سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

مسدودسازی شناسه بین‌المللی گوشی‌های سرقتی از ایران در کشورهای همسایه

دادستان تهران گفت: وزارت امورخارجه و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده‌اند با عقد تفاهم نامه با کشورهای همسایه نسبت به مسدودسازی شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل (IMEI) مربوط به گوشی‌های سرقتی از ایران اقدام کنند.

جامعه- رمزگشانیوز؛ قوه قضاییه نوشت: علی صالحی ضمن تشریح اقدامات پیشگیرانه آن دادستانی در حوزه مقابله با سرقت در استان تهران، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات ریاست قوه قضاییه در خصوص اجرایی شدن سیاست‌های حوزه حمایت از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم، دادستانی تهران با برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی، ضمن پیگیری برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های متولی در اجرای سند ملی تقسیم کار در حوزه سرقت در استان تهران، تصمیمات و مصوبات مهمی را در این خصوص اتخاذ و به دستگاه‌های متولی ابلاغ کرد.
دادستان تهران با بیان اینکه پیگیری اجرای مصوبات ابلاغی در ۲۱ بند، به طور مستمر در دستور کار معاونت پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه دادستانی تهران قرار دارد؛ اضافه کرد: مواردی از قبیل اجرای طرح نگهبان محله به منظور تأمین امنیت و تقویت گشت‌های انتظامی در مناطق جرم خیز و برخورد با متخلفان، آموزش همگانی و اطلاع سانی در زمینه شیوه‌ها و شگردهای سارقین و آموزش روش‌های صیانت از اموال، دارایی‌ها و... به مردم، اخذ تعهدات لازم از محکومان سرقت هنگام خروج از زندان، ارائه بانک اطلاعاتی محکومان از سوی سازمان زندان‌ها به فراجا، مدیریت و ساماندهی دوربین‌های مدار بسته در سطح معابر به منظور استفاده همزمان مراجع انتظامی و امنیتی از دوربین‌های مداربسته شهری و فراجا، ساماندهی کسبه بساط گستر در معابر پرتردد، ایجاد زمینه و بسترهای لازم برای مشارکت نهادهای مردمی برای اصلاح محکومان سرقت در داخل و خارج از زندان و الزام بانک‌ها، طلافروشی‌ها، صرافی‌ها و ... به استفاده از سیستم‌های ایمنی و ضد سرقت و همچنین ارتقا استاندارد درب و پنجره‌ها و... از مهم‌ترین تصمیمات متخذه در این خصوص است.
دادستان تهران تصریح کرد: همچنین با توجه به افزایش آمار شکایت‌های مربوط به سرقت گوشی تلفن همراه و به منظور پیشگیری از ناامن شدن فضای عمومی و نظر به همبستگی جرم سرقت موبایل با جرایمی از قبیل مالخری و قاچاق مقرر شده است وزارت صمت امکان دسترسی برخط پلیس به اطلاعات شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل (IMEI) متعلق به گوشی‌های تلفن همراه مسروقه به منظور ردیابی این قبیل گوشی‌ها را فراهم کند.
دادستان تهران با بیان اینکه وزارت امورخارجه و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده‌اند با عقد تفاهم نامه با کشورهای همسایه نسبت به مسدودسازی شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل (IMEI) مربوط به گوشی‌های سرقتی از ایران اقدام کنند؛ افزود: همچنین مقرر شده است فهرست شناسه بین‌المللی تجهیزات موبایل متعلق به گوشی‌های مسروقه از ایران در فواصل زمانی مشخص بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همتایان آن در کشورهای یاد شده مبادله شود.
دادستان تهران در ادامه مکلف شدن پلیس نسبت به ساماندهی فوری موتورسیکلت‌های فاقد پلاک، اسناد مالکیت یا دارای پلاک مخدوش را به عنوان یکی دیگر از تصمیمات متخذه در راستای پیشگیری از سرقت عنوان کرد و افزود: نظر به اینکه حسب گزارش‌های واصله از فراجا، بخشی از اموال مسروقه شامل خودور، موتورسیکلت و گوشی تلفن همراه به کشورهای همسایه منتقل می‌شود؛ مقرر شده است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پلیس اینترپل با برنامه ریزی و چاره اندیشی در این خصوص اقدام کرده و ضمن هماهنگی و عقد تفاهم نامه با کشورهای مزبور، نسبت به شناسایی، دستگیری و استرداد سارقان حرفه‌ای و بازگرداندن اموال مسروقه اقدام کنند.
صالحی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه عمده‌ترین محل فروش کالاهای مسروقه علی الخصوص گوشی‌های مسروقه در بستر فضای مجازی و پایگاه‌های اینترنتی خرید و فروش مانند دیوار، شیپور و ... هستند؛ دادستانی‌های شهرستان‌ها و دادسرای مربوطه در تهران، در مکاتبه با مدیریت سایت‌های اشاره شده، تذکرات لازم را درخصوص الزامی بودن احراز هویت خریداران و فروشندگان و محل اقامت آنان، قبل از درج آگهی در سکوهای مورد نظر، به آنان ابلاغ کرده‌اند.






 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات