جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کشته و زخمی شدن ۳۷۷۳ نفر در انفجار مهیب بیروت

انفجار شدیدی در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت پایتخت لبنان رخ داد که خسارات مالی و جانی فراوانی به دنبال داشت.

به گزارش رمزگشانیوز؛ «حمد حسن» - وزیر بهداشت لبنان - اعلام کرد شمار جان باختگان این انفجار تاکنون ۷۳ نفر و مجروحان بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر است.

شورای عالی دفاع لبنان به مدت دو هفته در بیروت وضع فوق‌ العاده اعلام کرد. دبیرکل شورای عالی دفاع لبنان گفت: طبق تصمیم شورا به مدت سه روز در این کشور عزای عمومی اعلام می‌شود.

سرلشکر محمود الأسمر، تشکیل کمیته تحقیق درباره انفجار بندر بیروت و اعلام گزارش خلال ۵ روز، درخواست اشد مجازات برای عاملان حادثه را از دیگر تصمیمات شورای عالی دفاع لبنان بیان کرد.

 وی تاکید کرد: باید به سرعت، بندر طرابلس آماده و تجهیز شود تا نقش بندر بیروت را که در پی انفجار غیرقابل استفاده شده است، ایفا کند.

دبیرکل شورای عالی دفاع لبنان گفت: با همه کشور‌ها و سفارت‌هایشان برای دریافت کمک‌ها ارتباط برقرار شده تا صندوقی در همین خصوص تشکیل شود.

همچنین؛ سرلشکر «عباس ابراهیم» - رئیس دستگاه امنیتی لبنان- اعلام کرد تحقیقات اولیه حاکی از انفجار بیش از ۲۷۰۰ تن نیترات آمونیوم در انبار بندر بیروت است.

در عین حال؛ گفته می‌شود شمار زیادی از شهروندان لبنانی و اتباع خارجی در پی انفجار عصر سه‌شنبه بیروت مفقود شده‌اند و وزارت بهداشت لبنان هم خط ویژه‌ای برای پیگیری این افراد معرفی کرده است.

 رسانه‌های لبنانی هر چند دقیقه اسامی مفقودان را قرائت می‌کنند تا کسانی که از آن‌ها اطلاعی در دست دارند اعلام کنند.

در محله‌های مجاور بندر بیروت به دلیل ویرانی برخی خانه‌های قدیمی یا خرد شدن شیشه‌ها‏‏، تعداد زیادی زخمی شده‌اند.

مسجد جامع محمد امین در مرکز بیروت که از نماد‌های جدید لبنان به شمار می‌رود در فاصله تقریبا یک و نیم کیلومتری از انفجار بندر بیروت آسیب زیادی دیده است.

از سوی دیگر؛ مرکز زلزله شناسی اردن نیز اعلام کرد: قدرت انفجار بیروت معادل ۵.۴ (پنج و چهار دهم) ریشتر ارزیابی کمی شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بیروت، میشل عون رئیس جمهور لبنان در سخنانی که در حساب کاربری ریاست جمهوری لبنان در توئیتر منتشر شد، گفت: پس از انفجار مهیب روز سه‌شنبه در بیروت باید دو هفته در این شهر وضع فوق العاده اعلام شود.

رئیس جمهور لبنان همچنین درخواست کرد نشست اضطراری هیئت دولت روز چهارشنبه (امروز) برگزار شود. وی تاکید کرد این پذیرفتنی نیست که یک محموله نیترات آمونیوم به میزان دو هزار و هفتصد و پنجاه تن از شش سال پیش و بدون اتحاذ تدابیر پیشگیرانه در یک انبار موجود باشد.

میشل عون تهدید کرد شدید‌ترین مجازات‌ها علیه عاملان و مسئولان این کار اعمال می‌شود.


انتهای پیام/
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات