شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

زنان، پیشانی"پویش نه به ته سیگار"

صبح آدینه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ به مناسبت روز جهانی زن و گرامیداشت هفته درختکاری، مراسم پاکسازی میدانی ته‌سیگار در پارک ۲۰۶ چهارباندی مهرشهر با حضور اعضای "پویش ملی مردمی نه به ته سیگار" و دوستداران محیط زیست برگزار گردید.

البرز- رمزگشانیوز؛ در این مراسم نمادین حاضرین در مراسم با کاورهای آرم‌دار پویش با نظم، تواضع ستودنی اقدام به جمع آوری ته‌سیگارهای رها شده در سطح این پارک پرداخته و سعی کردند با عمل خود، پلاکاردها و بنرهای نصب شده در محوطه پاکسازی و همچنین صحبت‌های اقناعی، شهروندان بی‌تفاوت را نسبت به مضرات ته سیگار مطلع و متوجه سازند.در این مراسم سه ساعته، حضور پر رنگ و موثر زنان،کودکان و نوجوانان علاقمند و پای‌کار به حفاظت از محیط زیست شهروندان عادی حاضر در مجموعه را تحت تاثیر خود قرار داده بود.

ضرورت فرهنگسازی و آگاهی بخشی 
فرانه بهاور(موسس پویش مردمی و ملی “نه به ته سیگار”)در گفتگو با خبرنگار صدای معلم ارزیابی خود را از مراسم پاکسازی مثبت تلقی کرده می افزاید: برای محافظت از یگانه کره قابل سکونت، چاره‌ای جز فرهنگسازی در قالب آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی، آموزش و مشارکت همگانی نیست‌. برای شروع این مهم در کنار این پاکسازی‌ها، آموزش و پرورش بهترین مکان می‌باشد. ما در سه سال گذشته در پویش “نه به ته سیگار” نشان دادیم که خواستن توانستن بوده و علی‌رغم موانع و چالش‌های چندلایه همچنان می‌توان با استقامت، پایمردی و استمرار از مشکلات و مصائب مردم فروکاست.
بهاور می‌افزاید: در مراسم پاکسازی پارک ۲۰۶ مهرشهر با رسته جدیدی از فعالان عرصه محیط زیستی(گروه ایران سبز و پویش سفیران سلامت) و زیست محیطی بعضا گمنام کرج ارتباط گرفته و برای پویش مردمی و ملی “نه به ته سیگار”یارگیری نمودیم.

پرهیز از حرکات پروپاگاندایی
مهندس ارسطونژاد (پژوهشگر و محترع حوزه محیط زیست) می‌گوید: حرکت ما مردمی و فرهنگی است لذا باید عجین با صبر و عقلانیت بوده و از حرکات هیجانی و حواشی پروپاگاندایی و احساسی به دور باشیم. وی می‌افزاید:آشغال طلاست و هر دورریز پسماند و زباله‌ در زمان و مکان خود می‌تواند یک دکور تلقی شود. امروز تنها راه نجات انسان تبدیل زباله به مصالح با ارزشِ افزوده می‌باشد.
ارسطونژاد معتقد است که سوزاندن و دفن کردن زباله باید منقرض شود چرا که دفن کردن باعث تولید شیرآبه‌های خطرناک و همچنین سوزاندن نیز باعث اختلال در چرخه محیط زیست و تولید انواع سرطان‌ها خواهد شد.
لازم به ذکر است که تیم مهندس ارسطونژاد در حوزه پسماندِ سیگار نیز فعال بوده و در صورت جذب سرمایه‌گذار و پیدایی اسپانسر می‌توانند در پویش نه به ته سیگار نیز اقدامات عملی در جهت تبدیل ته‌سیگارهای خطرناک به میز و نیمکت،آسفالت و تیر برق و…صورت دهند.

رضا قاسم‌پور






 
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات