چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

آماده‌سازی ۲۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده برای انتقال به صنایع و کشاورزی البرز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: احداث تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب در جنوب شهرستان کرج به عنوان یکی از اقدامات مهم در سال‌های گذشته است که اکنون سالانه ۲۰ میلیون مترمکعب آب تصفیه شده برای انتقال به صنایع و کشاورزی البرز آماده است.

البرز- رمزگشانیوز؛ داود نجفیان اعلام کرد: با هدف بهره‌برداری اصولی از منابع آبی و عبور از خشکسالی،  تکمیل حلقه اجرایی ۶ برنامه محوری مدیریت منابع آبی در این استان الزامی است.
 وی افزود: به دنبال طرح جامع مطالعات منابع آب و بررسی میزان مصارف در بخش‌های مختلف که از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ در البرز انجام شد، با حمایت دولت سیزدهم توانستیم برنامه مهندسی آب برای این استان تدوین و به اجرا درآوریم.
وی گفت: اکنون بخشی از منابع آبی استان البرز بین سه استان تهران، البرز و قزوین تقسیم شده و از سوی دیگر تراکم بالای جمعیت، صنایع و برداشت بی‌رویه آب در بخش کشاورزی البرز سبب فشار مضاعف به سفره‌های زیرزمینی و آبهای سطحی این استان شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز افزود: بر همین اساس مدیریت منابع آب البرز ۶ برنامه محوری حول هوشمندسازی چاه‌های آب کشاورزی، انسداد چاه‌های غیرمجاز، جمع‌آوری و تصفیه پساب‌های فاضلاب برای تامین آب کشاورزی و صنایع، هدایت کشاورزی به سمت الگوی کشت، توسعه طرح‌های تغذیه مصنوعی دشت‌ها و فرهنگسازی عمومی برای کاهش میزان مصرف آب برنامه ریزی و به اجرا درآمده است.

طرح الگوی کشت در البرز
نجفیان بیان کرد: با حمایت دولت سیزدهم و همراهی سازمان جهاد کشاورزی از مهرماه سال گذشته طرح الگوی کشت در استان البرز آغاز شده که البته این طرح هنوز به مرحله جامعیت نرسیده اما حرکت خوبی شروع است.
وی افزود: براساس این طرح، کاشت محصولات کم آب بر کشاورزی و باغی و استفاده از روش‌های آبیاری نوین به جای آبیاری سنتی مهمترین محور الگوی کشت در البرز است که تاکنون بخشی از کشاورزان و باغداران استان به سمت اجرایی کردن آن حرکت کرده‌اند.
نجفیان با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است، گفت: به همین منظور در قالب برنامه های آموزشی و ترویجی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی درصدد مجاب کردن تمام کشاورزان و باغداران به سمت رعایت الگوی کشت و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری هستیم ضمن آنکه باید بخشی از آبیاری کشاورزی استان از آبهای تصفیه شده تامین شود.

آماده سازی ۲۰ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: احداث تصفیه خانه بزرگ فاضلاب در جنوب شهرستان کرج به عنوان یکی از اقدامات مهم در سال‌های گذشته است که اکنون سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب آب تصفیه شده برای انتقال به صنایع و کشاورزی البرز آماده است.
وی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا آب مورد نیاز صنایع آب بر و بخشی از مزارع و باغ های استان از آب‌های تصفیه شده تامین شود که در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم به صنایع و کشاورزان انجام شده است.

انسداد چاه‌های غیر مجاز
نجفیان با بیان اینکه حدود ۶ هزار حلقه چاه غیرمجاز بین سال‌های ۹۰ تا ابتدای سال ۱۴۰۳ در استان البرز شناسایی و مسدود شده است، گفت: امسال شناسایی و انسداد ۲ هزار حلقه دیگر چاه در این استان هدفگذاری شده است.
وی ادامه داد: وجود چاه‌های غیر مجاز که بخشی از آنها در ویلاهای شخصی و استخرهای خانوادگی استفاده می‌شود، آسیب فراوانی به سفره‌های زیر زمینی البرز وارد کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز افزود: بر همین اساس شناسایی و انسداد این چاه‌ها با سرعت در حال انجام است.

هوشمند سازی چاههای کشاورزی وصنعتی
نجفیان برنامه دیگر مدیریت منابع آبی البرز را هوشمند سازی چاه‌های آب برشمرد و گفت: تا کنون ۹۹درصد چاه‌های مجاز کشاورزی البرز هوشمندسازی شده و امسال حلقه این طرح تکمیل خواهد شد.
وی افزود: تا کنون سه هزارو۱۰۰ حلقه چاه کشاورزی در استان البرز هوشمندسازی شده است.
نجفیان گفت: چاه‌های که بیش از سهمیه تعیین شده برداشت آب داشته باشند، مسدود خواهند شد.

تغذیه مصنوعی دشت‌ها
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز برنامه دیگر مدیریت منابع آبی البرز، اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی دشت‌ها ذکر کرد که تا کنون ۲ طرح به ظرفیت ذخیره‌سازی سالانه ۱۰۲ میلیون متر مکعب آب سطحی در دشت‌های هشتگرد و فردیس استان البرز تکمیل و بهره‌برداری شده و سه طرح دیگر به ظرفیت حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در شهرستان‌های کرج و ساوجبلاغ در دست اجرا و مطالعه قرار دارد.
این طرح‌ها قرار است طی امسال و سال آینده تکمیل و بهره‌برداری شود که اجرای طرح تغذیه مصنوعی دشت‌ها افزون بر کنترل سیلاب‌ها از هدرروی آب‌های سطحی جلوگیری و آنها را به سمت سفره‌های زیر زمینی هدایت می‌کند.
وی ادامه داد: امسال حدود ۶۰ میلیون متر مکعب توسط ۲ طرح تغذیه مصنوعی دشت‌های فردیس و هشتگرد آب سطحی در البرز به نفع سفره‌های زیرزمینی مهار شده است.

فرهنگسازی مصرف آب
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه متوسط سرانه مصرف آب در این استان بالا تر از شاخص جهانی است، گفت: بر همین اساس برنامه‌های آموزشی توسط این شرکت با همکاری آموزش و پرورش البرز در مدارس استان به اجرا درآمده است.
نجفیان افزود: در این برنامه آموزشی با کمک همیاران آب (دانش آموزان) در تلاش برای فرهنگسازی عمومی و کاهش مصرف آب از سرانه ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز به ۱۵۰ لیتر هستیم.
این مسئول گفت: طی سه سال گذشته با همکاری تشکل‌های مردم نهاد، جشنواره‌های مختلف آب در بوستان‌های عمومی البرز به ویژه شهر کرج آغاز شده و امسال جشنواره‌ها بیشتر خواهد شد.
وی تاکید کرد: اجرای کامل این ۶ برنامه محوری گام موثری برای مدیریت منابع آبی و گذر از تنش‌های ناشی از خشکسالی و تغییر اقلیم است.
میزان منابع آب سطحی و زیر زمینی البرز یک میلیارد و۸۰۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است.






 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات