شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

آسوشیتدپرس: مذاکرات آتش‌بس غزه از سر گرفته می‌شود

خبرگزاری آمریکایی به نقل از مقامات مصری گزارش داد مقامات صهیونیستی و حماس روز یکشنبه مذاکرات غیرمستقیم درباره آتش‌بس و تبادل اسرا را در قطر از سر می‌گیرند.

بین‌الملل- رمزگشانیوز؛ ایسنا نوشت: این نخستین مذاکراتی خواهد بود که مقامات صهیونیستی و رهبران حماس از ابتدای ماه رمضان در آن شرکت می‌کنند.
طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، میانجی‌گران بین‌المللی طی روزهای اخیر برای برقراری آتش‌بس موقت ۶ هفته‌ای در غزه قبل از شروع ماه رمضان تلاش کردند اما جنبش حماس با هرگونه توافقی که منجر به برقراری آتش‌بس دائم نشود، مخالف است؛ خواسته‌ای که رژیم صهیونیستی آن را رد می‌کند.
۲ مسئول مصری آگاه از مذاکرات آتش‌بس غزه گفتند که حماس اخیرا پیشنهاد جدید سه مرحله‌ای را برای پایان جنگ غزه مطرح کرده است‌.
طبق این طرح حماس، مرحله اول آتش‌بس ۶ هفته خواهد بود و طی آن ۳۵ اسیر صهیونیستیِ زن، بیمار و سالخورده در ازای آزادی ۳۵۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد می‌شوند.
حماس همچنین حداقل پنج سرباز زن را در ازای ۵۰ زندانی فلسطینی آزاد خواهد کرد که برخی از آنها در حال سپری کردن محکومیت‌های طولانی مدت خود به اتهامات تروریستی هستند.
بر اساس این طرح، در مرحله دوم، دو طرف آتش‌بس دائمی اعلام می‌کنند و حماس در ازای آزادی تعداد بیشتر اسرای فلسطینی، سربازان صهیونیستی باقی مانده را آزاد می‌کند.
در مرحله سوم جنبش حماس در ازای لغو محاصره غزه و اجازه بازسازی نوار غزه، اجسادی را که در اختیار دارد، تحویل رژیم صهیونیستی می‌دهد.
این ۲ مقام مصری انتظار دارند که مذاکرات بعدازظهر یکشنبه از سر گرفته شود، هرچند ممکن است تا دوشنبه به تعویق بیفتد.







 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات