چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

انسان و پروبیوتیک‌ها (بخش دوم)

باکتری‌های روده مغز را کنترل می‌کنند

در مقاله قبلی اشاره شد که پروبیوتیک ها ضمن از بین بردن باکتری های بیماریزا در روده ، به کنترل چاقی، کنترل دیابت و همچنین کاهش التهاب در بدن نیز کمک شایانی نموده و به علاوه، سبب ارتقای سلامت دستگاه ادرای نیز می شوند.

به گزارش رمزگشانیوز؛ آزاده رحمانی - دکتری میکروبیولوژی؛ در مقاله قبلی اشاره شد که پروبیوتیک ها ضمن از بین بردن باکتری های بیماریزا در روده ، به کنترل چاقی، کنترل دیابت و همچنین کاهش التهاب در بدن نیز کمک شایانی نموده و به علاوه، سبب ارتقای سلامت دستگاه ادرای نیز می شوند. در این مقاله به ذکر فواید دیگری از پروبیوتیک ها پرداخته می شود:

پروبیوتیک ها دارای اثرات ضدآلرژی هستند: روند رو به رشد مشکلات اقتصادی و همچنین موانع زندگی اجتماعی در اقصی نقاط جهان، سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن در بسیاری از افراد شده است. همین مساله در سال های اخیر منجر شده که با رشد چشمگیر بیماری های آلرژی در جوامع بشری مواجه باشیم. در همین راستا، لازم به ذکر است که یکی از فعالیت های حائز اهمیت باکتری های پروبیوتیک در بدن آن است که با افزایش فاکتورهای ضدالتهابی از بروز ناهنجاری های آلرژیک در افراد جلوگیری نمایند.

اثرات پروبیوتیک ها بر سیستم اعصاب مرکزی و مغز: یافته های جدید نشان می دهد برخلاف باورهای قدیمی که معتقد بودند مغز کنترل همه اعمال را برعهده دارد، این باکتری های ساکن روده هستند که با کنترل رفتارهای مغز بسیاری از حالات روحی-روانی و فیزیولوژی انسان ها را تعیین می کنند.
مطالعات بالینی متعددی ثابت کرده اند که مصرف پروبیوتیک ها می تواند به بهبود وضعیت فیزیولوژی بدن کمک نموده و سبب کاهش علائم بیماری هایی نظیر استرس، خشم و افسردگی در افراد شود. به عبارت دقیق تر، باکتری های پروبیوتیک می توانند ترکیباتی مشابه آنچه که سلول های مغزی تولید می کنند از خود ترشح نمایند که این ترکیبات نیز به نوبه خود قادر هستند سبب کنترل خشم، ناراحتی و همچنین افسرگی شده و به افراد در کنترل حالات روحی خود کمک نمایند. در ادامه اثرات پروبیوتیک ها بر سیستم عصبی مرکزی بیان این نکته ضروری است که تعدادی از آزمایشات بر روی مادران باردار نشان داده که مصرف مکمل ها و مواد غذایی پروبیوتیک در هفته چهارم بارداری می تواند از ابتلای نوزادان به ناهنجاری های بیش- فعالی که حاصل برخی آسیب های مغزی هستند، جلوگیری کند.

پروبیوتیک ها سبب تسریع بهبود زخم می شوند: روند بسیار کند التیام زخم و بازسازی رگ های آسیب دیده یکی از مشکلات مهم و شایع در مبتلایان به بیماری های خاص نظیر سرطان، دیابت و چاقی مفرط است. مطالعات بالینی بر روی تعدادی از این بیماران بیانگر آن است که انواعی از پروبیوتیک ها می توانند با کاهش پاسخ های التهابی و همچنین حساسیت در بدن، سبب تقویت سلول های اپیتلیال سطح پوست شده و به بازسازی پوست کمک نمایند.

پروبیوتیک ها فعالیت ضدسرطان دارند: بررسی های اخیر نشان داده است که برخی از انواع باکتری های پروبیوتیک قادر هستند با جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی سبب خنثی شدن بیماری سرطان شوند.

درخاتمه شایان ذکر است که علاوه بر موارد ذکر شده، پروبیوتیک های می توانند به کاهش علائم برخی بیماری های گواشی نظیر اسهال های ویروسی و همچنین حساسیت غذایی کمک شایانی نمایند.

چنانچه پس از مطالعه این مقالات علاقه مند به مصرف پروبیوتیک ها هستید به شما توصیه می شود که از مکمل های تجاری و آماده که در داروخانه های معتبر سراسر کشور به فروش می رسند و مورد تایید مراکز بهداشتی-درمانی نیز هستند این محصولات را تهیه نمایید.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات