یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ضرورت پیوند سنت و مدرنیته در شهرها

با رشد شهرنشینی و تغییرات گسترده در ابعاد شهرها و به نوعی شکل‌گیری محلات و محدوده‌های جدید با معماری و برنامه‌ریزی‌های متفاوت بافت‌های قدیمی شهر که شاید هویت تاریخی به معنای متداول آن را نداشته باشند دستخوش ناهنجاری در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی شده است!

یادداشت- رمزگشانیوز؛ در این مطلب به قلم زهرا نژادبهرام می‌‎خوانید: در شهرهایی روبه توسعه به خصوص کلان شهرها این مهم به روشنی قابل مشاهده است، محلاتی که شاید در دهه‌های قبلی به عنوان محلات تازه تأسیس در شهرها ایجاد شده و از رونقی خاص برخوردار بودند با توسعه شهری اکنون به عنوان محلات قدیمی مطرح می‌شوند!
محلاتی که قادر نیستند ازظرفیت‌های بافت‌های تاریخی و حمایت‌های مالی و قانونی مدیریت شهری برخوردار باشند اما در نوعی دورماندگی از توسعه درکنار محلات جدید قرار گرفته‌اند!
بی‌توجهی به این مهم از سوی برنامه‌ریزان شهری ممکن است عوارض نامطلوبی بر شهرها وارد آورد که بستری برای کاهش ارزش زمین، از پا افتادگی رونق و به نوعی رکود را ایجاد کند!
از این‌رو پیشنهاد می‌شود برای حفظ رونق محلات قدیمی و تقویت آنها با نگاهی دیگر به شهر فرصت‌های تازه‌ای  برای این محلات تدارک دیده شود! چرا که از اصلی‌ترین عوامل شکوفایی شهرها توانایی تولید ثروت است که می‌تواند این مهم در محلات نیز تسری یابد!
هرچه مسئله تولید ثروت درمحلات بیشتر مورد توجه قرار گیرد مسئله رونق محلات بیشتر معنا پیدا می‌کند!
این مهم در کنار کیفیت زندگی و مسائل مرتبط با محیط زیست به همراه حفظ زیرساخت‌ها در بستر عدالت اجتماعی قادر است این محلات را رونق بیشتری بدهد!
مدیران شهری با برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت قادرند این سایه سنگین دور افتادگی بر محلات قدیمی را با تکیه بر عوامل ذکر شده در شکوفایی دوباره آنها مرتفع سازند.









 
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات