سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

آمریکا و غرب حقوق بشر را تبدیل به یک ابزار سیاسی و امنیتی کرده‌اند

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه غربی‌ها حقوق بشر را تبدیل به یک ابزار سیاسی و امنیتی کرده‌اند، گفت: آنها به دنبال هدف قرار دادن مبانی دینی و سیاست‌های استکبارستیزی ما هستند و حقوق بشر بهانه‌ای بیش نیست.

حقوقی و قضایی- رمزگشانیوز؛ مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر نوشت: کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در نشست علمی فقه، سیاست خارجی و حقوق بشر که در مشهد مقدس برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت شهدای خدمت آیت الله رئیسی، وزیر امور خارجه و همراهان‌شان، اظهار داشت: حقوق بشر موضوع بسیار مهمی است و تمامی ابعاد زندگی مردم را در برمی‌گیرد. حقوق بشر از آنجا که با زندگی روزمره مردم سروکار دارد، به یک پدیده مهم داخلی و بین‌المللی تبدیل شده است.
غریب‌آبادی تصریح کرد: حقوق بشر فقط در حوزه سیاسی و مدنی نیست، بلکه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را هم دربرمی‌گیرد. از آموزش گرفته تا مسکن، غذا، بهداشت و سلامت و رفاه؛ هیچ موضوعی خارج از قلمرو حقوق بشر نیست. دلیل تمرکز غربی‌ها بر حقوق مدنی و سیاسی و نپرداختن به سایر حقوق این است که باید درباره تحریم‌هایی که علیه کشورها وضع کردند و یا آنها را اعمال می‌کنند و بر سر را توسعه و رفاه کشورهای تحت تحریم مانع ایجاد می‌کنند، پاسخگو باشند.

حقوق بشر و شهروندی در فصل سوم قانون اساسی ایران با عنوان حقوق ملت احصا شده است
دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به رویکرد کشورمان در حوزه حقوق بشر، گفت: از نظر ما حقوق بشر ریشه در ادیان وحیانی دارد. از بیش از ۱۴ قرن قبل بر حق‌الناس و حقوق انسان در دین مبین اسلام تاکید شده است. اینکه نباید حتی یک درخت را بی علت قطع کرد، در جنگ‌ها زنان و کودکان و سالمندان باید مصون از تعرض باشند و ...، وارد کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو نیز شده اند که یک بحث حقوق بشردوستانه بین‌المللی است. مثال دیگر این است که اگر فردی یک انسان بی‌گناه را به قتل برساند، انگار کل یک جامعه را به قتل رسانده که امروز حق حیات نام گرفته است.
غریب‌آبادی اذعان کرد: مصادیق زیادی در قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام وجود دارند که همگی حاوی مضامین بلند حقوق بشری و انسانی می‌باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه بخش مهمی از حقوق بشر و شهروندی در فصل سوم قانون اساسی ایران با عنوان حقوق ملت احصا شده، گفت: اسلام با حقوق بشر و حقوق انسان مشکلی ندارد. اگر غربی‌ها بعد از کشتار میلیون‌ها انسان بی‌گناه در دو جنگ جهانی اول و دوم، اعلامیه جهانی حقوق بشر و بعد میثاقین و کنوانسیون‌های مختلف را ایجاد کردند و به حقوق بشر پی برده‌اند، در دین مبین اسلام ۱۴ قرن پیش بر کرامت انسانی تاکید شده است.

تفاوت‌ها و تنوع فرهنگی نباید در موضوع حقوق بشر نادیده گرفته شود
دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: مشکل ما با غرب در اعمال استانداردهای دوگانه، دورویی، اقدامات سیاسی و تلاش در جهت تحمیل سبک زندگی و استانداردهای غربی به عنوان الگویی واحد در حوزه حقوق بشر است. بیش از ۱۹۰ کشور در دنیا وجود دارد و طبیعتا فرهنگ‌های متفاوت، مقررات و نظام‌های مجازات قضایی متعددی دارند. بنابراین، نمی‌توان به تفاوت‌های فرهنگی بی‌تفاوت بود.
وی افزود: به عنوان مثال، کشفیات مواد مخدر در ایران به دلیل همسایگی با افغانستان و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت این مواد، چندین برابر کشفیات کشورهای غربی است و در برخی مواد برابری می‌کند با کشفیات جهانی؛ آیا مجازات مواد مخدر در کشور ما با کشورهایی مانند نروژ و سوئیس باید یکی باشد؟ آسیب‌ها و تهدیدات ما در این حوزه به هیچ وجه قابل قیاس با غربی‌ها نیست. به ما می‌گویند مجازات اعدام را حذف کنید، مثل این است که ما به آنها بگوییم مجازات اعدام را برگردانید؛ تحمیل استانداردهای غربی برای ماغیر قابل قبول است.
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه با اشاره به موضوع جهان‌شمولی در حوزه حقوق بشر، عنوان کرد: غربی‌ها معتقدند تمام حقوق بشر جهان‌شمول است. مثلا در مورد حق آزادی بیان، پوشش، همجنس بازی و ... به تنوع فرهنگی توجهی ندارند. ما توهین به مقدسات را نمی‌پذیریم. ما مخالف جهان‌شمولی برخی حقوق مانند حق حیات نیستیم. حق حیات خودسرانه نباید سلب شود. اگر فردی مرتکب جرمی شد، باید وفق قوانین و مقررات و بر اساس مقررات با او برخورد شود.

غربی‌ها حتی ابا دارند که بگویند در ایران دموکراسی و مردم‌سالاری دینی برقرار است 
وی ادامه داد: اینکه مطرح می‌کنند هر کسی در نوع پوشش آزاد است، شاید غربی‌ها بخواهند لباس در خیابان نپوشند آیا ما هم باید دنباله‌رو آنها باشیم؟ قطعا نه. ما چارچوب مقررات دینی و فرهنگ خاص خود را داریم و استانداردهای غربی حقوق بشر بر جوامع دیگر را نمی‌پذیریم‌. در حوزه حقوق همجنس‌بازها نیز سال‌ها است دارند کار می‌کنند. آنها نمی‌توانند به ما و سایر کشورها این سبک زندگی را تحمیل کنند. نکته دیگر استانداردهای دوگانه‌ از سوی غربی ها است. آنها ده‌ها کنوانسیون و معاهده حقوق بشری ایجاد کردند، ولی چرا اگر جهان‌شمول است آن ها را اجرا نمی‌کنند؟ حقوق بشر برای آنها تبدیل به یک کالا و ابزار سیاسی شده نه یک ارزش.
غریب‌آبادی افزود: حرکتی که در دانشگاه‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی در حمایت از مردم فلسطین شروع شده، ببینید در قبال آن چگونه برخورد می‌کنند؟ بیش از ۳۰۰۰ دانشجو و استاد دانشگاه را فقط در آمریکا دستگیر کردند. اگر حقوق دانشجو و حق آزادی بیان جزو حقوق بشر است، چرا خود آنها به آن عمل نمی‌کنند؟ در برخورد با زنان و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و رفح نیز برخورد غرب را شاهدیم. آیا کودکان و زنان در فلسطین اشغالی حقوق بشر ندارند؟ چرا در قبال این همه جنایت سکوت کردند و حتی حمایت هم می‌کنند؟
وی همچنین بیان کرد: از اول انقلاب اسلامی مردم از طریق انتخابات، در تعیین حق سرنوشت خود سهیم‌اند. انتخابات از مظاهر بارز حقوق بشر، مردم سالاری و حق تعیین سرنوشت است. برخی کشورها حتی یک انتخابات هم نداشتند. آیا علیه آنها قطعنامه‌ای صادر می‌شود، تحریم شده‌اند؟ غربی‌ها حتی ابا دارند که بگویند در ایران دموکراسی و مردم‌سالاری دینی برقرار است. غرب درباره ایران هم دروغ می‌گوید و هم واقعیت‌ها را کتمان می‌کند. ما دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی در حوزه حقوق بشر داریم. شاید اعتراضاتی هم در برخی حوزه‌ها باشد که در همه جای دنیا هم وجود دارد.

ایران ۸ میلیون پناهنده افغان را با وجود تحریم‌ها پذیرفته است
دبیر ستاد حقوق بشر ادامه‌ داد: آمریکا از زمان پیدایش، بیش از ۷ الی ۸ میلیون انسان را کشته است. در بیش از ۷۰ کشور دنیا پایگاه نظامی دارد. چندین کشور را در یک دهه گذشته اشغال کرده است. آمریکا چگونه‌ می‌تواند از حقوق بشر صحبت کند؟ در اروپا حقوق مهاجران نقض می‌شود، پس از بحران سوریه تمام کشورهای اروپایی مرزهای خود را به روی مهاجران بستند. ایران ۸ میلیون پناهنده افغان را با وجود تحریم‌ها پذیرفته است. بحث غرب با ایران بر سر حقوق بشر، پوشش زنان و اعدام نیست. ایران، استعمارستیز و استکبارستیز است و با سیاست‌های آمریکا مخالف است و به همین دلیل، آنها تحمل نمی‌کنند.
وی اظهار کرد: غرب می‌خواهد ایران هم یک کشور خنثی باشد که به سیاست‌های آنها کاری نداشته باشد، اگر به این مرحله برسیم دیگر به حقوق بشر ما و پیشرفت‌های هسته‌ای ما انتقاد نمی‌کنند. غرب با ماهیت وجودی جمهوری اسلامی مشکل‌ دارد. اگر ما مشکلی با سیاست‌های استکباری نداشته باشیم، هیچ کدام از مبانی دینی و اسلامی ما را مورد انتقاد قرار نمی‌دهند.
غریب‌آبادی گفت: ما ملزم به حمایت و ارتقای حقوق بشر در کشورمان هستیم و باید حقوق مردم را تامین کنیم. در حوزه حقوق بشر اسلامی نیز باید فعال باشیم و باید نقشه راه اصولی این حقوق را تدوین و عرضه کنیم. جمهوری اسلامی با استفاده از ظرفیت کشورهای اسلامی توانسته در این حوزه ورود کند.

دستگاه‌های ارائه کننده خدمت باید با مردم رفتار از روی تکریم داشته باشند
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: متاسفانه حقوق بشر را امنیتی کردند و این یک چالش مهم است. در لیبی و سوریه مداخله آمریکا و اروپایی‌ها را شاهد بودیم. امنیتی کردن حقوق بشر ظاهرش دفاع از حقوق مردم است، اما در باطن اهدافی سیاسی و امنیتی دارد. ما باید هوشیار باشیم و بدانیم این همه هجمه علیه ما برای چیست؟ باید بدانیم غربی‌ها به دنبال هدف قرار دادن مبانی دینی و اسلامی و سیاست‌های استکبارستیزی ما هستند.
وی در پایان گفت: دستگاه‌های ارائه کننده خدمت باید با مردم رفتار از روی تکریم داشته باشند. ما باید حقوق مردم را به آنها بشناسانیم. هر حقی تکلیفی هم به همراه دارد؛ اگر آزادی بیان وجود دارد نباید همراه با توهین و مغایر با نظم و امنیت و سلامت عمومی باشد. در حوزه‌های مختلف اگر رضایت عمومی جلب شود، خللی به نظام وارد نمی‌شود.









 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات