پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

یادداشت میهمان؛

 باورهای سلامت مردان با توجه به شیوع کووید 19

هفته بین‌المللی سلامت مردان از 15 تا 21 ژوئن ( 26 خرداد الی یک تیر) برگزار می‌گردد و در سال جاری با توجه به شیوع کووید 19 در دنیا و شدت ابتلا و مرگ و میر بیشتر مردان نسبت به زنان سبب شده است که این موضوع در صدر مسائل مطرح شده در هفته فوق قرار گیرد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ - شهناز رستمی- کارشناس برنامه میانسالان مرکز بهداشت شرق کرج- هفته بین‌المللی سلامت مردان از 15 تا 21 ژوئن ( 26 خرداد الی یک تیر) برگزار می‌گردد و در سال جاری با توجه به شیوع کووید 19 در دنیا و شدت ابتلا و مرگ و میر بیشتر مردان نسبت به زنان سبب شده است که این موضوع در صدر مسائل مطرح شده در هفته فوق قرار گیرد.

متأسفانه اغلب مردان به سلامت جسم و روان خود توجه چندانی ندارند، در حالی که لازم است حتی با وجود احساس سلامت برنامه منظمی برای معاینات دوره‌ای و مراجعات بهداشتی داشته باشند.

سن و جنس به عنوان دو فاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم کووید-19 می‌باشد. افرادی که علائم شدیدتری پیدا می‌کنند یا ابتلا به کرونا در آنها منجر به مرگ می‌شود، بیشتر در سالهای پایانی میانسالی و دوره سالمندی می‌باشند. همچنین تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده است. ویژگی‌های بیولوژیک، پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی مردان، مسئولیت خانوادگی مردان برای خرید اقلام مورد نیاز خانواده ،تاثیر مسائل فرهنگی بر ابتلای مردان، بیماریهای مزمن در مردان، رفتارهای ناسالم مردان، عامل خطر دخانیات در مردان مهمترین عواملی هستند که در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید19 در مردان نقش بازی می‌کنند. 

از جمله مهم‌ترین چالش‌ها، باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی تر بودن مردان نسبت به زنان می‌باشد و در نتیجه این موضوع باعث می‌شود که مردان از سلامت خودشان غافل شوند. با همین باورهاست که مردان کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دستها، استفاده از ماسک و دستکش مبادرت می‌ورزند.

بیماری‌های مهمی مانند بیماری قلبی عروقی (فشارخون بالا، دیابت، بیماری عروق قلب و بیماری عروق مغز) عامل مهم مرگ و میر به‌ویژه در گروه سنی میانسال و سالمند می‌باشد، اما این عوامل در مردان نقش بسیار پررنگ‌تری نسبت به زنان دارند و بروز و شیوع و مرگ و میر ناشی از آنها به طور قابل توجهی بیشتر از زنان است.

باتوجه به اینکه یک عامل خطر بسیار مهم در شدت ابتلا مرگ و میر ناشی از کووید19، ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای فوق می‌باشد، از طرف دیگر با توجه به اینکه درصد زیادی از مردان به خصوص در گروه میانسال دارای بیماری‌های مزمن زمینه‌ای غیرواگیر مانند انواع سرطان‌ها، دیابت، بیماری قلبی عروقی، بیماری کلیوی مزمن، بیماری‌های سیستم عصبی و... نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کرونا و عواقب آن بوده و نیازمند توجه و مراقبت بیشتری می‌باشند.

اغلب شغل‌های در معرض خطر، مردانه هستند یا حتی اگر مردان و زنان هر دو به آن اشتغال دارند، مردان بیشتری مبتلا شده و با علائم شدیدتری مواجه شده اند. رعایت اصول حفاظت فردی در محیط کار بر اساس پروتکل‌های مربوطه در این گروه سنی از اهمیت زیادی برخوردار است.

تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی و چاقی از دلایل مهم بیماری‌های غیرواگیر است که متأسفانه مردان را در معرض خطر ابتلا به کووید19 ومقاومت پایین در مقابله با آن قرار می‌دهد. هیچ چیز به اندازه یک برنامه غذایی کامل و صحیح به تقویت سیستم دفاعی کمک نمیکند.

در زمان فاصله‌گذاری اجتماعی، فعالیت بدنی از اهمیت زیادی برخوردار است. به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ‌آفرین است، اثرات ناگوار و مخرب بی‌تحرکی و نشستن طولانی‌مدت بر سلامتی نیز می‌تواند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی، کاهش قوای عضلانی و... گردد. فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا بالا می‌برد؛ همچنین در کاهش استرس‌های ناشی از این بیماری مؤثر است.
 
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات