شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازگشایی درِ ورودی کوچه «تکیه دولت» کاخ گلستان

بازگشایی در ورودی کوچه «تکیه دولت» مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با ورود بازدیدکنندگان به طور رسمی انجام شد.

فرهنگی- رمزگشانیوز؛ ایرنا نوشت: همزمان با فرارسیدن نوروز ۱۴۰۳ درِ ورودی کوچه تکیه دولت به عنوان سومین درِ ورودی مجموعه کاخ گلستان بازگشایی شد. این در، ارتباط موثری بین کاخ گلستان، سبزه میدان و ورودی بازار ایجاد می‌کند و کم‌ترین فاصله کاخ گلستان با بازار را فراهم می کند که روزانه هزاران مراجعه‌کننده دارد.
همچنین تسهیل در ورود بازدیدکنندگان و پیشگیری از تجمع برای ورود به کاخ گلستان در ایام نوروز فراهم می شود که از روزهای شلوغ و پربازدید در طول سال است.
ورودی درِ کوچه تکیه دولت در مجاورت محوطه‌ای به مساحت هزار و ۸۰۰ مترمربع است که با بهره‌برداری از این فضا و با بازگشایی در، برگزاری مراسم نوروزگاه در این محوطه‌ با ارزش صورت ‌می‌گیرد و در آینده نیز زمینه گردشگری شبانه در این مجموعه جهانی محقق می‌شود.
پیش‌تر آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان درباره باز شدن درِ تکیه دولت گفته بود: یکی از مکان های پربازدید گردشگران در تعطیلات نوروز، کاخ گلستان است که بر این اساس آماده‌سازی این مجموعه میراث جهانی و فراهم کردن یک محیط مناسب برای گردشگران در حال انجام است.
او درباره اقدامات آماده سازی برای استقبال از گردشگران نوروزی در این مجموعه جهانی اظهار کرد: نخستین و مهم‌ترین اقدام، بازگشایی سومین در ورودی این مجموعه جهانی با عنوان درِ ورودی تکیه دولت است که این در برای نخستین بار از زمان ساخت این بنای تاریخی به روی مردم بازگشایی می شود. زیرا در گذشته این در برای استفاده از عموم مردم نبوده است.
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان درباره دیگر درهای ورودی کاخ گلستان در دوره های گذشته تاریخی گفت: کاخ گلستان در دوره قاجار دارای ورودی های متعددی بود که در گذر زمان به‌ویژه در دوره پهلوی درهای ورودی تخریب شده و امروز به جز تصاویر نشانی از آنها نیست.
امامی ادامه داد: تنها درِ تاریخی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان که از دوره قاجار تاکنون باقی مانده درِ باب عالی بوده است که در حال بهره برداری است و این در از سال ۱۴۰۰ پس از ۸۰ سال به روی مردم بازگشایی شد.
مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افزود: درِ ورودی تکیه دولت ارتباط موثری بین کاخ گلستان و سبزه میدان و ورودی بازار ایجاد می کند و کم‌ترین فاصله کاخ گلستان با بازار که روزانه هزاران مراجعه کننده فراهم خواهد کرد.
او ادامه داد: مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان روزانه بالغ بر ۱۰ تا ۱۴ هزار ورودی و بازدیدکننده در ایام نوروز دارد و طبیعی است به واسطه محدودیت در ورودی ها، صف های طولانی به‌وجود می آید که با بهره برداری از درِ تکیه دولت، در وقت و زمان بازدید و ورود به کاخ گلستان تا حد ممکن تسهیل‌گری انجام می شود و ورود و خروج بازدید کنندگان با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.








 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات