شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

عضو کمیسیون کشاورزی:

طرح یارانه هوشمند نان از خروج ۱ میلیارد دلار ارز جلوگیری می‌کند

 عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در مصرف گندم صرفه جویی خواهد شد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ علیرضا عباسی گفت: سال ۹۶، ۹۷ بعد از تلاطمات ارزی در کشور، برای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، ارز ترجیحی اختصاص داده شد. ابتدا دولت وقت اعلام کرد برای تمام نیازهای ارزی کشور، ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده می شود اما کم کم به اشتباه خود پی بردند و به این نتیجه رسیدند که این سیاست اشتباه را اصلاح کنند و موارد زیادی را حذف کردند و در آخر به ۵ محصول رسیدند. به این ۵ محصولی که ارز ترجیحی اختصاص پیدا می کرد عمدتا نهاده های دامی بود.

عباسی ادامه داد: وقتی پرداخت ارز ترجیحی نه به نفع تولید کننده بود نه به نفع مصرف کننده و فقط عده ای دلال نفع می بردند و توان نظارت هم بر فرایند اجرای آن وجود نداشت، چرا باید این سیاست ادامه پیدا می کرد؟ 

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در حوزه گندم به وجود می‌آید، این است که با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان در بدبینانه ترین حالت ۲۰ درصد صرفه جویی در حوزه گندم اتفاق خواهد افتاد که حدود، ۲.۵ میلیون تن می شود و بابت این ۲.۵ میلیون تن گندم در صورت واردات بایستی حدود یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج شود که سیاست هوشمندسازی یارانه نان جلوی این را خواهد گرفت.

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد گفت: در حوزه دانه های روغنی محاسبات نشان می دهد هدر رفتی که در این حوزه وجود دارد تقریبا ۵۰ هزار میلیارد تومان است، اگر در حوزه گندم، دانه های روغنی و ... جلوی اتلاف منابع گرفته شود، می توان کسری بودجه دولت را کاهش داد.

عباسی با بیان اینکه ایراداتی هم اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی به همراه داشت، افزود: از تولید کننده باید حمایت بیشتری صورت می گرفت، وقتی نحوه تخصیص ارز ترجیحی به مردم تغییر پیدا کرد بایستی نقدینگی تولید کننده هم به همان نسبت افزایش پیدا کند چون متاثر از آزادسازی قیمت ها، تولید کننده برای خرید نهاده های اولیه تولید به نقدینگی بیشتری نیاز دارد.

وی گفت: جامعه تولید کننده بعد از این اصلاح، به حمایت تسهیلاتی دولت نیاز مبرم داشت ولی در قسمت هایی این اتفاق نیفتاد و کوتاهی هایی صورت گرفت و وزارت جهاد کشاورزی باید هم پاسخگو باشد و هم مسئولیت پذیر و نهایت همت خود را انجام می داد که این نقدینگی را از طریق تسهیلات تامین کند.

وی ادامه داد: از طرفی وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مسئول تنظیم بازار باید با جدیت بیشتری ورود می کردند و از افزایش قیمت کالاهایی که هیچ ارتباطی به ارز ۴۲۰۰ نداشت جلوگیری می کردند که در اینجا هم کوتاهی هایی صورت گرفت. بنابراین طرح را موفق می بینم و اگر ادامه پیدا کند می تواند تحولی را در حوزه تولید و مصرف به وجود آورد.

انتهای پیام  
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات