پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نقش دولت، مردم و تشکل‌های غیر دولتی در کاهش خسارت‌های سیل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: نواقص فنی در جاده‌ها و بزرگراه‌های تازه تأسیس همچون بزرگراه همت، تهران_شمال، غدیر و طالقان در حال برطرف شدن است تا در مواقع وقوع بارش‌های شدید با مشکل و چالش مواجه نشویم.

به گزارش رمزگشانیوز؛ محمدرضا فلاح نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص راه‌های مقابله با خسارت‌های ناشی از سیل اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های اعتبارات دولتی، نقش مردم، سمن ها و تشکل‌های غیر دولتی در راستای اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری، توسعه پوشش گیاهی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این همیاری می‌تواند دستگاه های دولتی همچون منابع طبیعی و آب منطقه‌ای استان البرز را درمقابله با سیل حمایت نماید.

وی ادامه داد: علاوه بر این برای پیشگیری از خسارات ناشی از سیل از اعتبارات ملی و استانی اقداماتی برای کاشت و احداث سدهای کوچک(چک دم) انجام شده و در حال انجام است به همین دلیل خسارت سیل در طالقان، بخش‌های چندار و آسارا از تهران کمتر بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز افزود: ضمن اینکه با اطلاع رسانی به موقع رسانه‌ها، سازمان‌ها همچنین همراهی مردم آمار تلفات جانی و خسارت مالی بسیار کمتر از تهران بود.

وی بیان کرد: جوامع محلی و مسافران باید هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران را در راستای پیشگیری از حوادث ناگوار ناشی از سیلاب را جدی گرفته و از بستر رودخانه ها فاصله مطمئن را داشته باشند.

فلاح نژاد در خصوص انجام لایروبی‌ها در مناطق مختلف تصریح کرد: اقدامات لایروبی و آزادسازی مسیر رودخانه‌ها با محوریت اداره کل مدیریت بحران استانداری البرز و همکاری آب منطقه‌ای، منابع طبیعی، دهیاری‌ها و راهداری باید انجام شود، چراکه تا پایان فصل تابستان به ویژه فصل پاییز و زمستان شاهد وقوع رگبار سیل آسا خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه نواقص فنی در جاده‌ها و بزرگراه‌های تازه تاسیس همچون بزرگراه همت، تهران-شمال، غدیر و طالقان در حال برطرف شدن است تا در مواقع وقوع بارش های شدید با مشکل و چالش مواجه نشویم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز متذکر شد: در شهرها نیز، با انجام مطالعات سیلاب های شهری و اختصاص اعتبارات ملی و استانی درصدد هستیم موانع پیش رو برطرف شود.

اجرای طرح‌های منابع طبیعی راهکاری برای کاهش صدمات سیل

دکتر شهرام خلیقی سیگارودی، دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران هم در خصوص وقوع سیل‌های اخیر در کشور با اشاره به اینکه در چند سال اخیر سیلاب‌های متعددی در کشور رخ داده و خسارات آن هر ساله رو به افزایش است، اظهار کرد: بارش‌های شدید و وقوع سیل، در محلی رخ می‌دهد که شرایط بارندگی برای آن به وجود آید. براین اساس هنگامی که در یک منطقه شاهد وقوع رگبار سیل آسا هستیم این هشدار را می‌دهد که در سال‌های آتی نیز امکان تکرار این واقعه برای آن محل و اطراف آن وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به سیل گلابدره (۱۳۶۶) و امامزاده داود (۱۴۰۱) اشاره کرد که حکایت از مستعد بودن دامنه جنوبی البرز برای وقوع رگبار و ایجاد سیل دارد.

وی در خصوص خسارت های سیلاب‌های اخیر در کشور بیان کرد: بارش‌های شدید یکی از عوامل خسارت سیل به شمار می‌آید، اما عوامل دیگری همچون تضعیف پوشش گیاهی طبیعی، تغییر کاربری نامناسب و غیر اصولی و بی توجهی به حریم رودخانه و تجاوز به مسیر طبیعی آن باعث تشدید این مسئله می‌شود، چراکه سیل یک پدیده کاملاً طبیعی است و ما باید برای زیستن در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌ها شناخت مناسبی از این پدیده داشته باشیم و بخصوص حریم رودخانه ها را محترم بشماریم.

دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: سازه‌های آبخیزداری معمولاً برای سیل‌های با دوره بازگشت ۲۰ و ۲۵ سال و یا حداکثر ۵۰ سال طراحی می‌شوند، بدین معنی که در مقابل سیل با دوره بازگشت بالاتر مقاومت نداشته و تخریب خواهد شد. براین اساس باید از محلی که ریسک سیل در آن بالاست فاصله گرفت و اجازه هیچ گونه ساخت و سازی برای محدوده درمعرض سیل صادر نشود.

وی ساخت و سازهای بی رویه و غیر قانونی در بستر رودخانه‌های مجاور امامزاده داود (ع) را یکی از عوامل وقوع سیل در این منطقه دانست و خاطرنشان کرد: مسقف کردن رودخانه در این منطقه به هیچ وجه کارشناسی نبوده و گرفتگی کانال ها و مسدود شدن آن باعث تشدید وقوع سیل و بروز فاجعه شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: اساساً ایران کشور کم آبی محسوب می‌شود و بخش قابل توجهی از بارش‌های سالانه را همین بارش‌های سنگین تشکیل می‌دهند و باید با اقداماتی که از قبل انجام داده‌ایم، این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و بارندگی را برای تغذیه آب زیرزمینی و ذخیره در مخازن سدها استفاده کنیم.

خلیقی سیگارودی افزود: از این منظر سیل نه تنها نقمت بلکه نعمت محسوب می‌شود، ضمن اینکه اگر این بارش ها نباشد خشکسالی صدمات بسیار بیشتری وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تقویت پوشش گیاهی و جنگلکاری بر روی دامنه‌هایی که مستعد استقرار گیاه هستند به همراه اقدامات سازه ای آبخیزداری می‌تواند، ضمن کاهش صدمات سیل در پایین دست، خسارات ناشی از خشکسالی و افت آب زیر زمینی را به شدت کاهش دهد، متذکر شد: همه این اقدامات در قالب طرح‌های منابع طبیعی، زیر نظر کارشناسان مربوطه باید انجام شود.

انتهای پیام
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات