پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

کودکان بدون کد ملی، بدون شیرخشک نمی‌مانند

از ۲۰ مهر در اکثر استان‌ها و از ۲۷ مهر در تمام شهرهای کشور، عرضه شیرخشک تنها با کد ملی انجام می‌شود، اما مهم‌ترین نگرانی درباره کودکانی است که کد ملی و شناسنامه ندارند.

جامعه- رمزگشانیوز؛ همشهری آنلاین نوشت: سازمان غذا و دارو اعلام کرده که از این پس تمامی شیرخشک‌ها در سامانه تی‌تک ثبت خواهند شد و داروخانه‌ها اجازه ندارند که بدون ثبت کد ملی کودک اقدام به عرضه این محصول کنند.
این در حالی است که در برخی شهرهای کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان، کودکانی متولد می‌شوند که بنا به دلایلی شناسنامه و کد ملی برای آنها صادر نمی‌شود. همچنین نوزادان و کودکان اتباع مهاجر هم هستند که کد ملی ندارند. این که قرار است شیرخشک مورد نیاز این کودکان چگونه تأمین شود و آیا این خانواده‌ها از این پس با مشکل تأمین غذای کودکانشان مواجه خواهند شد، سوالی است که با دستورالعمل جدید سازمان غذا و دارو مطرح می‌شود. 
بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان غذا و دارو به ادارات کل این سازمان در استان‌های مختلف، از ۲۷ مهر هیچ داروخانه‌ای در سراسر کشور حق ندارد بدون کد ملی اقدام به عرضه شیرخشک کند و با داروخانه‌های متخلف در این باره برخورد خواهد شد. این دستورالعمل شامل شیرخشک‌های رگولار هم می‌شود که تا کنون بدون هیچ ضابطه‌ای توزیع و بیشترین آمار قاچاق را داشت. 
پیگیری‌ها نشان می‌دهد که به هیچ عنوان قرار نیست کودکان بدون کد ملی، بدون شیرخشک بمانند، درباره تمامی این کودکان کد رهگیری صادر خواهد شد و خانواده‌ها با همین کد رهگیری قادر به دریافت شیرخشک مورد نیاز فرزندانشان خواهند بود.
بر اساس هماهنگی معاونت غذا و دارو در شهرهایی که با این مساله مواجه یا مهاجرپذیر هستند، خانواده‌های ایرانی می‌توانند به ثبت احوال منطقه خود مراجعه و این کد رهگیری را دریافت کنند. برای نوزادان ساکن در شیرخوارگاه با هماهنگی بهزیستی، ثبت‌احوال و معاونت غذا و دارو کد رهگیری صادر خواهد شد. اتباع خارجی هم باید از وزارت کشور کد رهگیری دریافت کنند.
در این طرح که با هدف جلوگیری از قاچاق شیرخشک و مصرف بی‌رویه اجرا می‌شود قرار است به زودی میزان مصرف استان‌ها مشخص شود.
منوچهر دادگرنژاد، مدیر کل امور فراورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در این باره گفت: قرار است برنامه توزیع شیرخشک مورد نیاز هر استان‌ بر اساس الگوی مصرف سال ۱۴۰۱، میزان موالید سال جاری و نیاز تعیین و به صورت ماهانه بازنگری شود. در حال حاضر مشکلی هم از لحاظ تأمین شیرخشک نداریم و با توجه به تأمین این فرآورده از مسیر تولید داخل و واردات، به زودی نیاز بازار مرتفع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دلایل اصلی کمبود مقطعی برخی شیرخشک‌های معمولی تخصیص ارز و بالا رفتن هزینه‌های تولید بود، عنوان کرد: تولیدکنندگان شیرخشک با تمام ظرفیت در حال تأمین بازار هستند و تولیدات آنها روزانه در کشور توزیع می‌شود.


 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات