جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاه‌کلید مشکلات معلمان تبعیض است

طبق گفته وزیر متوسط دریافتی معلمان حداقل ۳۰ درصد از کارمندان هم‌تراز در سایر دستگاه‌ها پایین‌تر بوده و در مقایسه با همترازی اساتید دانشگاه این شکاف و تبعیض ناترازی ملموس و محسوس‌تر است.

مصاحبه- رمزگشانیوز؛ به مناسبت هفته معلم با دکتر شیرین زاد به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

جنابعالی به عنوان فردی مطلع و موثر، مشکل اصلی آموزش و پرورش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در صورت صلاحدید راهکار مدنظرتان را بیان فرمایید.
بنام خداوند جان و خرد 
کزین برتر اندیشه برنگذرد
هفته معلم را بر تمام معلمین گرامی و رهپویان راستین روشنایی تبریک می‌گویم.
بنظرم تمام مشکلات اصلی ما نهایتا آبشخور فرهنگی دارند لذا باید به ریشه‌ها پرداخت.از منظری مشکل اصلی آموزش و پرورش دید مصرفی و برباد دهنده‌گی بودجه در نگاه دولت‌ها نسبت به دستگاه تعلیم و تربیت است. طبق آموزه‌های دینی و مطابق نظر بزرگانی چون شهید مطهری هزینه کرد در آموزش و پرورش برباد دادن بودجه نیست بلکه عین سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در آتیه کشور است.اگر تولید فلان شرکت صنعتی بهمان قطعه معیوب است تولید و خروجی کار معلم، تربیت و پرورش انسان است و این بالاترین و والاترین خدمت به بشریت است.

در صورت انتخاب، آموزش و پروش اولویت چندم برنامه کاری شما خواهد بود؟ برای احیای شان و منزلت برباد رفته معلم چه برنامه‌هایی خواهید داشت؟
بنده مدرس نهج‌البلاغه بوده و کلا دید فرهنگی به مسائل کشور دارم.

بنظرم چالش‌های آموزش و پرورش (فرصت‌ها و تهدیدات) در واقع چالش‌های اصلی انقلاب و نظام بوده و باید در اولویت‌های نخستین دولت‌ به معنای عام باشد.از نگاه مقام معظم رهبری نیز از منظری آموزش و پرورش زیربنا و به نوعی محور توسعه و تحول در کشور است.

همانطور که مستحضرید لایحه نظام هماهنگ پرداخت کار‌کنان دولت در دهه هشتاد مطرح بود و پس از تصویب با تبصره‌‌های بی‌شمارش عملا از حیز انتفاع ساقط شد و بعدها شکل اخته آن در قاموس لایه رتبه‌بندی معلمان طرح موضوع گردید این لایحه پس از تصویب در مرحله اجرا در دولت سیزدهم نیز چون شیر بی یال و دم (مثنوی معنوی) رگ و ریشه‌هایش خشکید و در مرحله عمل رتبه بندی که قرار بود باعث کیفیت‌بخشی آموزشی شده و حال معلم را خوب کند به عاملی برای تفرقه و تشتت در جامعه فرهنگیان بدل گشت. نظر جنابعالی نسبت به ماهیت رتبه بندی معلمان چیست؟ و در صورت انتخاب چه گلی  به سر جامعه فرهنگیان خواهید زد؟
خانواده ما خانواده فرهنگی است حدود بیست نفر از نزدیکانم با افتخار معلم هستند. طبیعتا مشکلات منزلتی و معیشتی معلمان را با پوست و گوشت خود حس و درک می‌کنم.طبق گفته وزیر متوسط دریافتی معلمان حداقل ۳۰ درصد از کارمندان هم‌تراز در سایر دستگاه‌ها پایین‌تر بوده و در مقایسه با همترازی اساتید دانشگاه این شکاف و تبعیض ناترازی ملموس و محسوس تر است.
بنظرم شاه‌کلید مشکلات معلمان به عنوان طلایه داران فرهنگ قبل از هر چیز تبعیض می‌باشد اگر امکانات نیست برای همه نباشد نه اینکه آموزش و پرورش و معلم از آخر اولین اولویت دولت‌‌ها و مجلس قرار گیرد.مصوبه رتبه بندی معلمان ضمن اینکه خود دارای اشکالاتی است در مرحله عمل با دید انقباضی و کج سلیقه‌گی اجرا شده و موجبات نارضایتی بین معلمان را فراهم نمود.در صورت انتخاب برای اجرای بی تنازل قانون تلاش خواهم کرد.

همانطور که مستحضرید در بیست و چند نوع مدرسه رنگارنگ و تبعیض آمیز فعلی عملا عدالت آموزشی به مسلخ می‌رود برای تحقق عدالت آموزشی و عمل به آموزش رایگان تا مقطع دیپلم چه برنامه‌ای دارید؟
بنظرم نهج البلاغه مانیفست و نقشه راه  جمهوری اسلامی است بر اساس مشی امام علی(ع) عدالت باید سرلوحه کارهای ما باشد.
مدارس عادی دولتی ما به مرگ مغزی دچار شده و عملا سهم این مدارس از قبولی کنکور و المپیادها و...در حد هیچ است لذا مدارس تبعیض آمیز و رنگارنگ فعلی باید به حداقل رسیده و سیستم آموزشی با تقویت مدارس دولتی و سرمایه‌گذاری در آنها به ریل اصلی خود برگردد.

بهتر از ما می‌دانید که سال به سال سهم بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی در حال منقبض شدن است برای انبساط خاطر فرهنگیان در پاسخگویی به مطالبات معیشتی و منزلتی‌شان چه لایحه و طرح‌هایی را می‌توان در صحن مجلس پیش برد؟
تا جاییکه می‌دانم اوایل انقلاب سهم آموزش و پرورش از بودجه و تولید ناخالص ملی حدود ۲۰ درصد بود این در حالیست که سهم فعلی آموزش و پرورش از بودجه تک رقمی بوده و سیر نزولی دارد در صورت انتخاب تلاش می‌کنم این سیر نزولی بودجه آموزش و پرورش معکوس شده و دستگاه تعلیم و تربیت به جایگاه و منزلت بایسته خود نزدیک شود.

برای کاستن از سایه سنگین نگاه امنیتی به حوزه‌های نرم فرهنگ و هنر چه برنامه‌هایی دارید؟
نگاه بنده به مسائل از دریچه فرهنگی و اموزه‌های دینی است با نظارت قانونی و منطقی نهادهای ناظر مشکلی ندارم ولی با نگاه امنیتی به حوزه‌های نرم فرهنگ و هنر اصیل که روح انقلاب و خون شهدا در آنها در جریان است موافق نیستم. 

در خصوص حواشی صندوق ذخیره فرهنگیان و بی‌کلاه ماندن سر معلمان به عنوان صاحبان اصلی این تشکیلات اقتصادی چه نظری دارید؟
صندوق‌ ذخیره فرهنگیان با سرمایه‌گذاری  مستقیم معلم‌ها پایه‌گذاری شده است لذا این تشکیلات اقتصادی باید تحت نظارت مستقیم نمایندگان معلمان اداره شده و عواید مالکانه و درآمدهای همه جانبه آن در جهت بهبود منزلت و معیشت فرهنگیان باشد در صورت انتخاب سعی میکنم حق را به حق‌دار برگردانده و دست متعدیان به جیب و صندوق فرهنگیان را کوتاه نمایم.

اصل شایسته سالاری در آموزش و پرورش در حد شعار و لقلقه زبانی مسئولین است وزرای تحمیلی به آموزش و پرورش در شان این وزارتخانه نیست برای انتخاب وزیر توانمند و مقبول جامعه فرهنگیان چه سازوکار منطقی پیشنهاد می‌کنید؟
معتقدم جامعه میلیونی فرهنگیان دارای ظرفیت‌های بسیاری است در گذشته نه چندان دور خیلی از مدیران کل، فرمانداران،نمایندگان مجلس و ...از بین معلمان توانمند انتخاب می‌شدند امروزه هزاران دکتر معلم در اموزش و پرورش در حال مشق عشقند حال چه شده است که برای انتخاب وزیر و معاونین وی به دستگاه‌های غیرمرتبط و نازل‌تر مراجعه می‌شود؟باید تلاش کنیم این روند معکوس گردد.

بازنشستگان به عنوان فراموش شدگان دستگاه تعلیم و تربیت بوده و اصل همسان‌سازی حقوق،بیمه،تسهیلات و خدمات رفاهی آنها زیر رادیکال می‌باشد برای جامعه بازنشسته و پیسکسوت دستگاه تعلیم و تربیت چه وعده صادقی  می‌دهید؟
بازنشستگان به عنوان پیشکسوتان نظام، معدن تجربه و تخصص هستند.باید اجرای قانون همسان‌سازی بی هیچ اما و اگر و تبصره و اهمالی در اولویت کاری دولت‌ باشد تلاش برای داشتن زندگی آبرومند برای بازنشستگان و ارائه تسهیلات جانبی باید آویزه گوش مجلس و دولت باشد.

و حرف پایانی شما بزرگوار خطاب به جامعه فرهنگیان ....؟
ما از معلمان شریف خود آموخته‌ایم که آینده و سرنوشت خود را با انتخاب‌های امروزمان رقم می‌زنیم دغدغه‌های علی شیرین‌زاد از جنس دغدغه‌های فرهنگی است تاکنون هرگز وارد تعاملات بده بستانی و حواشی رانت و رانت بازی نشده و نخواهم شد به جامعه فرهنگیان و عموم مردم ولایتمدار حوزه انتخابیه‌ام قول می‌دهم که در صورت انتخاب با تمام توان در خدمت و در دسترس موکلین‌ام بوده و پیگیر مطالبات انباشته و به حق آنها باشم.

رضا قاسم پور











 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات