شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کوهستان تویی

کتاب کوهستان تویی نوشتهٔ بریانا ویست و ترجمهٔ غزاله شکرابی است و نشر دیوار این کتاب را منتشر کرده است؛ کتابی حاوی موضوعِ خودویرانگری تا تسلط بر خود.

کتاب و ادبیات- رمزگشانیوز؛ کتاب کوهستان تویی درمورد تحول و رفتن از خودتخریبی به‌سوی تسلط بر خود و خودسازی است. این کتاب در هفت فصل به موضوعاتی مانند رهاکردن گذشته، هوش هیجانی، آینده‌سازی، خودتخریبی و خودسازی پرداخته است. همان‌گونه که ناملایمات در طبیعتْ سبب حاصل‌خیزی و گسترش‌پذیری است، زمانی که به ته خط می‌رسیم و سایر واکنش‌های دفاعی برای تلطیف روحیه‌مان کارساز نیست، مجبور می‌شویم از حاشیۀ امن خود خارج شویم و دقیقاً همینجا است که تحول رخ خواهد داد. چرا خودتخریبی می‌کنیم؟ چه زمانی این کار را می‌کنیم و چطور می‌توانیم این رفتار را متوقف کنیم؟ وجود نیازهای متناقض در ما باعث بروز رفتارهای خودتخریبی می‌شود. وقتی رفتارهای خودتخریبی داریم آنقدر در برابر تغییرات مقاومت می‌کنیم تا آن تغییرات دیگر ارزش خود را از دست می‌دهند، ولی با شناخت درست رفتارهای آسیب‌زننده، تقویت هوش هیجانی، درک بهتر سازوکار بدن و ذهن، بازیافت تجربه‌های گذشته و عمل‌کردن به‌عنوان بهترین نسخهٔ آیندهٔ خودمان می‌توانیم از سر راه خود کنار برویم و پتانسیل‌های خودمان را آزاد کنیم. قرن‌ها است که کوه را به‌عنوان نمادی از چالش‌های بزرگ و غیرقابل‌حل می‌شناسیم، اما در حقیقت برای غلبه بر کوه‌های زندگی، باید کندوکاو درونی عمیقی انجام دهیم تا آسیب‌های خودمان را بشناسیم، تاب‌آوریمان را افزایش دهیم و خودمان را برای بالارفتن از کوه وجودمان آماده کنیم.

خواندن کتاب کوهستان تویی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم
این کتاب را به دوستداران روان‌شناسی عمومی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره برایانا ویست
بریانا ویست در ۱۱ اکتبر ۱۹۹۲ در نیویورک به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی نویسندگی حرفه‌ای در کالج الیزابت‌تاون به پایان رساند و مدرک گرفت. او به‌دلیل مطالعات گسترده‌اش در زمینۀ هوش هیجانی شهرت دارد و چندین مجموعه از نوشته‌های خود را تحت‌عنوان «حقیقت دربارۀ همه‌چیز» و «عنصر انسانی» و «کوهستان تویی» منتشر کرده است. موفقیت ویست را می‌توان به این دلیل دانست که او درمورد جنبه‌‎های روزمرۀ زندگی می‌نویسد؛ ازاین‌رو هر فردی صرف‌نظر از سطح اجتماعی - اقتصادی، رنگ پوست یا جنسیت می‌تواند از نوشته‌های او بهره‌مند شود.

بخشی از کتاب کوهستان تویی
«عواطف سرکوب‌شده مشابه سوگیری‌های ناخودآگاه عمل می‌کنند. یکی از این نوع سوگیری‌ها سوگیری تأییدی است که در آن مغز شما از طریق محرک‌ها دسته‌بندی می‌کند تا توجه شما را به حقایق یا تجربیاتی جلب کند که از آن‌چه قبلاً باور داشته‌اید حمایت می‌کند. اگرچه شما از تعصب خودتان آگاه نیستید، اما همچنان بر شما تأثیر می‌گذارد.
از سوی دیگر، کنترل احساسات‌تان مستلزم آگاهی بیش‌تر از احساسات است. شما آگاه‌اید که عصبانی، غمگین یا ناراحت‌اید، اما انتخاب می‌کنید که در مورد آن چه‌کاری انجام دهید. در واقع شما نه احساسات، بلکه رفتار خود را کنترل می‌کنید.
وقتی احساسات خود را سرکوب کنید، نمی‌دانید چه احساسی دارید و رفتار شما خارج از کنترل به نظر می‌رسد.
وقتی احساسات خود را کنترل می‌کنید، می‌دانید چه احساسی دارید و رفتار شما کاملاً تحت کنترل به نظر می‌رسد.
پاسخ این است که وقتی در ترافیک، مشغول مشاجره یا سروکله زدن با یک همکار هستید، باید از احساس خود آگاه باشید اما همچنان بر نحوهٔ واکنش خود کنترل داشته باشید. احساسات موقتی‌اند اما رفتارها دائمی. شما همیشه مسئول نحوهٔ رفتار خود هستید.
اغلب فکر می‌کنیم که معیار قدرت بدنی این است که قادر به تحمل چه وزنی هستیم، چه‌قدر می‌توانیم بدویم یا عضلات‌مان چه‌قدر برجسته‌اند اما در حقیقت قدرت بدنی معیاری است برای میزان کارآمدی بدن که به معنای توانایی آن در انجام مؤثر وظایف روزانه و چالش‌های گاه‌به‌گاه در هنگام بروز آن‌هاست».







 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات