جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازگشایی پارک ملی ایران کوچک در اردیبهشت ماه

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج خبر داد: پارک ملی ایران کوچک که اواخر سال 99 با پیشرفت فیزیکی 85 درصدی توسط رئیس جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد در حال تکمیل است و اردیبهشت ماه سال جاری بازگشایی می شود.

به گزارش رمزگشانیوز  

پیمان بضاعتی پور، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در رابطه با پروژه پارک ملی ایران کوچک گفت: این مجموعه در زمینی به مساحت ۶۸ هزار مترمربع، با هزینه ۵۰ میلیارد تومان، در ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری کرج و با بهره گیری از ظرفیت و هنر حدود ۳۰ استادکار ماهر احداث شده است.

وی جنبه های فرهنگی و هنری اقامتگاه ها و زیست بوم هایی که در این پارک ایجاد شده را وجه تمایز این مجموعه با دیگر پارک ها دانست و این مجموعه را شاهکار مدیریت شهری عنوان و بیان کرد: احداث این پروژه از سه سال پیش آغاز شد و اواخر سال ۹۹ با پیشرفت ۸۵ درصدی فیزیکی توسط رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج از این مجموعه به عنوان پارک اقوام نام برد و ادامه داد: ۱۳ خاستگاه اقوام ایرانی مانند سیاه چادر بختیاری، آب انبار و مسجد جامع فهرج یزد، روستای ابیانه کاشان و ساباط که سازه ای برای دزفول و اصفهان است، توسط استادکاران و هنرمندان همان نواحی در این پارک ساخته شده است.
 

به گفته بضاعتی پور، ارگ تاریخی بم، بازار سعدالسلطنه قزوین، خانه های سنتی اوی ترکمستان، آلاچیق های عشایری شاه سون اردبیل، خانه گیلانی و مازندرانی روستای خزری، انبار ذخیره علوفه و مزرعه واقعی شالیزار که تاکنون سه مرحله از آن برنج برداشت شده نیز از دیگر قسمت هایی هستند که در پارک ملی ایران کوچک شبیه سازی شده اند.

وی به ساخت و راه اندازی آمفی تئاتر یک هزار و ۱۰۰ مترمربعی در این پارک ملی اشاره کرد و گفت: این مجموعه به عنوان بزرگترین آمفی تئاتر روباز کشور با رویکرد فرهنگی و هنری ساخته شده است که محل اجرای نمایش های اقوام مختلف خواهد بود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج ادامه داد: ۲۵ غرفه در بازار سعدالسلطنه با رویکرد فرهنگی و سنتی ساخته و از طریق مزایده واگذار شده تا اقوام مختلف با لباس های محلی مختص همان قوم در آن حضور پیدا کنند و به فعالیت هایی از قبیل پخت غذا، سوهان و شیرینی، فروش نقره و مس و … بپردازند.

بضاعتی پور بیان کرد: قصد داریم تمام زیست بوم های واقع در پارک ایران کوچک را به صورت رایگان به همان قوم واگذار کنیم تا حضور اقوام در این مکان باعث احیای فرهنگ ها و آداب و سنن ایرانی شود. این امر می تواند علاوه بر جریان فرهنگی و هنری به صورت دائم، محل همایش های سنتی، قومی و ملیتی استان نیز باشد.
 

وی با تاکید بر اهمیت کیفیت سازه ها و تکمیل این پروژه ملی اعلام کرد: اردیبهشت ماه سال جاری آیین بازگشایی پارک ملی ایران کوچک برگزار می شود و این پارک با آغاز فعالیت اقوام مختلف در غرفه های پیش بینی شده، آماده میزبانی از بازدیدکنندگان از البرز و سراسر کشور خواهد بود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج مطرح کرد: به دلیل حفظ زیبایی کار، امکان نصب کتیبه معرفی سازه در این پارک وجود ندارد؛ مردم می توانند در روزهای نخست با توضیحات تیم کارشناسی از محل بازدید کنند اما در آینده با فعال شدن اپلیکیشن مربوطه و نگه داشتن موبایل مقابل سازه، اطلاعات مربوط به آن از طریق بلندگو پخش می شود.

بضاعتی پور در خصوص معرفی این مجموعه دیدنی اظهار کرد: هماهنگی های لازم با صدا و سیمای مرکز البرز صورت گرفته تا هر شب همزمان با بازدید شهروندان، برنامه به صورت زنده از شبکه استانی البرز پخش شود ضمن اینکه با شرکت های توریستی و گردشگری نیز مذاکراتی انجام شده تا پذیرای توریست ها از سراسر کشور باشیم.

وی در پایان ضمن آرزوی ریشه کن شدن ویروس منحوس کرونا از شهروندان و هم میهنان خواست تا در صورت برطرف شدن محدودیت های کرونایی پس از تکمیل و بازگشایی از این مجموعه بازدید کنند و ضمن آشنایی با آداب و سنن استان های مختلف، خاطرات خوشی را رقم بزنند.

لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات