شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کارگردان البرزی از تئاتر استان گِله دارد؛

تئاتر کرج دلسوز می‌خواهد!

ندا قربانیان، بازیگر، نویسنده و کارگردان البرزی در گفتگو با رمزگشا نیوز از مشکلات موجود در حوزه تئاتر استان گفت.

فرزانه یوسفیان

جشنواره تئاتر استانی البرز امسال با چند ماه تاخیر در حال برگزاری است. جشنواره ای که شاید نتوانسته آنچنان که باید، دلِ تمامی هنرمندان، بازیگران و پیشکسوتان حوزه نمایش را برای حضور در این جشنواره همسو کند. ندا قربانیان بازیگر، نویسنده و کارگردان به‌نامِ البرزی که همواره در بسیاری از جشنواره های استانی و ملی افتخارات بسیاری را کسب کرده است، با اینکه نمایش اسکرین شات را آماده نمایش دارد، اما از شرکت در جشنواره استانی انصراف داده است. با او به گفتگو نشستم و از وی علت این تصمیم‌اش را جویا شدم.
قربانیان درباره نمایش اسکرین شات گفت: نمایش اسکرین شات در چهاردهمین جشنواره بین المللی رضوی به میزبانی تبریز در مردادماه سال جاری برگزار شد. از بین آثار ارسالی به دبیرخانه، تعداد یازده اثر پذیرفته شدند که در این میان، نمایش اسکرین شات توانست رتبه نخست را کسب کند. رتبه کارگردانی اول، نویسندگی دوم، بازیگری دوم زن، بازیگری دوم مرد، بازیگری سوم مرد و کاندید بازیگری زن و نهایت کار برگزیده این جشنواره، از آنِ نمایش اسکرین شات شد. پس از آن و در شهریورماه در تالار قشقایی در تهران اجرای عموم داشتیم که خوشبختانه بازتاب بسیار خوبی داشت.

مدیر کل پاسخگوی هنرمندِ استان نیست
هنرمند البرزی درباره عدم حمایت مسئولان استانی برای حضور در جشنواره بین المللی رضوی گفت: قبل از رفتن به جشنواره رضوی در تبریز، با آقای مقدم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و همچنین معاون هنری- سینمایی وقت، خانم بهراد برای حمایت مالی تماس گرفتم. آقای مقدم پاسخگو نبود و خانم بهراد با من برخود مناسبی نداشت و گفت: ما هیچ پولی برای حمایت از شما نداریم. کمک مالی را برای تهیه بلیت هنرمندان، بازیگران و دست اندرکاران نمایش و همچنین ارسال دکور به تبریز می خواستم که متاسفانه با این برخورد مواجه شدم. این در حالی است که آقای سینا شفیعی دوست و همکار من دو سال گذشته برای اجرای نمایش اسماعیل در جشنواره رضوی، مبلغ پنج میلیون تومان از آقای حسینی کاشانی مدیرکل وقت، کمک هزینه داشته است.
وی در ادامه گفت: پس از بی احترامی که از سوی مسئولان استانی دیدم، موضوع را با آقای شهرام کرمی مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی مطرح کردم و انصراف خودم را از جشنواره اعلام کردم. پس از آن این مشکل و بی احترامی را به آقای سرباز مسئول تئاتر شهر کرج گفتم. ایشان میانجی گری کرد و با هزار منت از سوی مسئولان ارشاد، مبلغ دو میلیون تومان اداره کل جهت کمک هزینه به من داد. این مبلغ حتی هزینه رفت و آمد دکور تا تبریز هم نشد، اما خداروشکر در تبریز نتیجه گرفتیم و اتفاق های خوبی برای ما رقم خورد.

از تئاتر کرج دلسرد شده‌ام
قربانیان گفت: متاسفانه وقتی ما با این همه جایزه برگشتیم هیچ تبریکی از سمت اداره کل به ما نشد. من با رادیو مصاحبه کردم و بعد از آن تبریکی بر روی سایت اداره ارشاد با عکس مدیر کل قرار دادند. هنگامی که می خواهند تبریکی به گروه و یا فردی بگویند از عکس آن شخص یا گروه استفاده می کنند و این کار بسیار عجیب بود. این اتفاق ها یکی پس از دیگری باعث شد من از تئاتر کرج دلسرد شوم و همان جا تصمیم گرفتم از شرکت در جشنواره استانی انصراف بدهم، زیرا در شان گروه من این بی احترامی ها نیست. مدتی است جناب دهقان هراتی به سمت معاونت هنری- سینمایی منصوب شدند و ایشان خیلی بیشتر به حوزه های هنری و سینمایی اهمیت می دهند، پیگیر هستند و امیدواریم با حضور ایشان شاهد اتفاق های خوبی در استان باشیم.
کارگردان نمایش اسکرین شات گفت: در چندماه گذشته جلساتی نیز با حضور مدیر کل و نماینده ایشان و جمع کثیری از هنرمندان حوزه تئاتر برگزار کردیم و هیچ گاه درخواست شخص خود را مطرح نکردیم و درخواست ها برای تمام تئاتر کرج و تجهیز کردن سالن ها، بیشتر شدن زمان تمرین ها و تمیز کردن سالن ها بود. از مسئولان خواستیم که به اجرای عموم بچه ها بروند و از هنرمندان تئاتر حمایت کنند.

سالن‌های تئاتر البرز شبیه مخروبه است
وی ادامه داد: چند روز دیگر جشنواره استانی برگزار می شود و سالن ها اصلا آمادگی برگزاری این جشنواره را ندارد و بیشتر شبیه به مخروبه است. نور به سالن اضافه شد، اما صندلی ها و کف سالن ها خراب است، سالن ها استاندارد نیستند و واقعا نمی توان در این سالن ها نمایشی برای جشنواره را به روی صحنه برد. من به هیچ عنوان در جریان برگزاری جشنواره استان البرز نیستم و نمی دانم که بازبین ها را چه کسانی بر عهده دارد. کار خودم را هم به جشنواره ندادم، علی رغم اینکه خیلی ها از من درخواست داشتند.

خودتان خواستید در جشنواره شرکت کنید، به ما ربطی ندارد
قربانیان درباره دلایل عدم حضورش در جشنواره استانی گفت: نمایش اسکرین شات را برای حضور در جشنواره استانی حاضر کردم اما به دو دلیل از شرکت در این جشنواره انصراف دادم. دلیل نخست، عدم حمایت های مسئولان، بی احترامی ها و تبعیضی است که بین هنرمندان قائل هستند. برخی از هنرمندان بیکار هستند و هر روز به ارشاد و شهرداری می روند، به جشنواره می رود و کمک هزینه خوبی می گیرد. در جلسه ای که با حضور مدیرکل برگزار شد، در خصوص عدم حمایت مالی برای نمایش اسکرین شات در جشنواره رضوی، آقای مقدم مقابل پنجاه نفر از هنرمندان حوزه تئاتر گفت: «ما که نگفتیم در جشنواره شرکت کنید، خودتان خواستید و به ما ربطی ندارد.» این برخورد و رفتار باعث دل شکستگی من شد و ترجیح دادم که کارم را برای جشنواره استانی نفرستم. من برای این شهر و تئاتر زحمت می کشم و افتخار می آورم ولی در مقابل به من بی احترامی می شود.

برخی از هنرمندان تئاتر با یک نمایش می خواهند راه صد ساله بروند
وی ادامه داد: متاسفانه برخی از هنرمندان تئاتری البرز پس از دو یا سه سال که از فعالیت هنری شان می گذرد و اثری را در حد خودشان به روی صحنه می آوردند، به این باور می رسند که کار من بهترین کار است و باید اول شود و اگر ندا قربانبان و یا آقای فلانی اثر نمایشی اش در جشنواره اول می شود، قطعا لابی شده است. تصمیم گرفتم که نباشم، نشنوم که نخواهم جواب دهم. متاسفانه برخی از هنرمندانی که بی احترامی می کنند، چندین سال از من کوچک ترند و سابقه ی فعالیت تئاترشان 5 سال هم نیست. تقریبا نیمی از هنرمندان تئاتر استان تمام زحمات من و دوستانم را در انجمن ندیده گرفته اند. تلاش هایی که برای کمک هزینه اجرای عموم بعد از تشکیل انجمن شد، یکی از مهمترین کارهایی بود که از سوی انجمن انجام شده است. همه ی این ها در اختیار بچه ها قرار دادیم. سالن درست کردیم و تعمیر کردیم.
هنرمند البرزی در پایان گفت: در نمایشی که در جشنواره استانی پذیرفته شده، به عنوان بازیگر هستم. در آن جا حضور خواهم داشت و هرگز نتیجه برایم اهمیتی ندارد. من تاکنون موفق به کسب چهارده تندیس، 56 لوح تقدیر و 38 جایزه تقدیر جشنواره ای شده ام و قصدم برای حضور برگزیده شدن و دریافت جایزه نیست، زیرا تلاشم این است برای اهداف بزرگ تری در زندگی بجنگم.
F.Yousefianpour@Gmail.com

 
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات