جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دعوت از شاعران البرز برای شرکت در کنگره ملی اربعین

از شاعران البرزی برای ارسال آثار در کنگره ملی اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی دعوت می شود.

به گزارش رمزگشا نیوز از کرج؛ به مناسبت گرامیداشت اربعین شهادت سید الشهدا (ع) و با عنایت به برگزاری کنگره جهانی پیاده روی اربعین سرور و سالار شهیدان و تشرف انبوه دلدادگان اهل بیت (ع) از استان ایلام و مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، «نخستین کنگره ملی اربعین در آئینه شعر اقوام ایرانی» را برگزار می کند.

در این کنگره اشعار اقوام ایرانی، در زبان ها و گویش های شعری رایج شامل: بلوچی، ترکی، خراسانی، خوزی، سمنانی، عربی، فارسی، کُردی، گیلکی، لری، لکی، مازنی، مرکزی و... پذیرفته می شود.

اهداف این کنگره، معرفی ابعاد گوناگون حماسه اربعین حسینی، تبلیغ و تعمیق سیره امام حسین(ع)، ترویج فعالیت های فرهنگی و ادبی با محوریت سیره حضرت سیدالشهدا (ع)، تجلی همگرایی اقوام ایرانی در آئینه شعر اربعین و تقدیر از سرایندگان آثار ادبی در حوزه فرهنگ عاشورایی حساب می آید.

محورهای فراخوان این کنگره در دو بخش اربعین حسینی و حماسه عاشوراست و هر شاعر می تواند حداکثر سه اثر به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

همه گویش های فارسی به استثنای فارسی معیار پذیرفته می شود و به منظور تسریع در داوری، ضرورت دارد زبان و گویش شعر در ذیل عنوان اثر ذکر می شود، همچنین اشعار باید در قالب  word و با قلم nazanin و اندازه ١٤ ارسال شوند. محدودیتی برای قالب های شعری وجود ندارد و همین طور محدودیتی در خصوص سن و سال شرکت کنندگان در نظر گرفته نشده است.

ذکر مشخصات شناسنامه ای، شماره تماس، نشانی محل سکونت و رایان نامه ضروری است و حضور برگزیدگان برای دریافت جایزه در مراسم اختتامیه کنگره الزامی خواهد بود. حق بهره برداری از آثار برای دبیرخانه کنگره محفوظ است، همچنین فرآیند ثبت نام و ارسال آثار فقط از طریق تارنمای شمس توس به نشانی ilam.shamstoos.ir  و  portal.shamstoos انجام می شود.

در هر یک از زبان ها و گویش های اعلام شده بر اساس نصاب آثار رسیده و نظر هیات داوران نفر اول ١٥ میلیون ریال، نفر دوم ١٠ میلیون ریال و نفر سوم ٧ میلیون ریال جوایزی اهدا می شود. در بخش ویژه به منظور تقدیر از صاحبان مجموعه شعر به زبان ها و گویش های اقوام ایرانی (چاپ شده از ابتدای سال ٩٥ تاکنون)، دبیرخانه کنگره به سه مجموعه برگزیده شعر عاشورایی با رای هیات داوران، جوایزی اهدا می گردد و شاعران دو نسخه از هر کتاب شعر خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

گفتنی است، آخرین مهلت ارسال آثار تا پایان مرداد ماه ٩٨ خواهد بود و تاریخ برگزاری کنگره در دهه اول مهر ماه ٩٨ است.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات