شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اثر چرخ لنگر

کتاب اثر چرخ لنگر نوشتهٔ جیم کالینز و ترجمهٔ علی اشراقی است. انتشارات زی این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. کتاب به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا برخی از شرکت‌ها شتاب می‌گیرند و بقیه نه! اثر چرخ لنگر، یک کتابچه ضمیمه برای کتاب «از خوب به عالی» است.

کتاب و ادبیات- رمزگشانیوز؛ جیم کالینز با تشکیل تیم‌هایی حرفه‌ای، عمر خود را صرف تحقیقات گسترده در کسب‌وکار در حوزه‌های مختلف و در بازه‌های زمانی گوناگون کرده است. او همچنین با اصولی کاملاً علمی (و نه صرفاً تجربهٔ شخصی) مفاهیم و قوانینی را کشف و تدوین نموده است. کتاب حاضر یکی از این مفاهیم اثبات‌شدهٔ جیم کالینز را تحت عنوان چرخ لنگر با جزئیات تشریح می‌کند.
آشنایی با مفهوم چرخ لنگر، بینشی عمیق در خصوص کسب‌وکارها، رشد و سوددهی آنها در طولانی‌مدت به شما ارائه می‌دهد. این کتاب همچنین راهنمایی است که شما با خواندن آن می‌توانید چرخ لنگر، کسب‌وکار خودتان را تدوین کنید. نویسنده، بنا بر تحقیقات‌اش و بررسی تعداد بی‌شماری کسب‌و‌کار عالی و بزرگ، تأکید بسیاری بر تدوین استراتژی‌های چرخ لنگر و پایبندی به آن در طول عمر کسب‌وکارها دارد.
یکی دیگر از مزیای این کتاب در آن است که همهٔ مفاهیم کشف‌شده توسط جیم کالینز به‌صورت خلاصه در انتهای کتاب آمده و شما پس از مطالعهٔ کتاب، دیدگاهی کاملاً منسجم از فرایندها و ریشه‌های خوب به عالی و حتی علل سقوط کسب‌و‌کارها پیدا خواهید کرد.

خواندن کتاب اثر چرخ لنگر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم
خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان حوزهٔ مدیریت کسب و کار پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب  اثر چرخ لنگر
«از بزرگ‌ترین و رایج‌ترین اشتباهات راهبردی این است که بخواهید به‌صورت پیوسته و تهاجمی، بیشترین پیروزی‌ها را خلق کنید. یکی از دلایلی که برخی از رهبران مرتکب این اشتباه می‌شوند این است که آن‌ها برای گام بعدی‌اشان فریفتهٔ جستجویی بی‌پایان برای یک چیز جدید بزرگ و عالی می‌شوند. بعضی اوقات آن‌ها آن چیز بزرگ بعدی را پیدا می‌کنند. اما با این حال، در مطالعات متعدد ما تحقیقات نشان داد که اگر چرخ‌لنگر خود را به روش درستی ترسیم کنید و اگر به‌طور مداوم چرخ‌لنگر را تکرار کنید و آن را گسترش دهید؛ می‌تواند به‌طور قابل توجهی بادوام باشد. حتی شاید بتواند سازمان شما را از شر یک نقطهٔ عطف استراتژیک بزرگ یا اختلال آشفته نجات دهد. برای ترسیم درست چرخ‌لنگرتان نیاز دارید که معماری زیربنایی چرخ‌لنگر را خارج از یک واحد تجاری و یا یک عرصهٔ فعالیت خاص، درک کنید.
می‌خواهم از یک مثال تاریخی کلاسیک برای نشان دادن تغییر دراماتیک اینتل از تولید تراشه‌های حافظه به تولید ریزپردازنده‌ها استفاده کنم. از همان روزهای اولیه، اینتل با استفاده از قانون مور یک چرخ‌لنگر ساخت. قانون مور مشاهده‌ای تجربی بود مبنی بر اینکه تعداد اجزاء یک مدار مجتمع تقریباً هر هجده ماه با هزینه‌ای مقرون به صرفه دو برابر می‌شود. تیم مؤسس اینتل با استفاده از این بینش، یک ماشین مرکب استراتژیک ایجاد کرد: تراشه‌های جدیدی که مشتریان دوست دارند طراحی بشوند. قبل از رسیدن به رقابت، با قیمت بالا عرضه شوند؛ سپس با افزایش حجم تولید، هزینه‌های واحد به دلیل صرفه‌جویی در مقیاس کاهش یابد. در این حالت، حتی زمانی که رقابت قیمت‌ها را پایین می‌آورد، سود بالایی به دست می‌آید و این سود مجدداً در تحقیق و توسعه برای طراحی نسل بعدی تراشه‌ها سرمایه‌گذاری شود. این چرخ‌لنگر باعث شد تا اینتل از یک شرکت نوپا به یک شرکت بزرگ در تجارت تراشه‌های حافظه تبدیل شود».







 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات