جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیماری تب کریمه کنگو: علائم، راههای انتقال ویروس، پیشگیری و درمان

تب کریمه کنگو چیست و چه علائمی دارد؟

تب کریمه کنگو یا تب خونریزی دهنده یک بیماری ویروسی مشترک میان انسان و حیوان است که از طریق نیش گونه خاصی از کنه منتقل می شود. تماس مستقیم با خون و بافت کنه‌های آلوده، همچنین افراد و یا دام های آلوده نیز از دیگر راه های انتقال این بیماری هستند.

به گزارش رمزگشانیوز؛  دکتر آزاده رحمانی - دکتری میکروبیولوژی تب کریمه کنگو یا تب خونریزی دهنده یک بیماری ویروسی مشترک میان انسان و حیوان است که از طریق نیش گونه خاصی از کنه منتقل می شود. تماس مستقیم با خون و بافت کنه‌های آلوده، همچنین افراد و یا دام های آلوده نیز از دیگر راه های انتقال این بیماری هستند. شروع بیماری تب کریمه-کنگو ناگهانی و با علائمی از جمله سردرد، سفتی و درد در ناحیه گردن، تب بالا، کمر درد، درد مفاصل، معده درد و استفراغ، گیجی و در برخی موارد زردی و همچنین ترس از نور همراه است. قرمزی چشم، برافروختگی صورت، قرمز شدن گلو و ایجاد لکه های قرمز در کام، از دیگر علائم این بیماری هستند. این بیماری در موارد شدید می تواند منجر به تغییر  خلق و خو و ادراک حسی فرد مبتلا نیز شود.

با پیشرفت بیماری، مناطق وسیعی از کبودی های شدید در بخش های مختلف بدن، خونریزی شدید بینی و خونریزی کنترل نشده در عروق فرد مبتلا نیز دیده می شوند که تقریبا از روز چهارم بیماری شروع و حدود دو هفته به طول می انجامند. احتمال فوت بر اثر این بیماری در افرادی که نیاز به بستری شدن پیدا می کنند حدود 10 تا 40% است.

کدام گروه از حیوانات می توانند ناقل این بیماری به انسان باشند؟
طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی نظیر گاو، گوسفند، اسب، سگ، مرغ، شتر، شترمرغ، خوک، خرگوش، آهو، بوفالو و کرگدن می توانند به این بیماری مبتلا و آنرا به انسان نیز منتقل نمایند.

چه راه هایی برای تشخیص و درمان این بیماری وجود دارند؟ 
تشخیص این بیماری از طریق روش های مولکولی و همچنین اندازه گیری میزان آنتی بادی های IgM و IgG ضد این ویروس در سرم فرد مبتلا امکانپذیر است. 
در حال حاضر درمان و همچنین واکسن اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد. تزریق مداوم سرم بمنظور کنترل الکترولیت های بدن، اکسیژن رسانی، کنترل خونریزی ها از طریق کنترل فاکتورهای انعقادی خون و همچنین تحت نظر گرفتن عملکرد ارگان های حیاتی بدن، از مهمترین اقدامات درمانی هستند که برای مبتلایان به این بیماری انجام می گیرند. تجویز داروی ویروسی ریباویرین که برای بسیاری از بیماری های ویروسی دیگر نیز استفاده می شود در مراحل ابتدایی عفونت می تواند از پیشروی بیماری و بروز علائم شدید در مبتلایان جلوگیری نماید. تزریق آنتی بادی از سرم افراد بهبود یافته به فرد تازه مبتلا شده از دیگر اقدامات درمانی هستند که معمولا برای بیماران به کار گرفته می شوند.

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند؟
کشاورزان، پرورش دهندگان حیوانات، کارکنان رستوران ها، دامپزشکان، شکارچیان، قصاب ها، آشپزها و کادر درمانی از مهمترین گروه های در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. این افراد می بایست جهت پیشگیری از ابتلا به تب کریمه-کنگو از دستکش، ماسک، عینک و لباس محافظ استفاده نمایند.

خانم های خانه دار جهت جلوگیری از انتقال ویروس از گوشت و سایر مواد پروتئینی خام چه اقداماتی می بایست انجام دهند؟ 
لازم است گوشت و سایر مواد پروتئینی را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند. درصورت خرید گوشت دام هایی که از سلامت آنها مطمئن نیستند، می بایست ابتدا گوشت را به مدت 24 ساعت در یخچال در دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری کرده و سپس با پوشیدن دستکش نسبت به قطعه قطعه کردن، شستشو و بسته بندی آن اقدام نمایند.

تب کریمه-کنگو در کدام نقاط جهان وجود دارد؟
این بیماری فراوانترین بیماری ویروسی است که توسط کنه ها منتقل می شود. حدود 30 کشور جهان واقع در قاره های آفریقا، اروپا و آسیا (از جمله ایران)، زیستگاه این نوع از کنه هستند. به این ترتیب، حدود 3 میلیارد از جمعیت جهان در معرض ابتلا به این بیماری ویروسی قرار دارند. تب کریمه-کنگو هر ساله بطور میانگین جان 500 نفر را در سراسر جهان می گیرد.

آزاده رحمانی
 دکتری میکروبیولوژی
a.rahmanibadi@gmail.com
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات