جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

یادداشت؛

90 درصد آبی که می نوشیم و غذایی که می خوریم حاوی میکروپلاستیک است!

محققان حداقل میزان مصرف سالیانه میکروپلاستیک ها را در مواد غذایی، نوشیدنی و هوا حدود 121000 ذره تخمین زده اند. به طور مثال، آب آشامیدنی در بطری های پلاستیکی حاوی تقریبا 94 ذره میکروپلاستیک در لیتر است، در حالی که این مقدار در آب لوله کشی 4 ذره در لیتر است.

به گزارش رمزگشانیوز؛ شقایق نوری-  کارشناس ارشد مهندسی صنایع؛ محققان حداقل میزان مصرف سالیانه میکروپلاستیک ها را در مواد غذایی، نوشیدنی و هوا حدود 121000 ذره تخمین زده اند. به طور مثال، آب آشامیدنی در بطری های پلاستیکی حاوی تقریبا 94 ذره میکروپلاستیک در لیتر است، در حالی که این مقدار در آب لوله کشی 4 ذره در لیتر است. تخمین زده می‌شود که کودکان سالانه بین 74000 تا 81000 ذرات پلاستیکی را می بلعند. طبق گزارشی دانشمندان برآورد کردند تا سال 2050، پلاستیک ها در اقیانوس وزن بیشتری نسبت به ماهی ها خواهند داشت ( حداقل 937 میلیون تن پلاستیک و 895 میلیون تن ماهی).

دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده اند که قرار گرفتن انسان در معرض میکروپلاستیک ها می تواند منجر به استرس اکسیداتیو(آسیب به DNA که ممکن است در طول زمان منجر به بیماری های دیابت، تصلب شرایین، فشارخون، بیماری قلبی، بیماری های تخریب عصبی و سرطان شود)، التهاب و سایر مشکلات سلامتی شود.

یکی دیگر از نگرانی ها و دغدغه های  زیست محیطی افزایش سطح دی اکسید کربن می باشد که برخی اثرات نگران کننده ی بلند مدت آن عبارتست:

          افزایش دمای زمین و ذوب شدن یخ های قطبی
          افزایش سطح آلودگی (مرگ و میر سالانه ۹ میلیون نفر که به ازای هر درجه افزایش آلودگی منجر به مرگ و میر بیشتر انسان ها می شود)
          طاعون حشرات
          افزایش طوفان ها، آتش سوزی ها و سایر بلایای طبیعی
          اسیدی شدن اقیانوس ها (انقراض صخره های مرجانی طبیعی )

در همین راستا می خواهیم به اقداماتی که در راستای پایداری در صنعت صورت گرفته بپردازیم.

تولید کنندگان صنعت شوینده در جهان، نوآوری هایی در جهت طراحی بسته بندی هایی با قابلیت استفاده مجدد را عرضه کردند که توانستند 53 درصد از بسته بندی های پلاستیکی را کاهش دهند و همچنین با بکار گیری فناوری های کلیدی در شبکه زنجیره تامین و توزیع شان توانستند به طور چشم گیری در فرایند کاهش سطح دی اکسید کربن نقش به سزایی داشته باشند.

غول های بزرگ تولید کننده صنعت شوینده درجهان، محصولات جدیدی (به صورت قرص یا با غلظت بیشتر) را معرفی کردند، که هزینه ی کمتر و پایداری بیشتری دارند. این محصولات حداقل 64 درصد آب کمتری را در فرمولاسیون خود نسبت به نمونه های سنتی مصرف می کنند و بطری سبک تر و ابعاد کوچکتر منجر به حمل ونقل کارآمد تر با هزینه های کمتر توزیع و کاهش انتشار گازهای دی اکسید کربن و ضایعات بسته بندی می شود.

همچنین استارتاپ هایی در همین راستا در صنعت غذایی شکل گرفته که بسته های غذایی شامل مواد اولیه آماده و تازه همراه با دستورالعمل پخت با تنوع بسیار و با قیمت مناسب ارائه می کند، که بسته بندی های آن ها صد در صد قابل بازیافت هستند و طبق برآوردی که داشتند، 33% میزان انتشار گاز کربن را کاهش می دهند.

شقایق نوری
کارشناس ارشد مهندسی صنایع
Shagha.nouri3@gmail.com
 
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات