پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

یادداشت؛

نکاتی که باید درباره سویه جدید ویروس کرونا ( BA.5) بدانیم

سویه جهش یافته BA.5 از کرونا ویروس اومیکرون در حال حاضر به سویه غالب در بسیاری از نقاط جهان تبدیل شده و بیشترین آمار مبتلایان و بستری شدگان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش رمزگشانیوز؛ مریم ملاصالحی- دانشجوی دکتری بیوشیمی؛  سویه جهش یافته BA.5 از کرونا ویروس اومیکرون در حال حاضر به سویه غالب در بسیاری از نقاط جهان تبدیل شده و بیشترین آمار مبتلایان و بستری شدگان را به خود اختصاص داده است. تعریق شدید شبانه به گونه ای که لباس ها و رختخواب شخص مبتلا خیس شود، گلودرد شدید بصورت عدم توانایی در بلع، خشکی بیش از حد و خارش و تورم در ناحیه گلو، از مهمترین علائم ابتلا به این سویه جدید هستند. احساس خستگی و بدن درد، کاهش حس بویایی و چشایی، سردرد و احتقان سینوس ها از دیگر علائم شایع در بیماران مبتلا به این جهش یافته جدید هستند.

جهش های این ویروس به گونه ای هستند که به آن این امکان را می دهند تا در مقایسه با سویه های قبلی اتصال بهتر و کارآمدتری با سلول های دستگاه تنفسی برقرار نماید و در نتیجه از قدرت عفونت زایی بیشتری برخوردار است. بعلاوه، جهش ها در این واریته  سبب شده اند تا سویه BA.5 بتواند از سیستم ایمنی حتی در افراد واکسینه شده و همچنین افرادی که به دفعات به بیماری کوید-19 مبتلا شده اند، فرار کند. اگرچه، انتظار می رود افرادی که دوزهای سوم و چهارم واکسن کرونا را دریافت کرده اند و یا افرادی که در گذشته به بیماری کرونا مبتلا شده اند و واکسن نیز تزریق کرده اند در صورت ابتلا به این ویروس علائم شدید نداشته باشند و بیماری در آنها بیشتر بصورت یک سرماخوردگی سبک باشد.

نکته مهم در مورد این واریته آنست که از قدرت سرایت کافی برای ایجاد موج جدید کرونا در کشور برخوردار است و ما شاهد شکل گیری موج هفتم کرونا در ایران هستیم. در همین راستا لازم به ذکر است که هر فرد مبتلا به سویه BA.5 می تواند 18 نفر را آلوده و بیمار نماید.

برای حفظ سلامتی خود و خانواده تان، ضروری است که برنامه واکسیناسیون خود را تکمیل کرده و حتما دوزهای بوستر (دوزهای سوم و چهارم) را نیز دریافت نمایید، همچنان فاصله اجتماعی را رعایت نمایید و همچنان در مکان های سرپوشیده ماسک بزنید.


 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات