جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
مطالعه اخیر محققان دانشگاه آگوستا آمریکا نشان می‌دهد که حفظ یک برنامه خواب مداوم نه تنها از سلامت کلی حمایت می‌کند، بلکه نقش مهمی در کند کردن روند پیری دارد.
محققان حداقل میزان مصرف سالیانه میکروپلاستیک ها را در مواد غذایی، نوشیدنی و هوا حدود 121000 ذره تخمین زده اند. به طور مثال، آب آشامیدنی در بطری های پلاستیکی حاوی تقریبا 94 ذره میکروپلاستیک در لیتر است، در حالی که این مقدار در آب لوله کشی 4 ذره در لیتر است.
سویه جهش یافته BA.5 از کرونا ویروس اومیکرون در حال حاضر به سویه غالب در بسیاری از نقاط جهان تبدیل شده و بیشترین آمار مبتلایان و بستری شدگان را به خود اختصاص داده است.
آلودگی زمین پیامدهای فاجعه باری به ویژه در مورد انسان، آب، کیفیت خاک و بقایای حیوانات در بردارد. سازمان‌های حفاظت از محیط زیست اثبات کردند که اگر زباله­‌های موجود در محل ‌های دفن زباله به زباله­‌های قابل استفاده مجدد، بازیافتی یا ارگانیک تفکیک نشوند، این اثرات حتی می­‌تواند مخرب­تر باشد.
تب کریمه کنگو یا تب خونریزی دهنده یک بیماری ویروسی مشترک میان انسان و حیوان است که از طریق نیش گونه خاصی از کنه منتقل می شود. تماس مستقیم با خون و بافت کنه‌های آلوده، همچنین افراد و یا دام های آلوده نیز از دیگر راه های انتقال این بیماری هستند.
در مقاله قبلی اشاره شد که پروبیوتیک ها ضمن از بین بردن باکتری های بیماریزا در روده ، به کنترل چاقی، کنترل دیابت و همچنین کاهش التهاب در بدن نیز کمک شایانی نموده و به علاوه، سبب ارتقای سلامت دستگاه ادرای نیز می شوند.
واژه پروبیوتیک به باکتریهایی اطلاق می‌شود که مصرف آنها سبب ارتقای سلامت انسان و حیوانات از طریق افزایش جمعیت باکتریهای مفید بدن می‌شود.
یاد دوران کودکی که می‌افتیم، بازی بود و جنب و جوش و تحرک. یک جا نشستن برایمان معنا نداشت. اگر توی خانه بودیم پُشتی‌ها و بالش‌ها، وسایل خانه سازی‌مان بودند و ضبط صوت خانه و نوارکاست، تمرین گویندگی و خوانندگی‌مان. اما تمام بازی‌های ما در خانه خلاصه نمی‌شد. به جز یک ساعت برنامه کودک که مجریِ آن بیشتر از اعضای خانواده نگران سلامتِ چشم‌های ما بود، برنامه و کار دیگری برای سرگرمی وجود نداشت.
در تاریخ معاصر جامعه ایرانی دستخوش تحولات اقتصادی گوناگونی بوده که گاه متأثر از فضای سیاسی و گاه تأثیرگذار بر فضای سیاسی و حکومتی بوده است. آسیبی که در این دوران ساختار اقتصادی جامعه را تهدید می‌کند تبدیل‌شدن فرهنگ سودگرایی مطلق به ایستاهایی ماندگار در رفتار اقتصادی نسل‌های جوان جامعه است.
حسین بن علی (ع) در سال 58 هجری در منا به هنگام حج خطبه‌ای خواند که به «خطبه منا» مشهور است. ترجمه فارسی آن حدود 2100 کلمه است. خطبه از سه قسمت تشکیل شده که قسمت اول عمدتاً ذکر مناقب اهل بیت است و با نقد معاویه – یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های بیان خطبه - آغاز می‌شود؛ خطاب بخش دوم و سوم عمدتاً «دانشمندان الهی» و نخبگان جامعه هستند.
 هشدار نسبت به کاهش نرخ زاد و ولد در کشور به تکرار شنیده می‌شود. برخی آمارها هم نشان می‌دهد که نرخ فرزندآوری زنان ایرانی با نرخ زیادی کاهش یافته است. سخنانی درباره برنامه‌های خارجی‌ها برای کاستن از نرخ زادآوری ایرانیان شنیده می‌شود. نرخ فرزندآوری و پیری جمعیت بدون جایگزینی با نسل جوان هم تهدیدی برای هر کشوری است و بنابراین این سؤال مهمی است: چرا مردم (زوج‌ها) تمایل کمتری به فرزندآوری دارند؟
گرسنگی و اشتها دو پدیده متفاوت است احساس گرسنگی زمانی ایجاد می‌شود که بدن به انرژی و موادغذایی نیاز دارد در صورتی که اشتها تمایلی است که فرد به خوردن یک غذا دارد بنابراین گرسنگی بیشتر جنبه فیزیولوژیک و اشتها بیشتر جنبه روانی دارد.
پوست سالم پوستی است که هیدراته باشد. به همین دلیل همیشه باید یک بطری آب در دسترس باشد تا بتوانید همیشه از آن بنوشید. در پی کاهش وزن معمولاً افتادگی و شل شدن پوست قسمت‌هایی از بدن پیش می‌آید که وضعیت خوشایندی نیست. این مشکل بیشتر در صورت، گردن، بازوها، شکم و ران اتفاق می‌افتد.
یک روز وقتی سر کار می‌روید یا در شهر می‌گردید، ساندویچی‌ها و فست فودهایی را که در مسیرتان می‌بینید، بشمارید. اگر خواستید می‌توانید کتابفروشی‌ها را هم بشمارید تا به اهمیت فوق‌العاده غذای جسم در مقایسه با غذای روح از دید ما پی ببرید و کمی تاسف بخورید.
"ماسک‌زدن از امروز اجباری می‌شود"! خبرفوق درحالی روزگذشته در قریب به اکثریت پایگاه‌های خبری بارگذاری شد که با اِعمال محدودیت‌ها و تغییرات مشخص از سوی مسئولان و کارشناسان مربوطه در حوزه‌های متعدد اجتماعی و درگیری و استرس مشهود از سوی افراد و اهالی استان‌ها، همه‌گیری و پاندمی کووید19 در سر تیتر اخبار و مکالمات افراد، بیش از پیش قابل مشاهده است.
حتماً تجربه کرده‌اید که وقتی رژیم لاغری می‌گیرید دچار ریزش مو می‌شوید. واقعیت این است که اکثر رژیم‌های رایجی که با موفقیت وزن را کاهش می‌دهند، ریزش مو را هم تحریک می‌کنند؛ البته مدل دادن مو (محکم بستن آن، فر کردن، بافتن) و... هم می‌تواند به موها آسیب بیشتری برساند. این ریزش مو می‌تواند اندک و مقطعی باشد ولی در صورت بی‌توجهی گسترده‌تر و شدیدتر می‌شود.
یورو مانیتور تحلیلی از تغییرات جمعیتی ایران تا سال 2030 ارائه داده که برمبنای این تحلیل، در سال 2030 تعداد 2.26 میلیون نفر از مردم ایران بین 35 تا 50 سال سن خواهند داشت که تقریباً یک‌نفر از هر سه‌نفر ایرانی را شامل می‌شود و در این سال، تعداد افراد صفر تا هفت‌ساله و نیز 16 تا 34ساله نسبت به سال 2010 کاهش چشمگیری خواهد داشت.
هفته بین‌المللی سلامت مردان از 15 تا 21 ژوئن ( 26 خرداد الی یک تیر) برگزار می‌گردد و در سال جاری با توجه به شیوع کووید 19 در دنیا و شدت ابتلا و مرگ و میر بیشتر مردان نسبت به زنان سبب شده است که این موضوع در صدر مسائل مطرح شده در هفته فوق قرار گیرد.
یوگا از دو بُعد جسمی و ذهنی تشکیل شده و هیچ وقت تمرین های بدنی از تمرین های ذهنی جدا نیست.