شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳
اخبار ویژه
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راهکارهایی را برای جلوگیری از بیماری زوال عقل بیان کرد و گفت: راهکارهایی مانند حل جدول، ورزش کردن و رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای جوان‌ ماندن مغز و پیشگیری از زوال عقل موثر است.
عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، «امتلاء» یا بد انباشت اخلاط زائد در بدن را، یکی از علل ایجاد فشار خون از دیدگاه طب ایرانی دانست و گفت: در افراد گرم مزاج و یا سرد مزاج، رویکردهای درمانی طب مکمل متفاوت است.
متخصصان تغذیه می‌گویند: رژیم غذایی مدیترانه‌ای که پیش از این فوایدش برای بزرگسالان اثبات شده بود، می‌تواند برای سلامت قلب کودکان نیز مفید باشد.
نوشیدن مایعات به میزان کافی بسیار مهم است؛ اما مصرف چه نوشیدنی‌هایی در تابستان خوب است؟
معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تاکید بر رویکرد پیشگیری محور طب ایرانی، اصول تغذیه‌ای مطلوب از دیدگاه طب ایرانی در فصل تابستان را تشریح کرد.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به افت قند خون به عنوان یکی از مشکلات شایع بیماران تزریق کننده انسولین، تاکید کرد: افت قند خون در بیماران دیابتی، خطری است که باید جدی گرفته شود و با تغذیه صحیح می‌توان از آن جلوگیری کرد.
نتایج تحقیقاتی که در مجله The Lancet Europe منتشر شد، نشان می‌دهد غذاهای فوق فرآوری شده گیاهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۵ درصد و خطر مرگ زودرس را تا ۱۳ درصد افزایش می‌دهد.
انجام فعالیت بدنی برای سالم ماندن در پیری ضروری است، به خصوص اگر بیشتر وقت خود را روی مبل و تماشای صفحه تلویزیون می‌گذرانید. یک مطالعه اخیر تأثیرات مضر تماشای تلویزیون و بی‌تحرکی را بر روند سلامتی در پیری بررسی کرده است. بی‌تحرکی چهارمین عامل مرگ زودرس در جهان است.
یک مطالعه بزرگ تأیید می‌کند که یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری که برای نجات کره زمین طراحی شده است، عمر مردم را نیز افزایش می‌دهد.
اگر صبح‌ها دچار ضربان دردناکی در سرتان می‌شوید، می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما نترسید شما تنها نیستید. برخی از افراد این سردرد را به کم‌آبی یا کمبود خواب نسبت می‌دهند، در حالی که برخی دیگر نگران سلامتی خود هستند و ممکن است بر این باور باشند که اتفاق بدتری در حال وقوع است.
رئیس انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران گفت: رژیم‌های غذایی برای افرادی که اضافه وزن آزار دهنده و خطرناک دارند محدودیت زمانی دارد؛ انسان موجودی همه چیز خوار است به همین دلیل رژیم دائمی نداریم.
محققان ایتالیایی بر تأثیر رژیم غذایی غربی بر خطر ابتلاء به بیماری‌هایی از جمله بیماری التهابی روده و بیماری آلزایمر تأکید کردند.
مطالعات جدید نشان می‌دهد افرادی که مقادیر زیادی از غذاهای فوق‌فرآوری شده مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند.