مورد تقاضا نیز بپردازد.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربری قطعه‌سازان فجر میثاق همچنین به استقرار هسته های فناور در مرکز نوآوری اشاره و اظهار کرد: این مراکز نیز از تیرماه امسال افتتاح و شروع به کار نموده است.

کسب رتبه سطح دو کشوری در طرح جامع ارزیابی و سطح بندی مراکز آموزش علمی کاربردی در سال 1400، دریافت مجوز مرکز نوآوری « بومی سازی قطعات خودرو»، تنها برگزارکننده رویدادهای شتاب کشوری در حوزه «صنعت اگزوزسازی»، کسب رتبه سوم پژوهشی بین مراکز آموزش علمی کاربردی استان البرز و کسب رتبه مدرس برتر کشوری توسط مدیرگروه رشته حسابداری و مدرس برتر استان توسط اساتید مرکز در سال 1400،از جمله دستاوردهایی بود که وی به آنها اشاره کرد.

انتهای پیام/ 
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات