جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

یادداشتی به قلم الهام آمرکاشی

رویــدادِ چهار9 و یک پلان کم‌فرهنگی!

درحالی با توجه به شرایط کرونایی در اوضاع حاضر، موارد بهداشتی- اجتماعی و اقتصادی و گذر از شرایط موجود، اولویت‌های جامعه فعلی محسوب می‌شود که شماری از افراد با درنظرگرفتن دل‌مشغولی‌ و دغدغه‌های کنونی‌شان، به مواردی متمرکز شده‌اند که به هرچیز جز سلامت ختم می‌شود و به گفتۀ کارشناسان اجتماعی در این امر، ضعف فرهنگی می‌تواند اتیکت قابل بیانی برای این افراد در بازه زمانی جاری محسوب شود.

به گزارش رمزگشانیوز ازهفته گذشته تا کنون درحالی اخباری با درون‌مایه‌های: «سلامتِ نوزادان، درخطرِ تاریخ‌های رُند تقویمی» به طور متناوب بارگذاری می‌شود که هشدار و انذارهایی که در این مسیر شنیده می‌شود از سیر صعودی در این روند خبر می‌دهد. والدینی که برای یک تاریخ رُند و به اصطلاح، لاکچری؛ تصمیم دارند با دست‌کاری در زمانِ به دنیا آمدن نوزادان خود، مثلاً هدیه‌ای رُند را به او تقدیم کنند؛ فارغ از این موضوع که تولد زودهنگام یا در بعضی موارد، دیرهنگامِ نوازدان با چه فجایع و عواقبی روبرو خواهد بود!

فرهنگ که در درازنای تاریخِ جامعۀ حاضر از قدمت پیدایش بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز، دیرینه‌تر است؛ در حالی این روزها با نگرش‌های عقیمِ بسیاری از نواندیشان، در حرکت معکوس قدم گذاشته که با روند فعلی و مشاهدات عجیب و غریب در این مسیر، هرروزه باید شاهد اتفاق‌های ناگوار و تازه‌ای در کالبد مثلاً تمدن بود.

برچسبِ اجتماعیِ خاص با پا کوتاه‌های خانگی و حیوان‌پروری به جای فرزندپروری؛ 13سالگی‌هایی که در ژستِ پُک، دود می‌شود و ازدواج‌های سفید و از این دست آسیب‌های اجتماعی بر مدار جامعۀ فعلی، کم بود که ردپای تاریخ‌های رُند برای دیسیپلین لاکچری نیز به سبزه آراسته شد.

با توجه به متقاضیان کثیری در این امر که خواهانِ ثبتِ عدد تولد 9/9/99 برای نوزادان خود هستند، شماری از متخصصان سلامت و مسئولان ذی‌ربط در این حوزه، درخصوص تبعات زایمان‌ها و سزارین‌های زودهنگام، هشدار داده‌ و تمهیداتی نیز از جمله صدور شاسنامه برای نوزادانی که در دوهفته ابتدایی آذرماه به دنیا می‌آیند به تاریخ رُند، اندیشیده شده است؛ چنان‌چه سیف‌الله ابوترابی- سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با تأکید بر لزوم توجه والدین به سلامت فرزندان خود به جای توجه به تاریخ تولد رُند، خبرداد: «امکان صدور شناسنامه متولدین ۱۵روز اول آذرماه به تاریخ رُند وجود دارد»؛ اما آنچه در این اثنا از جمله دل‌نگرانی‌های جامعه‌شناسانِ حاضر محسوب می‌شود، تنها مختص به رویدادِ چهار9 نیست و فراشمولیِ ضعف فرهنگی را به تمرکز گرفته‌اند که در هر برهه‌ای از زمان و باتوجه به پیامدهای متناوبی که هرساله نسبت به وضعیت و پیکره اجتماعی در حال تغییر و به‌روزرسانی است، اندیشه‌های چسبیده به اعداد و ارقامِ تقویمی در چه ماورای بیرونی از جامعه حقیقی در سیر است که بازی با جان فرزند خود را به معامله می‌گذارند!

به باور کارشناسانِ امر در این زمینه؛ تولد زودهنگام نوزادان برای به دنیا آمدن در یک روزِ مثلاً خاص که چهارعدد9 کنارهم قرین شده‌اند، هر چیزی را معنا می‌کند به غیر از تجدد، مدرنیته و گردش تفکر در مدار خاص‌بودن!

محمد رحیمی- جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در این‌باره می‌گوید: «مدرنیته تمامی ابعاد زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است و انسان مدرن در یک فضای بی‌روح از بسیاری از ارزش‌های اجتماعی مقبول جامعه خود فاصله گرفته و همین امر سبب تهی‌شدن زیست جهان انسان مدرن از ارزش‌های اجتماعی شده است. جامعه مدرن مجموعه‌ای از نگاه‌ها و افکار در مورد جامعه، انسان و پدیده‌های اجتماعی را ایجاد کرده است. واقعیت این است که مدرنیته به یک معنا و تا حد زیادی معنای زندگی را از انسان‌ها گرفته و تغییرات اجتماعی وسیعی با خود به همراه داشته است».

به اعتقاد وی، یکی از عوامل در این زمینه، ضعف سرمایه فرهنگی است. توزیع ارزش‌ها و فرصت‌ها در جامعه بر اساس میزان برخورداری از چهار نوع سرمایه یعنی سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی و سرمایه فیزیکی است. والدینی که به دنبال تاریخ‌های لاکچری برای تولد نوزاد خود هستند اکثراً از سرمایه فرهنگی پایینی برخوردارند، سرانه مطالعه‌شان پایین است، تحصیلات دانشگاهی ندارند، مصرف فرهنگی پایینی دارند، در محیط‌های فرهنگی حاضر نمی‌شوند و در خانواده‌های به‌اصطلاح فرهنگی پرورش نیافته‌اند به همین دلیل تصورات غلطی از ارزش‌های اجتماعی دارند. طبقـات گوناگون به اقتضای تحصیلات، آگاهی‌ها و مهارت‌های خود (سرمایه فرهنگی) از سرمایه‌های نمادین متنوعی استفاده می‌کنند تا از راه آنها پایگاه اجتماعی خویش را ابراز کنند. درک افـراد از خودشـان و درک دیگران از آنها ناشی از تأثیر ارزش‌های فرهنگی است.

هرچند ایرج‌حریرچی- معاون کل وزارت بهداشت، پیش از این اعلام کرده بود: متأسفانه در تاریخ‌های خاص و بعضی روزهای مناسبتی، آمار سزارین در کشور بنا به درخواست بعضی خانواده‌ها و اجابت بعضی متخصصان در بعضی بیمارستان‌های خصوصی به طرز قابل توجهی از چند 10درصد حتی تا چندبرابر بالا می‌رود که به گفتۀ وی؛ دست‌کاری کردن تاریخ تولد، بیشترین ضربه را به نوزاد وارد می‌کند، چرا که بیشترین رشد و تکامل مغزی در سه ماهه آخر بارداری صورت می‌گیرد؛ این درحالی‌است که زایمان به روش سزارین معمولاً یک‌هفته زودتر از موعد طبیعی آن است و نوزاد از یک هفته طلایی رشد مغزی و تکامل ریه محروم می‌شود و گاهی در معرض عفونت و نارسایی ریه قرار می‌گیرد.

ناهید خداکرمی- رئیس انجمن مامایی کشور نیز با بیان این مهم که در کشور ما برخی تمایل دارند فرزندشان در تاریخ‌های لاکچری به دنیا بیاید و این موضوع، یک فاجعه علمی است، معتقد است: والدین اگر بخواهند فرزند خود را تنها به خاطر یک عدد، زودتر متولد کنند یعنی سلامت فرزند برایشان مهم نیست و آینده و سلامت کودک نباید به واسطه دست‌کاری تاریخ تولد تحت تأثیر قرار گیرد.

و در این میان هرچند در برخی از گزارش‌ها و اخبار، بر مطالبی مبنی براین مهم تأکید می‌شود که در این روز و تاریخ‌های خاص، باید ممنوعیت سزارین انتخابی صورت گیرد یعنی تنها سزارین‌های اورژانسی و زایمان‌های طبیعی در این روز انجام شود؛ که باید منتظر بود و دید آیا راه‌های پیشگیری برای کنترل سزارین‌های انتخابی در روزهای خاص، از سوی مسئولان ذی‌ربط صورت می‌گیرد و می‌توان از فاجعه تولد زودهنگام نوزادانی که ممکن است به صورت ناقص و نارس متولد شوند، جلوگیری کرد یا خیر!
Elhamamerkashi@ymail.com
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات