جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اجرای طرح نشاط معنوی در ۲۰ بقعه متبرکه استان البرز

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز با اشاره به آغاز طرح نشاط معنوی از اول تیرماه جاری، گفت: این طرح در ۲۰ بقعه متبرکه استان اجرا می‌شود.

به گزارش رمزگشانیوز؛ حجت الاسلام و المسلمین «سید عباس مسعودی» با بیان اینکه در ایام تابستان چند طرح از سوی این اداره کل اجرایی می‌شود، افزود: طرح نشاط معنوی با هدف غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، طرح قرار دوازدهم با هدف کمک به خانواده‌های نیازمند و طرح شمیم خدمت با هدف کارآفرینی یعنی آموزش اشتغال تولید و بازاریابی که این سه طرح به صورت پیوسته انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در اجرای طرح نشاط معنوی برای آموزش‌ها از مبلغین اعزام از قم و همچنین مبلغین بومی به عنوان اساتید مدنظر استفاده می‌شود که دختران و پسران به صورت جداگانه دوره‌های هنری ویژه را آموزش می‌بینند.

وی با بیان اینکه در این طرح کلاس‌های فرهنگی، قرآنی، معارفی، احکام، تجوید الصلاه، آداب اجتماعی و سبک زندگی اسلامی برای دانش آموزان دختر و پسر در بقاع متبرکه برگزار می‌شود، گفت: در این طرح دختران مهارت‌های خیاطی، تولید محصولات خانگی، چرم دوزی، عروسک بافی، نقاشی روی پارچه، بافتنی، تزیین و چیدمان منزل، آشپزی، قالیبافی، گلیم بافی، سفره آرایی و تولید زیورآلات را فرا می‌گیرند.

مسعودی افزود: همچنین پسران مهارت‌های تاسیسات ساختمان، تعویض شیرآلات، تعمیر لوازم برقی، خوشنویسی با خودکار، آموزش رایانه، نویسندگی، نجاری و مدیریت مالی را فرا می‌گیرند.

وی مدت طرح نشاط معنوی را ۴۵ روزه عنوان کرد و اظهار داشت: هر بقعه بر اساس توان خود و محله این دوره‌ها را برگزار می‌کند به طوری که بعضی از دوره‌ها به صورت هفتگی و بعضی به صورت روزانه برگزار می‌شود.

اجرای طرح شمیم خدمت در پنج بقعه متبرکه
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز همچنین به اجرای طرح «شمیم خدمت» اشاره کرد و گفت: این طرح از سال ۱۳۹۹ همزمان با همه گیری ویروس منحوس کرونا به دلیل بیکاری تعدادی از مردم ابلاغ شد تا حداقل‌ها را برای ایجاد شغل فراهم کنیم.

وی افزود: اهداف این طرح ایفای حقیقی نقش بقاع متبرکه در مسایل اجتماعی، گره گشایی از مشکلات جامعه، توانمندسازی افراد بیکار و کم درآمد پیرامون بقاع متبرکه، حفظ کرامت انسانی و مبارزه با روحیه تکدی گری، تقویت حس خودباوری، اتکا به توان و استعداد‌های خدادادی، ایجاد روحیه نشاط و سرور زندگی در جامعه و تقویت فرهنگ تعاون و همدلی می‌باشد.

مسعودی با بیان اینکه این طرح با تهیه ماسک کار خود را در بقاع متبرکه آغاز کرد، اظهار داشت: این طرح با برنامه‌های خیاطی و سری دوزی لباس‌های بیمارستانی کار خود را ادامه داد.

وی گفت: بسیاری از افرادی که به عنوان فراگیر آموزش اشتغال در این طرح ورود کردند امروز خودشان به عنوان مربی، افراد دیگر را آموزش می‌دهند وخیلی از خانواده‌ها از طریق این طرح به درآمد حداقلی رسیده اند.

وی مهارت‌های ارائه شده در این طرح را در عرصه‌های چرم بافی، خیاطی، بسته بندی حبوبات و سبزیجات عنوان کرد و افزود: برای فراگیران و فعالان در طرح شمیم خدمت مکانی در بقاع متبرکه در نظر گرفته شده که علاوه بر آموزش، تولیدات خود را بتوانند عرضه کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز اظهار داشت: افرادی که مدت‌ها معتاد بودند از این طرح استفاده کرده و امروز به عنوان کارفرما بیش از ۷۰ نفر زیرمجموعه خود دارند که اکنون در تولید انواع روغن و صابون با استفاده از گیاهان طبیعی فعال هستند.

وی با اشاره به آموزش و تولید سری دوزی لباس‌های بیمارستانی و کارگاهی در این طرح، گفت: طرح شمیم خدمت هم اکنون در آستان مقدس امامزادگان حسن (ع) کرج، طاهر (ع) مهرشهر کرج، شاهزاده حسین (ع) کردان ساوجبلاغ و عبدالله (ع) چندار ساوجبلاغ اجرا می‌شود و در آستان مقدس امامزاده محمد (ع) حصارک کرج هم به زودی راه اندازی می‌شود.

طرح قرار دوازدهم با نام امام دوازدهم (عج)

مسعودی ادامه داد: طرح ملی قرار دوازدهم نیز در راستای ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی هماهنگ و منسجم و ساماندهی و جهت دهی مساعدت‌های بقاع متبرکه و موقوفات اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح از اواخر سال گذشته در استان آغاز شده و در ایام تابستان ادامه می‌یابد، اظهار داشت: این طرح، دوازدهم هر ماه در آستان مقدس امامزادگان و به نام و یاد امام دوازدهم (عج) اجرا می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در اجرای این طرح به نام قرار دوازدهم به نام و یاد امام زمان (عج) در راستای دستگیری از افراد کم بضاعت و ارائه خدمات اجتماعی به آن‌ها اقدام می‌شود، تاکید کرد: در این طرح، ارائه کمک‌های معیشتی، توزیع غذای گرم، آزادی زندانیان، تهیه جهیزیه، تهیه لوازم ضروری زندگی، توزیع نان رایگان در مناطق محروم میان افراد مستمند، تهیه پوشاک و و وسایل کمک آموزشی برای جامعه هدف در دستور کار قرار دارد.

طرح ولایت علوی و اکمال دین نبوی

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز گفت: در دهه ولایت برنامه‌های متنوعی در بقاع متبرکه شاخص استان به ویژه شهرستان کرج برگزار خواهد شد به طوریکه هر شب یک برنامه در دهه ولایت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به راه اندازی ۲ کاروان شادی از مبدا بقاع متبرکه به سمت خیابان ها، افزود: تکریم سادات و خطبه خوانی غدیر و همچنین برگزاری مسابقه از خطبه غدیر از دیگر برنامه‌های این طرح می‌باشد.

مسعودی یادآور شد که این طرح نیز در ۲۵ بقعه متبرکه برگزار می‌شود.
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات