سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

تبلیغ دخانیات در فیلم‌ها و شبکه نمایش خانگی ممنوع است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تبلیغ مصرف دخانیات اماکن عمومی و همچنین در فیلم ها به ویژه در سریال‌های نمایش خانگی، ممنوع است.

جامعه- رمزگشانیوز؛ وزارت بهداشت نوشت: جعفر جندقی با بیان اینکه شعار هفته ملی بدون دخانیات (۵ تا ۱۱ خردادماه) در کشورمان، «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی» است، افزود: نوجوانان و کودکان می‌توانند سفیران کاهش مصرف دخانیات در سطح جامعه باشند و افراد زیادی به خاطر فرزندان و نوه‌هایشان، مصرف دخانیات و سیگار را کنار گذاشته‌اند.
وی با تاکید بر ترویج اماکن عاری از دخانیات در کشور، ادامه داد: در سال ۱۳۸۵، ایران یکی از کشورهای پیشرو در تصویب قانون جامع کنترل دخانیات بوده است و در آن زمان شاید یکی دو کشور دنیا، چنین قانونی داشتند. در هیچ مکان عمومی نباید دخانیات مصرف شود.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه اماکنی که در آنها دخانیات مصرف می شود، به سلامت جامعه آسیب می‌زنند، گفت: هدف مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی و همچنین اماکن عمومی، خدمت رسانی به جامعه است و وقتی کالای آسیب رسان با هدف سود اقتصادی به مردم عرضه می‌شود، به سلامت جامعه صدمه وارد می‌شود.
جندقی تصریح کرد: نخستین رکن کار ما در کاهش مصرف دخانیات در جامعه، فرهنگسازی و اقناع عمومی برای مصرف نکردن این محصولات است.
وی افزود: خیلی از مصادیق برخورد با اماکن متخلف در عرضه مواد دخانی در قانون جامع کنترل دخانیات وجود دارد اما قوانین و مجازات ها باید به روز شوند چراکه مجازات‌ها در حال حاضر بازدارنده نیستند.
وی یادآور شد: نمایش و تبلیغ مصرف دخانیات در رسانه‌ها و آثار هنری، خانواده ها را آزار می دهد و به توسعه و اقتصاد کشور، آسیب های زیادی می زند.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد معتقدند که صنعت دخانیات موجب ایجاد اشتغال می شود اما آسیب های مستقیم و غیرمستقیم آن در مقابل سود آن، بسیار بیشتر است.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: متاسفانه سالانه ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم بر اثر مصرف دخانیات در کشورمان جان خود را از دست می‌دهند.
جندقی یادآور شد: تبلیغ مصرف دخانیات در فیلم‌ها به ویژه در سریال‌های نمایش خانگی، ممنوع است. بسیاری از استندهای جذاب فروشگاه‌ها که اتفاقا پشت سر فروشنده نیز قرار گرفته و جذابیت بصری دارند، محل فروش سیگار هستند که این کار ممنوع است.
وی جندقی هر گونه تبلیغ بصری محصولات دخانی را ممنوع دانست و گفت: استانداردهای جهانی تاکید دارند که پاکت‌های سیگار همه باید یک شکل داشته باشند و در ۸۵ درصد از فضای پاکت با رنگ سبز زیتونی باید تبلیغات علیه مصرف سیگار درج شود که مردم را آگاه کند.
وی ادامه داد: تصاویر مورد نظر برای درج روی پاکت سیگار، طراحی و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، انتخاب شده و صنایع دخانی، مکلف به استفاده از این تصاویر و طرح‌ها هستند.







 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات