چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

گروسی درباره قطعنامه علیه ایران اعلام بی‌طرفی کرد

هم‌زمان با گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ارائه قطعنامه ضد ایرانی توسط سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست شورای حکام، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اعلام بی‌طرفی نسبت به آنچه تصمیم «سیاسی» اعضای شورا خواند از تمایل خود برای تداوم تعاملات سطح بالا با دولت آتی ایران سخن گفت.

بین‌الملل- رمزگشانیوز؛ ایرنا نوشت: رافائل گروسی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در وین گفت که جمعه هفته پیش با علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده و تمایل خود را برای تداوم همکاری‌های فی‌مابین اعلام کرده است.
او نتیجه این گفت‌وگو را «سازنده» توصیف و ابراز امیدواری کرد که توافقات او با دولت شهید سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر اخیرش به ایران، تداوم یابد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اردیبهشت ماه گذشته به منظور شرکت و سخنرانی در کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای به ایران سفر کرد و با مقام‌های ارشد کشورمان از جمله محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد.
در این سفر و مذاکرات، مقرر شد تا توافق مشترک مارس (اسفند ۱۴۰۱) که در جریان یکی از سفرهای گروسی به ایران به دست آمد مبنای تعامل و همکاری دو سویه باشد و برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک مارس، مذاکرات معاونان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شود.
مدیرکل آژانس در نشست امروز گفت که سانحه هوایی برای رئیس جمهوری فقید ایران «به طور طبیعی» منجر به وقفه در گفت‌وگوها شد، اما این مساله را به معنای تاخیر در تعاملات با ایران تلقی نمی‌کند. او از پاسخ به سووال خبرنگاران درباره موضع وی نسبت به قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران در نشست شورای حکام تلاش کرد تا موضع بی‌طرفی خود را برجسته و تاکید کند که فارغ از اقدامات «سیاسی» کشورهای عضو به تعاملات با ایران ادامه می‌دهد.
گفتنی است که نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پیش در وین آغاز شد و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. بر اساس شنیده‌ها، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران تهیه و بین کشورهای عضو توزیع کرده‌اند.
به نوشته رویترز، قطعنامه پیشنهادی از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد که گزارش جامع ‌تری را از فعالیت‌های اتمی ایران ارائه دهد.
گروسی هر سه ماه گزارشی را درباره راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان به اعضای شورای حکام ارائه می‌دهد.
او در آخرین گزارش خود که هفته پیش منتشر شد، ضمن تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان ادعا کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران به ۳۰ برابر سقف مجاز در برجام رسیده است. وی همچنین مدعی شد که اختلافات پادمانی با ایران، هنوز حل‌وفصل نشده است.
مدیرکل آژانس در نشست امروز با خبرنگاران نیز ادعاها درباره برنامه صلح‌آمیز اتمی ایران را تکرار و ادعا کرد که در اطلاعات آژانس شکاف‌هایی نسبت به فعالیت اتمی ایران، وجود دارد. او با این حال خاطر نشان کرد که اطلاعات معتبری درباره ادعای ساخت سلاح اتمی در ایران ندارد.
گروسی در این جلسه تلاش کرد تا از موضع‌گیری نسبت به قطعنامه پیشنهادی تروئیکا فاصله گرفته و در عوض بر لزوم تداوم تعاملات با ایران تاکید کند. او گفت: من اطلاعی از جزئیات قطعنامه پیشنهادی کشورهای اروپایی ندارم. این وظیفه دولت‌ها است که آن را تصویب کنند یا نه. کار من صادر کردن بیانیه و قطعنامه نیست و اگر تصویب شود اجرا می‌کنم.
وی با این حال فشار بر ایران را رویکرد سنجیده‌ای ندانست و گفت که به تعامل و راه حل دیپلماتیک با ایران در قالب برجام۲، برجام ۳ و یا هر توافق مشترکی گرایش بیشتری دارد.
گفتنی است؛ مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت عواقب صدور قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام هشدار داده و تاکید کرده‌اند که چنین اقدامی با واکنش متناسب و جدی مواجه خواهد شد.








 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات