دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

چگونه با دیگران گفتگو کنیم؟

معاشرت با آدم‌ها کار سختی است. خیلی اوقات ترجیح می‌دهیم به غار تنهایی‌مان پناه برده و با کسی حرف نزنیم؛ اما خود نیز می‌دانیم که عزلت‌گزینی عاقبت خوبی ندارد و باید با کسی حرف بزنیم.

کتاب و ادبیات- رمزگشانیوز؛ کتاب چگونه با دیگران گفتگو کنیم؟ نوشته‌ لوکاس بیلی، راهنمایی عملی را برای شروع و پیشبرد روابط انسانی ارائه می‌دهد. این اثر، بایدها و نبایدهای ارتباط مؤثر را بررسی می‌کند و به خواننده می‌آموزد که در موقعیت‌های مختلف چگونه سخن بگوید و چه رفتاری از خود نشان دهد. شایان ذکر است که این کتاب نامزد جشنواره کتاب سانفرانسیسکو شده است.

درباره‌ کتاب چگونه با دیگران گفتگو کنیم؟
در روابط انسانی، همیشه نیاز نیست برای احساس علاقه یا بی‌میلی به کسی، دنبال دلیل یا توجیه منطقی بگردیم. گاهی فقط با یک نگاه، حس خوبی نسبت به یک نفر پیدا می‌کنیم یا برعکس، احساس می‌کنیم نمی‌خواهیم دیگر او را ببینیم. این احساسات لزوماً ریشه در باورهای دینی، ایدئولوژیک یا شخصی ندارند. آنچه اهمیت دارد، این است که بدانیم همان‌طور که ما درباره‌ی دیگران این‌گونه قضاوت می‌کنیم، دیگران هم حق دارند درباره‌ی ما همین احساس را داشته باشند و تصمیم بگیرند که چقدر با ما در ارتباط باشند. کتاب چگونه با دیگران گفتگو کنیم؟ (How to Talk to Anyone) می‌کوشد تا ما جزو آن دسته از افرادی باشیم که دیگران از بودن با آن‌ها لذت می‌برند. باید بدانیم که دوست‌داشتنی بودن فقط به جذابیت ظاهری یا شخصیت برون‌گرا محدود نمی‌شود. این ویژگی به مجموعه‌ای از رفتارها، واکنش‌ها، شیوه‌ی بیان، و حتی جزئی‌ترین حرکات ما وابسته است. بسیاری از این نکات به ظاهر پیش‌پاافتاده‌اند، اما تأثیرشان در ذهن دیگران عمیق است.
لوکاس بیلی (Lucas Bailey) به ما کمک می‌کند بفهمیم چطور می‌توانیم در نگاه دیگران فردی خوشایند و قابل‌اعتماد به نظر برسیم؛ برای مثال، چیزی به‌ظاهر ساده مثل این‌که کیف دستی‌مان را هنگام نشستن کجا می‌گذاریم، ممکن است پیامی درباره‌ی حالت روحی‌مان به دیگران منتقل کند. اگر کیف را جلوی خود بگذاریم، ممکن است طرف مقابل برداشت کند که در لاک دفاعی هستیم و تمایلی به گفتگو نداریم. یا حتی زبان بدن، نحوه‌ی ایستادن، حالت چهره، لحن صدا، شدت کلمات، و حتی لبخند زدن ما می‌تواند بر نوع تعامل دیگران با ما تأثیر بگذارد. شاید این چیزها برای بعضی از ما بی‌اهمیت باشد، اما برای بسیاری از افراد، همین جزئیات مشخص می‌کنند که تا چه اندازه بخواهند به ما نزدیک شوند یا از ما فاصله بگیرند.
از طرفی، بخش بزرگی از ارتباط، به مهارت ما در شروع و پیش‌بردن گفتگو برمی‌گردد. واقعیت این است که بسیاری از ما اصلاً نمی‌دانیم چطور سر صحبت را باز کنیم و ارتباطی را شروع کنیم. کتاب چگونه با دیگران گفتگو کنیم؟ با همین چالش شروع می‌شود. لوکاس بیلی باور دارد که در دنیای پرسرعت امروز، کسی حوصله‌ی حرف‌های طولانی و خسته‌کننده را ندارد. بنابراین باید بتوانیم با جملات کوتاه، صمیمی و سنجیده، باب گفتگو را باز کنیم. مثلاً شروع مکالمه با حرف‌هایی مثل «چقدر هوا گرم است» نه‌تنها جالب نیست، بلکه حتی ممکن است گفت‌وگو را از همان ابتدا بی‌روح و سرد کند.
از طرف دیگر، لوکاس بیلی توصیه می‌کند که در گفت‌وگوهای ابتدایی از ورود به بحث‌های حساس مثل عقاید مذهبی، سیاست یا مسائل خانوادگی خودداری کنیم. حتی نظر دادن درباره‌ی ظاهر و پوشش افراد – هرچند از روی حسن نیت – ممکن است برداشت منفی یا حس ناخوشایندی ایجاد کند. او یادآوری می‌کند که صداقت، نباید با صراحت بی‌محابا اشتباه گرفته شود؛ چون برخی کلمات ممکن است طرف مقابل را معذب یا ناراحت کنند، حتی اگر نیت بدی پشت‌شان نباشد.
ایجاد یک رابطه‌ی سالم و دلنشین، چه در حوزه‌ی دوستی باشد و چه در فضای کاری، نیاز به صبر و مهارت دارد. هیچ‌کس با فشار آوردن یا عجله کردن صمیمی نمی‌شود. اصرار زیاد برای نزدیک شدن می‌تواند احساس ناامنی یا بی‌اعتمادی در دل طرف مقابل ایجاد کند. برای همین است که نویسنده بر مفاهیمی مثل کنترل هیجانات، توانایی همدلی، پذیرش تفاوت‌ها و غلبه بر خجالت تأکید دارد. او می‌گوید که هیچ رابطه‌ای، خودبه‌خود به نتیجه نمی‌رسد؛ بلکه باید آن را ساخت، به آن توجه کرد و در مسیرش رشد کرد.
در مجموع، کتاب چگونه با دیگران گفتگو کنیم؟ فراتر از یک راهنمای ساده برای حرف زدن است. این کتاب، دعوتی است به بهتر دیدن و بهتر شنیدن. به ما می‌آموزد که با کمی دقت و مهربانی بیشتر، می‌توانیم ارتباط‌های معنادارتر و ماندگارتری بسازیم.
کتاب چگونه با دیگران گفتگو کنیم؟ با ترجمه‌ی مسعود هاشمی در انتشارات اندیشه آگاه به چاپ رسیده است.

کتاب چگونه با دیگران گفتگو کنیم؟ برای چه کسانی مناسب است؟
روابط اجتماعی نقش مهمی در رشد شخصیت و تغییر نگاه ما به جهان دارند، اما شروع گفت‌وگو، همیشه آسان نیست. کتاب چگونه با دیگران گفتگو کنیم؟ به ما کمک می‌کند بر این دشواری غلبه کنیم و مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباطی مؤثر و خوشایند را یاد بگیریم.

در بخشی از کتاب چگونه با دیگران گفتگو کنیم؟
یکی از مهم‌ترین چالش‌های عصر امروز کنار آمدن با شبکه‌های اجتماعی است. بازی‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی باعث آگاهی از یک برند می‌گردد و به دیگران امکان می‌دهد تا به‌گونه‌ای جذاب‌تر به تبلیغ برای مردم و به‌خصوص قشر جوان که به‌سختی فریب تبلیغات را می‌خورند، بپردازند. شرکت‌های نظیر دولینگو و اسکراب ددی دارای حساب‌های تیک‌تاک هستند که از بهترین ترندهای موجود برای سازگاری روزآمد با برندهایشان استفاده می‌کنند. افراد هم معمولاً از شبکه‌های اجتماعی برای نمایش چهره ایده‌آل خودشان استفاده می‌کنند زیرا این رسانه‌ها ابزارهای قدرتمندی برای تغییر انتظارات مردم به‌حساب می‌آیند. به نظر، نشان دادن استعدادها، عکس‌های شخصی در محیط‌های مختلف و موفقیت‌های فردی در دنیای امروز به امری اجباری تبدیل شده است، انگار که همه می‌خواهند خود را به گونه‌ای ثابت کنند.
شبکه‌های اجتماعی علاوه‌بر موارد فوق این قابلیت را دارند که در صورت استفاده نادرست زندگی‌تان را بر باد دهند. برخی افراد، روزانه بیش‌ازحد لازم آنلاین هستند. آن‌ها به‌ظاهر فراموش کرده‌اند که «اینترنت همیشه هست» و نباید هرچیزی که در ذهنمان می‌گذرد را بارها و بارها در اینترنت به اشتراک بگذاریم. هرچند سلبریتی‌ها از این موضوع مستثنا هستند اما افراد عادی باید مراقب باشند.
درحال‌حاضر، افرادی وجود دارد که شنیده‌ایم به‌خاطر ویدئوهای تیک‌تاک از کار بیکار شده‌اند. این به‌خصوص در حوزه‌های پزشکی خیلی شایع است. افراد حرفه‌ای که فکر می‌کنند خیلی متفاوت هستند ظرف کمتر از ده دقیقه ویدئو تهیه می‌کنند و به ظهر نکشیده به‌خاطر آن از کار اخراج می‌شوند. پرستاران شاغل نیز به تهیه فیلم‌های انتقادی از وضعیت معیشتی خود می‌پردازند و هم به بیماران و هم‌ به خانواده‌شان ضربه می‌زنند.
افرادی که با تهیه فیلم در شبکه‌های اجتماعی به‌اصطلاح گاف می‌دهند شاید قصد خاصی نداشته باشند و فقط می‌خواهند خودشان را تخلیه کنند اما عملکرد آن‌ها باعث بی‌آبرویی و رسوایی کارفرمایانشان می‌شود. در نتیجه مؤسسات و شرکت‌ها خیلی راحت‌ترند که افراد را اخراج کنند تا اینکه دائماً به‌خاطر شایعات و اخبار بد در نگرانی به سر ببرند. اگر کسی با گستاخی روبه‌روی شما قرار بگیرد و فقط از شما بدگویی کند باید عذر او را خواست.












  
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات