جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ناصر مقدم تاکید کرد

آشنائی نسل جوان با ارزش‌های دفاع مقدس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس به تبیین ارزش‌های هفته دفاع مقدس پرداخت و بر آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان با این ارزش‌ها تاکید کرد.

به گزارش رمزگشانیوز  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در روز دوشنبه 31 شهریور، به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس مصاحبه‌ای با نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در البرز انجام داد که متن آن به شرح ذیل است:


لطفا از برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در هفته دفاع مقدس بگوئید:

پاسخ: امسال به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، شرایط به نسبت سال‌های قبل متفاوت است. لذا رویکرد خود را بیشتر معطوف به اقدامات در فضای مجازی کرده‌ایم که ضمن رعایت به دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی، برنامه‌ها و اقدامات خود را در حوزه دفاع مقدس نیز اجرائی نمائیم. با این رویکرد، دیدار و تکریم خانواده معظم شهدا در قالب سه‌شنبه‌های تکریم با همکاری دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اهدای کتاب با موضوع ایثار و شهادت و معارف مذهبی و همچنین اهدای محصولات فرهنگی به منظور تقویت و تجهیز کتابخانه‌های مساجد و مدارس، برگزاری مسابقه آنلاین کتابخوانی با موضوع ایثار و شهادت، اجرا و پخش آنلاین تئاتر دفاع مقدس از طریق صفحه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایت اینترنتی آپارات، برگزاری نمایشگاه عکس دفاع مقدس در ابنیه و ساختمان‌های اداری، دیدار و تجلیل از 7 ایثارگر و رزمنده فعال در عرصه فرهنگ و هنر البرز، تهیه کلیپ مستند و خاطره گوئی رزمندگان و ایثارگران شاخص عرصه فرهنگ و هنر و بارگذاری آن در سایت اداره کل و شبکه‌های اجتماعی، برپائی محافل شعر و ادب از طریق صفحه اداره کل در سایت آپارات، شرکت در نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس استان و برپائی غرفه، فضاسازی و آذین بندی ادارات و مجتمع‌های اداری از مهمترین برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در هفته دفاع مقدس خواهند بود.

سوال: در پیام‌تان به مناسبت هفته دفاع مقدس، به رشادتهای ایام جنگ سخت و لزوم توجه و پاسخ به هجمه‌های دشمن در عرصه جنگ نرم اشاره کرده اید. لطفا بیشتر توضیح بفرمائید:

پاسخ: همانطور که مستحضرید، جنگ سخت و جنگ نرم، دارای وجوه متفاوت و متمایزی هستند که به چند مورد از آن اشاره می‌کنم: اول اینکه در جنگ سخت و نظامی، دشمنی و زیاده‌خواهی دشمنان، برای همه عیان و مشخص است، لیکن در هجمه فرهنگی، شاهد لعاب و پوشش رنگارنگ و فریبنده هستیم و تشخیص آن برای عموم سخت است. در جنگ سخت، حمله و هجمه دشمن برای عموم مردم، قابل رویت و تشخیص است و هرگونه خسارت ناشی از آن نیز به عینه دیده می‌شود، لیکن در جنگ نرم، ضمن پنهان بودن این هجمه، تلفات و صدمه‌های وارده نیز لزوما مرئی و قابل دیدن نیست. لذا کمتر موجب برانگیختن حساسیت‌های مردم و حتی مسئولین می‌شود. دشمن در جنگ سخت، با اجبار و فشار وارد می‌شود و اقدام می‌کند و همه نیز این حالت را درک می‌کنند. اما در جنگ نرم، اجبار و اعمال تغییر، در ظاهر با دعوت و مشارکت آزادانه و بدون هیچگونه فشاری صورت می‌گیرد درحالیکه مخاطب در جنگ نرم، زیر بمباران شدیدی از ارائه تفکرات و نظرات دشمن قرار دارد که به مخاطب تحمیل می‌شود. در جنگ نرم، گاهی مخاطب ناآگاهانه و با انتخاب خود مجبور به پذیرش و اقدام به هدف دشمن می‌کند. فضای جنگ نرم، غبار آلود و تشخیص و بصیرت، از اهم لوازم نبرد در عرصه جنگ نرم است.

سوال: جنابعالی توفیق داشته‌اید که در سال‌های دفاع مقدس در قامت یک رزمنده، از کیان کشور دفاع کنید، در حال حاضر چه رسالتی برای خود و دیگر مسئولین قائلید؟

پاسخ: اگر اندکی توجه و دقت کنیم متوجه می‌شویم که دشمنان ما از پای ننشسته‌اند و همواره بر کوس عداوت و دشمنی خود دمیده‌اند لیکن وقتی که بواسطه مشارکت و رشادت‌های ملت ایران، از اثربخشی جنگ سخت و نظامی مایوس شدند، جبهه و زمینه جنگ را تغییر داده و در عرصه‌های اقتصادی و هسته‌ای و سایبری و فرهنگی دائما مشغول دسیسه و اقدام هستند. باید گفت: اگرچه جنگ نظامی تمام شد، لیکن در عرصه‌های مختلف دیگری، دفاع همچنان باقیست و مسئولین و مردم عزیزمان همچون سال‌های دفاع مقدس، باید با همت و مشارکت و وحدت حول محور ولایت و ارزش‌های انقلاب اسلامی، در عرصه‌های خدمت خود، خالصانه و هوشمندانه، تدبیر و اقدام کنند و مشخصا در عرصه جنگ نرم با عزم راسخ و جهاد فرهنگی از کیان اعتقادات و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی کشورمان دفاع کنند و البته نقش مسئولین در این میان، دوچندان است.

سوال: به عنوان یک مسئول ارشد استانی، لوازم این دفاع فرهنگی به نظر شما چیست؟

پاسخ: بنظر بنده در وهله نخست باید مجددا اهمیت و اثربخشی حوزه فرهنگ، برای عموم و مسئولین تبیین شود، چراکه هنوز نسبت به جنایات و قتل‌عام فرهنگی که در حال رخ دادن هست، توجه و حساسیت عمومی بوجود نیامده و الحق که در این موضوع، رهبر معظم انقلاب و برخی دلسوزان عرصه فرهنگی، همواره حساس بوده و هشدار داده‌اند. لیکن با وجود تلاشها و زحمات فعالان و مسئولین فرهنگی، اقدام مستمر و متناسب و هماهنگی در این خصوص از سوی مخاطبان و متولیان امر، صورت نگرفته است. فلذا باید اهمیت موضوع مجددا و مستمرا برای همگان تبیین شود. در گام بعد، باید با برنامه‌ریزی و تقسیم وظایف، نیروهای باانگیزه و دغدغه‌مند را حمایت و هدایت کرد تا بتوانیم در این مسیر، با عزمی همگانی، اقدام کنیم که در این میان، نقش خانواده‌ها، به عنوان اصلی‌ترین کانون اجتماعی، تعیین کننده و محوری خواهد بود که اقدامات و برنامه‌های مسئولین و فعالان فرهنگی را در بستر خانواده‌ها اجرا و حمایت نمایند.

همچنین باید اعتبارات مناسب و مکفی برای این جهاد عمومی تامین و تخصیص یابد چراکه وقتی دشمن با تزریق بودجه‌های کلان وهنگفت وارد کارزار فرهنگی شده لازمه مقابله با این هجمه تولید و حمایت از اقدامات موثر فرهنگی و هنری است که بعضا بدون تامین لوازم و امکانات حداقلی امکان اقدام مناسب را میسر نمی‌کند؛ که البته بواسطه پنهان بودن جنگ فرهنگی، ضرورت و لزوم تامین هزینه‌ها و تدارکات دفاع فرهنگی، در نگاه و اقدامات مسئولین مشاهده نمی‌شود. فی المثل، تخصیص اعتبارات هزینه‌ای و جاری با اعتبارات فرهنگی اداره کل متبوع به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان عرصه فرهنگی، به هیچ وجه تناسب نداشته و پاسخگوی نیازها و وظایف ذاتی ما نیست که موجب شده نتوانیم آنطور که بایسته و شایسته است به انجام وظایف بپردازیم و در حال حاضر، اعتبارات برنامه‌های ابلاغی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنها تامین کننده نیازهای اعتباری ماست که لاجرم و صرفا جهت اجرای برنامه‌های مصوب ابلاغی باید هزینه شود و شرایط سختی برای انجام کارهای فرهنگی متناسب با اقتضائات بومی و استانی وجود دارد و باید با عنایت خاص مسئولین البرز، اعتبارات استانی این اداره کل متناسب با تکالیف و وظایف ذاتی و ظرفیت‌های موجود در البرز تامین و تخصیص یابد و به قول یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در نبرد خرمشهر، ما می‌توانیم خاکریزمان را با کمترین ادوات و مهمات نگه داریم اما دستهایمان خالی است و البته در این میان، ما با استفاده حداکثری از امکانات و ظرفیتهای موجود، تلاش خود را ادامه خواهیم داد و امیدواریم با حمایت و نگاه ویژه مسئولین استانی و پیگیری بیشتر از مسئولین و مراجع وزارتی و ملی، بتوانیم به تکلیف و وظایف در حد بضاعت و توان خود بپردازیم.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات