چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره تلویزیونی چه گفتند؟

نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره تلویزیونی با محوریت موضوعات اقتصادی دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را تشریح کردند.

سیاسی- رمزگشانیوز؛ ایلنا نوشت: در اولین مناظره، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به سوالات مجری و مطالب مطرح شده توسط نامزدهای دیگر پاسخ دادند.

پورمحمدی در اولین مناظره انتخاباتی
مردم روزانه با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را درک می‌کنند 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما و کارشناسان با اعداد و ارقام آشنایی داریم اما مردم مشکلات لمس می‌کنند و روزانه با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را درک می کنند.
مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی گفت: ما و کارشناسان با اعداد و ارقام آشنایی داریم اما مردم مشکلات لمس می‌کنند و روزانه  با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را درک می‌کنند.
وی افزود: وقتی با کارشناسان زیادی در گذشته و این ایام مباحثه داشتم، با بخش خصوصی و اندیشه ورزان جوان و ... آنها یک دغدغه جدی دارند و می گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد. اقتصاد با فرهنگ و اجتماع و سیاست و امور حقوقی و مسائل بین المللی پیوستگی دارد. نمی‌توان بدون توجه به این‌ها راه حل اقتصادی ارائه داد. من هم عقیده ام این است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در عرصه بین المللی نزدیک به دو دهه است با تحریم روبرو هستیم؛ دنیا تحریم فلج کننده را تحمیل کرده و ما ساده از کنار این می‌گذریم! مشکل نقل و انتقال مالی که تمام اقتصاد ما گرفتار آن است را باید حل کنیم. ما جزو لیست سیاه و جزو سه کشور هستیم. فعالان اقتصادی چه طور عمل کنند؟ از آن طرف در کشور به سفارتخانه حمله می شود و کلی تبعات دارد و به تحریم‌ها اضافه می‌شود.
وی افزود: مسائل بین المللی مثل اوکراین و تایوان هست که هزینه می دهیم ولی سودش را بهره نمی بریم. فرصت‌ها را شکار نمی‌کنیم. اقتصاد ما اقتصاد بزرگ و جامعه ما جامعه بزرگ است. حجم صنعت ما بزرگ است و باید با دنیا کار کنیم. نمی شود مسائل داخلی را هم نادیده گرفت؛ رهبری سال‌هاست ما را به اقتصاد و انسجام اجتماعی و مشارکت توجه می دهد. چقدر ما گوش کردیم؟ بسیاری از جوانان ما آزرده و مایوس شدند. وفاق ملی اکسیر است و بدون آن به جایی نمی‌رسیم. مردم به ما باور ندارند باید صادقانه راه حل ها را به آنها ارائه کنیم و اعتمادزایی کنیم.

من به گذشته نظام، مردم و دولت‌ها افتخار می‌کنم 
پورمحمدی در زمان دوم چهار دقیقه‌ای خود گفت: من به گذشته نظام، مردم و دولت‌ها افتخار می‌کنیم. من به توان خودمان و مردم باور دارم و می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و نباید واقعیات را انکار کنیم. ما باید با توجه به قوت‌ها نقاط ضعف را حل کنیم.  قبل از آن شش برنامه داشتیم که لازم الااجرا بود اما چرا ۳۰ تا ۳۵ درصد آن اجرا شده آیا مشکلات مدیران اجرایی بودند یا برنامه‌ها هم مشکلات داشتند؟ رشد اقتصادی ۸ درصد درست است اما چه طور می‌خواهیم اجرا کنیم. در برنامه‌های گذشته هم سود ۸ درصد بوده است. چرا اجرا نشده است؟ 
وی افزود: در این برنامه هفتم؛ باید الحاقات ماده ۳۵ تکمیل شود. کشور دو سال بی برنامه بود. دولت و مجلس گذشته برنامه هفتم را تصویب کردند حالا دولت جدید و مجلس جدید باید برنامه را با شعارهای مختلف اجرا کند. از کجا می‌خواهیم منابع مالی آن را تامین کنیم.۶ هزار همت باید جبران شود. چه طور می خواهیم آن را تامین کنیم؟ درباره میزان درآمد خارجی در برنامه هفتم آمده است که ۱۰ میلیارد یورو باید تامین منابع شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد. نمی‌شود رویاها و آرزوهای خود را در برنامه بنویسیم. همین می‌شود که مردم اعتمادشان در بورس خراب شده است. تا اعتماد نسازیم، نمیشود رشد اقتصادی داشت. من حرف هایی که میزنم که با مشورت کارشناسان دانشگاه علامه، تهران و شریف بوده و تعاریف تندی دارند این دلیل نمی‌شود که  بگوییم ناامید شویم. ما در مقابل تحریم سخت ایستادگی کردیم و توانستیم ملت و کشور را نگه داریم. بنابراین تحریم‌های فلج کننده مهم است. مردم مهم هستند و برنامه‌هایی که قابلیت اجرایی ندارند را بیان نکنیم و اعتماد مردم را جلب کنیم.

بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد 
پورمحمدی در بخش دیگری از زمان خود گفت: من قبلا هم گفتم که به جد معتقدم با نیروی کارشناسی باید مشکلات را حل کنیم. همچنان باید به نظرات کارشناسان بها دهیم. دولت سیاست گذار است و اولویت برنامه را باید با نظر مردم فراهم کنیم. امروز دنیای تخصص و تجربه است. اعداد و ارقام گواه هستند. ارقام دارد فریاد می زند و خودشان را نشان می دهد. من در جایگاهی که بودم سخت‌گیر بودم و به گواه کسانی که با آنان کار کردیم می‌گفتند موفق بودیم. اما بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد. توان اجرا وجود دارد باید همبستگی و دقت به واقعیات خارجی وجود داشته باشد. ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی است.
وی تصریح کرد: اولین گام در این زمینه کنترل تورم است. تورم پنجاه ساله ما به طور متوسط ۲۰ درصد است. تورم این سال‌های اخیر بالای ۴۰ درصد است. در دریای مواج تورم می‌شود ثبات اقتصادی درست کرد؟ آیا می‌توان از ناترازی بانک‌ها عبور کرد؟ بخش بزرگی از نقدینگی‌ها قفل شده است یا سیاست‌های تکلیفی دولت است یا بنگاه داری این‌هاست یا مسائل دیگر. باید از شوک‌های ارزی جلوگیری کرد. بدون این‌ها نمی‌شود اقتصاد موفق و رشد هشت درصدی را اجرا کرد. بهره‌وری نیاز به مدیرانی با پشتوانه تخصصی دارد که شعار نمی دهند. به وعده‌ها وفادار هستند و حاشیه‌های آنان مشکل ساز نبوده و در این صورت مردم اعتماد می‌کنند که کار انجام بگیرند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ بهروه‌وری با کارشناسی که حاشیه داشته و مشکلات دارد، امکان‌پذیر نیست. بدنه اجتماعی باید با ما همراهی کند و اعتماد کند. باید زیرساخت آن را فراهم کرد. با جهان خارج شوخی نکنیم؛ از قدرت دیپماسی با توان ملی‌مان استفاده کنیم. هر روز که تحریم داخلی خود را افزایش می‌دهیم می‌توانیم تحریم خارجی را حل کنیم؟ ما نگاهمان را به مسائل بین المللی را باید تغییر دهیم.

باید با وفاق مسائل را حل کنیم/ نمی‌توانیم از آسمان مدیر و کارشناس بیاوریم 
پورمحمدی در چهارمین زمان چهار دقیقه‌ای خود در اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسئله مهم برای ما این است که هدف‌های خومان را برای ملت ارائه کنیم و برای آن تعهداتی داشته باشیم. دیپلماسی خودتحریمی مکمل تحریم داخلی است. نباید با تقدیر جلو برویم. همه ما شش نامزد در مناصب عالی کشور بودیم. من در دولت‌های مختلف تلاش خودم را کردم تا به مردم خدمت کنیم و ما وظیفه داریم زمانی که به ما تکلیف می‌شود به مردم کمک کنیم.
وی افزود:  اگر می‌خواهیم حرکت مهمی در کشور صورت بگیرد، سنگ می اندازیم یا کمک می‌کنیم؟ ما در همین جلسه مناظره وفاق نداریم. رهبری تدابیری دارند و آن تدابیر را ابلاغ می‌کنند اما همزمان کادرسازی می‌کنیم، توجیه می کنیم و کشور را زمین‌گیر می‌کنیم ما نمی‌توانیم از آسمان مدیر و کارشناس بیاوریم. ما باید مشکلات را حل کنیم و مسائل را در ذهن خودمان روشن کنیم. در فضای تبلیغاتی و سیاسی تصمیمات ما اثر می‌گذارد. این کشور به تمام نیروهایش نیاز دارد و باید با وفاق مسائل را حل کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما نمی‌توانیم مشکلات را هر روز با دعوا و اختلاف حل کنیم. باید حداقل را قبول کرده و به همدیگر احترام بگذاریم. حکم شهرداری قالیباف را من در دوره مسئولیتم با توجه به تمام مخالفت‌هایی که وجود داشت امضا کردم. مگر ما درباره مسائل روزمره حرف می‌زنیم؟ مسائل سیاسی مردم را نگران و ناامید کرد و ما حتما باید رویکردهای سیاسی و فرهنگی خودمان را اصلاح کنیم.

بانک مرکزی پرداخت وام‌ها و تمام قول‌هایشان به کارآفرینان را متوقف کرده است 
پورمحمدی در پنجمین زمان چهار دقیقه‌ای خود در بخش سوم مناظره تلویزیونی گفت: بزرگواران ریشه‌ها و راهکارهای تورم را گفتند. نظرات من هم شبیه همین نظرها است. در بحث کارشناسی نگاه‌ها به هم نزدیک می‌شود. با کنترل نقدینگی می‌توان تورم را کاهش داد. چند مثال عملی بزنم که سیاست‌گذاری ها به چه سمتی می‌رود. آقای قالیباف گفت در مجلس قانونی تصویب کردیم تا اقتدار را به بانک مرکزی برگردانیم؛ بسیار کار خوبی است در گذشته هم باید تصویب می کردیم و این از ضروریات است. اقتدار را بازگرداندیم اما عوامل تشکیل دهنده اقتدار را ایجاد نکردیم. در حال حاضر بانک مرکزی پرداخت وام‌ها را متوقف کرده، تمام قول‌هایشان به کارآفرینان را متوقف کردند و روند تولید به خاطر بانک مرکزی با مشکل مواجه شده است.
وی افزود‌: سود بهره را از ۱۹،  ۲۰ و ۲۱  به ۲۹ درصد بردیم و این خود تورم زایی شدید است و چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می کند. چه زمانی استقلال بانک مرکزی اجرا می‌شود؟ ما برای هر کاری مدیر قوی می خواهیم. رئیس جمهور باید به همه جور مسائل آشنا باشد، قدرت جمع بندی، ایجاد وفاق و تحریک کنندگی اجتماعی داشته باشد و مردم او را باور کنند. رئیس جمهور باید امنیت روانی، امنیت فکری، امنیت مالکیت و حقوقی را ایجاد کند.
پورمحمدی تصریح کرد: باید منظومه فکری اقتصادی ما روشن باشد و به مردم بگوییم.  من هشت اصل دارم. یکی رقابت؛ اصل رقابت را نباید شوخی گرفت. دولت باید از رقابت کنار برود. دوم، اقتصاد بازار را قبول کنیم و اقتصاد دستوری را کنار بگذاریم. سوم، مالکیت فکری است که بحث بسیار مبنایی دارد. چهارم، انضباط مالی در بحث‌های اقتصادی و دولتی بسیار مهم است. ما دولت چابک، ناظر، ضامن، حافظ رقابت و اقتصاد بازار می‌خواهیم.

نباید همدیگر را حذف کنیم 
پورمحمدی در بخش بعدی صحبت‌های خود در اولین مناظره تلویزیونی گفت: یکی از منظومه‌های فکری اقتصادی دولت قرار، انضباط مالی است که دولت موظف است برای آنکه بخواهد رشد اقتصادی  داشته باشد باید آن را برقرار کند. مشارکت آحاد جامعه و مشارکت مردم در اقتصاد بحث بسیار مهمی است. مردم انرژی و سرمایه زیادی دارند و باید آنان را مشارکت دهیم. بازار توسعه‌ای را باید به کار ببریم. توانمندسازی اقتصادی از بحث‌های ما است. بخش تعاون در اقتصاد کوچک است. اصل چهل و چهارم اصل بسیار متقنی است. مشکل ما در اجرای اصل ۴۴ این است که ۱۳ تا ۱۴ درصد آن به بخش خصوصی واقعی واگذار شده و عموم آن در مدیریت دولت و شبه دولتی است. این چه وضعیت خصوصی سازی است؟ 
وی افزود: بحث بعدی مربوط به ساماندهی سهام عدالت است. تلقی من این است که ما باید بحث اقتصاد مقاومتب را که رهبری با هوشمندی درک صحیحی از مدیریت کشور و فهمی از نظام بین المللی داشتند جدی بگیریم. من به بازیگری اعتقاد ندارم بلکه به بازیگرگردانی اعتقاد دارم. استفاده از توانمندی، کارشناسی و نخبگی قابل توجه است. ما چرا از این موضوع غفلت می کنیم؟ باید در میدان‌های بزرگ حضور داشته باشیم و باید شکست بخوریم و از آن نترسیم. ملت‌های بزرگ جهش بزرگ پیدا می‌کنند ولی در بعضی‌ها شکست می‌خورند و پیروز می‌شوند. برنامه اقتصاد مقاومتی در دولت قرار محور برنامه‌ها است. نگاه کارشناسی عمیق به کارشناسان و مدیران کارآمد نیاز دارد و نباید همدیگر را حذف کنیم باید از همه سلایق استفاده کنیم.
  

زاکانی در اولین مناظره انتخاباتی
باید حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت ‌آنها کار را پیش ببریم و خلق و توزیع عادلانه ثروت در دستور کارمان باشد.
علیرضا زاکانی در اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امید دارم بتوانیم ادامه‌دهنده راه سید شهیدان اهل خدمت شهید رییسی باشیم من یک پزشک هستم پزشک اگر تشخیص غلط بدهد نسخه غلط می‌پیجید تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر خواهد شد.
وی ادامه داد: مشکل اقتصاد ما تحریم ظالمانه آمریکا نیست تجویزهای اقتصادی آمریکا است لذا بنده برای تحول در اقتصاد در 4 محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت های داخلی منطقه‌ای و جهانی قائل هستم که اولا باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور براساس دلار زدایی از اقتصاد و تکیه بر پول ملی و افزایش قدرت ملی کنیم.
زاکانی ادامه داد: ثانیا جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم نکته سوم این است که حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت ‌آنها کار را پیش ببریم و خلق و توزیع عادلانه ثروت در دستور کارمان باشد.
وی ادامه داد: مردم ریالی درآمد کسب می کنند اما با مسیری که تنظیم کرده‌ایم دلاری خرج می کنند.
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بزرگترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج‌مان است تا وقتی این موضوع حل نشود امکان حل موضوع وجود ندارد. دائما نسخه غلط برای اقتصاد می‌پیچییم. در سال ۶۹ که نسخه تعدیل ساختاری اقتصاد کشور را ارئه کردند به دنبال جهانی کردن قیمت ‌ها، رهاسازی قیمت ارز و سرکوب دستمزد و تضعیف دولت بودند. باید به قدرت پول ملی برگشت و استقلال کشور را حفظ کرد توجه به اینکه عدم خام فروشی مدنظر است و در خصوص مردم و مشارکت مردم نیز مبتنی بر قانون اساسی باید امکانی فراهم شود که با تکیه بر فناوری فرآیندها را کوتاه کرد و مردم را در اقتصاد وارد کرد و خلق  ثروت شود و توزیع عادلانه صورت بگیرد. 

اسباب تعجب ما است که آقای پزشکیان چطور نامزد ریاست جمهوری شده‌اند 
زاکانی در بخش دوم این مناظره در واکنش به اظهارات سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز ما می‌توانیم این صحبت‌هی ناامید کننده شما را ناامید نکند من در ۴ محور نکاتم را اعلام کردم. اول اینکه آزاد سازی اقتصاد از کمند دلار و تقویت و افزایش ارزش پول ملی جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش، حاکمیت مردم بر اقتصاد. ما اصل ۴۴ را انجام دادیم اما اختصاصی‌سازی کردیم نه خصوصی سازی.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این صحبت‌ها شما را ناامید نکند. آقای قالیباف درباره نقدینگی صحبت کردند که ۶ برابر شده است اما این نقدینگی نباید سرگردان شود و جای خاص برای او تنظیم شده و آنجا برود و سرمایه‌گذاری شود. میانیگین دنیا ۱۴۰ برابر است ایران ۷۵ درصد است لذا نقدینگی به ذات بد نیست.
زاکانی درباره صحبت‌های پزشکیان گفت: آقای پزشکیان نکات کلی را بیان کردند و همه چیز را به همه چیز گره زده و معلوم نشد چه شد و اسباب تعجب ما است که ایشان چطور نامزد ریاست جمهوری شده‌اند.
وی ادامه داد: نکته بعد خلق ثروت و توزیع عادلانه آن بین مردم است. این هم در مسیر مشارکت مردم است و مردم نباید اعانه بگیر باشند مسیر غلطی در گذشته طی شده است.
زاکانی درباره ترکیه گفت: مردم الان اطلاعات و آمار دارند ترکیه هم جزء ناتو است و هم WHO هم fatf را در مرکزیت قرار داده است. از ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳، ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته است و ۷۰ درصد تورم دارد از ۵ لیر یک دلار به ۳۲ لیر یک دلار رسیده است این جا هم باید تاکید و توجه داشته باشید.
وی ادامه داد: ما شهردرای تهران بودیم به چین رفتیم قریب به دو میلیارد یورو قرارداد نوشتیم بیش از  ۳۴۰میلیون تومان ضمانت‌نامه گرفتم و می توان این راه را رفت و از مسیر درست رفت.
زاکانی تصریح کرد: رشد ۸ درصد هم توجه به نیروی انسانی و سرمایه و درکنار آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است آقای پورمحمدی نکاتی گفتند که انگار از ابتدا مبنا راه را اشتباه رفته‌اند با این جور مسائل نمی توان دولت را مدیریت کرد و می‌توان فقط شعار داد و حرف‌ های کلی قشنگ زد اما مشکل مردم حل نمی‌شود.

نیازمند متناسب‌سازی دولت هستیم 
زاکانی در پاسخ به اظهارات سایر نامزدهای انتخابات گفت: امام رحمت الله حکم شرعی دارند که آنجا که مردم می‌توانند کار کنند دولت حرام است وارد شود. ما یادمان رفته است که به اصل خودمان بازگردیم دولت رقیب مردم است و در مقابل مردم است دولت باید، فکور، چالاک، تسهیل‌گر، ناظر و مکمل باشد همه این‌ها در کنار هم دولت مقتدر را ایجاد می ‌کند که در مقابل مردم نیست بلکه برای مردم خدمتگزاری می‌کند. نیازمند متناسب‌سازی دولت هستیم و باید اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به قالیباف گفت: نقدینگی دست ما نیست دست کسانی است که هر جا سود باشد نقدینگی ایجاد می‌کنند نقدینگی در ارز و طلا و می‌رود لذا در اینجا قانون‌گذاری درست نیست و فراتر از قانون‌گذاری بسترسازی است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پزشکیان و پورمحمدی گفت: من دوباره تاکید می‌کنم ترکیه را مرور کنند الگوی ترکیه جلوی چشم ما است که خلاف صددرصد  ظرات این‌ها دارد عمل می‌شود و مردم دارند بیچاره می‌شوند.
وی درباره مردمی کردن اقتصاد گفت: کسی که کار آفرین است و کار می‌کند هر دو عبادت می‌کنند. آحاد مردم و طبقات محروم باید مشارکت داشته باشند اما باید در جریان پول و کالا اشراف داشته باشیم. اصل ۴۳ به ما می‌گوید باید بستر کار را برای مردم فراهم کنیم فناوری ما می‌توانند برای ما کارکرد جدی داشته باشد تا عموم مردم مشارکت کنند.
زاکانی با اشاره به دوره مدیریت روحانی گفت: فاجعه‌ای که در دهه ۹۰ توسط دولت آقای روحانی اتفاق افتاد اما در دولت آقای رییسی رشد نقدینگی به ۲۳ درصد رسید و دولت آقای رییسی افتخار شد دوستان به اعداد و ارقام توجه کنند و همینطور روی هوا حرف می‌زنیم دولت‌ها در مقابل موضع مردم و با فساد اقتصادی و شرایط مختلف سفره مردم را تنگ‌تر می‌کنند ۱۳۰ هزار میلیارد تومان امکانات خودمان را در شهرداری تهران برگردانیم.
وی ادامه داد: تحریم را باید در داخل خنثی کرد و دیپلماسی باید اساس و بنیان آن را تغییر دهد ما تا جایی که تحریم را خنثی نکردیم به ما واکسن ندادند ما واکسن را ساختیم و به توانمندی رسیدیم باید به توانمندی داخلی تکیه کنیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم. علم اقتصاد با سیاستمدار است نه کارشناس. تعجب می‌کنم این حرف‌ها را می‌زنید. همه کارشناس دارند اما سیاستمدار است که باید کار را چینش دهد.
زاکانی تصریح کرد: ما قانون برنامه را می‌توانیم اجرا کنیم و اگر اشکالی باشد از طریق قانون اصلاح می کنیم ما در مجلس هفتم قانون برنامه ای را که در مجلس ششم تصویب کرده بود اصلاح کردیم. در بند الف ماده ۳ آن قانون به ازادسازی قیمت‌ها  در حوزه انرژی اشاره کرده بود که ما قانون را اصلاح کردیم ما کارشناسیم و کارشناسان ما را حمایت می کنند اما علاوه بر کارشناسی سیاستمدار هم هستیم.
وی ادامه داد: موضوعاتی که آقای پزشکان می‌فرمایند به این معنی است که ببینید سلامت چیز خوبی است در همین حد نه این کافی نیست بلکه پیشگیری از بیماری و جلوگیری از بیماری مواردی است که باید به آن توجه کنیم. اینکه به ما می‌گویید ما فلان کار را کردیم باید بگوییم آقای پزشکیان ما برای هزار و ۲۰۰ حساب در همان هفته اول انضباط مالی درست کردیم. ناظر به درآمد و اعتبار و امکان توانستیم میزان درآمدها را طوری بالا ببریم که غیر قابل تصور است.
زاکانی با بیان اینکه ما طرف مردم ایستادیم، گفت: این‌ها چیزی هایی است که می‌توانیم انجام دهیم اما باید راه را برای مردم باز کنیم و من در شهرداری پذیرفتم که مردم بر ما نظارت کنند. مردم می‌توانند کمک کنند. مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم دم بزنیم اما رفتار و عمل‌مان دوگانه باشد لذا کاری که در دولت آقای رییسی انجام شد ناظر به صدور آسان مجوزها و در مسیر راه انداختن پروژه‌های خوابیده بود ما الان در جمع سپاری‌های مالی ۹ هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم با افزایش نرخ دقیق و مواجهه ارز و ارز زدایی کردن و در بلندمدت نقدینگی را جذب و در مسیر درست صرف کردن است.
وی ادامه داد: نکته آخر من ناظر به حوزه سیاست خارجی است چراکه آقای پورمحمدی زیاد به این موضوع توجه دارند آقای پورمحمدی ما اگر دستمان را به پای خودمان نگیریم دشمن به رحم نمی‌کند دیپلماسی منزلت طلب موقعی موفق است که داخل کشور بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم و مردم پشت سر ما بایستند. میدان وقتی موفق باشد دیپلماسی می‌تواند روی دیگر سکه موفق باشد شما دیپلماسی التماسی را هم تجربه کردید این راه حل نیست.

باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد 
زاکانی در دور بعدی مناظرات امشب گفت: انتظارم این است که دوستان موضوعات سیاسی را در سرجای خود بحث کند الان شفاف صحبت کنیم که مردم نظرات ما را متوجه شوند و بتوانند راحت انتخاب کنند. درباره ترکیه گقتم که عضو WTO است و در این ۵ الی ۶ سال ۶۰۰ درصد ارزش پول آن افت کرده است و تورم ۷۰ درصد را تجربه می‌کنند.
وی ادامه داد: تورم هم در کوتاه‌مدت ناشی از افزایش نرخ ارز است و انتظارات تورمی و در بلندمدت نیز ناشی از رشد نقدینگی کنترل نشده است. بانک‌ها عامل اصلی هستند در کنار بانک‌ها دولت.
زاکانی خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان در سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی داشت در سال ۱۴۰۰، هزار و ۲۹۹ همت بدهی داشت یعنی مجموعه مخروبه را تحویل دادند. این از هنرهای شهید بود که آن را سامان داد. رشد نقدینگی هم اساسا ضرر به ذات ندارد مانند آب است که اگر هدایت شود می‌تواند مثمرثمر باشد. ما در سه هفته گذشته ساخت ۳۲۰۰ واحد مسکن را در تهران شروع کردیم یکی از جاهایی که نقدینگی در آنجا هزینه می‌شود، این محل است که برای مردم هم مفید است.
وی اداهم داد: اگر می‌خواهیم مردم مشارکت سیاسی داشته باشند که دوستان اصرار دارند و ما هم اصرار داریم اما اصرار ما واقعی است راهش این است که مردم پای انقلاب بایستند.
این نامزد انتخابت ریاست جمهوری ادامه داد: اعتبار طلا را که در بند چهارم خودم ارز کردم به جای یارانه به مردم بدهیم. انرژی را بد مصرف می‌کنیم علاوه بر آن باید به سمت بستن درهای خام فروشی برویم باید مصرف بهینه هم داشته باشیم برای شریک شدن مردم باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد یارانه در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت بگیرد. معادل طلا به قیمت روز طلا غیر قابل برداشت به به اندازه سهم خانوار از انرژی ماهانه به حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود. این اعتبار دور از تلاطم تورم است در پایان هر ماه میزان انرژی که معادل قیمت طلا محاسبه می‌شود قابلیت خرید اعتباری دارد حفظ ارزش آن با طلاست و دور از تورم است امکان فروش اعتباری آن در بازار است امکان پشتوانه شدن آن برای وثیقه وجود دارد به قیمت دلار گره نمی خورد محور هم خانواده وجمعیت است.

برخی از افراد ناکارآمد در ستاد شما هستند 
زاکانی در بخش بعدی صحبت‌های خود تصریح کرد: من درباره تورم نکاتی را گفتم درباره ارز هم معتقدم اساسا باید به سمت پول ملی و ارزش بالای آن رفت و این اموراتی است که جنبه التیام بخشی دارد و درمان آن جای دیگری است.
وی ادامه داد: در سال ۹۹ دو هزار همت قیمت ارزش‌گذاری بورس بود ۱۰۰ همت با ناشی‌گری وارد شد و دولت وقت این جنبه غیرحرفه‌ای را تبلیغ کرد و یک حباب ۶۰ برابری را ایجاد کرد و مردم را به خاک سیاه کشاند آقای پزشکیان می‌گویند ناکارآمدان را محاکمه کنید ما هم موافقیم البته از خارج هم نیامده‌اند از همین ایران بودند و دولتمرد هم بودند برخی از این افراد هم در ستاد شما هستند که ایشان باید مجوز بدهند که سراغ این آقایان بروند.
این نامزد انتخابات ادامه داد: ناکارآمدی جمع بین توانمندی و پاکی است و اگر ما توانمندی و پاکی را نبینیم دچار مشکل می‌شود کارشناسی خوب است اما واگذاری کار از سوی یک مسئول و رییس جمهور به کارشناس و بی دقتی در امورات آن کارشناس فاجعه به بار می‌اورد می‌شود همان بنزین صبح جمعه یادمان نرفته است. در دوره کرونا روزی ۸۰۰ نفر به رحمت خدا می‌رفتند اگر یکسال ادامه پیدا می‌کرد از شهدای جنگ  بیشتر می‌شد. آقای پزشکیان در جریان هستند می‌شود تقلب سال ۸۲ که عده‌ای سی میلیون سوال خریدند و حق پزشکان را تضییع کرده و می‌خواستند با جان مردم بازی کنند اگر تدبیر و تصمیم درست باشد می‌توان تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.
زاکانی تصریح کرد: قریب ۸۱ همت بدهی قطعی ما به بانک‌ها بود طی ۲۰ سال گذشته ما در شهرداری تهران ۳۳ همت آن را تسویه کردیم الباقی را امسال تسویه می کنیم و تسهیلات می گیریم برای حمل و نقل عمومی. امسال هم بودجه پایه را صد درصد افزایش دادیم که شد ۱۶۹ همت که قابل مقایسه با قبل نیست.
  

جلیلی در اولین مناظره انتخاباتی
اگر چیزی قانون و فصل الخطاب است نباید در آن تردید ایجاد شود 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر چیزی قانون و فصل الخطاب است نباید در این سطح در آن تردید ایجاد شود. رشد ۸ درصد قانون است، امروز مردم باید انتخاب کنند چه کسی آن را اجرایی کند.
سعید جلیلی در اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به مجموعه سوالاتی که مطرح شد دو ایراد وارد است، اگر چیزی قانون و فصل الخطاب است نباید در این سطح در آن تردید ایجاد شود. در چنین مقطعی نباید در آن اخلال ایجاد شود، رشد ۸ درصد قانون است، امروز مردم باید انتخاب کنند چه کسی آن را اجرایی کند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: معمولا در برنامه‌ها برای این که یک رشد محقق شود فقط این نیست که سرمایه بدهیم، این که رشد منوط به سرمایه شود حتما ناقص است؛ رشد عوامل مختلف دارد سرمایه مهم است اما مهم نیروی انسانی و فناوری است. نیروی انسانی و فناوری می‌تواند به رشد و شتاب و جهش دهد اگر قرار هست رشد ۸ درصد داشته باشیم باید برنامه ریزی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: اگر ما می گوییم قرار است رشد هشت درصد داشته باشیم و این در برنامه هفتم هم آمده است، اتفاقا در اینجا حدود ۴۷ برنامه را از دولت خواستیم که تهیه کند تا از روزی که برنامه شروع می شود ارائه شود. اگر در اصلش تردید داشته باشیم رشد محقق نمی‌شود. اگر مطالعه نکرده باشیم و بگوییم می‌خواهیم بررسی کنیم کارمان عقب می‌افتد.
جلیلی خاطرنشان کرد: رشد ۸ درصدی می‌تواند انجام شود به شرطی که از فردای انتخابات شروع کنیم. به شرطی که بدانید باید فرصت‌های کشور را بشناسید. اینکه گفتیم یک جهان فرصت، این واقعی است شما باید این‌ها را بشناسید. کشور فرصت‌های زیادی دارد که لازمه اش یک ایران جهش است و می‌توان جهش داشت. لازمه اش این است که فکر نکنید با چند جذب سرمایه این کار انجام می‌شود. این اشتباه را قبل از انقلاب هم داشتند. از هاروارد آمدند بررسی کردند گفتند این‌ها فکر کردند فقط سرمایه می خواهند. 
وی گفت: یکی از الزامات اصلی مشارکت دادن آحاد جامعه است. دولت باید بتواند هر یک از آحاد جامعه که استعداد و امکانی دارد بستر نقش‌آفرینی او را فراهم کند.

می گفتند راهبردها شکست خورده اما دیدیم که موفق شد 
جلیلی در بخش دوم صحبت‌های خود ادامه داد: اگر ما می گوییم رشد ۸ درصدی محقق می شود باید فرصت‌ها را مشاهده کنیم. باید اولویت داشته باشیم. اگر می‌گوییم صادرات و ارزآوری داشته باشیم باید برای تک تک دستگاه ها ماموریت پیدا کنیم. ما چه ماموریتی برای دانشگاه ها در حوزه تولید تعریف کردیم؟ 
وی افزود: ما برنامه هایی تعریف کردیم و موفق شدیم. یک وقتی می گفتند راهبردها شکست خورد اما دیدیم که موفق شد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوی بیان کرد: برای جذب سرمایه گذاری باید بسته مجوزها را آماده کرده باشیم تا در درون و بیرون گیر نکند.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت اساتید و دانشگاه‌ها را چطور استفاده و چه ماموریتی برایشان تعیین کردیم؟ امروز با فناوری که در کشور داریم می‌توانیم موفقیت‌های بزرگ داشته باشیم. همان کسی که می‌گفت فشار حداکثری، بعد گفت شکست فاحش خورد.
جلیلی تاکید کرد: با برنامه ریزی و نگاهی که شهید رئیسی داشت، همان کسانی که زمانی گفته می‌شد با ما روابط نخواهند داشت مگر با فلان قرارداد نیامدند و همکاری راهبردی با شما نمی کنند؟ نمیگویند اول باید فلان موضوع انجام شود. آمریکا می گوید یک بشکه نفت نباید فروخته شود ولی از شما نفت میخرند. اگر فرصت‌ها را نبینیم موفقیت‌ها به دست نمی‌آید. شما باید بسته مجوزها را آماده کرده باشید که اگر کسی خواست سرمایه‌گذاری کند در درون سازوکار اداری شما گیر نکند. اگر سازوکار درستی نداشته باشیم، صادرکننده و واردکننده دچار مشکل می شود. برای این موضوع ده ها ساعت جلسه گذاشتیم.
وی بیان کرد: وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم یک ایرادی در تخصیص ارز داریم. ما دیدیم ۱۳ میلیارد دلار در واردات محصولات کشاورزی داریم، ما بررسی کردیم اگر ایرادات رفع شود به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. باید رئیس جمهور بداند چه نقص ها و فرصت هایی وجود دارد تا آن ها را رفع کنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی ایرادات در تخصیص ارز هست که اگر درست کنیم، مسئله حل می شود. بدانیم که اولویت‌ها باید مشخص باشد. اگر هر روز سرمایه بیاید و درآمد زیاد شود ولی دچار نشتی هایی باشیم به مشکل برمی‌خوریم. برخی می‌گفتند ۳-۴ درصد می تواند درآمد پرتی داشته باشد، چرا باید اینطور باشد؟ برای این موضوع کار کردیم در برنامه هفتم و به مجلس مشورت دادیم.

برنامه ششم اجرا نشد چون دولت وقت برنامه را قبول نداشت 
جلیلی در بخش سوم صحبت‌های خود بیان کرد: مهم این است چه انتخاب و رویکردی قرار است کشور را اداره کند. آقای پورمحمدی فرمودند چرا برنامه ششم اجرا نشد؟ چون آن دولت برنامه را قبول نداشت، برنامه را مجلس نوشت.
وی گفت: بهمن ۹۷ دولت به مجمع نامه نوشت که اگر فلان قرارداد امضا نشود ما نمی‌توانیم حقوق بدهیم، الان سال ۱۴۰۳ است و هنوز نامه امضا نشده است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تو باید کسی را انتخاب کنی که می‌تواند از فرصت‌های کشور استفاده کند. باید کسی باشد که اهلیت داشته باشد. دولت باید بداند چه چیزی در مسائل اتفاق می‌افتد.
جلیلی اظهار داشت: رویکرد دیگر رویکرد شهید رئیسی است که خیلی از کارهایی که آنها می‌گفتند انجام نمی‌شود را انجام داد. سوالاتی که کارشناس گفتند فرع بر یک اصل است. اگر دولت شناخت نداشته باشد چه بخش خصوصی باشد چه بخش دولتی یا چه بین این‌ها، او سواستفاده خود را می کند و ناکارآمدی بروز می‌یابد.
وی تاکید کرد: یک وقت شما با هوشیاری کار می کنید و می‌دانید واگذاری برای چیست و بهره‌وری را دنبال می‌کنید و برای درآمد اندک و راحت کردن خود این کار را نمی‌کنید. یک کارخانه در لرستان رفتم ۱۲۰۰ کارگر داشته ولی جوری واگذار شده بود که چون خریداران اهلیت نداشتند الان فقط چند نگهبان آنجا بود. به آذرآب رفتیم می گفتند ۳۰۰۰ تن تولیدش بوده ولی بعد از واگذاری به ۷۰ تن رسیده است.  در هپکو هم مشابه همین رخ داد. این برای دولتی است که نداند چه کار می کند ولو شکل ظاهرش درست باشد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت مقتدر دولت مشرف به مسائل است و دولت آگاه باید بداند آنچه که می‌گذرد چیست؟ اگر بانک خصوصی بیاید خلق سرمایه کند و تورم کشور بالا برود آنجا باید حتما بررسی جدی شود.

نگا‌ه‌های خلق الساعه مشکل ایجاد می‌کند 
جلیلی در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد: مردم عزیزمان در این انتخابات دو نگاه وجود دارد، یک نگاه روزمره و حداقلی است که نمی‌شود جهش داشت، یک نگاه هم این است که جهش داشته باشیم. آقای دکتر سوال خوبی کردند که چرا نشد؟ من می‌گویم چون فرصت ایجاد شد.
وی افزود: به طور مثال دو نگاه به دانشگاه وجود دارد، یکی این که دانشجو فارغ التحصیل شود و برود، یک نگاه هم این است که دانشگاه به اقتصاد و توسعه کمک کرده است. وقتی سخن از رتبه ده یک دانشگاه می‌گوییم برای همین است از تجربه جهانی استفاده کنیم.
جلیلی بیان کرد: در حال حاضر مردم باید بگویند انتخاب شان یک نگاه حداقلی است یا یک نگاه حداکثری است. مثلا به یک روستا نگاه می شود که جاده دار شود و گاز و برق داده شود، اما بعد باید این نگاه شود که از ظرفیت این روستا استفاده شود، روستاها سلول پیشرفت هستند.
وی با اشاره به خلق پول در بازار سرمایه و ایرادات آن گفت: در سال ۹۹ در مورد بورس به آقای رئیس جمهور وقت نامه نوشتم که برای مردم مشکل ایجاد می شود، چرا مشکل پیش می آید چون نگا‌ه‌ها خلق الساعه است مشکل ایجاد می کند. مردمی سازی لازمه‌اش چیست؟ نگاه به همه مردم شود، همه ایرانیان حضور داشته باشد.

تورم مانند کرونا نیست که هم خودش ناشناخته باشد هم درمانش 
جلیلی در بخش دیگر حرف‌های خود درباره تورم عنوان کرد: نکته آزار دهنده برای مردم تورم است تورم مانند کرونا نیست که هم خودش شناخته نشده باشد هم درمانش، تورم هم خودش شناخته شده است هم درمانش. خیلی از کشورها موفق بودند که درمانش کنند.
وی افزود: من بحث مالی را مطرح کردم، من ریشه تورم و راه هایی که هست را می‌گویم همان طور که امکان رشد تورم وجود دارد راه حل های آن هم وجود دارد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اولین نکته بحث حاکمیت ریال است، اگر واحد پول رسمی ما ریال است دولت باید در ریال حاکمیت داشته باشد، باید بداند ریال کجا می رود و کجا خرج می‌شود اگر نتواند حاکمیت ریال را انجام بدهد و سازوکارهایش را درست نکنیم برخی اقدامات مقعطی هم شکل نمی‌گیرد.
جلیلی تاکید کرد: برای حاکمیت ریال باید بتوانیم سامانه ای که برای حاکمیت ریال داشته باشیم که خوشبختانه داریم و با هم ارتباط دارند. در موضوع حاکمیت ریال در دولت دو نکته وجود دارد، ناترازی بودجه و ناترازی بانک‌ها.
وی گفت: بحث ناترازی بودجه به خود دولت ارتباط دارد و باید آن را حل کند، این هم فهم و هم اراده دولت را می‌خواهد. شما باید مواظب باشید منابع هرز نرود و اتلاف نشود و روز به روز افزایش یابد. ما راهکارها را مفصل بررسی کردیم که چطور می‌شود منابع را هرز نداد و ارتقا داد. باید مشخص شود بانک‌هایی که خلق می کنند و از جیب مردم است در چه جهتی اقدام می‌کنند؟ نباید در راستای منافع عده محدودی این کار را بکنند. در بخش بعدی عرض خواهم کرد که یک دلیل تورم هم ناشی از شوک بازار ارز است.
جلیلی عنوان کرد: وقتی می‌گویم رئیس جمهور باید بتواند یعنی اینکه ناترازی بانک‌ها حل شود که روز به روز منابع افزایش پیدا کند.

باید فرآیند سفارش و تخصیص ارز به روز باشد که به التهاب در بازار دامن زده نشود 
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم نسبت به به تورم نگرانی دارند و حساس هستند. یک بخش مهم تورم کشور بویژه در سال‌های اخیر ناشی از قیمت ارز است، هر وقت ارز بالا رفته قیمت کالاها بالا رفته است. اینجا دولت چه نقش و وظیفه‌ای دارد ما بررسی مفصلی کردیم در روند کنترل بازار ارز یک مجموعه اقداماتی وجود دارد. بازار ارز که تاثیر مستقیمی بر تورم و کالا دارد با درست کردنش تورم کنترل می‌شود.
وی افزود: امروز یک مصارف ارزی داریم، یک منابع که خوشبختانه امروز منابع خوبی داریم باید ببینیم مصارف ارزی ما کجا می رود  برخی از مسائل مانند دبش به وجود آمد که مطلوب نبودند.
جلیلی گفت: باید فرآیند سفارش و تخصیص ارز به روز باشد که دیگر به التهاب در بازار دامن زده نشود، وقتی فاصله می افتد طرف آزاد می‌خرد و شوک وارد می شود و بعد می فروشد و دوباره شوک در بازار ارز. بعضی معاملات در بازار غیررسمی شده است که باید بیاید در بازار رسمی. البته بانک مرکزی در دولت شهید رئیسی در این زمینه کار خوبی کردند که دارد عملیاتی می‌شود.
وی یادآور شد: اما نکته مهم این است که تدابیر باید تا به نتیجه رسیدن پیگیری شود. در یکی از سال‌ها قیمت لاستیک ۲۰۰ درصد افزایش یافت. وقتی بررسی کردیم اول بهانه می آوردند که ارز تخصیص داده نشده است ولی بررسی کردیم دیدیم تخصیص داده شده بود ولی فرآیند مدیریت نشده بود. باید فرآیند را  تا نتیجه دنبال کرد.


پزشکیان در اولین مناظره انتخاباتی
بدون انسجام داخلی اجرای برنامه محقق نمی‌شود 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر نتوانیم انسجام داخلی را در جریان اجرای برنامه داشته باشیم، هر چقدر هم برنامه خوب باشد، اجرای برنامه محقق نمی شود.
مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه که در مدت کوتاه می‌توان گفت این است که برای مشارکت اقتصادی بیشتر، باید همه گروه‌ها و دسته‌ها در اجرای برنامه هفتم توسعه کار را پیش ببرند و در غیر این صورت کاری پیش نمی‌بریم و دچار مشکل خواهیم بود. ما باید به جای انتخاب جناحی، از کارشناسان واقعی استفاده کنیم. اگر نتوانیم انسجام داخلی را در جریان اجرای برنامه داشته باشیم، هر چقدر هم برنامه خوب باشد، اجرای برنامه محقق نمی‌شود.
وی افزود: آنچه دولت به عنوان برنامه هفتم توسعه به مجلس آورد، از سوی شورای نگهبان اشکال گرفته شد. دولتی که در آینده می‌آید از نظر علمی غیرممکن است که این برنامه با این کارشناسان قابل اجرا باشد. امیدواریم با کارشناسانی که دولت بعدی می‌آورند، بتوان این برنامه را اجرا کرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امکان ندارد بدون ایجاد ارتباط با دولت‌های منطقه و دنیا به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم. برای رشد ۸ درصد ما نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه لازم داریم که در شرایط فعلی و با این شیوه به آن نخواهیم رسید و فقط شعار خواهیم داد.
وی افزود: تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی باید در تصمیمات مشارکت داشته باشند و دستشان باز باشد. نباید در این کشور تولیدکننده تنش بلرزد که فردا با این بی‌ثباتی‌های اقتصادی و قانونی، چگونه فعالیت کند. حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار را باید سرمایه‌گذار داخلی سرمایه‌گذاری کند که نوع رفتار ما تعیین می‌کند که آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر!

تحریم فاجعه است/ در دور زدن تحریم فساد وجود دارد 
پزشکیان گفت: معتقدم تجربه جهانی برای انسان‌ها راه را مشخص می‌کند. هیچ کشوری از زمان جنگ جهانی دوم بدون صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی به رشد اقتصادی نرسیده است. آقای قاضی زاده هاشمی که گفتند سرمایه گذار می‌آوریم، بدون سرمایه خارجی نمی‌توانند به سرمایه‌گذاری برسند. ما الان گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. الان افتخار مردم این شده که ماشین دست دوم را از کشوری بخریم. حال می‌گویند دولت دلار ندارد که برای واردات بدهد.
وی با بیان اینکه تحریم فاجعه است، گفت: می‌‎گویند تحریم را دور می‌زنیم ولی در این دور زدن فساد وجود دارد. ما نفر ۱۵‌ام از آخر در زمینه فساد هستیم و این تحریم‌ها یکی از دلایل عمده این فساد است. ما بدون ارتباط با دنیا صادرات هم نمی‌توانیم بکنیم. در همین چین گفتند که اگر FATF در ایران تصویب نشود، سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهند.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: ۴۰ سال است که وعده درست کردن وضعیت را می‌دهیم ولی ارزش پول کاهش پیدا می‌کند. اگر پول هم چاپ کنیم و بدهیم باز هم ارزش پول کمتر می‌شود. آقای قالیباف گفتند که با کاهش مصرف می‌توانیم پرتی را در انرژی جبران کنیم اما این بدون واردات ابزارآلات جدید و ارتباط با دنیا امکان‌پذیر نیست. نگاه ما باید عوض شود. نخبگان و سرمایه ما از کشور می‌دهد و با وعده‌های دروغین می‌خواهند کار را درست کنند. پرسش من این است که با این تئوری که توسط دوستان مطرح می‌شود، کدام کشور به رشد اقتصادی رسیده است که ما مثال دوم آن باشیم؟ 

همه کسانی که وعده دروغین دادند باید امروز محاکمه شوند 
پزشکیان در بخش سوم حرفت‌های خود گفت: در رابطه با صحبت‌های آقای قالیباف باید بگویم اگر اصلاحاتی که در دنیا انجام شده الگو قرارداده شده و عملیاتی شود، مشکلات حل خواهد شد. بانک جهانی این تجربه را تایید می‌کند.  اگر تصمیمات ما وضع مردم را بدتر کند، باید پاسخگوی آن مشخص باشیم. ما بسیاری از افراد را به عنوان مدیر در شرکت‌های دولتی داریم که حتی وقتی ضرر می‌کنند و کار را بدتر می‌کنند، فوق العاده مدیریت و پاداش می‌دهیم.
وی افزود: در جاهایی که امکان سپردن کار به بخش خصوصی است، باید به طور شفاف بدهیم اما اگر قرار باشد شرکت‌ها را به افراد خودی بدهیم، نتایج‌اش را در دولت‌های قبلی دیدیم. در کدام کشور می‌بینیم که روشی غیر از همین مسیر بین المللی رفتند و نتیجه گرفتند؟ آنکه با عقل جمعی و جهانی مشورت کند، نتیجه می‌گیرد. آیا برای رجوع به پزشک دنبال کارشناس ارشد می‌گردیم یا دنبال هم حزبی و همفکر خود می‌رویم؟ در اقتصاد هم همین واقعیت وجود دارد.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: اگر اقتصاد را به فرد غیر کارشناس بسپاریم، نتیجه همین وضعی است که امروز داریم. همه می‌گویند ۸ درصد رشد خواهیم داشت. چرا موفق نشدند؟ همه کسانی که این وعده دروغین را دادند باید امروز محاکمه شوند. باید پاسخگوی بازنشستگان و معلمانی که نمی‌توانند معاش خود را بچرخانند، باشیم. با این وضعیت هم فرار سرمایه خواهیم داشت و هم فرار مغزها و نیروی انسانی ادامه خواهد یافت.

یکی از افراد این دولت گفت با یک میلیون شغل ایجاد می‌کنم، این توهین به شعور انسان است 
وی گفت: از ضرورت‌های اجرای برنامه هفتم اکنون صحبت می‌‌شود،‌ اما بنده تنها کاندیدایی بودم که وقتی ثبت نام کردم، گفتم که برنامه هفتم توسعه را اجرا خواهم کرد. به من حمله شد که مگر شما برنامه ندارید؟ این درحالی است که قانون تکلیف کرده که ظرف مدت مشخص، باید قانون اجرا شود.
پزشکیان گفت: من نگفتم بانک جهانی باید نسخه‌اش اجرا شود. من گفتم بانک جهانی کشورهای موفق را مشخص و اعلام کرده و این کشورها واقعا موفق شدند. آقای دکتر گفت سه روزه مشکل بورس را حل میکنم، چرا نکرد مگر قرار نبود ۴ میلیون مسکن بسازند، بیش از سیصد هزار تا ساخته شده؟ گفتند با یک میلیون شغل ایجاد می‌کنم، این توهین به شعور انسان است.
وی ادامه داد: می‌گویند خودمان می‌توانیم. مگر می‌شود بدون تجربه جهانی و بدون کارشناس بتوانیم کاری کنیم و شعار ما می‌توانیم سر دهیم؟ ما کارخانه‌ها و دانشکده‌هایی داریم که افراد غیرکارشناس در راس آن‌ها قرار گرفته است و باید این روند تغییر کند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده معتقدم برنامه هفتم باید اجرا شود و اول از همه تاکید کردم، اما سوال من این است که چرا چیزهایی مطرح شده که نمی‌توانند اجرا کنند. آقای زاکانی می‌گوید ترکیه شکست خورده است. قبل از انقلاب ترک‌ها وقتی به ایران می‌آمدند، حسرت جاده‌های ایران را می‌خوردند، حالا اما ما باید ببینیم که به ازای هر تونلی که می‌زنیم، آن‌ها ۴۰ تونل افتتاح کرده و تبلیغ هم نمی‌کنند. مثلا ما امروز از راه‌سازی ترکیه بسیار عقبیم و امروز ما حسرت می‌خوریم. بنده به همین دلیل باور دارم بدون ارتباط با جهان و بدون استفاده از تجربه جهانی و نگاه کارشناسی و بدون گشایش بازار، شکست می‌خوریم.

نباید بگوییم عده‌ای عقل کل و مابقی اجنبی هستند 
پزشکیان در بخش بعدی حرف‌های در واکنش به اظهارات قاضی‌زاده هاشمی گفت: چه کسی گفته که ما به خارج دل بسته ایم؟ من گفتم که ابتدا باید در داخل اجماع و همدلی داشته باشیم. باید اول اختلافات بین خود را حل کنیم. نباید بگوییم عده‌ای عقل کل هستند و مابقی اجنبی هستند. مردم ایران هستند که می‌توانند مشکل را حل کنند و نه یک گروه برگزیده مدعی! حل مشکل بورس در سه روز معلوم است که وعده پوشالی است.
وی افزود: نقدهای ما باعث این نشده است که قدردان زحمات شهید رئیسی نباشیم و آنها را نادیده بگیریم. عدم حل مشکلات در زمان ایشان به مسائل علمی و اختلافات داخلی بازمی‌گردد.
این نامزد انتخابات با بیان اینکه دولت است که تورم ایجاد می‌کند، گفت: دولت نباید کسری بودجه خود را به مجلس بیاورد و در بانک‌ها خلق پول بی‌پشتوانه کنیم. نباید شب بخوابیم و صبح بیدار شویم و ببینیم که قدرت خریدمان از بین رفته است. امروزه معلمان و بازنشستگان ما شرمنده خانواده خود شده و برای امرار معاش در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند.
وی یادآور شد: برای آنکه کسری بودجه رفع شود، باید کنترل هزینه انجام دهیم. کنترل هزینه با اصلاح نظارت، افزایش شفافیت در هزینه‌ها و حذف هزینه‌های اضافی است. اولین کاری که دولت می‌کند این است که با ایجاد تعهدات دستور به چاپ پول به بانک‌ها می‌دهد. برای وام‌ها دستور داده می‌شود و با چاپ پول وام می‌دهند که این مشکلات باید با اصلاح ساختاری حل شود.

با این نظام وام‌دهی فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر می‌کنیم 
پزشکیان در بخش دیگر حرف‌های خود گفت:‌آنچه من گفتم این است که ما هوای داخلی‌ها را نداریم و تنها هوای گروه خاصی را داریم. قبول دارم که ما مدیر نداریم و عده‌ای افراد بی‌تجربه را آوردیم مدیر کردیم. کسی که نه مدیریت کرده و نه دانش دارد را مدیرکل کردیم، قاعدتاً کارایی ندارد. عامل اصلی ایجاد تورم دولت‌ها هستند. کسری بودجه و بزرگ شدن دولت مهم‌ترین عامل تورم است. باید بنگاه‌هایی که کارایی ندارند حذف یا بودجه آن تغییر کند.
وی افزود: همین امروز ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. ما خودمان مقصریم و بانک‌های ما نیز به خاطر دخالت دولت این وضعیت را دارند. اگر بخواهیم اصلاح نظام بانکی داشته باشیم، باید بانک‌ها را از بنگاه‌داری خارج و تسهیلات تکلیفی بانک‌ها را به نحوی تغییر دهیم که بانک‌ها در بازگرداندن پول خود دچار مشکل نشوند.
پزشکیان گفت: در زمینه وام‌های بانک‌ها هم مجلس و هم دولت مقصر هستند. ما با این نظام وام‌دهی فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر می‌کنیم. مشورت گرفتن از کشورهای اسلامی‌ای که موفق شدند، اشکالی ندارد. اگر کسانی برای بیماری خود به خارج می‌روند تا درمان شوند، در زمینه اقتصاد هم می‌توانیم کسانی را بیاوریم و از آن‌ها استفاده کنیم.


قالیباف در اولین مناظره انتخاباتی
رئیس‌جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از وظایف رئیس جمهور، تحول در حوزه اقتصاد به ویژه در خانواده های محروم، کارگران، مددجویان کمیته حضرت امام و... است. رئیس‌جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد.
محمدباقر قالیباف در اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات یک فرصت بزرگی است که بتوانید برای آینده خود و فرزندان خود و ایران عزیز تصمیم بگیرید. انتخابات شما مردم در این مقطع بسیار مهم است. رییس جمهور مسئولیت های سنگینی دارد که باید این بار سنگین را با کمک دیگران به دوش بکشد.
وی ادامه داد: رییس جمهور یکی از  مهمترین وظیفه‌اش در این شرایط حتما تحول در حوزه اقتصاد است، به ویژه برای خانواده‌های محروم، برای کارگران، کارمندان، پرستاران و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در مجموع آن‌هایی که حقوق ثابتی دارند و زمانی که تورم ایجاد می‌شود آسیب می‌بینند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رییس جمهور باید به گونه‌ای عمل کند که ضامن حل این مشکلات شود. امروز بازنشستگان در بخش لشکری و کشوری و عزیزان ایثارگران این روزها همه با این مشکلات رو به رو هستند که این کار را با سختی و مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: رئیس‌جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد.

باید بتوانیم فرهنگ تولید، کار، سرمایه‌گذاری، کوشش و نظم‌بخشی را بپذیریم و جا بیندازیم 
قالیباف در دور دوم مناظره‌ها که به بیان نظر نسبت به دیدگاه‌ها و نظرات سایر کاندیدا اختصاص داشت در سخنانی ابراز داشت: ما برنامه هفتم را چون عزیزان اشاره کردند آقای پزشکیان فرمودند انسجام و منسجم بودن در همه عرصه‌ها من قبول دارم، یا اینکه آقای پورمحمدی فرمودند که تنها اقتصاد نیست و فرهنگ هم است، من قبول دارم.
وی ادامه داد: ما باید بتوانیم فرهنگ تولید، فرهنگ کار، فرهنگ سرمایه‌گذاری، فرهنگ کوشش و نظم‌بخشی را بپذیریم و جا بیندازیم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما اگر حرف از سرمایه گذاری می‌گوییم یک بخش سرمایه‌گذاری است بخش دیگر آن بهره‌وری است، در بعضی از کشورها 50 درصد بازگشت سرمایه را از بهره وری استفاده کردند، به این معنا که بتوانند از ظرفیت متخصصان، اندیشمندان و کارنشاسان استفاده کنند، من کاملا معتقدم اگر انسجام نداشته باشیم نمی‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: امروز برنامه تبدیل به سند ملی شده است؛ حتما ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد. مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری است؛ سبد خانوار در همه ابعادش مهم است.
وی ادامه داد: ویژگی برنامه هفتم این است که در ماده ۱۱۸ پیش بینی شده شورای راهبری هرجا اشکالی دیدیم کمیته ای پیش بینی شده که اصلاح کنند. ولی بدانیم قانون هست و باید اجرایش کنیم نه اینکه بگذاریمش کنار. اگر بگذاریم کنار یعنی برویم سمت بهانه‌جویی.
قالیباف با اشاره  به هدررفت انرژی و منابع زیرزمینی کشور خاطرنشان کرد: الان ۱۷ و نیم درصد از ۹ میلیون بشکه هدر می رود، ما الان از این انرژی در حوزه پتروشیمی که قریب به ۲۰ میلیارد داریم، فقط ۵/۷ درصدش را استفاده می‌کنیم، خب اگر فقط این یک قلم را  ما دو برابر کنیم و به ۱۵ درصد برسانیم در این زمینه درآمد کشور دوبرابر می‌شود.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یکی از اشکالات و ایرادات این است که ما اقتصاد کشورمان را قابل پیش‌بینی نکرده‌ایم و تصمیمات سیاستی و قاعده گذاری غلط داریم، در همین ۴۸ ساعت گذشته یک وزارتخانه یک بخشنامه صادر کرده و صدای همه درآمده است، حتما سرمایه داخلی با این روش‌ها به سمت سرمایه گذاری نمی رود.

خروجی واردات خودروهای دست دوم این شد که هم مردم ناراضی هستند، هم دولت 
قالیباف در بخش سوم از نخستین مناظره انتخاباتی گفت: من می‌خواهم به مردم عزیزمان عرض کنم که نکاتی که اینجا مطرح می‌شود، ما برای رشد ۸ درصدی به سرمایه‌گذاری و بهره‌وری نیاز داریم، بهره وری به ما این فرصت را می‌دهد که ظرفیت‌های موجود را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: بنده الان اشاره کردم، آقای پزشکیان نکته درستی را گفتند که ما می رویم خودرو دست دوم وارد کنیم اما برای همین هم دولت ارز ندارد، من عرض می‌کنم که ارز داریم همین الان در سال گذشته ما ۸ میلیارد دلار در حوزه خودرو ارز دادیم اما خروجی چه شد؟ خروجی خودرویی شد که هم مردم ناراضی هستند و هم دولت. درست کردن این مساله می شود بهره وری.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه ابراز داشت: نقدینگی که الان بیش از هزار میلیارد تومان است دیگر از کمان برنامه ریزی خارج شده است، در برنامه هفتم که تصویب شده در ماده ۸، دولت موظف شده در همین سال ۱۴۰۳ یکی از بانک‌های خصوصی را تبدیل به بانک تخصصی کند و منابع آنجا برای پروژه های زیرساختی برود.
وی ادامه داد: در ال پی جی آنچه در مدار خزانه اداره می شد ۲۷ همت بود این مساله در مجلس یازدهم پیگیری شد و امسال ال پی جی شد ۱۸۰ همت؛ این یکی از مصادیق جلوگیری از هدررفت منابع است. در یارانه‌ها، سه و نیم برابر الان داریم هدر می دهیم. یعنی هزار و دویست و شصت همت یعنی پنجاه درصد.
قالیباف تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود تحریم اثر دارد بله اثر دارد، به همین خاطر بنده در صدر برنامه‌های خود گفتم که وزارت خارجه یک طرف و سایر دستگاه ها یک طرف؛ وزارت خارجه ما باید برود و برای رفع تحریم تلاش کند ما برای این مساله برنامه و طرح مشخص داریم که قدم به قدم می‌تواند نتیجه بخش باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما در سال در حوزه بهره برداری ۱۰۴ میلیارد دلار فقط پرت داریم. این اعداد را دقیق می‌گویم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: مردم بدانند انتخاب یک رئیس جمهور درست که بتواند این ظرفیت‌هایی که دارد از دست می رود را درست کند، مهم است. همین الان قراردادهای ما با چین و روسیه عملیاتی نشده است. از ظرفیت شانگهای و بریکس باید استفاده کرد.

اگر خودتحریمی داخلی کشور را حل نکنیم امکان ندارد که بتوانیم کارها را پیش ببریم 
قالیباف در بخش بعدی مناظره انتخاباتی اظهار داشت: مردم عزیز من در بخش اول سخنان خود به شما عرض کردم که پنجره طلایی انتخابات چقدر مهم است برای سرنوشت کشور و زندگی شما عزیزان؛ اکنون از بحث‌ها اینگونه می‌فهمیم که ما اگر خودتحریمی داخلی کشور را حل نکنیم امکان ندارد که بتوانیم کار را پیش ببریم.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در تورم موثر است انصباط مالی در کار دولت است، ما در همان سال اول مجلس یازدهم در احکام دائمی بودجه یک مصوبه داشتیم و در آن مصوبه حساب‌های دولتی که بیش از ۲۴۰-۲۵۰ هزار حساب بود که به صورت نقدینگی پول به داخل آن پول وارد می شد با اجرای این مصوبه تقریبا شد حدد ۵-۶ هزار حساب و همچنین گفتیم که این پول باید به ذی‌نفع نهایی داده شود نه اینکه در چند حساب بچرخد که دوستان می‌دانند چه عوارضی دارد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: نتیجه این کار چه شد؟ همه دولت ها در ماه آخر سال برای پرداخت حقوق کسری پول داشتند و از خزانه قرض می‌گرفتند اما در سال گذشته دولت بیش از ۱۴۰ هزار همت پول داشت.
قالیباف در ادامه ابراز داشت: ما در شهرداری تهران ۱۲ سال توفیق خدمت داشتیم، دولت نهم، دهم و یازدهم به هر دلیل تمایل نداشتند همکاری کنند در هیچ جلسه‌ دولتی من شرکت نکردم، حتی مصوبات مجلس را هم اجرا نمی کردند؛ آیا در شهر اتفاق نیفتاد؟ پولش از کجا آمد از ظرفیت های داخلی، از ال سی چین. تنها ال سی که بدون پیش پرداخت ۱۵ درصد، بدون گارانتی بانک مرکزی و با حمایت بخش خصوصی باز شد برای شهرداری تهران در آن دوره انجام شد.
وی ادامه داد: همین الان می‌گویم بین ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار ظرفیت برای کشورهایی که می‌توانیم کار کنیم وجود دارد و پرونده‌هایش باز مانده است، همین بحث مربوط به شانگهای و توافقاتی که با روسیه داشتیم ما از این استفاده نکردیم باید این را عملیاتی کنیم.

باید یک سپر حمایتی در حوزه تورم برای مردم داشته باشیم 
قالیباف در بعدی سوم مناظره امشب انتخابات ریاست جمهوری گفت: بحث تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست و متاسفانه هم تورم بالایی داشتیم و هم از جهت زمانی طولانی. این به سفره‌های مردم به خصوص حقوق بگیران در سال‌های  گذشته فشار جدی آورده است. موضوع باید در اولویت باشد.
وی ادامه داد: تورم ریشه در سه موضوع دارد. اول اصلاح نظام بانکی. بانک‌های خصوصی و یا حتی بانک‌های دولتی باعث خلق پول شدند. این را باید چاره اندیشی کنیم. نقدینگی ما الان ۸۲۰۰ همت است؛ کیفیت این نقدینگی درست در محل تولید نرفته است. این از اشکالات منجر به تورم است.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مجلس یازدهم، این بود که قانون جدید بانک مرکزی را نوشتیم و اقتدار را به بانک مرکزی برگرداندیم تا بتواند این تخلفات و عدم کفایت سرمایه و کنترل نشدن بانک‌ها را توجه کند. در کنار آن برای آنکه بتوانیم سرمایه ‌گذاری را به تولید بیاوریم به آن توجه کردیم. ماده ۸ را یعنی تشکیل بانک توسعه را آوردیم، آن هم برای سال اول.
وی تاکید کرد: تا قبل از اینکه بتوانیم این برنامه را اجرا کنیم باید یک سپر حمایتی در حوزه تورم برای مردم داشته باشیم. مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است سال‌ها را همیشه با تاکید بر مسائل اقتصادی نام گذاری می‌کنند.
قالیباف در ادامه بیان کرد: بخش دوم اصلاح ساختار بودجه است؛ درآمد پایدار نداریم و متکی به نفت هستیم. به انضباط مالی هم باید توجه کرد.
وی اضافه کرد: معتقدم که مهم‌ترینش در کنار این‌ها این است که نیازمند یک مدیر قوی هستیم. ما امروز بخش عمده‌ای از مشکلاتمان ریشه در بی تدبیری و سیاستگذاری های اشتباه دارد. اگر سفره مردم دارد کوچک می شود از بی عرضگی و بی تدبیری در این بخش است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت خدمت و پیشرفت این سپر حمایتی را می گذارد که این حقوق به مردم نسبت به تورم داده شود. رشد اقتصادی هم باید به این موضوع اضافه شود.
وی افزود: یکی از اشکالات ما این است که درآمد پایدار نداریم، درآمد ما نفتی است که کم و زیاد می‌شود و باعث مشکلات می‌شود. متاسفانه این نفت‌آلودگی را در همه بخش ها داریم که یکی از تلاطم‌هاست و حتما باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

الان فرصت و زمان استقلال بانک مرکزی نیست 
قالیباف در بخش دیگر نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در تورم اولین نکته اصلاح ساختار بودجه است؛ اینکه می‌گوییم بودجه دولت خیلی اشتباه است. بودجه بودجه‌ی زندگی مردم است.
وی ادامه داد: مابه التفاوت تورم و خلق پول از سفره مردم اتفاق می افتد. هم اقتصاد را کوچک می‌کنیم چون تولید رونق ندارد و بعدش مالیات پرداخت نمی شود و وقتی مالیات نیست از کجا می گیرند؟ از تورم. چه کسی هزینه این را پرداخت می‌کند؟ همه‌ی مردم. اینجاست که می‌گوییم یک مدیر قوی و فردی که موثر باشد و سابقه و کارنامه و برنامه داشته باشد مهم است.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: الان بانک مرکزی این قدرت را دارد؛ من نگفتم استقلال به آن دادیم. اقتدار دادیم. الان فرصت و زمان استقلال بانک مرکزی نیست. باید قدرتمندانه بایستد و با جریاناتی که خلق پول می کنند برخورد کند. جای درست مبارزه با فساد اینجاست.
وی افزود: ما نیازمند انسجام سیاسی هستیم. فرهنگ کار و تلاش و تولید می‌خواهیم. چه کسی میتواند این را ایجاد کند؟ کسی جز رئیس جمهور قوی؟ رئیس جمهور قوی فقط تصمیم نمیگیرد؛ بلکه باید بداند که تصمیم گیری را بدهد به نخبگان جامعه.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وقتی نیروهای خلاق ما به کار گرفته نمی‌شوند و یک مرتبه می گوییم قیمت ارز ۴۲۰۰ باید باشد، همه صاحب نظران بهت زده اند و بعد می‌گوییم چرا اساتید و دانشجویان ما مهاجرت می‌کنند!
وی افزود: بله حتما باید از تجربه دنیا استفاده کرد ولی آقای پزشکیان وقتی ما از تجربه نیروی داخل استفاده نمی‌کنیم از بیرون استفاده می‌کنیم؟ ما وقتی از سرمایه داخلی استفاده نمی‌کنیم از سرمایه خارجی استفاده می‌کنیم؟ 
قالیباف خاطرنشان کرد: وقتی یک مدیر بی عرضه و بی تدبیر و نپخته و بدون برنامه می آید قانونی که الان تصویب شده و باید اجرا کند را نمی‌تواند اجرا کند. لذا اگر به تولید توجه نکنیم، وقتی دولت را بزرگ می‌کنیم و تمرکززدایی نمی‌کنیم و هزینه را کاهش نمی‌دهیم این روی سفره و زندگی مردم اثر می گذارد، بهره وری ریشه حل بسیاری از مشکلات است.

دست و پای دولت باید جمع شود 
قالیباف در مرحله جمع‌بندی پایانی نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولین جایی که اساس تحول است مردم هستند و نقش مردم در تحول مهم است، امنیت سرمایه و فرصت مردم باید فراهم شود و از همه مهم‌تر اینکه دست و پای دولت باید جمع شود؛ در عرصه اقتصاد و مدیریت نباید تصمیمات خلق‌الساعه گرفته شود.
وی ادامه داد: کارآفرینان و صاحب نظران و به خصوص جوانان در حوزه دانش بنیان، باید بر صدر بنشینند و اجازه بدهیم برای ما آنها تصمیم سازی کنند و ما تصمیم‌گیری کنیم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تحولات بزرگ در کشور ریشه در حضور مردم و جوانان و پیشگامان هر تحول دارد، بازار سرمایه، هم بازار اولیه و هم ثانویه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: باید امنیت سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و سایر حوزه ها باید در اولویت باشد، به ویژه در حوزه اقتصاد باید قدردان تلاش‌ها و جوانان گام دومی باشیم که پیشگامان این راه در حوزه دانش بنیان هستند و می‌توانند ارزش افزوده ایجاد کنند. باید این جوانان را بر صدر بنشانیم و اجازه دهیم آن ها برای ما تصمیم گیری کنند.
 قالیباف خاطرنشان ساخت: من علاوه بر راهکارهایی که عرض کردم معتقدم که باید رفع تحریم را هم دنبال کنیم و این پرونده های حوزه روابط خارجی را دنبال کنیم از بریکس تا شانگهای باید ظرفیت های مختلف را دنبال کنیم تا به حصول نتیجه و تحقق اهداف دست پیدا کنیم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوی با بیان اینکه باید به کانال نرخ بهره توجه کنیم تا به تولید آسیب نزد، تاکید کرد: تورم نتیجه‌ی سیاستگذاری های دولتی هاست پس مکلف هستیم تا زمانی که سیاست ها نتیجه دهد و تورم را مدیریت کنیم باید دولت یک سپر حمایتی برای حداقل پنج دهک از جامعه درست کند. مثلاً برای بازنشستگان و یا درباره پنج قلم از لوازم خانگی، تا جلوی آسیب را برای مردم بگیریم.
وی افزود: باید حقوق مردم به اندازه تورم باشد؛ این را باید تا زمان کاهش تورم ضامن باشیم و ضمانت کنیم. حتماً با مدیریت قوی و رئیس جمهور قوی و مدیران قوی و متدین که هم قوی و هم امین باشند، می توان تورم را کنترل کرد و کاهش داد.
قالیباف در پایان گفت: انقلاب اسلامی این فرصت را به همه‌ی مردم عزیز ما داد در مردمسالاری دینی که مردم بر سرنوشت خودشان حاکم باشند و بتوانند نفرات را در سلسله مراتب قدرت در هر سطحی انتخاب کنند. مردم عزیز امروز شما هستید که تصمیم می‌گیرید و ان‌شاءالله دولتی مستقر کنید که آینده فرزندان این سرزمین را بسازد.
  

قاضی‌زاده‌ هاشمی در اولین مناظره انتخاباتی
جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده است/ مردم از وعده خسته شده‌اند 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده و به جای دیدن نقش خود فقط گذشته را نقد نکنیم، مردم از وعده خسته شدند باید و نباید گفتن ساده است باید بگوییم کار را چگونه و با چه تیمی می خواهیم انجام دهیم.
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در اولین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یاد رئیس جمهور شهید و شریف را پاس می داریم. بنده به عنوان یکی از اعضای تیم رئیس جمهور وظیفه خود دانستم که پرچمی که شهید رییسی در دست گرفته بود و مدل جدید حکمرانی را پیش گرفته بود را در دست بگیریم و جلو بروم.
وی افزود: چون چراغ اول به نام من روشن شده اجازه می گیرم در شروع بحث عرضی داشته باشم بنده جوان ترین نامزد هستم ۲۰ سال سابقه کار اجرایی داشتم همه رجلان سیاسی سابقه طولانی در خدمت دارند و همکار یک دولتی بوده‌اند جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده و به جای دیدن نقش خود فقط گذشته را نقد نکنیم، مردم از وعده خسته شدند باید و نباید گفتن ساده است باید بگوییم کار را چگونه و با چه تیمی می خواهیم انجام دهیم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آیا در سابقه مان نشانه ای است برای این که چطور می‌خواهیم کار را انجام دهیم یا خیر؟، گفت: وقتی وعده به عمل نمی رسد ناامیدکننده است و مردم با صندوق قهر می کنند. وگرنه می‌گویند اینها هم مثل گذشته چیزی می گویند و عمل نمی‌کنند. وقتی ببینید وعده و عملکرد یکی است امیدوار می‌شوند.
وی تاکید کرد: برای رشد اقتصادی هشت درصدی به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلاری نیاز داریم و این رقم با فرض کنترل ناترازی انرژی پیش‌بینی شده و این جدی‌ترین کاری که است که باید انجام دهیم. همچنین باید در قانون هدفمندی یارانه بازنگری داشته باشیم و به بخش خصوصی اعتماد کنیم تا کمک رسان دولت باید  و موضوعات سیاسی را از اقتصادی جدا کنیم.

هزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم و خانواده‌ها می‌پردازند 
قاضی زاده هاشمی در بخش دوم صحبت‌ها بر لزوم جایگاه خانواده در دولت خود اشاره کرد و گفت: یک دهه است که رشد اقتصادی منفی برای کشور ایجاد شده و هزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم و خانواده‌ها می‌پردازند و تصمیمات ما به صورت عینی در سفره مردم تاثیر می‌گذارد به همین دلیل است که من اسم دولتم را دولت خانواده نامیده‌ام.
وی تصریح کرد: امروز بیش از ۱۱ میلیون نفر مجرد داریم و در همین حال بر شمار طلاق‌ها اضافه شده است.
قاضی‌زاده افزود: اقتصاد ما پیش‌بینی‌ناپذیر است و باید پیش‌بینی‌پذیر شود، همچنین بخش خصوصی را باید شریک خود کنیم و نباید از جیب صادرکننده بزنیم.
وی خاطرنشان کرد: صادرکننده نباید در امور اقتصادی توقف ببیند، بنابراین باید دست از آزار مردم در موضوعات اقتصادی برداریم و چالش‌های گمرکی و مالیاتی را از بین ببریم.
این نامزد انتخاباتی تصریح کرد: برای جلب سرمایه گذاری باید از بسته‌های مشترک و شهرک صنعتی مشترک استفاده کنیم و از تولیدات آنها به طور ویژه حمایت کنیم.
وی یادآور شد: سیاست‌های ارزی و تجاری ما معکوس است و این سیاست‌ها باید به نفع رفاه خانوار و تولید کشور باشد؛ نفت را می‌فروشیم و با سه برابر قیمت، روغن خارجی وارد می‌کنیم در حالی که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند محصول باکیفیت‌تر تولید کنند، باید با ایجاد رقابت کاری کنیم که مردم فرصت انتخاب کالاهای با کیفیت داشته باشند.

مردم وقتی اعتماد خود را  از دست می‌دهند که سیاست‌گذاران اعتماد به نفس نداشته باشند 
قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به پرسش‌هایی با موضوعات مردمی‌سازی اقتصاد، الزامات جهش تولید با مشارکت مردم، خصوصی‌سازی اقتصاد، واگذاری بنگاه‌های خصولتی و افزایش بهره‌وری آنها و چگونگی استفاده از منابع مردم در اقتصاد گفت: به عنوان یکی از اعضای کابینه دولت آقای رئیسی خود را به اجرای برنامه‌های ایشان و لایحه برنامه هفتم ملزم می دانم و تاکید داریم مردم وقتی اعتماد خود را  از دست می‌دهند که سیاستگذاران اعتماد به نفس نداشته باشند.
وی افزود: در خصوصی‌سازی اشتباهاتی داشتیم، سهام عدالت کار خوبی بود اما مدیریت آن باید به مردم واگذار می‌شد، همچنین خصوصی‌سازی باید شفاف باشد؛ باید بنگاه‌های غیرکارآمد را بهره‌ور کنیم و آنها را به بازار بورس وارد کنیم و سپس آنها را واگذار کنیم و این به آن معنا نیست که سهم دولت را از سرمایه‌گذاری کم کنیم، دولت نباید تصدی‌گری کند و به غیر از امور حاکمیتی در امور دیگر باید در جایگاه‌هایی باشد که مردم نمی‌خواهند در اقتصاد آن نقش داشته باشند.
قاضی‌زاده تصریح کرد: دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند، بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است و دولت باید از توسعه بخش خصوصی لذت ببرد چون با این اتفاق درآمد مالیاتی دولت افزایش می‌یابد و علاوه بر این تقویت بخش خصوصی به افزایش اشتغال و کاهش بیکاری می‌انجامد.

برخی مطالبی که دوستان می‌فرمایند با شرایط جامعه ما سنخیت ندارد 
وی در بخشی دیگر از گفته‌های خود در نخستین مناظره انتخاباتی اظهار کرد: ما هم به تجربه جهانی و کسب تجربه از آن قائل هستیم اما شما یک نمونه از کشورهای در حال توسعه همچون کشور ما نام ببرید که نسخه‌های بانک جهانی را رعایت کرده باشد، این اتفاق نیفتاده چون برخی مفاهیم بانک جهانی اصلا جایگاه انسانی را در نظر نگرفته و برخی مطالبی که دوستان می‌فرمایند با شرایط جامعه ما سنخیت ندارد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به زاکانی افزود: اگر می‌گویید نمی‌شود و نمی‌توانیم پس چرا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اید؟ کسی که از الان دبه می‌کند پس فردا هم به مردم می‌گوید من خواستم اما با مخالفت‌های دیگران نشد.
قاضی‌زاده تصریح کرد: من گفتم دولت نباید با مردم رقابت کند و رقیب بخش خصوصی باشد و مساله بهره‌وری حل نمی‌شود مگر اینکه انتصابات سیاسی از آن رفع شود. هچنین نباید شرکت های ورشکسته را به مردم واگذار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تدابیر مقام رهبری در دولت آیت‌الله رئیسی اجرا شده است.
قاضی‌زاده همچنین اظهار کرد: مردم بهتر از همه می‌توانند اقتصاد را اداره کنند همان طور که جنگ را اداره کردند و ما باید دست و بال مردم را باز بگذاریم.

اگر کار بورس امروز خیلی پیچیده شده برای این است اعتماد مردم از دست رفته 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی درباره برنامه‌های خود برای مهار تورم، کنترل کسری بودجه، کاهش ناترازی بانک‌ها، رشد نقدینگی و کاهش ناترازی بودجه گفت: کسی که با بورس آشنا باشد می‌داند که بورس با انتظارات مردم گرده خورده است بنابراین باید دید که در دوره پیش از دولت آیت‌الله رئیسی چه کسانی بودند که بورس را یک شبه به خاک سیاه نشاندند.
وی افزود: اگر کار بورس امروز خیلی پیچیده شده برای این است اعتماد مردم از دست رفته است.
قاضی‌زاده تصریح کرد: کسانی که امروز در مورد بورس مشورت می‌دهند در همان زمان کارشناس بورس بودند که به موقع سهام خود را فروختند و مردم را دست تنها گذاشتند.
وی افزود: کسانی که از جاده‌های ترکیه می‌گویند نهضت جاده‌سازی در دولت آقای احمدی‌نژاد را فراموش کرده‌اند.
قاضی‌زاده اظهار کرد: نمی‌شود همه کارشناسان کشور را در یک گروه جای داد به طور مثال در سلامت دو مکتب در جهان وجود دارد، دولتی کردن و یا واگذاری آن به اقتصاد بازار در این مورد هر گروه دیدگاه خود را دارد و هیچ کجا نظرات کارشناسان یکسان نیست.
این نامزد انتخاباتی تصریح کرد: علم اقتصادی از معدود جاهایی که راه حل اقتصادی دارد همین تورم است، حل تورم اقتدار سیاسی از نوع ریاست آیت‌الله رئیسی می‌خواهد اما برخی دوستان می‌خواهند راه حل مشکلات را از بیرون پیدا کنند، این مشکلات راه حل داخلی دارد که از دولت آیت الله رئیسی شروع شده و ادامه خواهد یافت.

ثباتی که اکنون در بازار ارز داریم ناشی از اقتدار سیاسی است 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخشی دیگر از سخنان خود در نخستین مناظره انتخاباتی اظهار کرد: برای مهار تورم سه دسته مساله باید حل شود، مسائل پولی و مالی، بهبود بهره‌وری و مسائل سیاسی.
وی افزود: در مسائل پولی و مالی کارکرد بانک مرکزی اهمیت دارد، در بهره‌وری در دولت شهید رئیسی برنامه‌ریزی جدی شد و در این  زمینه در دنیا کشور ما به همت جوانان نمونه شد و جایزه دریافت کردیم. در مسائل سیاسی هم ثباتی که اکنون در بازار ارز داریم ناشی از اقتدار سیاسی است این اقتدار در حالی به دست آمده که با همسایگان تنس سیاسی داریم و با دشمن از دندان مسلح درگیر شده‌ایم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در اصلاح نظام بانکی باید جلوی دخالت غیرمسئولان و تسهیلات سفارشی را بگیریم و بانک‌های قرض‌الحسنه ایجاد کنیم. به طور مثال بانک‌های مهر ایران و رسالت عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌اند. باید بانک‌های توسعه‌ای ایجاد شود که سهامداران آن پاسخگو باشند.
وی درباره بودجه توضیح داد: بودجه رفتار مدیران کشور را تنظیم کند؛ در بنیاد شهید بودجه را به برنامه‌های عملیاتی وصل کردیم و به مدیرانی منابع دادیم که برنامه‌ها را  اجرا می‌کنند. وقت تنظیم بودجه که می‌شود همه بخش‌ها می‌خواهند رویاهای خود را محقق کنند و وقتی بودجه به مجلس می‌رود رویای مجلسی‌ها هم به این بودجه اضافه می‌شود.
قاضی‌زاده گفت: ناترازی بودجه برآمده از عددسازی است و این عددسازی سبب می‌شود دولت اجرای برخی وعده‌هایی که به مردم داده را نادیده بگیرد. باید بودجه تراز بدون ایجاد تورم درست کنیم.

دستاوردهای انقلاب اسلامی دارد زیر سوال می‌رود 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در آخرین بخش سخنان خود در نخستین مناظره انتخاباتی گفت: ابتدا که به عرصه انتخابات پا گذاشتم فکر می‌کردم تنها دولت شهید رئیسی است که مظلوم واقع شده اما امروز متوجه شدم که ظلمی بالاتر وجود دارد و آن این است که دستاوردهای انقلاب اسلامی دارد زیر سوال می‌رود.
وی افزود: طوری صحبت می‌شود که گویی کارشناس نداریم و باید کارشناسان را وارد کنیم در حالی که ما برجسته‌ترین کارشناسان جهان را داریم و میدان‌دار بزرگ عالم هستیم.
قاضی‌زاده تصریح کرد: ما به مردم پشت کردیم در حالی که امام، رهبری و شهید رئیسی مردم را باور داشتند.
این نامزد انتخاباتی گفت: شهید رئیسی وقتی دولت را تحویل گرفت که به دلیل کرونا روزانه ۸۰۰ نفر کشته می‌شدند و نمی‌توانستیم چهار تا واکسن وارد کنیم در دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی فوت‌شدگان کرونا به میزانی کاهش یافته بود که در آمریکا و اروپا هم به این میزان کاهش نیفتاده بود.
قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: دولت شهید رئیسی کشور را با خزانه خالی تحویل گرفت و حتی می‌گفتند این دولت تا دو ماه آینده نمی‌تواند حقوق دهد.
وی اضافه کرد: در آن زمان تنها هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی داشتیم و حتی ارز موردنیاز برای خرید گندم نداشتیم اما دولت رئیسی ایستاد و با همکاری مجلس و عنایت رهبری امور را پیش برد.
قاضی‌زاده گفت: تحریم‌ها بیشتر شد اما فروش نفت افزایش یافت؛ روابط ما با همسایگان قطع بود اما این روابط در دولت شهید رئیسی از سر گرفته شد.









 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات