جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

 بوم‌رنگ؛ برنامه‌ای سرگرمی و آموزشی کودکان

کودکان البرزی، حافظان میراث طبیعی و محیط زیست

فرانک فروتن، نویسنده، کارگردان و موسس خانه تئاتر البرز، در کنارِ آموزش تئاتر به نسل کودک و نوجوان، فعالیت در برنامه‌ی تلویزیونی مختص به کودکان را نیز آغاز کرده است. فروتن سرپرست نویسندگان و قصه‌گوی برنامه‌ای به نام بوم‌رنگ است که از شبکه تلویزیونی البرز پخش می‌شود.

به گزارش رمزگشانیوز فرزانه یوسفیان- سرمایه‌گذاری تنها بها دادن به پروژه‌های اقتصادی و تامین مشاغل مختلف نیست، سرمایه‌گذاری تربیت نسلی‌ست که قرار است فردای یک شهر، جامعه و کشور را بسازد. کودکان و نوجوانانی که با تربیتی مختص به خانواده خود با ورود به جامعه رفتارهای اکتسابی را دریافت و بازخورد آن رفتار را به جامعه برمی‌گردانند. در کنار تربیت خانواده هر کدام از ما در هر جایگاهی که هستیم در پرورش فکری و رفتاری کودکان و نوجوانان شهر و کشورمان به طور مستقیم یا غیرمستقیم دخیل هستیم. در این میان پرداختن صرف به حوزه کودک و نوجوان، دنیایی سالم‌تر را رقم خواهد زد. روزهایی در انتظارمان خواهد بود که نسلی آگاه‌تر و رشدیافته را پرورش داده‌ایم و می‌دانیم بهترین‌ها نصیبِ طبیعت، ذهن، افکار و روزگارمان خواهد شد.

فرانک فروتن، نویسنده، کارگردان و موسس خانه تئاتر البرز، در کنارِ آموزش تئاتر به نسل کودک و نوجوان، فعالیت در برنامه‌ی تلویزیونی مختص به کودکان را نیز آغاز کرده است. فروتن سرپرست نویسندگان و قصه‌گوی برنامه‌ای به نام بوم‌رنگ است که از شبکه تلویزیونی البرز پخش می‌شود.

بوم‌رنگ برنامه‌ای مختص کودکان است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود مهدی روزهای زوج ساعت شش عصر از شبکه البرز پخش می‌شود. فروتن درباره طرح اولیه کار این چنین می‌گوید: متاسفانه در استان البرز برنامه‌ای که مختص کودکان باشد، وجود نداشت و با پیشنهادی که از سوی کارگردان برنامه داشتم، برنامه‌ریزی ویژه‌ای نسبت به چگونگیِ اجرای آن در نظر گرفته شد که در کنارِ جنبه سرگرمی، به جنبه‌ی آموزشی آن پرداخته شود.

پرداختن به موضوعات زیست محیطی از اهمیت بالایی در ساخت برنامه بوم‌رنگ بوده است. سرپرست نویسندگان این برنامه در ادامه‌ می‌گوید: متاسفانه محیط زیست سال‌هاست دچار بحران شده است و هر کدام از ما باتوجه به مسئولیت اجتماعی که داریم، باید مراقب طبیعت باشیم. باید بتوانیم در کنارِ انجامِ وظایفی که بر دوش داریم، چگونگی رفتار با طبیعت را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم. این روزها همه درگیر ویروس کرونا هستیم و شاید وجود چنین بیماری نیز هشداری از سوی طبیعت است که باید بیشتر از گذشته به محیط زیست بها دهیم، ما گویا تبدیل شدهایم به ویروس‌هایی که این طبیعت می‌خواهد ما را از دل خودش بیرون بیاندازد.

باتوجه به بومی بودنِ برنامه بوم‌رنگ، به آداب و رسوم، فرهنگ و بناهای تاریخی و طبیعی البرز نیز، توجه ویژه‌ای شده است. موسس خانه تئاتر البرز در این خصوص ادامه می‌دهد: به ویژگی‌های منحصربفرد البرز، فضاهای سرسبز و پردرخت، اهمیت به محیط زیست زیبای البرز، بناهای تاریخی و ملی، رودخانه کرج و معرفی یکایک این ویژگی‌ها، به زبانِ کودکانه در برنامه بوم‌رنگ پرداخته می‌شود.

در برنامه بومرنگ دو شخصیت عروسکی به نام‌های شیرین بیان و استاد حاسب وجود دارد. شیرین بیان دختر پیش دبستانی است که کنجکاوی‌های بسیاری دارد و استاد حاسب برگرفته از دانشمند قدیمی کرجی مربوط به قرن چهارم هجری است که از دلِ کتابِ تاریخ و از گذشته ی دور بیرون آمده است. استاد حاسب نام مستعار یک ریاضی‌دان و آب‌شناس کرجی است که می‌تواند به تمامی سوال‌ها و کنجکاوی‌های شیرین بیان پاسخ دهد. استاد حاسب برای شیرین بیان که یک دختر پیش دبستانی و پر از سوال و کنجکاوی است، نکات ارزشمندی از گذشته البرز و گذشته وضعیتِ طبیعت، زمین و سرزمین می گوید. شیرین‌بیان از شرایط کنونی طبیعت و آلودگی‌های زیست محیطی می‌گوید و استاد حاسب از این همه تغییر و نامهربانی با طبیعت متعجب می‌شود. استاد حاسب به همراه خود یک دانشنامه دارد که در هر قسمت که با یک مشکل زیست محیطی، آلودگی هوا، پسماند، ریختن زباله‌ها، نامهربانی با طبیعت یا حیوانات مواجه می‌شود با اشاره به آن یک راه حل پیدا می‌کند و پیشنهاد می‌کند برای حل این مشکل باید چه کاری انجام داد.

برنامه دارای بخش‌های مختلف است. فروتن در این خصوص می‌گوید: یکی از آیتم‌های جذاب برنامه، آیتم قصه گویی آن است که در هر قسمت یک داستان متناسب با موضوع برنامه روایت می‌شود. در این بخش قصه گویی به صورت مرسوم و معمول که همه جا وجود دارد، نیست، بلکه قصه گویی خلاق است. در روایت قصه از بچه‌ها استفاده می‌کنیم. بچه‌های برنامه ما وارد کلبه قصه می‌شوند و قصه‌گو که قصه را تعریف می‌کند، آن‌ها به صورت نمایشی آن را به اجرا در می آورند.

نویسنده‌ی البرزی ادامه می‌دهد: اتاق ابتکار یکی دیگر از بخش‌های برنامه بوم‌رنگ است که متناسب با موضوع برنامه، کاردستی خلاقانه به بچه ها آموزش داده می شود. سعی شده باتوجه به تاکیدمان به موضوع محیط زیست، با وسایل دورریز مانند بطری آب معدنی، بطری نوشابه و... به بچه ها آموزش داده شود که چگونه می توانند کاردستی های خلاقانه درست کنند. بازی های خلاق آیتم دیگری از برنامه است که به خاطر اینکه بچه‌ها باتوجه به شرایط فعلی زمان بیشتری را در خانه می گذارند، چطوری می‌توانند خودشان را در خانه سرگرم کنند.

وی به بخش معرفی کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: در بخش معرفی کتاب، تکیه‌مان به کتاب‌های معرفی شده از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع محیط زیست است که با توجه به موضوع هر قسمت، کتابی مختص به سنین کودکان و نوجوانان را به آن‌ها معرفی می‌کنیم. موضوعاتی مربوط به بهداشت فردی به خاطر کرونا در برنامه نیز گنجانده شده است.

فروتن آیتم اتاق البرزگردی را، آیتم بومی این برنامه می‌داند و می‌گوید: هربار شیرین بیان و استاد حاسب با ورودشان به این اتاق و باز کردن یک کتاب جادویی، جاهای مختلفی از البرز را به بینندگان نشان می دهد. با این آیتم تمامی اماکن دیدنی و روستاهای البرز، غذاها، بازی‌های البرز و هرآنچه مربوط به البرز می‌شود با زبان کودکانه به بچه‌ها معرفی می‌کنیم. هر بار به معرفی یک بخش یا بخش‌هایی می‌پردازیم که متناسب با موضوع برنامه است. زمانی که موضوع برنامه ما آلودگی هوا است، روستاهای البرز را معرفی می‌کنیم یا مثلا در موضوع مدیریت پسماند، به این مسئله تاکید می‌کنیم که پلاستیک را در رودخانه ها نریزیم. ما سعی می کنیم در این برنامه تلنگری به بچه‌ها بزنیم که باید مراقب آنچه میراث ماست، چه طبیعی و بناهای تاریخی، باشیم.

سرپرست نویسندگان برنامه بوم‌رنگ در خصوص بخش مشاغل می‌گوید: عمو بهرنگ در این بخش مشاغل مختلف را در قالب طنز به کودکان معرفی می‌کند. این مشاغل بیشتر به مسائل محیط زیست، طبیعت و فرهنگ اشاره دارد.

فروتن در پایان می‌گوید: استان البرز احتیاج دارد که بیشتر از قبل به بحث کودک و آموزش به کودکان در حیطه نمایش پرداخته شود و فرصت خوبی است تا بتوان با برنامه بوم‌رنگ به این مهم دست پیدا کرد. امیدوارم که این برنامه‌ها بتواند ادامه‌دار باشد. این برنامه می‌تواند گام خوبی باشد که ما بتوانیم یک برنامه بومی کودک برای خودمان داشته باشیم که خاستگاهش استان البرز باشند. بچه‌ها استان خودشان را بشناسند و نسبت به آن علاقه‌ای داشته باشند.

از عوامل این برنامه می‌توان به محمدامین اکرمی بازیگر، حامی علیزاده، سعیده دهقانی نژاد و داود بختیاری صداپیشه‌ها، کیوان اقبالی، خانم‌ها گلباز و یوسفی عروسک گردان‌ها، آمنه فرحمند دستیار تهیه، فاطمه واشقانی فراهانی نویسنده، ضیاء احمدی ترانه سرا، سپهر سراجی آهنگساز، آقایان مصطفوی و طاهازاده تصویربردار، احسان مومنی دستیار صدا و تصویر و بهار سلیمانی مجری، اشاره کرد.

 
F.Yousefianpour@Gmail.com
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات