۱۴۶مقاله به بخش پژوهش چهلوچهارمین جشنواره تئاتر فجر ارسال شد
دبیرخانه چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اعلام کرد: ۱۴۶ مقاله (چکیده) به بخش پژوهش و سمینارهای این جشنواره ارسال شد.
فرهنگی، هنری- رمزگشانیوز؛ روابطعمومی ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: همزمان با پایان مهلت ارسال اثر به بخش پژوهش و سمینارهای چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر آمار مقالات ارسال شده به دبیرخانه این رویداد هنری منتشر شد.
بر این اساس، تعداد ۱۴۶ اثر به دبیرخانه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ارسال شده که از این تعداد ۷۹ چکیده مقاله از تهران و ۶۷ چکیده مقاله از دیگر شهرهای کشور است همچنین از این تعداد ۴۹ چکیده مقاله توسط بانوان و ۹۷ چکیده مقاله توسط آقایان ارایه شده است.
این آمار نشاندهنده استقبال قابل توجه پژوهشگران، هنرمندان و علاقهمندان از این بخش تخصصی در عرصه تئاتر است.
بخش پژوهش و سمینارهای چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با محور «پژوهش در تئاتر و نمایشهای معاصر شرق» و تأکید بر نقش اندیشهورزی و پژوهش در کنار خلاقیت اجرایی، بستری برای گفتوگو میان پژوهشگران، هنرمندان و منتقدان فراهم میسازد تا با نگاهی میانفرهنگی، زیباییشناسی، فلسفی و اجتماعی تئاتر معاصر را در پرتو تحولات جهانی بازخوانی کنند.
انتشار کتاب «تئاتر مستقل در اروپای معاصر»
کتاب «تئاتر مستقل در اروپای معاصر: دگرگونیهای ساختاری، زیباییشناختی و سیاستگذاری فرهنگی» نوشته مانفرد براونِک با ترجمه علی حاجی ملاعلی به سفارش بخش مقاله و سمینار چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ترجمه و منتشر خواهد شد.
این کتاب درباره «تئاتر مستقل» در اروپا است. یعنی آن بخش از تولیدهای نمایشی که بیرون از سازوکارهای رسمی و دولتی تئاتر شکل میگیرند. محور اصلی کتاب بررسی سه بعد کلیدی ساختارهای سازمانی و تولید، گرایشها و زبانهای زیباییشناسانه و چارچوبهای سیاستگذاری فرهنگی و تأمین مالی است.
هدف براونِک در این کتاب پژوهشی درباره دگرگونیهای ساختاری تئاتر اروپا از ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ است. این پژوهش در بستری شکل گرفته که اروپا در حال تجربه تحولات ناشی از شکلگیری اتحادیه اروپا بود؛ تحولی که بر تولیدات بینالمللی، شبکهسازی، دیجیتالی شدن، تولیدات پروژهمحور و آمیختگی فرمها اثر گذاشت و به اقتصادیشدن حوزههای گوناگون زندگی و تجاریشدن فضای عمومی انجامید.
«در طول ۲۰ سال گذشته، تئاتر اروپایی از نظر تمرکز زیباییشناسانه، ساختار نهادی و جایگاهش در جامعه، تغییرات بنیادی را تجربه کرده است. محرک این تغییرات، نسلی جدید در صحنه تئاتر یعنی تئاترهای مستقل بودهاند.»
کتاب، تئاترهای مستقل در کشورهای اروپای شرقی و غربی را به شکلی دقیق بررسی میکند. ابتدا وضعیت سیاسی هر کشور و نسبت آن با تئاترهای مستقل را دقیقا توضیح میدهد. سیاستگذاری فرهنگی در این کشورها و شکلگیری زیباییشناسی جدید تئاترهای مستقل را تشریح میکند و برای هر کشور نمونه موفقی را مثال میآورد.
این اثر برای هنرمندان و فعالان تئاتر مستقل، سیاستگذاران فرهنگی و مدیران جشنوارهها، پژوهشگران و دانشجویان تئاتر و تاریخنگاران و جامعه شناسان مفید است.
علی حاجی ملاعلی مترجم این اثر، استادیار گروه نمایش دانشگاه بینالمللی سوره است و تاکنون نگارش کتاب «تخطی طرب» و ترجمه نمایشنامه «عمو سام من»، کتاب «مبانی بازیگری و بداههپردازی در تئاتر» را برعهده داشته است.
چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری سیدوحید فخرموسوی بهمنماه امسال برگزار خواهد شد و بخش پژوهش و سمینار آن زیر نظر رامتین شهبازی دیماه در کرمان میزبان صاحبان مقالات و علاقهمندان خواهد بود.
بر این اساس، تعداد ۱۴۶ اثر به دبیرخانه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ارسال شده که از این تعداد ۷۹ چکیده مقاله از تهران و ۶۷ چکیده مقاله از دیگر شهرهای کشور است همچنین از این تعداد ۴۹ چکیده مقاله توسط بانوان و ۹۷ چکیده مقاله توسط آقایان ارایه شده است.
این آمار نشاندهنده استقبال قابل توجه پژوهشگران، هنرمندان و علاقهمندان از این بخش تخصصی در عرصه تئاتر است.
بخش پژوهش و سمینارهای چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با محور «پژوهش در تئاتر و نمایشهای معاصر شرق» و تأکید بر نقش اندیشهورزی و پژوهش در کنار خلاقیت اجرایی، بستری برای گفتوگو میان پژوهشگران، هنرمندان و منتقدان فراهم میسازد تا با نگاهی میانفرهنگی، زیباییشناسی، فلسفی و اجتماعی تئاتر معاصر را در پرتو تحولات جهانی بازخوانی کنند.
انتشار کتاب «تئاتر مستقل در اروپای معاصر»
کتاب «تئاتر مستقل در اروپای معاصر: دگرگونیهای ساختاری، زیباییشناختی و سیاستگذاری فرهنگی» نوشته مانفرد براونِک با ترجمه علی حاجی ملاعلی به سفارش بخش مقاله و سمینار چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ترجمه و منتشر خواهد شد.
این کتاب درباره «تئاتر مستقل» در اروپا است. یعنی آن بخش از تولیدهای نمایشی که بیرون از سازوکارهای رسمی و دولتی تئاتر شکل میگیرند. محور اصلی کتاب بررسی سه بعد کلیدی ساختارهای سازمانی و تولید، گرایشها و زبانهای زیباییشناسانه و چارچوبهای سیاستگذاری فرهنگی و تأمین مالی است.
هدف براونِک در این کتاب پژوهشی درباره دگرگونیهای ساختاری تئاتر اروپا از ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ است. این پژوهش در بستری شکل گرفته که اروپا در حال تجربه تحولات ناشی از شکلگیری اتحادیه اروپا بود؛ تحولی که بر تولیدات بینالمللی، شبکهسازی، دیجیتالی شدن، تولیدات پروژهمحور و آمیختگی فرمها اثر گذاشت و به اقتصادیشدن حوزههای گوناگون زندگی و تجاریشدن فضای عمومی انجامید.
«در طول ۲۰ سال گذشته، تئاتر اروپایی از نظر تمرکز زیباییشناسانه، ساختار نهادی و جایگاهش در جامعه، تغییرات بنیادی را تجربه کرده است. محرک این تغییرات، نسلی جدید در صحنه تئاتر یعنی تئاترهای مستقل بودهاند.»
کتاب، تئاترهای مستقل در کشورهای اروپای شرقی و غربی را به شکلی دقیق بررسی میکند. ابتدا وضعیت سیاسی هر کشور و نسبت آن با تئاترهای مستقل را دقیقا توضیح میدهد. سیاستگذاری فرهنگی در این کشورها و شکلگیری زیباییشناسی جدید تئاترهای مستقل را تشریح میکند و برای هر کشور نمونه موفقی را مثال میآورد.
این اثر برای هنرمندان و فعالان تئاتر مستقل، سیاستگذاران فرهنگی و مدیران جشنوارهها، پژوهشگران و دانشجویان تئاتر و تاریخنگاران و جامعه شناسان مفید است.
علی حاجی ملاعلی مترجم این اثر، استادیار گروه نمایش دانشگاه بینالمللی سوره است و تاکنون نگارش کتاب «تخطی طرب» و ترجمه نمایشنامه «عمو سام من»، کتاب «مبانی بازیگری و بداههپردازی در تئاتر» را برعهده داشته است.
چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری سیدوحید فخرموسوی بهمنماه امسال برگزار خواهد شد و بخش پژوهش و سمینار آن زیر نظر رامتین شهبازی دیماه در کرمان میزبان صاحبان مقالات و علاقهمندان خواهد بود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر