سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 ناصر مقدم:

شعر و ادب فارسی، جلوه‌ای از تلفیق فرهنگ و هنر ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با صدور پیامی، 27شهریور، روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار را گرامی داشت.

به گزارش رمزگشانیوز «ناصر مقدم» در  پیامی، 27شهریور، روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار را گرامی داشت و  این روز را به فعالان شعر و ادب البرز تبریک گفت.


متن این پیام به شرح ذیل است:

« 27شهریور، سالروز درگذشت استاد سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار است که به عنوان «روز شعر و ادب فارسی» نامگذاری شده است و این روز عزیز، فرصت مغتنمی برای توجه و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی است.

تاریخ این سرزمین پرگهر، مشحون از گنجینه‌های ادبی است که از روح پاک ادیبان و شاعران عارف و چیره‌دست آن، سرچشمه گرفته و با حکمتهای نغز و پرمغز، ممزوج گشته و طی قرون و سالهای متمادی، دل تشنگان معرفت و هدایت را سیراب و راضی می‌نماید.

غنای ادبیات فارسی و ملاحت طبع ادیبان و شاعران ایرانی، موجب شده تا ادبیات فاخر این سامان، مرزهای جغرافیائی را درنوردیده و در فرهنگ و دل سایر ملل و ادب دوستان خارجی نیز رسوخ کند و به حق ظرفیت و جایگاه شعر و ادب فارسی، بیش از اینهاست و بر ماست تا بهره‌گیری از تمامی ظرفیتهای موجود، شعر و ادب فارسی را که جلوه بارزی از تلفیق زیبای فرهنگ و هنر کشور ماست به جویندگان حکمت و ارباب فرهنگ و هنر جهان، معرفی و عرضه بداریم.

ادبیات ایران زمین، همواره حاوی متون حکمت‌آموز و غنای والائی بوده که علاوه بر نوازش دل و روح، پردازش عقل و فکر مخاطب را نیز موجب گشته و درسهای زندگی و سیاست و دیانت را در فحوای نوشته‌های متقدمین و متاخرین شاهد می‌باشیم: از داستانهای پندآموز کلیله و دمنه گرفته تا حکمتهای بوستان و گلستان سعدی و در عصر جدید، شور و شعور متجلی در اندیشه و کتب شید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی(ره).

چیره دستی پارسیان در صنعت شعر و شاعری، جلوه‌های زیبا و بارزی از تلفیق فرهنگ و هنر کشور را به نمایش گذاشته که توجه به الفاظش دلنواز و غور در بطون آن و توجه به آموزه‌های علمی و معرفتی اش، روح نواز است. از اشعار عارفانه حافظ و مولوی گرفته تا سروده‌های محتشم کاشانی و شطحیات مرحوم احمد عزیزی.

امروزه و با بروز و ورود جلوه‌های تمدن و تکنولوژی بیگانه، که در اقصی نقاط پهنه گیتی، گسترش یافته و با نفوذ و تهاجم فرهنگی بیگانگان همراه شده بیش از پیش پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، لازم و ضروری می‌نماید چرا که غفلت از این موضوع و کم کاری مسئولین می‌تواند موجب بروز ازخود بیگانگی فرهنگی نسل جدید و توجه و تمایل جوانان و نوجوانان نوخواه، به تبرج‌های فرهنگ مهاجم گردد.

این روز عزیز را به تمامی عاشقان و فعالان شعر و ادب البرز صمیمانه تبریک گفته و برای تمامی دوستداران ادبیات فارسی آرزوی توفیق و خرسندی دارم. امید آنکه با استعانت از درگاه ایزد منان و با تکیه بر ذخایر ارزنده فرهنگی هنری کشورمان، در راه اعتلای ارزشهای والای اخلاقی و انسانی همت گمارده و با سعی بلیغ، شکوفائی و تبلور و انتشار روزافزون شعر و ادب فارسی را در میان جهانیان، نظاره گر باشیم.

خادمان شما در حوزه فرهنگ و هنر البرز، ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود، در حد و وسع خود از هیچ خدمتی در حمایت از حوزه شعر و ادب متعهد این استان فروگذار نخواهند کرد.»

انتهای پیام/

 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات