نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در چهارمین مناظره تلویزیونی چه گفتند؟

دوشنبه شب؛ چهارم تیر ۱۴۰۳ چهارمین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع سیاسی در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

سیاسی- رمزگشانیوز؛ ایلنا نوشت: چهارمین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، برگزار شد و سه ساعت به طول انجامید.

پزشکیان:
دعوا سر این است که برجام به اسم چه کسی تمام شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برجام یک مزیتی بود که دولت گذشته ایجاد کرد؛ اما نگذاشتند و دعوا سر این است که به اسم چه کسی تمام شود.
مسعود پزشکیان در چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نامه‌ای از حضرت علی به مالک اشتر اظهار داشت: حضرت علی (ع)  دستورالعملی برای مالک نوشته مبنی بر اینکه آن چیزی را باید بیشتر دوست داشته باشی که وسط حق باشد و عدلی که همه را پوشش دهد و رضایت همه مردم را باید ببینی. مشکل امروز ما هم همین موضوعات است و این بحث‌هایی که دکتر قالیباف مطرح کرد زاییده همین وضعیت عدالتی است که در سیستم شکل گرفته است.
وی ادامه داد: عمود و ستون دین و عِده و عُده در مقابل دشمنان همه مردم هستند و نه یک خواص و در این زمینه باید به عموم مردم باید توجه داشته باشیم و برای حل  مشکلات اقتصادی و بین‌المللی باید عموم مردم را درنظر بگیریم. اینجا مشکل داریم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: همین برجام برای همین دولتی است برادرها می گویند بد است الان خودشان دنبال این هستند که آن را نهایی و حل کنند. پس برجام یک مزیتی بود که دولت گذشته ایجاد کرد و آن را به اجرا رساند اما نگذاشتند و اختلافات باعث شد جلوی آن گرفته شود، هر چند که در حوزه برنامه همه چیز جلو می‌رفت اما به دلیل همین اختلافات روز به روز وضعیت برجام بدتر شد و دعوا سر این است که به اسم چه کسی تمام شود.
پزشکیان ادامه داد: نفت و گاز و وضعیت ژئوپلیتیکی از مزایای ایران است و امروز ایران باید مسیر ترانزیت شرق و غرب باشد و مسیر ترانزیت انرژی باشد اما این موضوع محقق نمی‌شود چراکه ما در داخل کشور با خودمان و با کشورهای دیگر دعوا می‌کنیم.   جای تقدیر دارد که شهید رییسی تلاش کرد مشکلات ما با کشورهای همسایه حل شود و تلاش کردند تا پرونده برجام را جلو ببرند  اما کاری کردند که این موضوعات حل نشود.  
وی تاکید کرد : باید تحریم های ظالمانه و FATF را حل کنیم چراکه امروز با وجود تحریم‌ها هم گران می خریم و هم ارزان می‌فروشیم، امروز چرا چین توافقنامه با ایران را انجام نمی‌دهد چون تا ارتباطات بین‌المللی را حل نکنیم نه چین و نه عراق و روسیه نمی‌آیند و باید ضوابط بین المللی را حل کنیم و باید
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید سهم خود از بازار را با گفت و گو با دنیا و وحدت افزایش دهیم و مشکل را حل کنیم. در مناظره‌ها همواره ستاد من را نقد می‌کنند افراد در ستاد من خودشان آمدند.
 
چه کسانی از دیوار سفارت انگلیس و عربستان بالا رفتند و در این دولت پست گرفتند؟
اگر گوشت و مرغ به برجام ربطی ندارد چرا قیمت گوشت به هر کیلو ٨٠٠ هزار تومان رسید؟
پزشکیان در ادامه تاکید کرد: من اصولگرا هستم اما به شدت معتقدم که برای رسیدن به اصول باید اصلاحات انجام دهیم و کاملا به اصلاحات اعتقاد دارم و اصول هم حق و عدالت است.
وی افزود: اما حق و عدالت دیده نشده است و حق و عدالت در کانون های مشارکت دیده نشد و برای اینکه همه مشارکت داشته باشند باید کشور را از اینکه تنها یک جریان و یک گروه کشور را اداره کنند، خارج کنیم و امکان اداره کشور با یک جریان و گروه وجود ندارد. تا مشکلات داخلی حل نشود تمام حرف‌ها قابلیت اجرا ندارند.
پزشکیان افزود: چه کسانی از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتند آیا اصلاح طلبان بودند، چه کسانی سفارت عربستان آتش زد و بعد از نماز خواندند و در روزنامه‌های در اختیار خود نوشتند که دستاورد بزرگی داشتند که بعد از آن هم با سایر سفارت‌ها روابط خود را کاهش دادند. همین افرادی که از دیوار سفارت‌ها بالا رفتند پست گرفتند چرا جلوی این افراد را نگرفتیم؟
وی گفت: موضوع این است که ما با هم دعوا داریم و صادق نیستیم. هر گروهی به دنبال این است که گروه دیگر موفق نباشد و بگویند که ما کارها را انجام دادیم، چه کسی این روند را ایجاد کرده که امروز فرزندان ما از کشور مهاجرت می‌کنند؟ ما هستیم و باید واقعیت را ببینیم.
پزشکیان تاکید کرد: روز اول که برای ثبت نام آمدم گفتم که آنچه که دنبال می‌کنم سیاست‌های کلی نظام رهبری است آیا الان می‌توانیم بگوییم قبول ندارم؟ اگر کسی چیزی گفته به دیدگاه من برنمی‌گردد. مگر نمی‌گفتند که گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد چرا پس از توقف برجام مرغ به هر کیلو ١٠٠ هزار تومان و گوشت به هر کیلو ٨٠٠ هزار تومان رسید؟ چرا این اتفاقات رخ دارد اگر به برجام ربط ندارد؟ اگر بدون برجام می‌‌‌توانستند مشکلات داخلی را حل کنند چرا حل نشد؟ ما باید این اختلافات در داخل کشور حل کنیم و نه پشت تریبون.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: حضرت علی (ع) فرمودند که بروید در خانه قایم شوید و اختلافات را حل کنید و کسی را بزرگ ندانید جز خدا. الان بحث این است که هر کدام از گروه می‌گوید شما نتوانستید، چرا در مجلس مشکل تورم را حل نکردیم؟ حرف زدن که مشکل را حل نمی کند. شهید رییسی به شدت به دنبال برجام بود و ما هم باید دست به دست بدهیم با دنیا مشکل را حل کنیم و در جلسات با هم بنشینیم و مشکلات را حل کنیم.
وی گفت: اگر سیاست‌های کلی نظام اجرا می شد و به کارشناسان داخلی انگ نمی‌چسباندیم و آنها را حذف نمی‌کردیم می‌‌توانستیم با اقتدار مشکلات را حل کنیم اینطور نمی‌شد. مشکل این است که با هم دعوای می کنیم.
 
به جلیلی گفتم راه جایگزین برجام چیست، گفت نقشه دیگری نداریم
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه از ابتدا چیزی که برای کسانی که صدای ما را می‌شنیدند گفتم این بود که کار را باید با کارشناسان حل کرد و به شدت هم به موضوع اعتقاد دارم، گفت: تا برای حل مشکلات با این نگاه پیش نرویم، مشکلی حل نمی شود.
وی در پاسخ به اظهارات زاکانی مبنی بر نخواندن و نظر ندادنش درباره برجام در جلسه‌ای گفت: بنده از ابتدا گفتم که موضوعات را باید با کارشناسان حل کرد  به زاکانی صادقانه‌ گفتم من سواد برجام را ندارم، اما مشکل این بود که اینها هم سواد نداشتند ولی نمی‌گفتند و اقدام می‌کردند و وقتی از آنها پرسیدم روش ارزیابی شما برای حل مشکل چیست می‌گفتند روش چیست؟ و با نگاه خودشان یک چیزی را درآوردند. از آقای جلیلی و این‌ها پرسیدم اگر برجام و این موضوع را نمی‌‌پذیرید راه دیگر که ارائه می‌دهید چیست؟ گفتند نقشه دیگری نداریم و همین است که در حال حاضر روزانه هزاران دلار ضرر می‌دهیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در بخش نفت و زیرساخت‌های نفت و ضرر میلیاردها دلار ضرر می دهیم، تاکید کرد: من می فهمم  که یکسری چیز ها را نمی‌دانم اما این افراد نمی فهند و فکر می کنند که عقل کل هستند اما بنده در امتحانات بورد نفر دوم بودم. این افراد بگویند کجا دوره دیدند و چند مشکل را حل کردند که الان نسخه حل مشکل می‌پیچیند، بگویند اگر برجام بد است چه چیزی جایگزین آن دارند و چه برنامه دیگری دارند.  این بلا را بر سر مملکت همین هایی اوردند که کارشناس نیستند.
پزشکیان افزود: در حالی که ترامپ هم به دنبال آتش زدن برجام بود و و نتانیاهو و دشمنان می‌خواستند برجام را پاره کنند، در مجلس خودمان برجام آتش زدند خب این‌ها چه فرقی با ترامپ و دشمنان دارند؟ اگر می‌گویند برجام خوب نیست بگوید و چه گزینه دیگری دارند؟ بگویند چه کسی از دیوار سفارت‌ها بالا رفت که امروز ترانزیت ما به وضعیت رسیده‌ است.
پزشکیان گفت: ما می‌گوییم باید مشکلات را کارشناسان حل کنند این حرف ها غلط است اما این افراد توهم دانایی بهشان دست داده و  فکر می کنند عقل کل هستند.
وی تاکید کرد: الان پشت تریبون می گویم، رهبری گفتند که نظر خود را درباره برجام بگویید و من نظر خود را به رهبری گفتم و نه اینکه مانند برخی آقایان نظری را که فکر می‌کنم نزدیک‌به نظر رهبری بگویم، واقعیت این است که همین‌ اتفاقات باعث وضعیت موجود شده و فقط حرف می‌زنیم و مشکل مردم را نمی‌بینم، وضعیت ما خوب است و می‌بینم که وضعیت سفره مردم چگونه است و وقتی به سفره مردم می‌رسیم می‌گوییم انقلاب کردیم.
 
چرا چیزی که ترامپ و نتانیاهو رد می‌کردند را شما هم رد می‌کنید؟ فرق شما با آنها چیست؟
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه ما اگر برجام را نپدیرم و نخواهیم برجام و fatf را حل کنیم باید انسجام داخلی را در خودمان ایجاد کنیم، اظهار داشت: مردم سرمایه ما هستند و باید با مردم آشتی کنیم. الان مردم با ما مشکل دارند حالا تقصیر هر کسی که باشد به هر حال مردم با ما مشکل دارند.  
وی گفت: از اتاق بازرگانی سوال بپرسید که آیا برجام و fatf را بد می‌بدانند یا نه حالا اینکه عده‌ای به اسم کارشناسان این‌ها را توجیه می‌کنند یک مسأله جداست. از همین اتاق بازرگانی بپرسید تا بینید چه بلایی سر تولید و تجارت کشور آمده است، افراد در اتاق‌های بازرگانی می‌گویند با این روند نمی‌توانیم ادامه دهیم اما این‌ها می‌گویند می‌توانیم با همین روند ادامه دهیم.  
پزشکیان ادامه داد: در حالی که در حوزه گاز جزو کشور‌های اول هستیم اما در زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم و تابستان هم برق مردم را قطع می‌کنیم. این موضوعات که داخلی هستند چرا این مشکلات حل نشد؟ بگویند در میادین مشترک چقدر ضرر می‌کنیم؟ در حال حاضر کشورهای عمان و قطر و امارات و کویت از میادین مشترک سهم خود را می‌برند و عین خیال ما نیست. منابع، فرصت‌ها و بازارها را از دست داده‌ایم، اگر در این شرایط برجام را از دست دهیم بگویند وفاق داخلی را چگونه درست می‌کنند؟
این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه امروز در داخل با کسانی دعوا داریم که رهبری می‌گفتند که صادق‌ترین و سالم‌ترین افراد هستند، گفت: این‌ها می‌گویند که همین افراد که رهبری گفته از صادق‌ترین افراد هستند خائن ترین هستند. چیزی که را رد می‌کنند که ترامپ و اسراییل و نتانیاهو هم همان موضوع را رد می‌کردند. بگویند فرق اینها و آنها چیست؟
وی ادامه داد: اشکالی ندارد برجام اگر به نتیجه نرسد بگویند برنامه بعدی برنامه بعدی برای حل مشکلات مردم چیست؟ در حال حاضر اختلافات داخلی را داریم و با سرمایه‌گذاران هم مشکل داریم با حرف زدن که این مشکلات حل نمی‌شود. صدا و سیما از این افراد مصاحبه کنند و بپرسند اینکه فرصت زیاد است را قبول دارند؟ سرمایه گذاران در حال خارج کردن سرمایه از کشور هستند چراکه ناراحت هستند از اینکه گران می‌خرند و ارزان می فروشند و در این میان عده‌ای هم پول خود را گم می‌کنند.
 

قالیباف:
در ستاد پزشکیان نکاتی را مطرح می‌کنند که احساس نگرانی می‌کنیم

 نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای پزشکیان بر تاکید بر اجماع تاکید دارد ولی این روزها می بینیم برخی در ستاد آقای پزشکیان چیزهایی مطرح می کنند که از این بابت نگرانی داریم. در این میتینگ‌ها کمتر به اجماع و وحدت تاکید می‌شود.
محمدباقر قالیباف در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: شهید سلیمانی باورش این بود که فرصت های ما در دل تهدیدات است و تهدیدات هرچقدر بزرگ باشند، فرصت های ما بزرگ است.
وی با بیان این که دپیلماسی و سیاست های نظام مصوبه ماست، خاطرنشان کرد: ما ده‌ها پرونده باز و نیمه باز داریم که سال ها است که مانده است، اولویت ما این است که پرونده باز نداشته باشیم و آن ها را پیگیری کنیم. بزرگترین موفقیت ما این است که به سمت اجماع برویم و این ضروت کار است که در داخل و خارج بید به آن سمت برویم.
قالیباف با بیان اینکه ما حتما مذاکره می‌کنیم و حتما به توافق می‌رسیم، گفت: سیاست داخلی ما در امتداد سیاست خارجی ماست و بالعکس. ما همچون شهید رئیسی مذاکرات را ادامه می‌دهیم و حتماً به توافق می‌رسیم؛ در چارچوب سیاست‌ها و قوانین کلان؛ از جمله قانون راهبردی مجلس. هر توافقی که در آن انتفاع اقتصادی باشد آن را دنبال می‌کنیم. در حوزه داخل نیز به خنثی‌سازی تحریم، با ۵ فوریتی که اشاره کرده‌ام خواهم پرداخت.
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست افزود: آقای پزشکیان بر تاکید بر اجماع تاکید دارد ولی این روزها می بینیم برخی در ستاد آقای پزشکیان چیزهایی مطرح می کنند که از این بابت نگرانی داریم. در این میتینگ‌ها کمتر به اجماع و وحدت تاکید می‌شود. این‌ها باعث می شود که تنشی بین مردم با مردم و یا مجموعه دستگاه ها با هم و افراد با هم ایجاد شود. این‌ها چه ثمری دارد؟ صدای مردم گم می شود و به حل مشکلات‌شان توجه نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: قانون راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها را مشاور آقای پزشکیان می گوید مانع می بینیم! این در شرایطی است که رهبری معظم انقلاب فرمودند این قانون مبنای کار ما و مبنای تعیین تکلیف است. این تضاد را چگونه می‌خواهند دنبال کنند؟ در این روزها شنیدم که گفتند نگذاشتند واکسن وارد شود، این بحث‌ها جامعه را دچار چالش می‌کند، ما باید همین جا به مردم قول دهیم که دغدغه ما مردم و وحدت در کشور است.
 
وقتی قانون راهبردی مجلس را مانع رفع تحریم می‌دانید، چطور می‌خواهید تحریم را رفع کنید؟
قالیباف در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: ما متوجه نشدیم در این حوزه آقای پزشکیان با توجه به نظرات افراد ستاد ایشان چه پیشنهادی دارند و چطور می خواهند رفع تحریم کنند درحالی که قانون راهبردی را مانع می دانند؟
وی با اشاره به قانون راهبردی رفع تحریم‌ها بیان کرد: ماده ۶ این قانون فرصتی را به ما می‌دهد که قدم به قدم پیش برویم، یعنی آن اقدامی که ما متوقف کردیم یعنی اگر فروش نفت ما آزادسازی شود می توانیم پروتکل الحاقی را برگردانیم؛ اگر آنها بنادر و بیمه ما و بانک مرکزی ما را از تحریم آزاد کنند، می‌توانیم تعهداتی انجام دهیم. رفتار ترامپ را دیده ایم.
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در زمینه خنثی سازی تحریم ها گفت: در حوزه خنثی سازی تحریم فرصت‌های بسیار بزرگی داریم. در اوراسیا و شانگهای و بریکس؛ همین الان ۲۴ میلیارد دلار پرونده باز و متوقف داریم در قراردادهایی که با کشورهای نوظهور امضا کرده‌ایم؛ کشورهایی که مخالف آمریکا هستند با ما کار می کنند. این نشان‌دهنده این است که در داخل اختلاف بین دستگاه ها داریم و رویه وحدت نداریم.
وی افزود: من در میزگرد اقتصادی نشان دادم ایران ما چگونه در ترازنیت هوایی دور زده می شود این یعنی بزرگترین موقعیت درآمد اقتصادی ما را در شمال و جنوب از بین برده‌ایم.
قالیباف گفت: در طرح ۱۴۱۴ گفتیم چابهار را پایتخت دوم اقتصادی مان قرار می دهیم. در حوزه ترانزیت هوایی از یک درآمد بزرگ محروم شده ایم که این در یک سال قابل جبران است. ۳۵ درصد راه آهن های احداثی ما هیچ منفعتی برای ما ندارد. اگر آن را در قالب سیاست درستی اجرا کرده بودیم وضع ما بهتر بود. چندین سال حرف از سرمایه های ۱۰۰ میلیارد دلاری برای چابهار مطرح است درحالی که ۲۴ میلیارد دلار می توانیم آنجا را درست کنیم.
 
حاج قاسم با همان کسی که می‌جنگید، هم‌زمان حرف هم می‌زد
قالیباف در خصوص این که اولویت و برنامه شما در سیاست خارجی چیست، گفت: من با پیشنهاد آقای پزشکیان موافقم پشت تریبون‌ها حرف نزنیم و باهم صحبت کنیم، من اگر گفتم برای این بود که این چند روز مردم سوال می‌کنند و ناامید شده‌اند، مردم می گویند ما مشکل داریم این‌ها سر قدرت دارند دعوا می‌کنند.
وی ادامه داد: شهید سلیمانی یک الگو برای همه ما در رفع تحریم، خنثی سازی تحریم و قدرت و غیره برای ما درس است، در ۲۰ سالی که مسئول نیروی قدس بودند با ایشان از نزدیک همکاری داشتیم. ویژگی شهید سلیمانی چه بود؟ به دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی‌رفت و اصلاً بحث میدان و دیپلماسی وجود نداشت. حاج قاسم با همان کسی که می‌جنگید همزمان حرف هم می‌زد. شهید سلیمانی قدرت حل مسئله را داشت و مسئله را از حالتی دیگر تبدیل نمی‌کرد. موضوع را استحاله نمی‌کرد و مثل آشغال مشکلات را زیر فرش نمی‌برد. قدرت شهید سلیمانی این بود که وحدت و اجماعی که همه می‌گوییم را ایجاد می‌کرد. دیپلماسی و میدان نداشت، با همان کسی که در میدان مبارزه می کرد حرف هم می‌زد. بارها و بارها باهم به خارج از کشور می‌رفتیم خدا شاهد است مذاکره پشت مذاکره می‌کرد. یادداشت‌هایش در این چند روز، گویی برای فعالیت یک سال یک نفر بود. اینقدر پرحجم بود کارها.
قالیباف ادامه داد: روزی می گفتند روی موشک ننویسید الموت الاسرائیل چون برای تحریم دارد اما مشاهده می کنیم مذاکره چه قدرت اقتصادی و سیاسی دارد. به خاطر تردید در تصمیم گیری ها حق کشور ما را دور زدند. در خنثی سازی تحریم، نیاز  داخل رشد اقتصادی است و باید این را تنظیم کنیم. سرمایه مردم ارز و طلا در داخل بانک ها است و باید کاری کنیم که اعتماد کنند و سرمایه‌گذاری کنند.
 
مردم ما نجابت به خرج دادند و طاقت آن ها طاق شده است
قالیباف گفت: بعد از دهه ۹۰ امروز مردم ما در حداقل ها دچار مشکلات هستند، من همیشه دغدغه مند مردم بودم تا کاری را برای آن‌ها انجام دهیم. حتما باید رشد اقتصادی را از طریق رفع تحریم و کار ماندگار درست کنیم. مردم ما نجابت به خرج دادند و طاقت آن ها طاق شده است. لذا باید مشکلاتشان را در کوتاه مدت حل کنیم. لذا اولین کارم این است که یک سپر حمایتی برای مردم ایجاد کنم.
وی ادامه داد: آن هایی که حقوق ثابت دارند و تورم بیش از حقوق است فاصله آن ها را باید جبران کنیم حتما باید تورم جبران شود نشود حتما سفره آن ها کوچک می شود، باید به کار هم آگاه باشیم و هم کارنامه و عملکرد داشته باشیم. امروز ۱۷.۵ درصد اتلاف سرمایه های در دستمان را داریم در کشور؛ با دقت در این موضوعات، بدون اینکه بخواهیم مشکلات بیشتری را درست کنیم و به تورم دامن بزنیم، می‌توانیم این را کنترل کنیم.
وی افزود: در بحت ها گفتم یا روزانه ۲هزار و ۲۰۰ کالری بدهیم یا اقلام جهزیه دهیم و کار پیش ببریم. ما حتما این ها را دنبال می‌کنیم. با مدیریت بهتر می توان این کار پیش برد. خیلی‌ها وام مسکن گرفته اند و سررسید قسط‌شان شده ولی مسکن نگرفته اند.
این نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بیان کرد: به هر کسی که مسکن ندارد ۲۰۰ متر زمین می دهیم که کاربردی مسکن داشته باشد؛ اگر اینطور شود مشکل حل می شود. در همه روستاها و بیش از ۸۰ درصد شهرهای ما این امر شدنی است.
وی ادامه داد: ما هم در خودروی سنگین و سبک مشکل داریم؛ بارها صحبت کردم؛ صنعت خودرو از ما رانت می گیرد ولی نتوانسته ما را خودروساز کند. حتماً باید واردات خودرو را داشته باشیم. هم در خودروی سنگین و هم سبک. سهم زیادی از خودروهای سنگین کشور الان اسقاطی هستند. به هر فردی که منزل ندارد در محیطی که کاربری مسکن دارد ۲۰۰ مسکن و زمین می دهیم. این کار باید به سرعت انجام شود.
 

قاضی‌زاده هاشمی:
در دولت روحانی و دوره اصلاحات در آستانه جنگ با طالبان قرار داشتیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تمام سیاست‌های دولت روحانی باعث شد که سایه جنگ بر کشور رخ دهد اما دولت آقای رئیسی سایه جنگ را دور کرد و دشمن صهیونیست را سر جای خود نگه داشت.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما این روزها وقتی خدمت مردم می‌رسیم از یک نظر مردم انتقاد می‌کنند که چرا واضح صحبت نمی کنید. امشب می‌خواهیم کمی مصداقی صحبت کنم. برنامه سیاست خارجی ایران جلوگیری از دخالت بیگانگان است. گرچه این سیاست مختل شد. شما یادتان است دولت روحانی وقتی به دولت آقای رئیسی رسید، جایگاه ما در منطقه نامطلوب بود.
وی افزود: با دولت سابق افغانستان تنش جدی داشتیم، جالب اینکه جریان رسانه‌ای مهندسی افکار عمومی در ابتدای دولت رئیسی جامعه را جوری تحریک کرد تا جنگ با طالبان رخ دهد. در دوران اصلاحات هم بعد از ماجرای مزارشریف ما در آستانه جنگ با طالبان قرار داشتیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: کارشناسان و نمایندگان سیاست خارجی آقای پزشکیان تعادلی در برنامه سیاست خارجی ندارند و تک چشمی به دنیا نگاه می کنند. تمام سیاست‌های آنان باعث شد که سایه جنگ بر کشور رخ دهد اما دولت آقای رئیسی سایه جنگ را دور کرد و دشمن صهیونیست را سر جای خود نگه داشت.
قاضی زاده هاشمی گفت: در زمان آقای روحانی، دیپلمات‌هایی مانند آقای اسدی و نوری در زندان‌های اروپا بودند که با اقتدار آقای رئیسی آزاد شدند. آقای علی اف در آذربایجان برای ما خط و نشان می کشیدند، بحرین و جیبوتی هم با ما قهر کردند. آقای امیرعبداللهیان استاد تمام مذاکره بودند . حالا مصر بعد از چهل و پنج سال و عربستان بعد از هفت سال با ما وارد ارتباط شدند، تنش آذربایجان برطرف شد کریدور شمال و جنوب از روسیه تا هندوستان به امضا رسید و بعضی از این قراردادها عملیاتی شد. شما دیدید که وقتی فاجعه شهادت رئیسی اتفاق افتاد برخی از همسایگان ما عزای عمومی اعلام کردند.
 
تا قبل از دهه ۹۰ این چنین قهر با صندوق رای نداشتیم
قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم سخنان خود در مناظره تلویزیونی گفت: جناب آقای پزشکیان مطالب درستی می فرمایند اما حرف مشاوران و کارشناسان ستاد آقای پزشکیان دستاوردهای انقلابی را هدف گرفته و آن را زیرسوال می برد. همسایگان ما عمق استراتژی ما هستند تا امنیت آنان درست نشود امنیت ما درست نخواهد شد. من شرمنده‌ام که خودتحقیری داشته باشم. در قسمت مناظره اقتصادی؛ جاده‌های ترکیه را به رخ کشیدند. اما زمانی که در دولت نهم رئیس جمهور ایران به ترکیه می رفت خیابان ترکیه بسته می‌شود و مردم ترکیه به مسئولین خود گفتند شعار ما می توانیم را از ایران یاد بگیرید پیش کار خود قرار دهید.
وی افزود: وقتی دولت آقای روحانی سرکار آمد وارد مسیر سراشیبی شدیم و عقب افتادیم و نهضت ساخت و ساز متوقف شد اما در دولت رئیسی این موضوع احیا شد. ما به دنبال احیای قدرت ایران بودیم. ایران الهام بخش کشورهای منطقه و جهان است. ببینید وقتی آقای رئیسی به نیویورک می‌رفت و بعد از ماجرای موشک باران پاکستان و  آن درگیری چه استقبالی از  آقای رئیسی در پاکستان شد. بنابراین نباید خود تحقیری داشته باشیم.
وی تصریح کرد: ما تا قبل از دهه ۹۰ این چنین با صندوق رای قهری نداشتیم. اوج مشارکت مردم در سال ۸۸ بود. چه اتفاقی افتاد که مردم قهر کردند. دوستان آقای پزشکیان مردم را می ترسانند که اگر  جناح موجود بیاید چنین و چنان می شود. رقبایی در ستاد پزشکیان حضور دارند که افتخار می‌کنند که مسکن نساختند و زمانی که خودش در باستی هیلز بود به این موضوع افتخار کرد. اگر این افراد سر کار باشند به چه کسانی امیدی داشته باشند. در موضوع گرانی بنزین چه اتفاقی در سال ۹۸ افتاد که چه رفتاری با مردم داشتند؟ وزیر ارتباطاتی که الان قائم مقام ستاد آقای پزشکیان است اینترنت جهانی را بست.
 
آقای پزشکیان، صحنه گردان ستاد شما روحانی است
قاضی‌زاده هاشمی در بخش سوم سخنان خود در مناظره تلویزیونی گفت: آقای پزشکیان خیلی به موضوع سفارت‌ها اشاره کردند اما بگویند در اول انقلاب چه کسانی از سفارت آمریکا بالا رفتند. در دوران آقای روحانی حمله به سفارت عربستان صورت گرفت، چرا دولت توانی برای جلوگیری آن نداشت؟ آیا نمی توانست جلوی آن را بگیرد. در حالی که قوه قضاییه با آنان برخورد کرد.
وی افزود: من درباره برخورد با تحریم ها بگویم که آقای پزشکیان، مشاور سیاسی شما و وزیر خارجه وقت در تلویزیون حرف‌های عجیبی زد اما در دولت آقای رئیسی نفت فروخته شد اما دلیل آن شل کردن پیچ تحریم توسط بایدن بود و بگذارید ترامپ بیاید خواهید دید چقدر نفت خواهید فروخت. فارغ از این تحلیل سوال پیش می‌آید با روی کار آمدن بایدن او پیچ تحریم را شل کرد اما برای رئیسی و امیرعبداللیهان پیچ تحریم را شل کردند. آیا آقای رئیسی عرضه وادار کردن آنها به شل کردن پیچ را داشت یا دیگران نداشتند؟ 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای روحانی با تمسخر می گفتند در سیاست خارجی زبان دنیا را بلد نیستید در حالی که زبان مردم خودتان را بلد نیستید. در حالی که صحنه گردان ستاد شما آقای روحانی است، فهمیدید چه کسی زبان دنیا را شناخته است؟ بعد از آنکه تحریم لغو نشد، ارزش پول ملی ۱۰۰۰ درصد کاهش پیدا کرد. حالا امروز اعضای ستاد پزشکیان به دنبال ترساندن ملت بزرگ از جمهوری خواهان آمریکا هستند. آیا این افراد کاسب تحریم هستند یا بچه های انقلاب؟ ما آن‌هایی هستیم که می‌توانیم با ترامپی مذاکره کنیم و خواست خودمان را تحمیل کنیم.
وی تصریح کرد: در دولت آقای روحانی ۳۰۰۰ مدیر در روزگار فقر مردم بالای ۵۰ میلیون حقوق حرام گرفتند. آیا کاسبان تحریم ما هستیم یا این حضرات؟ در این دولت هشتاد میلیارد دلار نفت فروخته شد و با کاری که آقای رئیسی در زمینه واکسن انجام داد در دو سه ماه موضوع کرونا جمع شد و بعد این آقایان می‌آیند خیانت را توجیه می‌کنند؟
 
برجام خسارت محض است
قاضی‌زاده هاشمی در بخش بعدی سخنان خود گفت: مشکل ما این است به جای آنکه آقای پزشکیان به سوال جواب دهند اما سوال جدیدی مطرح کنند. عزیزان مرد باشند از عملکردشان دفاع کنند تا مردم تشخیص دهند. در جایی باشیم که گذشته را کنار نگذاریم. کدام دولت مردم را کنار گذاشتند. چه کسی مردم را محدود کرد؟ چه کسی بخش تعاونی را محدود کرد؟ ۴۵ سال تاریخ وجود دارد. اینکه خطاب به مردم بگویند ما مظلوم شدیم درست نیست. بیشترین مردمی سازی را در دولت سیزدهم انجام دادیم. واگذار کردن  اقتصاد به مردم و نقش دادن به مردم قابل قیاس نیست.
وی افزود: در موضوع واکسن، زمانی که بعضی‌ها دوز دوم واکسن فایزر را زدند گفتند ما اجازه نمی دهیم مردم موش آزمایشگاهی  واکسن خارجی شوند. اگر می‌توانستید کار واردات واکسن را انجام می‌دادید تا اسم واردات واکسن به نام آقای رئیسی نخورد. آقای پزشکیان اگر آقای رئیسی از برجام خارج می‌شد خود شما نمی‌گفتید چرا آقای رئیسی با خروج از برجام کنار نتانیاهو و ترامپ قرار گرفت؟ از لحاظ حقوق بین الملل در وضعیتی قرار گرفتیم که نمی‌توانیم کار دیگری بکنیم و بنابراین مجبوریم حداکثر استفاده را ببریم تا فضا را کنترل کنیم وگرنه برجام خسارت محض است.
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: دیپلماسی خندیدن و امتیاز دادن نیست. بلکه دیپلماسی استقامت و امتیاز گرفتن است که آقای امیرعبداللهیان انجام داد. همان شهید امیرعبداللهیانی که در دولت آقای روحانی کنار گذاشته شد اما در دولت آقای رئیسی وزیر امور خارجه شد و با همه ارتباط برقرار کرد، با شرق و غرب از موضع قدرت با تکیه بر قدرت درون زا مذاکره کرد و آن را به نتیجه رساند. اینکه ما می‌توانیم فروش نفت داشته باشیم، سناتور آمریکایی به وزیر خارجه آمریکا گفت چطور فروش نفت از ۳۰۰ هزار به ۲ میلیون بشکه رسیده است؟ وزیر خارجه آمریکا گفت به دلیل آنکه رئیسی مرد مصممی بود و دیپلماسی جای آدم مصمم است.
 

پورمحمدی:
نباید تایید صلاحیت شناور داشته باشیم/ قوانین انتخاباتی نباید سلیقه‌ای تغییر کند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما نباید تایید صلاحیت شناور داشته باشیم. قوانین انتخاباتی ما نباید شناور باشد و سلیقه‌ای تغییر کند. افرادی تایید صلاحیت نشدند که چندان فرقی با ما نداشتند.
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه می‌دانند که سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است و اگر در داخل توانمند باشیم، در عرصه جهانی نیز توانمند خواهیم بود. امروز بحث ریاست جمهوری است و این مناظره سیاست خارجی است. کجا بحث سیاست داخلی شد؟ حرفی از سیاست داخلی به میان نیامد!
وی افزود:  البته حرف سه کاندیدای عزیز حرف‌شان سیاست داخلی هم بود. حرف ما مشارکت مردم است. رهبری گفتند با مشارکت اقتدار تولید می‌شود و با مشارکت قدرتمند خواهیم بود. اما امروزه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مشارکت چندان ایجاد نشده و حس و حال خاصی در جامعه ایجاد نشده است. این مسئله اصلی ایران است و باید به این توجه کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: جمهوری اسلامی با حضور مردم شکل گرفته و از روز اول امام خمینی تاکید کردند مسئله انتخابات جدی است. بنده در زمان وزارت کشور خود اعلام کردم که انتخابات مشکل دارد. نامه‌ای به رهبری نوشتم و مشکلات را قید کردم و ایشان مباحث را به مجمع تشخیص ارجاع دادند. هشت سال طول کشید که سیاست‌های کلی انتخابات مطرح شود. در آن زمان دولت آقای هاشمی رفسنجانی نسبت به این امر تعلل داشتند. امروز نیز قانون جامع انتخابات براساس سیاست‌های کلی انتخابات باوجود آقای قالیباف در مجلس هم نداریم.
وی خاطرنشان کرد: الان آقای لاریجانی و جهانگیری و سایر دوستان چرا تایید نشدند؟ آنها چه فرقی با ما داشتند؟ ما در سال ۸۸ هم شاهد این بودیم که به دلیل ضعف در انتخابات، مسائلی داشتیم. این دغدغه جامعه است. البته من حق می‌دهم به شورای نگهبان اما ما نباید تایید صلاحیت شناور داشته باشیم. قوانین انتخاباتی ما نباید شناور باشد و سلیقه‌ای تغییر کند. افرادی تایید صلاحیت نشدند که چندان فرقی با ما نداشتند.
پورمحمدی گفت: امروز کاندیداهای ما افرادی با شخصیت خودشان هستند و نماینده مشخص جریانی نیستند. تا این مشکلات حل نشود، با آن یخی که امروز در سیاست وجود دارد همین وضعیت مشارکت است و اگر مسئله مشارکت اجتماعی و مردمی حل نشود، یخ اقتصاد و سیاست خارجی هم آب نخواهد شد.
 
چرا جلیلی سه سال است درخواست زنگنه برای مناظره را نمی‌پذیرد؟
پورمحمدی در بخش بعدی حرف‌های خود با بیان اینکه اساس مشکل ما سیاست داخلی است و مباحث ما باید به سیاست داخلی برگردد. نظام ما با مردم به اینجا رسیده اما هنوز برخی نقش مردم را باور ندارند و تلاش ندارند که مردم خوشبین شده و مشارکت کنند.
وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای جلب مشارکت مردم و شناسنامه‌دار کردن فعالیت سیاسی که موجب کاهش فعالیت‌های مخرب و مافیایی می‌شود، فعالیت حزبی است، گفت: کاندیداها باید مانیفست و آرمان‌های مشخص داشته باشند و برای این باید تحزب را داشته باشیم. وقتی دوستانی تحزب را قبول ندارند، باید منتظر چنین چیزی داشته باشیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: برای مثال همین آقای جلیلی از طریق معاونشان اعلام کردند که دوستان بنده با طرح موضوع سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به دنبال انقلاب مخملی هستند. ما طبقه متوسط بزرگی داریم که قدرتمند بوده و شامل نخبگان، بازاریان و مهندسان و دانشگاهیان است و به خاطر همین طبقه متوسط تاکنون دیکتاتوری در ایران به صورت شدید موفق نشده است. مردم باید بتوانند با تشکل و تحزب در سیاست مشارکت انجام دهند.
وی گفت: یکی از وجوه دیپلماسی بحث دیپلماسی اقتصادی است. تاکنون اقداماتی در حوزه همسایگان و گردشگری انجام شده است. برای مثال بحث مصداقی بحث کرسنت و اس اف او را داشتیم. در دولت وقت برای بهره برداری از میدان مشترک گازی سلمان، طی سی سال قرار بود که از این حوزه مشترک برداشت انجام شود و به فروش برسد. وقتی بحث اختلاف قیمت مطرح شد، دیوان محاسبات نیز ورود کرد و بنده نیز در سال ۸۱ در دفتر رهبری بودم و نقشی در این اتفاق نداشتم. من در سال ۱۳۸۷ به سازمان بازرسی رفتم و این اطلاعات را باید به مردم نسبت به ادعاهایی که در مناظرات مطرح شد بدهیم.
پورمحمدی گفت: ما قرار بود سهم خود را از میدان برداریم. ۱۶ سال است که کشور در این حوزه معطل شده است. در این پروژه قرار بود که گاز بفروشیم و پول تامین کنیم. به دلیل بسته شدن راه پیشبرد این پروژه، میلیاردها دلار زیان دیده و محکوم شدیم. چرا تا امروز جلوی آن را گرفتیم؟ یا آقای زنگنه مجرم است یا دوستانی که جلوی قرارداد را گرفتند. این بسته شدن میلیاردها دلار به ایران ضرر زده است. سه سال است که آقای زنگنه سر این موضوع با آقای جلیلی درخواست مناظره داده است، چرا آقای جلیلی نمی‌پذیرد؟
وی خاطرنشان کرد: من از سازمان صدا و سیما انتظار دارم که برای حل و فصل این بحث ورود کنند. همین جمع بندی‌ها و مشخص کردن موضوعات است که باعث همگرایی خواهد شد. ما از صداوسیما می‌خواهیم مناظره بگذارند و تکلیف مردم را مشخص کنند. ما مثل این موضوع در کشور زیاد داریم و باید آن‌ها را حل کنیم. اما استخوان لای زخم می‌گذاریم و همین موضوع باعث می‌شود مشارکت به این سطح برسد.
 
آقای جلیلی! اینجا جای بزن در رو و بگو در رو نیست
ما مثل شما برای این پست ۱۵ سال زنبیل نگذاشتیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بحث تحزب یک مسئله جدی در کشور است. بحث سازمان‌دهی نهادهای مردمی موضوعی جدی است. دوستان بفرمایند این بحث‌ها را قبول دارند یا خیر! نمی‌توانیم آدرس اشتباه بدهیم. اگر سازمان مردم نهادی مشکل امنیتی داشته باشد با آن برخورد می‌شود اما نمی‌توانید پیشاپیش با قضاوت‌های آنچنانی و ادعای انقلاب مخملی جلوی آن‌ها را بگیرید.
وی خطاب به جلیلی گفت: نمی‌توانید بگویید که شما تشخیص نمی‌دهید. بنده ادعای دانستن همه چیز را مثل دوستان ندارم. هیچ‌کس نمی‌تواند چنین ادعایی کند. اما شما که همه چیز را می‌دانید و شما ده سال است که دولت در سایه تشکیل دادید و شما که با هیچ دولتی همکاری نمی‌کنید، در خصوص این مسائل مثل کرسنت با متهم صحبت کنید. ما حداقل می‌خواهیم دادگاه پرونده را به جایی برساند.
پورمحمدی تاکید کرد: شما می‌گویید پرونده کرسنت در سازمان بازرسی در زمان بنده بسته شده بوده است. بنده افتخار می‌کنم در زمان خودم هیچ پرونده مفتوحی که حل نشده باشد را نبستم. بسیاری از افرادی که بنده با آن‌ها ارتباط داشتم و رده بالایی داشتند را در همان سازمان بازرسی برایشان پرونده تشکیل دادم و پرونده را به رئیس قوه قضاییه معرفی کردم و آن‌ها نیز محکوم شدند. اگر خواستید جزئیات آن‌ها را می‌گویم. اما چرا با طرف متهم به خیانت مناظره نمی‌کنید؟
وی گفت: ۱۷ سال از این موضوع گذشته و اموال ملت به تاراج رفته و پرونده جریمه ۱۸ میلیارد دلاری علیه ایران تشکیل شده است. مگر نمی‌گویید طرف شما (زنگنه) خیانت‌کار است؟ پس چرا گفت‌وگو نمی‌کنید؟ حداقل به دادگاه ارجاع دهید و در دادگاه مسئله را طبق قانون حل کنید. برخی می‌گویند ما خواب نما شدیم، اما گویا برخی هنوز در خواب هستند یا دیر از خواب بلند شدند. خیلی‌ها هم مسائل را نمی‌فهمند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: (آقای جلیلی) در بند چهارم نامه خود درباره اف. ای. تی. اف می‌گویند که به کنوانسیون پالرمو محلق شویم. اسناد این موجود است و ما نمی‌خواستیم وارد این موضوع شویم. وقتی می‌گویید کرسنت و… مسئله دارد، باید بدانید که اینجا جای بزن در رو نیست جای بگو در رو هم نیست! این مسائل قابل بحث جدی است. این که از کلیات بگویید و بعد در مورد جزییات بحث حرف نزنید و بگویید شما نمی‌فهمید، درست نیست.
وی تاکید کرد: شما که علامه دهر هستید، در رشته خود هم موفق نبودید. بگویید در کدام مذاکره پیروز بودید و بگویید که کجا و در کدام عمل خود کار را درست انجام دادید؟ در کتاب‌های درسی و دانشگاه که می‌توان خیلی حرف‌ها زد، اما شما در رشته خودتان هم موفق نبودید. بحث فقط با شعار جلو نمی‌رود! بخاطر همین مسائل مردم به ما اعتماد نمی‌کنند. آقای جلیلی بدانید که ما مثل شما برای این پست ۱۵ سال زنبیل نگذاشتیم.
 
چرا در زمان مذاکرات خودتان گذاشتید چندین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود؟
پورمحمدی گفت: دوستانی که اطلاعات کامل دارند، بهتر است زود عصبانی نشوند و اتهام واهی نزنند. این روزها می‌گذرد و مسائل روشن است. قراردادی در سال ۸۱ انجام شده و ما در سال ۱۳۸۷ سر کار آمدیم و دو گزارش به ما آمده است.  آقایانی که دو بار وقتی آقای احمدی نژاد تلاش کرد مسئله این قرارداد (کرسنت) حل شود و تکلیف آن در دادگاه روشن شود، هردوبار جلوی تلاش را گرفتند، باید امروز پاسخگو باشند. همان‌ها امروز از ما درباره کرسنت توضیح می‌خواهند!
وی افزود: آقای زنگنه اتهام خیانت می‌خورد. ایشان هم می‌گوید شما مانع قرارداد شدید و میلیاردها دلار به کشور ضرر زدید. اما مگر بد است که ملت بدانند در این ۱۸ سال چقدر خسارت به کشور وارد آمده است؟ اگر کسی محکوم شد، ۱۰۰ بار اعدام کنید. اما چرا فرار می‌کنید؟
پورمحمدی یادآور شد: به بنده می‌گویید که چرا از برجام دفاع می‌کنید؟ من در همان زمان نسبت به برجام موضع داشتم. سوال این است که چرا در زمان مذاکرات خودتان گذاشتید چندین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود؟ چرا در سازمان ملل بارها گیر افتادیم و مجبور به پذیرش برجام و اف. ای. تی. اف و موارد دیگر شدیم؟ این به خاطر ضعف مذاکرات قبلی شما بود که مجبور شدیم بپذیرم! اینجا دیگر جای گفتن و در رفتن نیست.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما امروز به فرهنگ امام و پرچم مقاومت افتخار می‌کنیم. ما از ملت‌های مظلوم دفاع کردیم و امروز جوانان عالم به حقانیت حرف مردم ایران در دفاع از فلسطین پی بردند و فرهنگ انقلاب اسلامی نشان داده شد که قدرت دارد. ما امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم، هم غزه، هم لبنان، هم یمن و هم عراق، جانم فدای ایران و ان شاالله در ادامه گام‌های بلندتری برخواهیم داشت.
 
 
جلیلی:
باید هر سفارت ما یک سکوی صادراتی باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید هر سفارت ما یک سکوی صادراتی باشد و برای هر سفارت باید در زمینه صادرات و ارزآوری ماموریت تعریف شود.
سعید جلیلی در چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ضمن تبریک به مناسبت عید سعید غدیر گفت: ما وقتی صحبت از فرصت‌ها می‌کنیم یکی از بخش های عمده فرصت ها در سیاست خارجی است، سوال مردم این است که این فرصت ها چگونه به زندگی ما میرسد؟ خب در سیاست خارجی فرصت اینگونه شکل می‌گیرد که کشورها با هم چه اشتراکاتی دارند یعنی اگر از فرصت صحبت می‌کنیم باید ببینیم با چه کشورهایی در جهان اشتراکات داریم.
وی خاطرنشان کرد: اولین اشتباه این است که شما تمرکز کنید بر ۲-۳ کشوری که بیشترین اختلافات را با آن ها دارید که نه تنها فرصت نمی‌سازند بلکه تنش آفرین هستند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه عنوان کرد: ما امروز دو موضوع اصلی در کشور داریم یک اشتغال و دیگری ارزآوری؛ این دو سیاست باید خود را نشان دهد. در نتیجه باید ببینید در کشورهای همسایه کدامیک اولین اشتراک را با شما دارند برخی اوقات فرصت فقط از اشتراک شما نیست بلکه از اختلاف آن ها هم می تواند فرصت ایجاد شود مانند وضعیت روسیه در جنگ با اوکراین وقتی که ارتباطش با اروپا قطع شد.
وی افزود: در ارتباط با همسایگان شرایطی وجود دارد که تحریم‌ها نمی‌تواند اثرگذار باشند و این باید در اولویت باشد، در گام اجرایی باید هر سفارت ما یک سکوی صادراتی باشد و برای هر سفارت باید در زمینه صادرات و ارزآوری ماموریت تعریف شود.
جلیلی همچنین ابراز داشت: ما در تمام دنیا از آمریکا جنوبی، آفریقا، جنوب غرب آسیا و هر جای دیگر نباید بگذاریم که این فرصت‌ها از دست برود. در همان زمانی که برخی مسئول بودند که الان مطالبی را مطرح می‌کنند روابط ما با ترکمنستان در چه نقطه ای قرار گرفت؟
وی ادامه داد: همین شهید رییسی عزیز در سفر آخر چه چیزی را به رخ کشید؟ در سفر به سریلانکا نزدیک به نیم میلیارد دلار تکونلوژی ما را به این کشور صادر و عرضه کرد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: امروز ما باید بیشترین روابط اقتصادی را با کشورهای همسایه داشته باشیم، فقط بازار صنایع پایین دستی پتروشیمی ۱۳۵ میلیون دلار است و سهم ما بسیار اندک است.
 
آقای پورمحمدی درباره FATF، کرسنت و سمن ها فکر کنم خواب نما شدید!
جلیلی در واکنش به سخنان پورمحمدی گفت: شما جمله‌ای را راجع به FATF بیان کردید نمی‌دانم خواب‌نما شده بودید یا چه بود؟ آن بحث متعلق به الان نبود، موضوع کنوانسیون در آن زمان در حال امضا بود. من حاضرم که تلویزیون مناظره بگذارد تا من با شما راجع به FATF و کرسنت صحبت کنم.
وی ادامه داد: الان شما دارید ۳۹ بند را اجرا می‌کنید بعد می‌بینید کارها پیش نمی‌رود بعد سخنگوی دولت می‌گوید FATF حل نشده و کار انجام نمی‌شود و بعد میلیون ها نفر ضرر می‌کنند؛ الان مگر امضا شد؟ چطور مشکل واکسن حل شد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر شما یک تشخیص غلط بدهی تجویزت هم درست نخواهد بود. اصلاً نکاتی که دارید مطرح می‌کنید (آقای پورمحمدی) غلط است؛ نمی‌دانم خواب نما شده بودید یا خیر ولی درباره موضوع FATF چیزی که مطرح کردید که غلط است. بعد از برهم خوردن برجام عده‌ای کشور را متهم کردند.
وی ادامه داد: در همان زمان مگر نمی‌گفتند هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد؟ رفتند توافق کردند نتیجه اش چه شد؟ آژانس گزارش داد که ایران به تعهداتش  عمل کرده است اما طرف مقابل کلاً عمل نکرد و خارج شد! بعد آن وقت شما می آیید کشور را متهم می‌کنید؟ جالب است! عوض اینکه از طرف مقابل طلبکار باشید ملت را متهم می کنید؟
جلیلی همچنین خاطرنشان کرد: در کرسنت فساد صورت  گرفته و به ثمن بخس اموال کشور را قرارداد بستند. فردی که باید در این قضیه متهم باشد... دادگاه می دانید چه می گوید؟ می گوید پس چرا فرد متهم را رییس جمهور به عنوان وزیر مجددا معرفی کرده است؟
وی ادامه داد: راجع به سمن ها هم فکر کنم خواب نما شدید. شما بگویید آن سمن هایی که گفتید می‌خواهید کمک کنید چندتا از آنها ریشه در فرهنگ ملی ما داشت؟ شما بودجه های فراوان به کسانی که فقط شکلی است مثل این شرکت های صوری می‌خواستید بدهید؛ این می شود کار سیاسی؟ این یعنی مساله را نمی‌دانید؟ لذا تشخیص غلط تجویز غلط به بار می آورد.
 
جای متهم در دادگاه است نه این که در تلویزیون مناظره کند
جلیلی در ادامه مناظره انتخاباتی امشب ابراز داشت: امروز بزرگ‌ترین فرصت‌‌های ما در سیاست خارجی است، من در ۲-۳ سال اخیر گفته‌ام هر دانشگاه یک دولت در سایه؛ آن سمن واقعی این است. نه اینکه بگویم دولت سایه چیست! باید دولتها را با تصحیح و تکمیل باید کمک کرد.
وی ادامه داد: امروز بزرگترین فرصت‌هایمان در سیاست خارجی است مردم عزیز؛ ولی عده‌ای در هشت سال آن را از بین بردند. دلار ۳ هزار تومانی شد ۳۰ هزار تومان و ۸۰۰ تحریم شد ۱۵۰۰ تحریم!
جلیلی در واکنش به طرح موضوع برگزاری مناظره میان وی و زنگنه، عنوان کرد: جای متهم در دادگاه است نه این که در تلویزیون مناظره کند، کدام یک از حرفهای ما در آن ۶ جلسه نقد برجام در کمیسیون ویژه برجام غلط از آب درآمد؟ آن زمان برخی نوشتند ظریف می گوید می شود جلیلی می گوید نمی شود؛ حالا چه شد؟ شد یا نشد؟
وی ادامه داد: هشت سال یک جهان فرصت را از ملت دریغ داشتید و کشور را معطل کردید و فرصت اشتغال و ارزآوری را از بین بردید. امروز دارید از پرونده های بین فساد دفاع می کنید؟ اول باید برود دادگاه و حکمش را بگیرد و نه اینکه در تلویزیون بیاید مناظره کند!
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: البته هیچوقت ایشان (زنگنه) نگفته که بیاید با من مناظره کند. نمی دانم از کجا این الهامات به شما می شود! از این به بعد هر متهمی باید بیاید و بگوید من بروم در تلویزیون مناظره کنم؟!
جلیلی در ادامه ابراز داشت: پورمحمدی باید جوابگوی فسادهای زمان مسئولیتش باشد، اولین نامه را خود آقای روحانی در زمان دولت آقای خاتمی نوشت و گفت که این (کرسنت) مشکل دارد؛ شما سازمان بازرسی بودید جواب بدهید که چرا پیگیری نکردید؟
وی تصریح کرد: بله بنده با فساد مبارزه خواهم کرد و می‌دانم که امثال شما (پورمحمدی) صدایشان درخواهد آمد!
 
گذشته غلطی داشتیم که هیچ نتیجه‌ای نداشت
باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: دوستانی که به کار حزبی و تشکیلات حساس هستند، کار عمیق تحزبی را تعبیر به زنبیل گذاشتن می‌کنند.
وی ادامه داد: مردم عزیز این حرف ها خیلی خوب است، ما یک گذشته ای داریم و یک آینده ای؛ گذشته غلطی داشتیم که هیچ نتیجه ای نداشت و افراد آمدند با شعارهایی دلار را از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رساندند، جالب این است که می‌گویند همین راه را باید ادامه دهیم.
جلیلی در ادامه بیان کرد: همان برجام را الان می گویند چرا ترامپ خارج شد؟ خب معلوم است که در همان زمان که بحث شد خارج شوند اینجا در داخل گفته می‌شد که اگر آمریکا خارج شود ما در برجام خواهیم ماند، خب معلوم است وقتی همه تعهدات را انجام دادید و آن‌ها تعهدی را عمل نکردند طبیعتا خارج می‌شوند.
وی ادامه داد: اما کسانی بودند که صرفا به برخی کشورها توجه داشتند در حالیکه در همان زمان صادرات ما به افغانستان ۲ برابر صادرات به اتحادیه اروپا بود. چرا همه این چیزها به هم خورد و همین ها دوباره دارند می‌ترسانند. چرا در همان دوره رشد اقتصادی ما صفر و منفی شد؟ ما صحبت از جهش می‌کنیم، صحبت از یک جهان فرصت داریم می‌کنیم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: هنوز ۸ ماه قبل از آمدن طرف می گویید که «اگر آمد حالا چه؟»، این رویکرد نمی تواند موفقیت به ارمغان آورد و برای همان جوانی که نگران هستید خارج می‌شود اشتغال و امید ایجاد کند، اگر هر سفارت شما بشود یک سکوی صادرات شرایط تغییر خواهد کرد.
وی ادامه داد: همین کشورهای همسایه ما بازار پایین دست پتروشیمی شان ۱۳۵ میلیارد دلار است سهم ما چقدر است؟ ما که مزیت مان نفت و گاز است. ما با ترکمنستان ۶ میلیارد دلار روابطمان بود همان هایی که خیلی بلد بودند رساندند به ۲۰۰ میلیون دلار؛ چه شد؟ چون بلد نیستند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما وقتی صحبت می‌کنیم از امنیت کشور دفاع می کنیم، ما زمانی که کار را تحویل گرفتیم آمریکا هر دو طرف شرق و غرب ما را محاصره کرده بود اما وقتی که ما تحویل دادیم آمریکا با هر دو تای اینها با مشکل مواجه شده بود و به ما نامه می‌داد و کمک می‌طلبید. همین سوریه وقتی که تکفیری ها به سمت ما داشت می‌آمد چه کسی تصمیم درست گرفت؟ همین افردی که بودند هنوز شک داشتند چه کار باید کرد.
وی تصریح کرد: گفت‌وگو یک وسیله است، کمیته مقابله با تحریم تشکیل شد، ده ها زیرساخت برای دور زدن تحریم ایجاد شد و من به مردم ایران بگویم که تنها این مسائل نیست ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم.
 
 
زاکانی:
با مدل‌های سوخته نمی‌توان جایابی درستی در دنیا داشت

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دنیا قدرت دچار پراکندگی شده و جهان در حال تغییر است و با مدل های سوخته نمی توان جایابی درستی داشت.
علیرضا زاکانی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در یک کتاب به عنوان سیاست خارجی ایده محور مبتنی بر دیلپماسی منزلت طلبانه ایده های خود را ترسیم کردیم و باید با چهارچوب مشخص که مبتنی بر قدرت داخلی و انسجام و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌هی ملی و منطقه‌ای و جهاین است ظهور و بروز قدرت ایران را بیشتر کنیم و جایگاه جدیدی را برای ایران ثبت کنیم.
وی ادامه داد: این سیاست نیز به سه محور مکتب امام خمینی و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تکیه بر اراده مردم است. در دنیا قدرت دچار پراکندگی شده و جهان در حال تغییر است و با مدل های سوخته نمی توان جایابی درستی داشت.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ۵ گام در این راستا تعریف کرده‌ایم گفت: ارتقای کرامت انسانی یعنی بازیابی پیام انقلاب اسلامی در سراسر جهان این پیام امروز در سراسر جهان شنیده می شود چراکه بر یافته‌های کرامت انسانی تکیه زده است. ارتقای منزلت تصویر جهانی از ایران و حصاری که دور ایران کشیده شده و این سیاه‌نمایی که می‌شود باید شکسته شود بهترین کسانی که می‌توانند در این زمینه کمک کنند ایرانیان خارج از کشور هستند و مستضعفان و حق‌مداران و محور مقاومت هستند.
زاکانی تصریح کرد: سیاست همسایگی و ارتقای محور مقاومت مهم است ما ظرفیت بی نظیری در منطقه داریم امروز ایران یک تجلی ویژه در منطقه پیدا کرده است به بعد از وعده صادق و طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که معادلات منطقه‌ای برهم خورد.
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نکته چهارم؛ دیپلماسی اقتصادی برای بازیابی اقتصاد ملی است و باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا دیگران را به خودمان وابسته کنیم به جای اینکه به دیگران وابسته باشیم. وقتی درون کشور ظرفیت‌هایی را ایجاد می‌کنیم که ۳۶ کشور در حوزه شمال و جنوب و انتقال بار از ایران به ایران وابستگی پیدا می کنند این قدرت برای ایران ایجاد می کند.
وی تصریح کرد: در قدرت‌های نوظهور ارتباطات و مواردی را دنبال می کنید که آرزوی یک عده بود اما در دوره شهید رییسی به ثمر رسید، شما فرصت‌های جدیدی را خلق می کنید و این نیاز به تحول در وزارت خارجه دارد.
زاکانی ادامه داد: موقعیت ژئوپلیتک نکته پنجم است. با منزلت جویی باید مسیری را برویم که  ایران را در قله‌های جهان بنشانیم به مردم تکیه کنیم و از تمام ظرفیت‌ها نهایت استفاده را کنیم تا ارتقای کرامت انسانی را داشته باشیم و بازیابی قدرت خودمان را در منطقه و جهان انجام دهیم.
 
مشکل ما این است که گدایی غرب را می کنیم
رییسی دنبال مذاکره نمی‌دوید و به دنبال نقد برجام بود

زاکانی در بخش دوم مذاکره گفت: صحبت‌هایی را می کنند که ما هم مجبور هستیم صحبت‌هایی را بکنیم که بعدا باعث خجالت‌زدگی آن‌ها می‌شود بعدا از ما گلایه نکنید این صحبت‌ها به دلیل بی‌برنامگی است. آقای روحانی قرار شد عزت را به پاسپورت ما برگرداند اما ۶۴ نفر از دانشجویان ما را از نروژ برگرداند. بانوان ما را در استانبول زدند و به کودک ایرانی در آمریکا دسبتند زدند و نماینده ایران را راه ندادند و بنزین هواپیمای ظریف هم داده نشد مشکل ما این است که گدایی غرب را می کنیم، تا در داخل کشور مشکل را حل کنیم.
وی ادامه داد: مشاور عزیز آقای پزشکیان در ۲۶ شهرویور سال ۹۳ گفت ما روندی را شروع کرده ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی است اگر با وجود تلاش‌های ما بی‌نتیجه بماند مردم ۱۶ ماه بعد در انتخابات پارلمانی پاسخ می‌دهند. مردم با انتخاب رییس‌جمهور متفاوت پاسخ دادند و من را هم بازنشسته کردند.
زاکانی تاکید کرد: نمی‌شود از غرب گدایی کرد و التماس کرد. مشکل ما جریان تحریف است تا جریان تحریف حل نشود جریان تحریم هم خنثی نخواهد شد.
زاکانی با اشاره به ورود واکسن کرونا گفت: نمونه آن واکسن کرونا است که مشاور ایشان و رییس‌جمهور دولت دوازدهم خیلی به در و دیوار هم دررابطه با آن می زنند اما نامه آقای ظریف به آقای رییسی است چرا به مردم خلاف می‌گویید این امضای آقای ظریف است مردم می‌فهمند چرا به مردم دروغ می گوییدمن از این نحوه برخورد خنده‌ام می‌گیرد.
وی با اشاره به برجام گفت: کارنامه دارم کارنامه بنده اداره کمیسیون برجام است. آقای پزشکیان هم در این کمیسیون حضور داشتند برجام را نخوانده بودند اما اظهارنظر می کردند به ایشان می‌گفتیم خوانده‌اید می گفتند نه اما اطمینان می‌کنم ما این گزارش را در مجلس خواندیم بند به بند آن حکایت از آن دارد که درست گفتیم هم نکات مثبت را گفتیم هم نکات خسارت بار را گفتیم.
زاکانی ادامه داد: برجام چیزی نبود که رهبر انقلاب بخواهد. بعدا هم در دیدار با دانشجویان گفتند خطوط قرمز در برجام رعایت نشد ما چرا واقعیت‌های تاریخ را منحرف می‌کنیم. ما در برجام کارنامه داریم و موضع ما کاملا معلوم و مشخص است گزارشات سه ماهه شش ماهه و نه ماهه آقای ظریف به مجلس را بخوانید در سال ۹۵ می‌گویند نشد نشد نشد چرا ما یادمان رفته است؟ این گزارشات ثبت تاریخ می شود حقیقت معلوم و آشکار شد خلاف به مردم گفتند که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود بعدا وندی شرمن خندید و گفت شما انگلیسی بلد نیستید آن چیزی که گفتید تعلیق دائم نبود تعلیق موقت بود رییس‌جمهور و وزیر خارجه هم پشت تریبون آمدند و صحبت کردند. برجام نیاز به نقد کردن دارد و هیچ کسی بهتر از آقای رییسی آن را نقد نکرد. آقای رییسی دنبال مذاکره ندوید و به دنبال نقد کردن آن بود.
 
نمی‌دانم درباره آتش زدن برجام درباره چه کسی صحبت می کنند
زاکانی خطاب به پزشکیان گفت: ما یک کارنامه داریم که امروز صددرصد درست از آب درآمده است و تحملی داشتم که دو طرف ماجرا را دعوت کردم و حرف دو طرف برجام را در کمیسیون مربوطه شنیدم یعنی هم آقای ظریف آمدند و هم آقای دکتر تشریف آوردند و حرف همه را شنیدیم از مجموعه دانشگاه‌ها هم بودند آقای پزشکیان شما هم تشریف داشتید حقوق‌دان‌ها را از مخالف و موافق آوردیم و صحبت کردند و نهایت جمع‌بندی شد که صددرصد درست از آب درآمده است. حالا نمی‌دانم چطور است که این که صددرصد درست از آب درآمده کارشناسی نیست از نظر ایشان و آنکه بدون کار کارشناسی صادر شده است کار کارشناسی داشته است لذا امروز این سند حقانیت ما است.
وی درباره آتش زدن سفارت خطاب به پزشکیان گفت: ناظر به آتش زدن برجام گفتند بنده هیچ وقت در عمرم چنین حرفی را نزدم نمی دانم درباره چه کسی صحبت می کنند در مورد بالارفتن از سفارتخانه هم هیچ وقت نه به عمرم کسی را با این مشخصات تایید و تکذیب کردم. این حرف‌ها حرف‌های خود ایشان است مردم عزیزم با احساس و پشتوانه نظری تهی تلاش می کنند تا رای بگیرند من سری قبل گفتم نمی‌گذارم؛ آقای پزشکیان با رفاقت عرض می‌کنم ما رفیق هستیم با منطق و آگاهی دارم می‌گویم این گزارش‌های آقای ظریف است نمی‌خواهد جای دوری برویم همه آنچه که ما تشخیص دادیم و تشخیص کارشناسان بود درست از آب درآمد. آنچه که دوستان گفتند نخواندند پیش خدا باید آن را دنبال کنند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره احزاب خطاب به پورمحمدی گفت: بزرگترین حزب‌های کشور با ۲۷۰ شعبه در وزارت کشور راه انداختم بزرگترین تشکل دانشجویی را سال‌ها ادراه کردم و کار با تشکل را بلدم و صاحب حرف در این حوزه هستم اما نمی‌شود از مختصاتی دفاع کرد که در دهه ۷۰ و  ۸۰ بیان داشت عزیزی که معتقد است که مردم هدایت شده بیایند پای صندوق رای و آنکه ما می‌خواهیم از صندوق رای بیرون بیاید حضرت آقا مخالف این بود و می‌گویند هر کسی دربیاید من با آن کار می‌کنم. آن عزیز از من شکایت کرد من دادگاه رفتم و معلوم شد این حرف را زده بود نمی‌شود سر مردم را کلاه گذاشت مردم متوجه می‌شوند.
زاکانی تصریح کرد: در این ۳۳ ماه عمل کردم در بروکسل موفقیت به دست آوردیم و هم در چین و کارنامه‌ای است که وجود دارد ناظر به حوزه کرسنت واقعا تعجب کردم آقای پورمحمدی چنین موضعی گرفت بعید بود همچین موضعی. در دروه آقای خاتمی در دوره ای که آقای پزشکیان وزیر بودند بزرگترین خیانت‌های نفتی به کشور شد توتال و استات اویل و کرسنت. گزارشی را هم آماده کرده ایم تحت عنوان زالو که دیروز گفتم بارگذاری کنند تا معلوم شود که چه کسی باید جنبه سیاهی بر چهره‌اش بنشید من مکرر گفته‌ام که چه کسانی خیانت کرده‌ند در مجلس هم به آقای روحانی این بیان را داشتم وزیر نفت پیشنهادی هم آنجا بود.
وی گفت: گفتم اگر این اتفاق بیفتد ما در این پرونده شکست می‌خوریم آقای روحانی گفتند دو ماه نمی‌توانم تحمل کنم آقای زنگنه گفت دو هفته‌ای حل می کنم. ۵۳ میلیارد دلار عدم النفت ۲.۵ میلیارد دلار خسارت اول من تجعب می‌کنم چطور رویتان می‌شود درباره این موضوعات صحبت کنید من حاضرم با هر کسی که خواست مذاکره کنم این سه نفر هستند آقای زنگنه اقای روحانی و خاتمی فردا حاضر هستم بنشینم و صحبت کنم که چه جنایتی اتفاق افتاد و من فریاد زدم و گوش نکردند و من دادگاه رفتم بارها و از حق ملت دفاع کردم. ملت نمی‌گذاریم عده‌ای حق این ملت را به یغما ببرند.
 
بین مردم دیوار نکشیم
زاکانی در ادامه چهارمین مناظره گفت: ما هیچ راهی نداریم الا اینکه مشارکت کنیم هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم و هم امانتدار مردم باشیم در سیاست بین مردم دیوار نکشیم اقوام و مذاهب را در مقابل هم قرار ندهیم این گل و بوستان ایران را بپذیریم همه ایرانیان عزیز هستند. همه ایرانیان عزیزند با هر سیلقه.
وی ادامه داد: نمی دانم دوستان از چه منظری صبحت می‌کنند نگاه ما این است که همه اقوام و ادیان رسمی کشور عزیزند ملت ما از عدالت فساد ستیزی رفع تبعیض خوششان می‌ایند الا یک عده زالو صفتی. من دو دهه با بزرگان این ها مبارزه کردم و فهمیدم که عده‌ای نمی‌خواهند سر سفره چیزی بیاد و مردم صاحب امکان و اقتضاء شوند.
این نامزد انتختابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما هیچ راهی نداریم ما ملت هوشیاری داریم و ملت را سر سفره اقتصاد کشور می‌آوریم چه در حوزه مسکن که در بعد استیجاری بسته داریم و هم در بعد صاحب‌خانه شدم در این سی و سه ماه در یک روز سه هزار واحد مسکن را شروع کردیم و در ابعاد مختلف مثل یارانه طلا مردم را در ثروت کشور شریک می‌کنیم تا مردم در حوزه های مختلف مانند معیشت سلامت مردم دغدغه نداشته باشند ما حرف‌های تفرقه‌انگیز نزنیم وحدت آفرین صحبت کنیم ما انسجام را لازم داریم هم باید قدرت اقتصادی را قوی کرد هم به وحدت و انسجام ملی توجه کرد.
زاکانی تصریح کرد: باید زیرساخت‌ها را جوری متحول کنیم که مایه افتخار کشور شود الان مایه افتخار است افتخارآمیزتر شود ناظر به حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های زیادی وجود دارد معدن نفت گاز و دریا همه ظرفیت هستند این سه ویژگی را داشته باشیم هم مردم را ثروت شریک کنیم هم انسجام ملت را آسیب نزنیم و هم زیرساخت‌ها را متحول کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما اتفاقا به دنبال اجرای برجام هستیم آن‌ها آتش زدند و خیانت کردند خودشان کفتند کسانی که با ما مذاکره کردند دقت نداشتند و کاملا معلوم و مشخص است. به اعتقاد بنده آنچه که کمک به مردم می‌کند شفافیت است و مردم را وارد حریم مسئولین کردن است و از درون شناختن است. مردم ویترین را می‌بینند پشت این صحنه صحنه‌ای است عده ای را اداره می‌کنند چه کسانی؟ کسانی که سالیان سال به این کشور آسیب جدی زدند این مردم ما هستند کسانی پای حاج قاسم و شهید رییسی آمدند چرا مردم را ناامید می‌کنیم ما می‌توانیم ظرفیت داخلی منطقه‌ای و جهانی داریم تمام دنیا به این نکته رسیده است که دنیا در حال تغییر است شما به 20 سال گذشته بازگشته اید پیمان‌های منطقه‌ای اهمیت پیدا کرده است چیزی که دولت قبل آرزوی آن را داشت شهید رییسی آن را محقق کرد الان وقت چیدن این میوه‌های اساسی است خود مان را به حرف سرگرم نکنیم.








 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات