جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 نقش پروبیوتیک‌ها در حفظ و ارتقای سلامت عمومی بدن (بخش اول)

واژه پروبیوتیک به باکتریهایی اطلاق می‌شود که مصرف آنها سبب ارتقای سلامت انسان و حیوانات از طریق افزایش جمعیت باکتریهای مفید بدن می‌شود.

به گزارش رمزگشانیوز؛ آزاده رحمانی- واژه پروبیوتیک به باکتری‌هایی اطلاق می‌شود که مصرف آنها سبب ارتقای سلامت انسان و حیوانات از طریق افزایش جمعیت باکتری‌های مفید بدن می‌شود. علاوه بر این پروبیوتیک‌ها اثرات بالینی بسیاری دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

از بین بردن باکتری های بیماریزا در روده: پروبیوتیک‌ها می‌توانند به مانند آنتی‌بیوتیک‌ها سبب از بین رفتن باکتری‌های بیماریزایی شوند که سبب عفونت‌های گوارشی می‌شوند. با این تفاوت که مصرف آنها بر خلاف آنتی‌بیوتیک‌ها ضمن اینکه مقاومت دارویی ایجاد نمی کند سبب از بین رفتن باکتری‌های مفید روده نیز نمی شود.

ارتقای سلامت دستگاه ادراری: بر اساس آخرین آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بیش از یک میلیارد زن در سراسر دنیا از عفونت های ادراری ناشی از باکتری‌ها و قارچ‌ها رنج می برند. به علاوه، عفونت‌هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند از بالاترین آمار مرگ و میر را هر ساله در جهان به خود اختصاص می‌دهند. مصرف پروبیوتیک‌ها با ایجاد تعادل در باکتری‌های مفید دستگاه ادرای و تناسلی سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی ذکر شده می‌گردد.

پروبیوتیک‌ها دارای اثرات ضد دیابت هستند: آمار جهانی دیابت به گزارش فدراسیون بین‌المللی دیابت در جنوب شرقی آسیا، بیش از 430 میلیون نفر در جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند و از این میان سهم قاره آسیا حدود 80 میلیون نفر است. بعلاوه، پیش‌بینی‌های این مرکز دال بر آنست که این آمار تا سال 2045 به 630 میلیون نفر خواهد رسید. یکی از مهمترین علل ایجاد بیماری دیابت نوع 2، بر هم خوردن تعادل میان برخی جمعیت‌های باکتریایی در روده انسان است. به این ترتیب که افزایش برخی از باکتری‌های غیرمفید سبب برهم خوردن متابولیسم ترکیبات قندی و مقاومت سلول‌ها به انسولین می‌شود. یافته های جدید نشان می‌دهد اگرچه بیماری دیابت درمان قطعی ندارد اما مصرف برخی پروبیوتیک‌ها ناهنجاری های چرخه متابولیسم ترکیبات قندی را کاهش و تا حدودی به کنترل دیابت کمک می کند.

پروبیوتیک ها می توانند به کنترل چاقی کمک کنند: چربی اضافه و یا تجمع چربی در بدن افراد که سبب آسیب مستقیم به سلامت عمومی آنها می شود رابطه مستقیمی با میزان انرژی بدن داشته و حاصل عدم تعادل میان انرژی جذب شده در بدن با انرژی مصرف شده توسط سلول‌های بدن دارد. برخی باکتری‌های پروبیوتیک می‌توانند با مهار تعدادی از آنزیم‌ها از تجمع چربی جلوگیری کرده و بعلاوه سبب کاهش کلسترول نیز گردند.

پروبیوتیک ها اثرات ضدالتهابی دارند: از آنجایی که مهمترین عامل فیزیولوژی در ایجاد بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش نظیر بیماری کولیتیس، بهم خوردن تعادل باکتری های ساکن روده است، مصرف پروبیوتیک‌ها می تواند با افزایش جمعیت باکتری های مفید به برقراری این تعادل کمک کرده و در نتیجه سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های التهابی در دستگاه گوارش شود. بعلاوه، پروبیوتیک‌ها دارای خاصیت ضدالتهابی نیز هستند و می توانند سبب تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری‌های التهابی در دستگاه گوارش شوند.

جهت آشنایی با سایر فواید پروبیوتیک‌ها، ادامه این مقاله را در هفته آینده دنبال نمایید.
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات