دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

چند توصیه تغذیه‌ای به دیابتی‌های روزه‌دار

برخی افراد مبتلا به دیابت، تحت نظر پزشک و با رعایت برخی الگوهای غذایی می‌توانند روزه بگیرند.

سبک زندگی- رمزگشانیوز؛ دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت نوشت: متخصصان تاکید دارند که برخی مبتلایان دیابت با لحاظ رعایت مواردی و تحت نظر پزشک می‌توانند روزه بگیرند. افراد دیابتی به منظور پیشگیری از نوسان‌های قند خون می‌بایست وعده‌های غذایی را سبک و با فاصله ۲ تا ۳ ساعته میل کنند؛ بنابراین دیابتی‌ها می‌بایست وعده سحری را در نزدیک‌ترین زمان ممکن به اذان صبح میل کنند و حتما سحری بخورند.
همچنین غذاهای فیبردار به ویژه سوپ جو، نخود، اسفناج، کدو و چاشنی‌هایی مانند شنبلیله، تخم گشنیز، شوید و تخم خرفه، سماق، گزنه و دارچین استفاده کنند. مصرف مایعات به میزان کافی و دانه‌های لعابی مانند خاکشیر، تخم ریحان و تخم شربتی به منظور پیشگیری از افت فشار خون و یبوست نیز توصیه می‌شود.
افراد دیابتی از روغن‌های گیاهی برای وعده‌های غذایی خود استفاده کنند. مصرف بادام، فندوق و پسته برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود. ورزش سبک برای افراد دیابتی که دیابت نوع ۲ دارند توصیه می‌شود، ورزش در این افراد حدود یک تا ۲ ساعت پس از افطار توصیه می‌شود.
افراد دیابتی به منظور جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون از پرخوری در وعده افطار خودداری کنند. همچنین دیابتی‌ها برای خوردن مصرف شیرینی، در مصرف زولبیا و بامیه احتیاط کنند.
دیابتی‌ها نیز بهتر است وعده افطار را با مصرف مایعات گرم مانند آب‌جوش، چای کم‌رنگ و شیرینی‌های طبیعی مانند توت‌خشک، مویز و گاهی خرما شروع کنند.






 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات