سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ضرورت ‌آموزش ‌شطرنج به کودکان

اواخر دوره جنگ که در دانشگاه تربیت معلم تهران کرج مشق ریاضت می‌کردم و در غربت و بی‌پولی با مسئله‌های سخت جبر و آنالیز و... کشتی می‌گرفتم تنها چیزی که می‌توانست تسکین روحی و شارژر روانی‌‌ام باشد شطرنج بود و دیگر هیچ.

یادداشت- رمزگشانیوز؛ در این مطلب به قلم رضا قاسم‌پور می‌خوانید: اواخر دوره جنگ که در دانشگاه تربیت معلم تهران کرج مشق ریاضت می‌کردم و در غربت و بی‌پولی با مسئله‌های سخت جبر و آنالیز و... کشتی می‌گرفتم تنها چیزی که می‌توانست تسکین روحی و شارژر روانی‌‌ام باشد شطرنج بود و دیگر هیچ.
خاصه آنکه شطرنج تازه آزاد شده و رسمیت می‌یافت و از طرفی هجوم شطرنج‌های تخته‌ای روسی و شطرنج‌بازان جمهوری‌های تازه استقلال‌ یافته شوروی نیز بر رونق بازار می‌افزود.
به عنوان یک مدرس ریاضی و فعال فرهنگی به خانواده‌های محترم توصیه می‌کنم که حداقل در دوره نوجوانی شطرنج را به بچه‌های‌شان بیاموزند.
آنچه در ادامه می‌خوانیم یادداشتی فاخر از کانال سخنرانی‌هاست.
آموزش شطرنج به کودکان می تواند تاثیرات مثبت و پایدار متعددی روی کودکان داشته باشد. به همین خاطر امروزه در بسیاری از مدارس جهان آموزش شطرنج به کودکان یکی از مهمترین نوع برنامه درسی است. در این مقاله تاثیرات آموزش شطرنج به کودکان را نشان خواهیم داد.
صحنه زندگی خود نوعی بازی شطرنج است که ما غالبا از راه رقابت و مبارزه امتیازات ارزنده ای برای ارضاء خود بدست می آوریم و نیز زندگی مجموعه ای از حوادث خوب و بد است که در برخی موارد باعث غرور و مباهات می شود هیچ نوع حرکت غیر قانونی برای نجات از وضعیت بد مجاز نیست و تصادف و شانس نیز در این صفحه کوچک زندگی جایی ندارد هرچه هست تدبیر و تعقل، صبر و شکیبایی، دقت، سرعت، تشریک مساعی، برنامه ریزی، انضباط، دفاع، آینده نگری تصورات، تخیلات، خونسردی، نوآوری، اراده، بصیرت و قوه تشخیص است.
هر آنچه هست متولد می شود و در صفحه ظریف شطرنجی از حقیقت نبرد در زندگی با دنیایی از نبوغ و زیبایی که همانند پناهگاهی است که آن ر ا از نقد کردن در امان می دارد، بوجود می آید. بر اساس محاسبات ریاضی دانان با کمک ۳۲ مهره و ۶۴ خانه، تنها برای ۴ حرکت اول در روی صفحه شطرنج ۳۱۸ میلیارد و برای ده حرکت اول ۱۷۰ میلیارد امکان حرکت متنوع و متفاوت بصورت قاعده و قانون وجود دارد و بجاست که “یوهان” فیلسوف و شاعر بزرگ آلمانی شطرنج را سنگ محک مغز معرفی کرده است این بازی مهم اهداف زیر را به دنبال دارد.

بازی شطرنج به کودکان چه چیزهایی را می‌آموزد؟
▪️آموزش شطرنج به کودکان آموزش فرهنگ است. چرا که شطرنج فرهنگ است. بازی هزار ساله ای است که که در سراسر جهان رواج دارد.
▪️آموزش شطرنج به کودکان یعنی هدایت کودکان در فرآیندهای حل مسئله: از آنجا که حل مسئله از ویژگی‌های ثابت هرگونه یادگیری است کودکان باید در تجزیه و تحلیل، ارزیابی و تشخیص راه حل‌های مختلف در تمام زمینه از جمله زندگی روزمره تعلیم ببینند.
▪️شطرنج مبنای ریاضی دارد و ریاضیات پایه علم است.
▪️آموزش شطرنج به کودکان قوه شناخت را افزایش می دهد بازیکنان را به الگوی اخلاقی مجهز می کند که با آن می توان ارزشهای معنوی خلق کرد و رقابت سالم را گسترش می‌دهد.
▪️ آموزش شطرنج به کودکان اوقات فراغت آنها را می تواند پر کند.

تاثیرات مثبت آموزش شطرنج به کودکان
▪️آموزش شطرنج به کودکان باعث افزایش تمرکز و دقت در کودکان می شود. از فواید اصلی شطرنج دقت و تمرکز است زیرا اگر آنها دقت لازم را به عمل نیاورند نمی توانند بازی خوبی را به نمایش بگذارند.
▪️آموزش شطرنج به کودکان باعث افزایش تجسم فضایی کودکان می شود. در بازی شطرنج کودکان وادار می شوند تا توالی فعالیتها را قبل از اینکه اتفاق بیفتد تصور کنند شطرنج بطور واقعی توانایی تجسم را با اموزش جابجای مهره ها در ذهن به کودکان آموزش می دهد.
▪️آموزش شطرنج به کودکان منجر به تفکر رو به جلو می‌شود. کودکان در این بازی آموزش می‌بینند که ابتدا فکر کنند بعد عمل کنند آنها یاد می‌گیرند که از خود بپرسند که اگر من اینکار را بکنم چه اتفاقی می افتد ومن باید چه واکنشی نشان دهم بطور کلی شطرنج به کودکان کمک می کند که صبور و متفکر بار بیایند.
▪️آموزش شطرنج به کودکان، ارزیابی گزینه‌ها را به کودکان می‌آموزد. کودکان یاد می گیرند که آنها نباید اول حرکات را انجام دهند و سپس حرکات را به خاطر بسپارند. بلکه یاد می گیرند که راه‌ها و جنبه‌های مختلف حرکات مختلف را ارزیابی و سپس بهترین را انتخاب کنند.
▪️آموزش شطرنج به کودکان تجزیه و تحلیل عینی را به آنها می آموزد. کودکان یاد می گیرند که نتایج کارهای مختلف و توالی آنها را و همچنین اینکه آیا این حرکات (کارها) به او کمک می کند یا به ضرر اوست را ارزیابی کند و با استفاده از شیوه‌های منطقی و نه احساسی، بهترین تصمیم را بگیرند.
▪️آموزش شطرنج به کودکان تفکر انتزاعی کودکان را پرورش می دهد. کودکان یاد می گیرند که بصورت دوره ای به عقب برگردند و جزئیات و کارهای انجام شده را بررسی کنند. به این ترتیب آنها الگوهای استفاده شده در موقعیت های مختلف را در یک موقعیت را یاد گرفته و در موقعیت های دیگر بکار می‌برند."
▪️ "آموزش شطرنج به کودکان برنامه ریزی را می‌آموزد. کودکان یاد می‌گیرند اهداف دراز مدت خود را تعیین و راه‌های رسیدن به آن را نیز یاد می‌گیرند.
با این حال، هیچکدام از این مهارتها ویژه شطرنج نیست بلکه بخشی از شطرنج است. زیبایی بازی شطرنج در این است که به عنوان وسیله ای آموزش داده شود که ذهن کودکان را تحریک می کند و به آنها کمک می کند که تا این مهارتها را پرورش داده و از آن لذت ببرند. در نتیجه شطرنج کودکان، حل مسئله کنندگان بهتر، تصمیم گیرندگان مستقل‌تر و با تفکر انتقادی بالا بار خواهند آمد."
▪️ "آموزش شطرنج به کودکان برنامه ریزی را می‌آموزد. کودکان یاد می گیرند اهداف دراز مدت خود را تعیین و راه‌های رسیدن به آن را نیز یاد می‌گیرند.







 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات