درآمدی بر نقد: ادبیات/فیلم/فرهنگ

کتاب درآمدی بر نقد به قلم مایکل رایان منبعی پایه و راهنمایی مفید و درعینحال ساده، برای ورود به مباحث نظری در حوزه نقد ادبی و نقد سینماست. این اثر با معرفی کردن نظریهها، روشها و نمونههای کاربردی، خوانندگان را با انواع مکاتب تحلیل ادبی، فرهنگی و سینمایی آشنا میکند.
کتاب و ادبیات- رمزگشانیوز؛ برای کسی که در باغ پهناور هنر در حال گشت و گذار است، نقد همان نقشهای است که به او اجازه لذت بردن از مسیر را بدون ترس از گم شدن میدهد. کتاب درآمدی بر نقد (An Introduction to Criticism) به قلم مایکل رایان (Michael Ryan)، استاد بازنشسته دانشگاه تمپل آمریکا، یک کتاب راهنماست که مباحث پایهای نقد ادبیات، هنر و سینما را ارائه است. او در این اثر مکاتب نقد ادبی مانند فرمالیسم، ساختارگرایی، نقد تاریخی، نقد مارکسیستی و نقد جنسیتی را مورد بحث و کنکاش قرار داده تا به مخاطبش یاد بدهد که چطور باید در پیچ و خم اندیشههای فرهنگی انسان، راه خودش را پیدا کند.
کتاب از لحاظ نظری به دو بخش تقسیم میشود؛ در بخش اول با نظریههای کلاسیک و قدیمیتر آشنا میشویم و هرچه بیشتر به جلو حرکت میکنیم، جا برای نظریههایی نسبتاً پیچیدهتر و معاصرتر مانند پساساختارگرایی، نقد جنسیتی، نقد نژادی، پسااستعماری و فراملیتی باز میشود. مایکل رایان در تمام طول کتاب از یک نمونه ثابت برای توضیح دادن مطالب نظری بهره جسته است و آن نمونه فیلم «همشهری کین» به کارگردانی اورسن ولز است.
نقد صرفا ابزار نیست، بلکه نگرش است!
با وجود حالت درسنامهای و تمرینمحور کتاب، مایکل رایان مکاتب نقادانه را صرفا ابزارهایی خنثی برای تحلیلهای هنری نمیداند. کتاب درآمدی بر نقد، نگاه و تفکر نقادانه نسبت به دنیای اطرافمان را آموزش میدهد؛ دنیایی که این روزها بسیار تحت سیطره رسانههای جمعی قرار گرفته است و حضور حقیقت در آن کمرنگ شده. به همین دلیل نقد علاوه بر آنکه از جهان اطراف تاثیر میگیرد، توانایی تاثیرگذاری بر آن را هم دارد؛ چه بخواهیم به زوایای مختلف یک اثر هنری نگاه اندازیم، چه بخواهیم به اخبار روز نگاه کنیم، نقد و تفکر نقادانه چیزی است که به ذهنیت ما از جهان اطرافمان شکل حقیقیتر و عمیقتری میدهد.
کتاب درآمدی بر نقد در انتشارات آوند دانش به چاپ رسیده و با ترجمه سارا کاظمی منش بهعنوان راهنمایی در دسترس مخاطبان قرار گرفته، با مطالعه آن میتوان در میان خوانشهای مختلف از حقیقت، به ذهنیتی پویاتر و خردمندانهتر دست پیدا کرد.
نکوداشتهای کتاب درآمدی بر نقد
• کتاب درآمدی بر نقد برای بسیاری از دانشجویان بسیار مفید و اطمینانبخش خواهد بود. (مجله تحصیلات تکمیلی تایمز)
• مایکل رایان سبکی قابلفهم را در نگارش کتاب درآمدی بر نقد برگزیده است؛ هرچند موضوع مورد بررسی او تاحدودی سنگین و پیچیده است. به همین دلیل میتوان گفت این اثر یک کتاب پیشدرآمد موفق است. (کاربر گودریدز)
کتاب درآمدی بر نقد برای شما مناسب است اگر
• به تازگی دانشجوی ادبیات، فلسفه، هنر و سینما شدهاید و به دنبال منبعی برای یادگیری مباحث پایه نقد هستید.
• مشتاقید دربرابر ایدئولوژیها و ایدههای متنوع اطرافتان بیتفاوت نباشید.
• علاقهمند به سینما هستید و به دنبال یک کتاب خوب برای شروع کردن مباحث نظری نقد میگردید.
• مبحث بینارشتهای نقد ادبی را دنبال میکنید.
در بخشی از کتاب درآمدی بر نقد: ادبیات/فیلم/فرهنگ میخوانیم
بهنظر میرسد فرهنگ تنها قلمرویی از تصاویر و اندیشههاست که مستقل از دنیای فیزیکی و طبیعی بیرون عمل میکند. تصاویر فرهنگی بر رفتار ما تأثیر میگذارند، اندیشهها تاریخ را تغییر میدهند و واژههای گفتار دارای نیروی زیادی هستند. آنها هم میتوانند زخم بزنند و هم میتوانند مرهم باشند. آنها دارای هستی مادی هستند.
فرهنگ بخشی از زندگی انسان روی کرهی زمین و محصولی از توانمندیهای ما بهعنوان یک گونه خاص حیوانی به نام نخستیسانان است. اکثر چیزهایی که ما بهعنوان ویژگیهای بدیهی فرهنگ بشری به سادگی از کنارشان میگذریم، مانند تواناییهای تصویری و تجسمی، بر خلاف گونه زیستی ما هزاران یا شاید میلیونها سال قدمت دارند. بنابراین فرهنگ و تواناییهای ادراکیای که آن را امکانپذیر میکنند اموری نوپا هستند. آنها فقط چند هزار سال است که پا به عرصه هستی گذاشتهاند.
تمام تواناییهای انسان تطبیقپذیر هستند؛ به این معنی که آنها کارکردی دارند که بقا و تولیدمثل را تضمین میکند. تکامل از طریق ایجاد تفاوتهای ژنتیک به صورت تصادفی و پراکنده اتفاق میافتد که این تفاوتها از آنجاییکه شانس بقا را افزایش میدهند طی فرایند انتخاب طبیعی حفظ میشوند.
چه چیزی در رابطه با فرهنگ بشری ممکن است تطبیقپذیر باشد؟ قسمت عمده فرهنگ از داستانهایی که برای یکدیگر تعریف میکنیم تشکیل میشود. این داستانها اغلب آموزنده هستند؛ آنها خِرَد گذشتگان را حفظ میکنند و آن را به آیندگان انتقال میدهند. در واقع آنها مانند کتابهای درسی هستند با اندکی چاشنی سرگرمکنندگی. سه فیلم ساخته شده در مورد شخصیت جیسن بورن نشان میدهند که وسیله قرار دادن آدمهای دیگر برای نیل به اهداف شخصی کار درستی نیست. انسانها باید به یکدیگر احترام بگذارند و از رفتار مصلحتآمیز با هم بپرهیزند. در برخی جنبهها استدلال فیلم در راستای تصدیق یک قانون فرهنگی قدیمی است: با دیگران همانطوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند.
کتاب از لحاظ نظری به دو بخش تقسیم میشود؛ در بخش اول با نظریههای کلاسیک و قدیمیتر آشنا میشویم و هرچه بیشتر به جلو حرکت میکنیم، جا برای نظریههایی نسبتاً پیچیدهتر و معاصرتر مانند پساساختارگرایی، نقد جنسیتی، نقد نژادی، پسااستعماری و فراملیتی باز میشود. مایکل رایان در تمام طول کتاب از یک نمونه ثابت برای توضیح دادن مطالب نظری بهره جسته است و آن نمونه فیلم «همشهری کین» به کارگردانی اورسن ولز است.
نقد صرفا ابزار نیست، بلکه نگرش است!
با وجود حالت درسنامهای و تمرینمحور کتاب، مایکل رایان مکاتب نقادانه را صرفا ابزارهایی خنثی برای تحلیلهای هنری نمیداند. کتاب درآمدی بر نقد، نگاه و تفکر نقادانه نسبت به دنیای اطرافمان را آموزش میدهد؛ دنیایی که این روزها بسیار تحت سیطره رسانههای جمعی قرار گرفته است و حضور حقیقت در آن کمرنگ شده. به همین دلیل نقد علاوه بر آنکه از جهان اطراف تاثیر میگیرد، توانایی تاثیرگذاری بر آن را هم دارد؛ چه بخواهیم به زوایای مختلف یک اثر هنری نگاه اندازیم، چه بخواهیم به اخبار روز نگاه کنیم، نقد و تفکر نقادانه چیزی است که به ذهنیت ما از جهان اطرافمان شکل حقیقیتر و عمیقتری میدهد.
کتاب درآمدی بر نقد در انتشارات آوند دانش به چاپ رسیده و با ترجمه سارا کاظمی منش بهعنوان راهنمایی در دسترس مخاطبان قرار گرفته، با مطالعه آن میتوان در میان خوانشهای مختلف از حقیقت، به ذهنیتی پویاتر و خردمندانهتر دست پیدا کرد.
نکوداشتهای کتاب درآمدی بر نقد
• کتاب درآمدی بر نقد برای بسیاری از دانشجویان بسیار مفید و اطمینانبخش خواهد بود. (مجله تحصیلات تکمیلی تایمز)
• مایکل رایان سبکی قابلفهم را در نگارش کتاب درآمدی بر نقد برگزیده است؛ هرچند موضوع مورد بررسی او تاحدودی سنگین و پیچیده است. به همین دلیل میتوان گفت این اثر یک کتاب پیشدرآمد موفق است. (کاربر گودریدز)
کتاب درآمدی بر نقد برای شما مناسب است اگر
• به تازگی دانشجوی ادبیات، فلسفه، هنر و سینما شدهاید و به دنبال منبعی برای یادگیری مباحث پایه نقد هستید.
• مشتاقید دربرابر ایدئولوژیها و ایدههای متنوع اطرافتان بیتفاوت نباشید.
• علاقهمند به سینما هستید و به دنبال یک کتاب خوب برای شروع کردن مباحث نظری نقد میگردید.
• مبحث بینارشتهای نقد ادبی را دنبال میکنید.
در بخشی از کتاب درآمدی بر نقد: ادبیات/فیلم/فرهنگ میخوانیم
بهنظر میرسد فرهنگ تنها قلمرویی از تصاویر و اندیشههاست که مستقل از دنیای فیزیکی و طبیعی بیرون عمل میکند. تصاویر فرهنگی بر رفتار ما تأثیر میگذارند، اندیشهها تاریخ را تغییر میدهند و واژههای گفتار دارای نیروی زیادی هستند. آنها هم میتوانند زخم بزنند و هم میتوانند مرهم باشند. آنها دارای هستی مادی هستند.
فرهنگ بخشی از زندگی انسان روی کرهی زمین و محصولی از توانمندیهای ما بهعنوان یک گونه خاص حیوانی به نام نخستیسانان است. اکثر چیزهایی که ما بهعنوان ویژگیهای بدیهی فرهنگ بشری به سادگی از کنارشان میگذریم، مانند تواناییهای تصویری و تجسمی، بر خلاف گونه زیستی ما هزاران یا شاید میلیونها سال قدمت دارند. بنابراین فرهنگ و تواناییهای ادراکیای که آن را امکانپذیر میکنند اموری نوپا هستند. آنها فقط چند هزار سال است که پا به عرصه هستی گذاشتهاند.
تمام تواناییهای انسان تطبیقپذیر هستند؛ به این معنی که آنها کارکردی دارند که بقا و تولیدمثل را تضمین میکند. تکامل از طریق ایجاد تفاوتهای ژنتیک به صورت تصادفی و پراکنده اتفاق میافتد که این تفاوتها از آنجاییکه شانس بقا را افزایش میدهند طی فرایند انتخاب طبیعی حفظ میشوند.
چه چیزی در رابطه با فرهنگ بشری ممکن است تطبیقپذیر باشد؟ قسمت عمده فرهنگ از داستانهایی که برای یکدیگر تعریف میکنیم تشکیل میشود. این داستانها اغلب آموزنده هستند؛ آنها خِرَد گذشتگان را حفظ میکنند و آن را به آیندگان انتقال میدهند. در واقع آنها مانند کتابهای درسی هستند با اندکی چاشنی سرگرمکنندگی. سه فیلم ساخته شده در مورد شخصیت جیسن بورن نشان میدهند که وسیله قرار دادن آدمهای دیگر برای نیل به اهداف شخصی کار درستی نیست. انسانها باید به یکدیگر احترام بگذارند و از رفتار مصلحتآمیز با هم بپرهیزند. در برخی جنبهها استدلال فیلم در راستای تصدیق یک قانون فرهنگی قدیمی است: با دیگران همانطوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر