جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

یادداشت میهمان؛

 از رژیم لاغری و ریزش مو چه می‌دانید

حتماً تجربه کرده‌اید که وقتی رژیم لاغری می‌گیرید دچار ریزش مو می‌شوید. واقعیت این است که اکثر رژیم‌های رایجی که با موفقیت وزن را کاهش می‌دهند، ریزش مو را هم تحریک می‌کنند؛ البته مدل دادن مو (محکم بستن آن، فر کردن، بافتن) و... هم می‌تواند به موها آسیب بیشتری برساند. این ریزش مو می‌تواند اندک و مقطعی باشد ولی در صورت بی‌توجهی گسترده‌تر و شدیدتر می‌شود.

به گزارش رمزگشانیوز؛  دکتر «جواد واحدی» - عضو انجن چاقی آمریکا و انجمن تغذیه ایران – حتماً تجربه کرده‌اید که وقتی رژیم لاغری می‌گیرید دچار ریزش مو می‌شوید. واقعیت این است که اکثر رژیم‌های رایجی که با موفقیت وزن را کاهش می‌دهند، ریزش مو را هم تحریک می‌کنند؛ البته مدل دادن مو (محکم بستن آن، فر کردن، بافتن) و... هم می‌تواند به موها آسیب بیشتری برساند. این ریزش مو می‌تواند اندک و مقطعی باشد ولی در صورت بی‌توجهی گسترده‌تر و شدیدتر می‌شود.

علت چیست؟
ریزش مو در اثر عوامل مختلف می‌تواند رخ دهد مانند بارداری، استرس، جراحی و تغییرات هورمونی مرتبط با سن. رژیم‌های کاهش وزن هم در اثر کمبود یک یا چند نوع ماده مغذی می‌توانند باعث ریزش مو شوند. مثلاً کمبود آهن در رژیم‌های کاهش وزن یک علت ریزش مو است.

تغییراتی که این رژیم‌ها در سطح روی، منیزیم، پروتئین، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های D، B و A اعمال می‌کنند، می‌توانند باعث دوره‌های ریزش مو شوند؛ این مشکل هم در مردان و هم در زنان ایجاد می‌شود ولی زنان بیشتر متوجه آن شده و به‌دنبال درمان می‌روند.

ریزش مو در رژیم‌هایی که کاهش وزن سریع می‌دهند بارز تر است زیرا این رژیم‌ها تغییراتی در متابولیسم به‌وجود می‌آورند که رشد مو را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

تغییراتی که در رژیم غذایی بوجود می‌آید، در سیکل رشد مو اختلال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود فولیکول‌های مو در فاز رشد، خیلی سریع وارد" فاز استراحت" شود. این خود باعث 30-20% افزایش ریزش مو روزانه می‌شود.

برای پیشگیری از این حالت، کاهش وزن باید بسیار تدریجی صورت گیرد و رژیم طوری باشد که هیچکدام از گروه‌های غذایی (نان و غلات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه‌جات و لبنیات) حذف نشوند.

رژیم‌هایی که دریافت پروتئین و آهن را محدود می‌کنند،مانند رژیم‌های گیاه‌خواری و رژیم‌های بسیار کم چرب، اغلب کمبود تغذیه‌ای دارند. از طرف دیگر رژیم‌های پُر پروتئین مانند رژیم اتکینز که مصرف میوه و سبزی را محدود می‌کنند هم باعث ریزش مو می‌شوند.

چه باید کرد؟
در بسیاری از افراد ریزش مو با رژیم کاهش وزن موقتی بوده و 2 تا 6ماه طول می‌کشد. بعد از بازگشت به رژیم متعادل غذایی رشد مو دوباره آغاز می‌شود.

در اعمال رژیم‌های لاغری بهتر است موارد زیر را مد نظر داشت:

1-  سعی کنید از رژیم‌هایی که کاهش وزن سریع می‌دهد اجتناب کنید، کاهش وزن بهتر است در هفته به میزان 1-0.5کیلو باشد.

2- از محکم بستن موها خودداری کنید.

3- در صورتی که رژیم شما کمبود تغذیه‌ای دارد، از مکمل مولتی‌ویتامین و آهن استفاده کنید.

4- با تجویز پزشک متخصص پوست و مو می‌توانید از ماینوکسیدیل به صورت موضعی استفاده کنید، اگرچه برای همه مؤثر نیست.
 
آدرس کانال تلگرام@narin-clinic

آدرس سایت کلینیک: www.vahedidiet.com
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات