جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

گشایش اتاق نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در کرج

اتاق نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان با رویکرد پیشگیرانه روز چهارشنبه در آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج گشایش یافت.

به گزارش رمزگشانیوز مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج در این مراسم گفت: فعالیت‌های این اتاق در راستای طرح ملی نماد است که بستری مناسب برای پیشگیری از آسیب‌ها در بین جامعه دانش‌آموزی محسوب می‌شود.

«مراد مالمیر» با اشاره به اینکه اجرای طرح نماد برای توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان نقش موثری دارد، گفت: این اتاق با هدف شتاب‌بخشی در روند خدمات‌دهی به دانش‌آموزان آسیب‌پذیر راه‌اندازی شد.

وی بیان داشت: غربالگری روانی و اجتماعی به عنوان نقشه راه کاهش آسیب‌پذیری دانش‌آموزان از اولویت‌های طرح نماد است که با توجه به بافت اجتماعی منطقه اجرای این طرح می‌تواند آثار مثبتی را به همراه داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این آیین گفت: این طرح با هدف توانمندسازی دانش‌آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با توجه به پیشگیری رشدمدار در مدارس در حال اجرا است.

«فرشته فهمیده» به نقش مهم مدرسه در رشد شخصیتی و اجتماعی دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: گسترش آموزش‌های ریشه‌ای در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش‌آموزان آسیب‌پذیر با چک ‌لیست‌های منظم و علمی، طراحی و توسعه مداخله‌های موثر و توانمندسازی دانش‌آموزان از جمله اهداف دیگراین طرح در مدارس است.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول در ذیل شاخص مدرسه سالم توجه ویژه‌ای به آسیب‌های اجتماعی و رفتار پرخطر دانش‌آموزان دارد، یادآور شد: البرز به دلیل شرایط خاص نیاز به حمایت در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در حوزه فرهنگی، تربیتی و نظام مراقبت اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: برنامه نماد به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی می‌تواند از جمله برنامه‌های اثربخش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.

رییس اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این آیین گفت: برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان  «نماد» به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی در زمینه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرایند جامعی را از شناسایی تا آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی، شامل می‌شود.

سید عزیز چابکی اظهارداشت: اجرای آزمایشی این برنامه، تجارب و درس‌های زیادی را در زمینه اجرای ابزارها، زیرساخت‌ها، نحوه اجرا، مقتضیات و شرایط خاص، همچنین چالش‌ها و فرصت‌های آن در اختیار قرار داده است.

وی تصریح کرد: تا کنون طرح نماد به صورت پایلوت در ۱۴۴ مدرسه شهرستان نظرآباد و ۶ مدرسه آموزش و پرورش ناحیه سه کرج اجرایی شده است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج ادامه داد: اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را درمان کنیم باید بر ریشه آسیب‌ها متمرکز شویم.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات