پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
آبله میمون یک بیماری مشترک میان انسان و حیوانات است و می تواند از طریق تماس نزدیک و طولانی مدت با شخص و یا حیوان آلوده و از راه تنفس منتقل می شود. رابطه جنسی با فرد مبتلا یکی دیگر از راههای انتقال این بیماری است. تماس با عرق بدن و یا ترشحات بثورات پوستی فرد مبتلا از طریق استفاده از وسایل مشترک نظیر ملحفه، حوله و یا لباس نیز از دیگر راه های انتقال این بیماری هستند.
شاید هیچ نظام سیاسی در دنیا به اندازه‌ای که در ایران قدرت سیاسی بر حفظ، کرامت و استواری بنیان خانواده تأکید دارد، بر خانواده تأکید و قصد خود برای تقویت خانواده را بیان نمی‌کند. نظام سیاسی اما به شیوه‌های مختلف خانواده را آزار می‌دهد و به شکل ساختاری و ناخواسته بر تضعیف بنیان‌های آن اصرار می‌ورزد.
از نگاه جامعه‌شناختی و تحلیل‌های روان‌شناسانه؛ یک خبر، تا هراندازه تلخ و فاجعه‌بار باشد برای گروه و قشری از افراد جامعه می‌تواند قابل تحمل و درک باشد، اما درخصوص خبر مرگ بابک خرمدین، قریب به اکثریت کارشناسانِ امر در این مجرا معتقدند: این فاجعۀ هولناک، حداقل در چنددهۀ گذشته تا کنون به این شکل در جامعه رخ نداده است!
برآیندِ جامعۀ فعلی با توجه به بررسی و رصدِ دو موضوعِ سلامت و اقتصاد، درحالی تصویری بغرنج را تداعی می‎کند که در مسیرِ سیاه‌شدنِ شماری از شهرهای کشور و وقوع بحرانیِ کرونا، اوضاع اقتصادی نیز با سخت‌تر شدن و تنگنای شدیدی که برای قشری از افراد جامعه در حال وقوع است، برداشتِ سفره‌های سفید - از آن مفهوم که خبری از تنوعِ رنگین بر سر سفره‌ها، وجود ندارد- را متصور است.
«حسین فاضلی هریکندی» در نشست شورای مدیران دادگستری استان البرز که در ندامتگاه فردیس برگزار شد، بضمن اشاره به بررسی مشکلات بیش از 6 هزار زندانی در طرح غربالگری و پایش از آزادی 900 نفر از زندانیان پس از اجرای این طرح خبر داد.
درحالی با توجه به شرایط کرونایی در اوضاع حاضر، موارد بهداشتی- اجتماعی و اقتصادی و گذر از شرایط موجود، اولویت‌های جامعه فعلی محسوب می‌شود که شماری از افراد با درنظرگرفتن دل‌مشغولی‌ و دغدغه‌های کنونی‌شان، به مواردی متمرکز شده‌اند که به هرچیز جز سلامت ختم می‌شود و به گفتۀ کارشناسان اجتماعی در این امر، ضعف فرهنگی می‌تواند اتیکت قابل بیانی برای این افراد در بازه زمانی جاری محسوب شود.
با توجه به پیش‌رو بودن دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شماری از استان‌های کشور و موضع‌گیری‌های مشخص و یا نامشخصِ عده‌ای افراد در کسوتِ اهالیِ رسانه، فعال اجتماعی و یا منتقدانِ مادرزاد در این فن، حریف؛ بر پاره‌ای از مطالب موجود، عمق فاجعه در بروز و ظهورِ بی‌سوادیِ سفید که بیش‌ازپیش در جامعۀ رسانه‌ای فعلی در حال گسترش است، قابل مشاهده است.
امسال در شرایطی به استقبال ماه محرم حسینی می‌رویم که داس کرونا دسته دسته جان آدم‌ها را درو می‌کند، هیچ واکسن و دارویی تا کنون رسما توان غلبه بر این ویروس را نداشته و انسانِ درگیر در دو وجهیِ عقل و احساس را بار دیگر به مبارزه می‌طلبد. اینجاست که تعادل در تصمیم‌گیری و غلبه بر غلیان احساس می‌تواند ما را در عبور از این مسیر دشوار یاری دهد.
آخرین آمار کشته‌های کرونا را که دیدم، یاد خودکشی نهنگ‌ها افتادم. ما داریم عین نهنگ‌ها خودکشی جمعی می‌کنیم. ماسک نزدن، رعایت نکردن فاصله، غیرضروری از خانه خارج شدن و رعایت نکردن سایر ملزومات مقابله با کرونا عین خودکشی دسته‌جمعی نهنگ‌هاست. دلایل هم شبیه هم هستند.
آقای شهردار، آقای قوه قضائیه، آقای دولت، آقای مسئول هر که هستی، هزاران پلاسکو و سینا در گوشه گوشه این کشور فعال هستند. مجهز نبودن آن‌ها مطابق استانداردها در گزارش کارگروه آتش و کارگروه مدیریت بحران گزارش ملی پلاسکو آمده است. بررسی مسئولیت‌های حقوقی همه دستگاه‌های مسئول در قبال ایمنی آتش و چنین حوادثی در گزارش هفتصد صفحه‌ای کارگروه حقوقی گزارش ملی پلاسکو آمده است.
یورو مانیتور تحلیلی از تغییرات جمعیتی ایران تا سال 2030 ارائه داده که برمبنای این تحلیل، در سال 2030 تعداد 2.26 میلیون نفر از مردم ایران بین 35 تا 50 سال سن خواهند داشت که تقریباً یک‌نفر از هر سه‌نفر ایرانی را شامل می‌شود و در این سال، تعداد افراد صفر تا هفت‌ساله و نیز 16 تا 34ساله نسبت به سال 2010 کاهش چشمگیری خواهد داشت.
بچه پل ۲۰ میلیاردی در کلانشهر کرج در عصر کرونا متولد شد و با تشریف‌ فرمایی اعضای شورای شهر، شهردار و شهرداری‌چی‌ها با اجاره صندلی، میز، پذیرایی، با قیچی و روبان قرمز مزین به گل دید و بازدید شد. مبارکه!
قتل‌های ناموسی، ازدواج‌های اجباری کودکانِ زیر13 سال به دلایل فرهنگی و فاقه اقتصادی، پرسۀ کودکان‌کار و صدها موضوع و معضل دیگر از این دست، حکایت‌های کوتاه و بلندی است که در هر شبانه‌روز، میان تردد اخبار سیاسی- اقتصادی دیده می‌شود ....
باز مدرسه ها برای آلودگی هوا تعطیل شد.