جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایران بهت‌زده شد

۲۵ میلیون ناقل خاموش بمب نامرئی کرونا؛ هر ثانیه ۲ نفر مبتلا

رئیس جمهور بر تخمین‌های چندین و چند برابری آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور، مهر تأیید زد.

به گزارش رمزگشانیوز؛   به نقل از ایران؛ «حسن روحانی» در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، به استناد گزارشی از سوی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تخمین زد در ۱۵۰ روز گذشته ۲۵ میلیون نفر در کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

 حاصل تقسیم ۲۵ میلیون نفر در ۱۵۰ روز حاکی از این است که هر روز به‌صورت متوسط بیش از ۱۶۶ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند؛ به عبارتی هر ساعت دست‌کم ۷۰۰۰ نفر و هر ثانیه ۲ نفر در کشور گرفتار کووید ۱۹ شده‌اند؛ اما باید توجه داشت که رشد مبتلایان به‌صورت تصاعدی بالا و پایین شده است و یافتن میانگین روزانه و حتی هفتگی و ماهانه برای آن دشوار است.

همچنین براساس آمار، در سال ۹۸ جمعیت ایران به ۸۳ میلیون نفر رسیده است و حال براساس تخمین وزارت بهداشت، تاکنون ۳۰ درصد مردم کشورمان به کرونا مبتلا شده‌اند.

 بر اساس همین گزارش، نیمی از افراد بدون اینکه علائمی داشته باشند، بیمار بوده‌اند. «بی‌علامتی» یعنی فرد بدون بروز هیچ یک از علائم بیماری، ناقل بوده است و به این ترتیب ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بدون اینکه هیچ علائمی داشته باشند، ناقل کووید ۱۹ بوده‌اند.

 این در حالی است که تحقیقات نشان داده افراد دارای علامت پیش از بروز علائم بیماری نیز ناقل هستند؛ به این ترتیب ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیماری که در کشورمان دارای علائم بیماری بودند دست‌کم یک یا ۲ روز پیش از بروز علائم ناقل کرونا بوده‌اند.

به این ترتیب ما در ۱۵۰ روز گذشته با جمعیت ۲۵ میلیونی ناقلینی مواجه بودیم که نیمی از آنها دست کم ۱۴ روز و نیم دیگر دست کم ۲ روز بمب نامرئی و خاموش ویروس بوده‌اند.

 بخش دوم این گزارش، دهشتناک‌تر از بخش اول است؛ زیرا پیش‌بینی می‌کند احتمالاً ۳۵ میلیون نفر دیگر به کرونا مبتلا خواهند شد، یعنی ۴۲ درصد از مردم کشور احتمال ابتلا به بیماری دارند که در صورت تحقق ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۳ میلیونی کشور را گرفتار این بیماری خواهد کرد.

نکته دوم گزارش معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که از هر ۱۰۰۰ مبتلا، ۱۵۰ نفر به بستری شدن نیاز دارند؛ یعنی ۱۵ درصد مبتلایان باید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری می‌شدند؛ به این ترتیب در ۱۵۰ روز گذشته دست کم ۳ میلیون نفر باید بستری می‌شدند که براساس گزارش وزارت بهداشت از این تعداد حدود ۲۰۰ هزار نفر بستری شده‌اند.

حال بر فرض صحت پیش‌بینی این گزارش یعنی احتمال ابتلای ۳۵ میلیون نفر دیگر، حدود ۳ میلیون نفر دیگر به بستری شدن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیاز خواهند داشت. البته به گفته رئیس جمهوری ممکن است از هر ۱۰۰۰ نفر فقط ۱۰۰ نفر به بستری شدن نیاز داشته باشند.

نکته سوم اینکه تاکنون حدود ۱۴ هزار فوت در کشور بر اثر ابتلا به کرونا ثبت شده است و حال با توجه به تخمین ابتلای ۲۵ میلیون نفر به کرونا، نرخ مرگ و میر بر اثر این بیماری در کشورمان ۵۶هزارم درصد است. با این حساب، در صورت ابتلای ۳۵ میلیون نفر دیگر احتمالاً حدود ۱۹ هزار نفر دیگر در کشورمان جان خود را بر اثر این بیماری از دست خواهند داد.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات