اجرای طرح بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل در خانوارهای زن سرپرست

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از بررسی و اجرای طرح بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل در خانوارهای زن سرپرست خبر داد و گفت: این طرح تنها با همکاری همه دستگاهها، بهرهگیری از ظرفیت خیرین و همراهی جامعه محلی میتواند به نتیجه برسد و زمینه تحقق عدالت آموزشی برای همه کودکان را فراهم کند.
جامعه- رمزگشانیوز؛ سازمان بهزیستی کشور نوشت: سیدحسن موسوی چلک در جلسه دوره آموزشی کارشناسان بهزیستی و مثبت زندگی سراسر کشور با موضوع بازگشت و تداوم تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل خانوارهای زن سرپرست با تاکید بر اهمیت و ضرورت این برنامه، استمرار و پایداری آن را در سراسر استانها خواستار شد.
وی با اشاره به قوانین مصرح در جمهوری اسلامی ایران، بهویژه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و اصل ۲۱ قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن آموزش، اظهار کرد: هیچ کودک ایرانی نباید به دلیل شرایط جغرافیایی، اقتصادی یا خانوادگی از تحصیل محروم بماند.
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: آموزش نباید به مکان و زمان محدود شود و لازم است متناسب با شرایط زیستبومی کودکان، امکانات آموزشی به محل زندگی آنان آورده شود.
موسوی چلک با تاکید بر ضرورت گسترش دامنه طرح بازگشت و تداوم تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل خانوارهای زن سرپرست، خاطرنشان کرد: پس از اجرای مرحله نخست، سازمان بهزیستی باید این طرح را از خانوادههای تحت پوشش فراتر برده و به فرزندان نیازمند جامعه، بهویژه در مناطق محروم، تسری دهد.
وی بر لزوم پرهیز از هرگونه برچسبزنی به کودکان بازمانده از تحصیل تاکید کرد و آن را مانعی جدی در مسیر بازگشت آنان به آموزش دانست.
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: مواجهه با مسئله بازماندگی از تحصیل باید در قالب «مدیریت مورد» و با جلب حمایتهای مختلف اجتماعی، بینبخشی و مشارکت نهادهای مدنی انجام شود.
موسوی چلک درباره برگزاری جلسه دوره آموزشی کارشناسان بهزیستی و مثبت زندگی سراسر کشور با موضوع بازگشت و تداوم تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل خانوارهای زن سرپرست گفت: این جلسه با هدف بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل در خانواده های زن سرپرست تحت پوشش به سیستم آموزشی و تضمین تداوم تحصیل آنها با کمک وزارت آموزش و پرورش توسط مددکاران اجتماعی، مراکز دولتی و غیر دولتی سازمان بهزیستی اجرا خواهد شد.
استفاده از مدیریت مورد در طرح ملی بازگشت به تحصیل کودکان
مددکار اجتماعی و مدرس دوره آموزشی کارشناسان بهزیستی و مثبت زندگی با تشریح رویکرد طرح ملی بازگشت به تحصیل کودکان بازمانده، تاکید کرد: بازماندگی تحصیلی پدیدهای چندبعدی و نیازمند برنامههای متنوع و ترکیبی است.
ایوب اسلامیان افزود: در این طرح، مددکاران اجتماعی با استفاده از مدیریت مورد، برای هر کودک برنامه اختصاصی تدوین میکنند و مداخلات در حوزههای حمایتی و معیشتی، خانوادهمحور، مشاورهای و روانشناختی، آموزشی، مدرسهمحور، اجتماعمحور، حقوقی-قضایی و مدیریت موارد پیچیده پیشبینی شده است.
وی افزود: این مداخلات از ارائه کمکهزینه تحصیلی، بستههای آموزشی و خدمات مشاورهای گرفته تا حمایتهای حقوقی، جلب مشارکت اجتماعی و همکاریهای بینبخشی را شامل میشود تا مسیر بازگشت پایدار کودکان به تحصیل هموار شود.
نقش مددکاران اجتماعی در طرح ملی بازگشت به تحصیل کودکان
مدیرکل دفتر خانواده و بانوان بهزیستی نیز در این جلسه با اشاره به اجرای طرح ملی بازگشت به تحصیل و تداوم تحصیلی فرزندان بازمانده از تحصیل در خانوادههای زن سرپرست تاکید کرد که این پدیده چندبعدی و چندعلتی است و نمیتوان برای همه کودکان از یک رویکرد واحد استفاده کرد.
مریم خاکرنگین افزود: سازمان بهزیستی با تکیه بر نقش محوری مددکاران اجتماعی تلاش میکند برای هر کودک متناسب با شرایط فردی و خانوادگی، برنامه اختصاصی بازگشت به تحصیل طراحی کند.
وی بر ضرورت پایش و نظارت مستمر تحصیلی و استفاده از ظرفیتهای محلی و ملی تاکید کرد و هشدار داد که حمایتهای اجتماعی باید بهگونهای طراحی شوند که خود به عامل تشویق آسیبهای اجتماعی تبدیل نشوند.
بر اساس این گزارش، در انتهای جلسه با پاسخگویی به سوالات شرکت کنندگان و کارشناسان استانها، چالشهای احتمالی طرح مورد بحث و بررسی دقیق قرار گرفت.
وی با اشاره به قوانین مصرح در جمهوری اسلامی ایران، بهویژه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و اصل ۲۱ قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن آموزش، اظهار کرد: هیچ کودک ایرانی نباید به دلیل شرایط جغرافیایی، اقتصادی یا خانوادگی از تحصیل محروم بماند.
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: آموزش نباید به مکان و زمان محدود شود و لازم است متناسب با شرایط زیستبومی کودکان، امکانات آموزشی به محل زندگی آنان آورده شود.
موسوی چلک با تاکید بر ضرورت گسترش دامنه طرح بازگشت و تداوم تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل خانوارهای زن سرپرست، خاطرنشان کرد: پس از اجرای مرحله نخست، سازمان بهزیستی باید این طرح را از خانوادههای تحت پوشش فراتر برده و به فرزندان نیازمند جامعه، بهویژه در مناطق محروم، تسری دهد.
وی بر لزوم پرهیز از هرگونه برچسبزنی به کودکان بازمانده از تحصیل تاکید کرد و آن را مانعی جدی در مسیر بازگشت آنان به آموزش دانست.
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: مواجهه با مسئله بازماندگی از تحصیل باید در قالب «مدیریت مورد» و با جلب حمایتهای مختلف اجتماعی، بینبخشی و مشارکت نهادهای مدنی انجام شود.
موسوی چلک درباره برگزاری جلسه دوره آموزشی کارشناسان بهزیستی و مثبت زندگی سراسر کشور با موضوع بازگشت و تداوم تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل خانوارهای زن سرپرست گفت: این جلسه با هدف بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل در خانواده های زن سرپرست تحت پوشش به سیستم آموزشی و تضمین تداوم تحصیل آنها با کمک وزارت آموزش و پرورش توسط مددکاران اجتماعی، مراکز دولتی و غیر دولتی سازمان بهزیستی اجرا خواهد شد.
استفاده از مدیریت مورد در طرح ملی بازگشت به تحصیل کودکان
مددکار اجتماعی و مدرس دوره آموزشی کارشناسان بهزیستی و مثبت زندگی با تشریح رویکرد طرح ملی بازگشت به تحصیل کودکان بازمانده، تاکید کرد: بازماندگی تحصیلی پدیدهای چندبعدی و نیازمند برنامههای متنوع و ترکیبی است.
ایوب اسلامیان افزود: در این طرح، مددکاران اجتماعی با استفاده از مدیریت مورد، برای هر کودک برنامه اختصاصی تدوین میکنند و مداخلات در حوزههای حمایتی و معیشتی، خانوادهمحور، مشاورهای و روانشناختی، آموزشی، مدرسهمحور، اجتماعمحور، حقوقی-قضایی و مدیریت موارد پیچیده پیشبینی شده است.
وی افزود: این مداخلات از ارائه کمکهزینه تحصیلی، بستههای آموزشی و خدمات مشاورهای گرفته تا حمایتهای حقوقی، جلب مشارکت اجتماعی و همکاریهای بینبخشی را شامل میشود تا مسیر بازگشت پایدار کودکان به تحصیل هموار شود.
نقش مددکاران اجتماعی در طرح ملی بازگشت به تحصیل کودکان
مدیرکل دفتر خانواده و بانوان بهزیستی نیز در این جلسه با اشاره به اجرای طرح ملی بازگشت به تحصیل و تداوم تحصیلی فرزندان بازمانده از تحصیل در خانوادههای زن سرپرست تاکید کرد که این پدیده چندبعدی و چندعلتی است و نمیتوان برای همه کودکان از یک رویکرد واحد استفاده کرد.
مریم خاکرنگین افزود: سازمان بهزیستی با تکیه بر نقش محوری مددکاران اجتماعی تلاش میکند برای هر کودک متناسب با شرایط فردی و خانوادگی، برنامه اختصاصی بازگشت به تحصیل طراحی کند.
وی بر ضرورت پایش و نظارت مستمر تحصیلی و استفاده از ظرفیتهای محلی و ملی تاکید کرد و هشدار داد که حمایتهای اجتماعی باید بهگونهای طراحی شوند که خود به عامل تشویق آسیبهای اجتماعی تبدیل نشوند.
بر اساس این گزارش، در انتهای جلسه با پاسخگویی به سوالات شرکت کنندگان و کارشناسان استانها، چالشهای احتمالی طرح مورد بحث و بررسی دقیق قرار گرفت.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر